Gå til innhold

Nakstad om gjenåpning i Storbritannia: – Et stort sjansespill

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sitat

England og Skottland åpner opp samfunnet og satser på å «lære å leve med viruset». – Ikke en veldig god strategi, mener Espen Nakstad.

https://www.nrk.no/norge/nakstad-om-gjenapning-i-storbritannia_-_-et-stort-sjansespill-1.15574398

Jeg er helt enig i at det ikke er en god strategi. Rett og slett gambling på høyt nivå. 

122 forskere og leger har også signert et brev som oppfordrer den britiske regjeringen til å revurdere planene for gjenåpning i juli, og kaller planen for et «farlig og uetisk eksperiment». 

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)01589-0/fulltext

Så Delta er ikke ett ufarlig virusmutasjon som mange på forumet prøver å fremstille det som.  

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nakstad er bekymret. 

• Liker 12
Skrevet
parmanoia skrev (2 minutter siden):

Nakstad er bekymret. 

Det er 122 leger og forskere også ( les linken over) .  Så all grunn til å ta delta varianten alvorlig. 

• Liker 4
Skrevet
parmanoia skrev (4 minutter siden):

Nakstad er bekymret. 

Det måtte komme enda en Nakstad er bekymret-artikkel ja 😅 Det er viktig å få banket inn mer frykt i befolkningen, vettu.

• Liker 12
Skrevet
Tunique skrev (3 minutter siden):

204208460_10165349168970511_7133391355916985641_n.thumb.jpg.58fec72f9a94b2c3f0807fb67f7d4151.jpg

🤣

• Liker 9
Skrevet

Jeg har familie i UK og de er også bekymret, ikke at det hjelper...  de som ikke nødvendigvis "tenker" er mange og de er lei så politikerene som styrer gir etter for press. Akkurat nå er jeg ekstra glad jeg bor her men også ekstra bekymret for de som bor der.. Jeg syns ikke dette er en god løsning, daglig ser jeg mennesker også her som er "lei" av "hysteriet" som de kaller det, ofte er det de som ikke en gang vurderer vaksine fordi de ikke tror det er noen stor greie nå som færre blir syke.. Verden vil bedras - i dag er det lettere å leve "uviten" enn å skaffe seg reel kunnskap siden internett er konstruert for å bedra deg med fake news liksom, du kan finne støtte for et hvilket som helst argument om du ikke er kildekritisk.. 

• Liker 7
Skrevet

Bra at noen gjør det så vi kan se hvordan det går, og bra at ikke det er oss. Får håpe ikke det får like store menneskelige kostnader som Sveriges valg gjorde i forhold til våre.

• Liker 2
Skrevet
Carrot skrev (11 minutter siden):

Jeg har familie i UK og de er også bekymret, ikke at det hjelper...  de som ikke nødvendigvis "tenker" er mange og de er lei så politikerene som styrer gir etter for press. Akkurat nå er jeg ekstra glad jeg bor her men også ekstra bekymret for de som bor der.. Jeg syns ikke dette er en god løsning, daglig ser jeg mennesker også her som er "lei" av "hysteriet" som de kaller det, ofte er det de som ikke en gang vurderer vaksine fordi de ikke tror det er noen stor greie nå som færre blir syke.. Verden vil bedras - i dag er det lettere å leve "uviten" enn å skaffe seg reel kunnskap siden internett er konstruert for å bedra deg med fake news liksom, du kan finne støtte for et hvilket som helst argument om du ikke er kildekritisk.. 

Det er ingen god løsning nei, det er jo rett og slett nå idiotisk. Risikere å ødelegge hele innspurten, der man får en ny runde med nedstengninger i høst/vinter i stedet. Man er heller ikke trygg i Norge, for det er så å si umulig å stenge grensene helt hermetisk, og med utenlandsreiser i sommer og tidlig høst, er det duket for nye runder med restriksjoner her også. 

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, Carrot said:

daglig ser jeg mennesker også her som er "lei" av "hysteriet" som de kaller det, ofte er det de som ikke en gang vurderer vaksine fordi de ikke tror det er noen stor greie nå som færre blir syke.. Verden vil bedras - i dag er det lettere å leve "uviten" enn å skaffe seg reel kunnskap siden internett er konstruert for å bedra deg med fake news liksom, du kan finne støtte for et hvilket som helst argument om du ikke er kildekritisk.. 

Men helsetoppene selv sa jo 1000 ganger at covid egentlig var et lite farlig virus til de som er unge og friske. Hva er problemet da hvis folk selv mener dette? Det er fortsatt sånn at de aller fleste får lette symptomer og ukomplisert sykdomsforløp.

For meg ser det ut som at alle fokuserer bare på dødsfall, mens nesten ingen snakker om de 172 millioner som er blitt friske. Spesielt de som hadde veldig milde symptomer. 

https://www.worldometers.info/coronavirus/

• Liker 10
Skrevet
NorthernLight skrev (20 minutter siden):

Det er 122 leger og forskere også ( les linken over) .  Så all grunn til å ta delta varianten alvorlig. 

Jeg skjønner ikke logikken her. Når 122 leger og forskere er i mot gjenåpning er det mange, men når 43 000 Medical Practitioners og 15 000 Medical & Public Health Scientists har signert the Great Barrington Declaration, så er det ikke mange…?

Carrot skrev (15 minutter siden):

Alle jeg kjenner som er lei hysteriet, er vaksinerte.

Capt. Obvious skrev (2 minutter siden):

Det er ingen god løsning nei, det er jo rett og slett nå idiotisk. Risikere å ødelegge hele innspurten, der man får en ny runde med nedstengninger i høst/vinter i stedet. Man er heller ikke trygg i Norge, for det er så å si umulig å stenge grensene helt hermetisk, og med utenlandsreiser i sommer og tidlig høst, er det duket for nye runder med restriksjoner her også. 

Det gjøres jo ikke engang forsøk på å stenge grensene, tvert i mot åpner de. Håper hele befolkningen nekter å være med på ny nedstengning i høst, samme om noen få prosent skulle dø.

• Liker 8
Skrevet

Omg, kan Nakstad snart bare begynne å bekymre seg for seg selv? Er så utrolig lei av hva Nakstad mener om det ene og andre. Begynner å lure på om det er kødd når avisene intervjuer dommedagsprofeten

• Liker 13
Skrevet
NorthernLight skrev (15 minutter siden):

Absolutt. Man ser jo også hva som skjer i Portugal og Spania. Smitten eksploderer. Norge begynner nok og få kalde føtter også pga dette, Monica Mæland annonserte nettopp at karantene for vaksinerte kan komme, fra røde land. Mange folk tror visst det over men de leser neppe noe særlig tror jeg. Og folk i Norge har prioritert ferie fremfor vaksine... 

• Liker 2
Skrevet
J.E skrev (1 minutt siden):

Absolutt. Man ser jo også hva som skjer i Portugal og Spania. Smitten eksploderer. Norge begynner nok og få kalde føtter også pga dette, Monica Mæland annonserte nettopp at karantene for vaksinerte kan komme, fra røde land. Mange folk tror visst det over men de leser neppe noe særlig tror jeg. Og folk i Norge har prioritert ferie fremfor vaksine... 

De sier jo stadig at det er kappløp mellom delta varianten og vaksinasjon. Så de er nok mer stressa enn de sier. Det burde vært karantene for alle som kommer til landet.Vaksinene til de som har droppet den for ferie burde gå til andre og dose 2 før de får sjansen igjen.

• Liker 2
Skrevet (endret)
AfterTheRain skrev (33 minutter siden):

Men helsetoppene selv sa jo 1000 ganger at covid egentlig var et lite farlig virus til de som er unge og friske. Hva er problemet da hvis folk selv mener dette? Det er fortsatt sånn at de aller fleste får lette symptomer og ukomplisert sykdomsforløp.

For meg ser det ut som at alle fokuserer bare på dødsfall, mens nesten ingen snakker om de 172 millioner som er blitt friske. Spesielt de som hadde veldig milde symptomer. 

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Det er Delta som  kan være mer  alvorlig for unge enn det opprinnelige viruset var. Innleggelser i Portugal øker veldig og er på mars nivå. Jeg ser på innleggelser i hvert fall, ikke bare dødstall. De har vaksinert flere enn Norge i Portugal og  har sikkert vaksinert mange i risikogruppen. Hvem er da på sykehusene...Håper på mer informasjon derfra på hvem som  er innlagt , uvaksinerte , halvvaksinerte , unge , eldre. Det er vel antall innleggelser som er hovedproblemet her. Det kan true helsevesenet.

Endret av J.E
  • Liker 4
Skrevet
Elhaym skrev (6 minutter siden):

Omg, kan Nakstad snart bare begynne å bekymre seg for seg selv? Er så utrolig lei av hva Nakstad mener om det ene og andre. Begynner å lure på om det er kødd når avisene intervjuer dommedagsprofeten

Samme her😂

Han er bra høy på seg selv når han bezzerwizzer om at Storbritannias strategi er feil. Tror de bryr seg særdeles lite om hva han måtte mene. Hva skal Nakstad bruke tiden sin på når det er tomt for koronapasienter på sykehusene? Smitten stiger i Europa, men det gjør ikke antall innleggelser (det sa de på dagsrevyen idag). Så da fungerer vaksinen på de som trenger den, og vi kan anse faren for over. 

Minner om at smittevernloven krever forholdsmessighet. På tide at juristene kommer på banen. Det er jo tydelig at Nakstad mener strategien til England er feil - altså kommer vi i Norge til å leve med latterlige regler helt til det ikke finnes et menneske i landet som tester positivt. 

Heia England, heia Danmark! 

• Liker 10
Skrevet
parmanoia skrev (49 minutter siden):

Nakstad er bekymret. 

Nakstad tar hele verdens sorger og bekymringer på sine kraftige og brede skuldre. 

• Liker 7
Skrevet

NorthernLight skrev (2 timer siden):

De sier jo stadig at det er kappløp mellom delta varianten og vaksinasjon. Så de er nok mer stressa enn de sier. Det burde vært karantene for alle som kommer til landet.Vaksinene til de som har droppet den for ferie burde gå til andre og dose 2 før de får sjansen igjen.

Enig med deg her. Fatter ikke hvorfor de droppet karantene. Burde heller vært isolat etter utenlandsreiser.

Ang det med at folk dropper vaksiner for ferie; dette kunne enkelt vært løst ved at folk selv får sette seg opp på ledig time et tidspunkt som passer dem, sånn min kommune gjorde det. I stedet for å bare prakke på folk en time på et tidspunkt det ikke passer. Komplett idiotisk strategi, hvis de faktisk ønsker at folk skal gidde å vaksinere seg.

J.E skrev (2 timer siden):

Det er Delta som  kan være mer  alvorlig for unge enn det opprinnelige viruset var. Innleggelser i Portugal øker veldig og er på mars nivå. Jeg ser på innleggelser i hvert fall, ikke bare dødstall. De har vaksinert flere enn Norge i Portugal og  har sikkert vaksinert mange i risikogruppen. Hvem er da på sykehusene...Håper på mer informasjon derfra på hvem som  er innlagt , uvaksinerte , halvvaksinerte , unge , eldre. Det er vel antall innleggelser som er hovedproblemet her. Det kan true helsevesenet.

Og derfor skulle man holdt grensene stengt (isolat på karantenehotell ved utenlandsreiser) frem til alle har fått tilbud om 2 doser vaksine. Men det valgte man å ikke gjøre, tross erfaringene fra i fjor.

• Liker 3
Skrevet (endret)
NorthernLight skrev (3 timer siden):

Så Delta er ikke et ufarlig virusmutasjon som mange på forumet prøver å fremstille det som.  

Nei, det er den ikke! Dessuten kan frislipp skape en ny mutasjon med potensial til å omgå vaksinene vi har utviklet og satt. England fremstår atter en gang hodeløse i sin tilnærming til Covid19. Det må da for fanken være mulig å vente med galskapen til alle som vil er vaksinert. Det finnes fremdeles et betydelig uvaksinert segment i den engelske befolkningen. Full åpning nå måtte komme fra hjernen som besluttet at naturlig flokkimmunitet var den optimale strategien for et drøyt år siden. Jeg vedder min siste bukseknapp på at de vil foreta en ny u-sving innen året er omme.

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 2
Skrevet (endret)
velociraptor skrev (5 timer siden):

Enig med deg her. Fatter ikke hvorfor de droppet karantene. Burde heller vært isolat etter utenlandsreiser.

Ang det med at folk dropper vaksiner for ferie; dette kunne enkelt vært løst ved at folk selv får sette seg opp på ledig time et tidspunkt som passer dem, sånn min kommune gjorde det. I stedet for å bare prakke på folk en time på et tidspunkt det ikke passer. Komplett idiotisk strategi, hvis de faktisk ønsker at folk skal gidde å vaksinere seg.

Og derfor skulle man holdt grensene stengt (isolat på karantenehotell ved utenlandsreiser) frem til alle har fått tilbud om 2 doser vaksine. Men det valgte man å ikke gjøre, tross erfaringene fra i fjor.

Ja det er klart det skulle vært regler som forhindrer importsmitte. Man burde ha lært fra fjor. Jeg er egentlig positiv til selve åpningen. For dette kan vare i flere år... Og mange har behov for og reise av ulike grunner. Men det burde være likt hele tiden! Alle skulle visst hva reglene er og store bøter for karantenebrudd. Det bør ikke endre seg hele tiden. Karantene bør gjelde under en pandemi og tre dager som er nå er bare latterlig... Men jeg tror Norge klarer fint på egen hånd helt uten importsmitte og få massevis av utbrudd etter hvert og deretter gradvis mer smitte i samfunnet når Delta overtar i løpet av sommeren.  For Norge kaster smittevernsregler som munnbind og nok avstand.😯  Så vi burde vært mer forsiktige. Vi legger opp til superspreder hendelser mens folk er uvaksinert. Da stiller jeg meg litt undrende om det er virkelig blir vaksinerte pensjonister som har sett til leiligheten i Spania eller hytten i Strømstad som sprer smitte eller alle de som stimler sammen her i Norge uten smittevern og høy promille...

Endret av J.E
  • Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...