Gå til innhold

Overvektig og begynne å jogge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg har holdt på med å gå ned i vekt noen måneder, og har nå en bmi på 29,5. Jeg er 29 år. Har egentlig alltid hatt en normalvekt, men etter graviditet og tøff barseltid la jeg på meg 20 kg.

Jeg har hund, så går mye tur og (føler iallefall) at jeg er i relativt grei form til å være såpass overvektig. Har gått tur daglig i flere år pga. hund😊 har trent styrke i tillegg de siste 3 mnd. Så er relativt nybegynner når det kommer til trening.

Har vært inne på tanken å starte å jogge, men leser at det ikke anbefales overvektige pga. slitasje etc. Er dette reelt? Bør jeg vente til jeg kommer til en lavere vekt?

Hvordan begynne med jogging? Hva bør man tenke på? Tenker hovedsaklig å jogge med hunden, evt. etter styrkeøkt.

Målet mitt med jogging er ikke hovedsaklig å gå ned i vekt - det har jeg kosthold til. Men ønsker en sunnere hjertehelse og bedre kondisjon til å kunne løpe etter og leke med 1 åringen. Bare føle meg sunn og frisk! 

Anonymkode: c5ec6...fa6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei.

Jeg har holdt på med å gå ned i vekt noen måneder, og har nå en bmi på 29,5. Jeg er 29 år. Har egentlig alltid hatt en normalvekt, men etter graviditet og tøff barseltid la jeg på meg 20 kg.

Jeg har hund, så går mye tur og (føler iallefall) at jeg er i relativt grei form til å være såpass overvektig. Har gått tur daglig i flere år pga. hund😊 har trent styrke i tillegg de siste 3 mnd. Så er relativt nybegynner når det kommer til trening.

Har vært inne på tanken å starte å jogge, men leser at det ikke anbefales overvektige pga. slitasje etc. Er dette reelt? Bør jeg vente til jeg kommer til en lavere vekt?

Hvordan begynne med jogging? Hva bør man tenke på? Tenker hovedsaklig å jogge med hunden, evt. etter styrkeøkt.

Målet mitt med jogging er ikke hovedsaklig å gå ned i vekt - det har jeg kosthold til. Men ønsker en sunnere hjertehelse og bedre kondisjon til å kunne løpe etter og leke med 1 åringen. Bare føle meg sunn og frisk! 

Anonymkode: c5ec6...fa6

Jeg ville ventet litt til med å jogge ja. Gå såpass lange turer, i såpass tempo at du blir klam på ryggen og det å skulle holde en samtale føles anstrengende. Det er en grei tommelfingerregel for bedring av hjertehelse. 

bland det med litt intervaller i motbakker. Feks en slalombakke/alpinanlegg om du har det tilgjengelig. Mer skånsomt for feks knærne, og helt supert for hjertehelse👌🏼

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville også ventet litt med jogging til du er normalvektig. Om du får en skade så vil det sette deg tilbake. Men du skal ikke undervurdere gåturer i terreng! Jeg får opp pulsen like mye, om ikke mer, når jeg går i fjellet eller i bratte bakker, som det jeg gjør når jeg jogger på flat mark. 

Anonymkode: c02fe...0c7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ingen grunn for at du ikke skal begynne å jogge. Du må starte pent. Om du har en bane i nærheten kan du starte der. Det er godt underlag. Eller når du går tur så legg inn noen korte etapper du jogger. Ha tid og øk på etter hvert som du kjenner du klarer det. 

Anonymkode: 1ee87...e20

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville heller satset på å gå i motbakker. Det får pulsen min høyere opp enn jogging på flat vei.

Anonymkode: 8179f...436

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ser ingen grunn for at du ikke skal begynne å jogge. Du må starte pent. Om du har en bane i nærheten kan du starte der. Det er godt underlag. Eller når du går tur så legg inn noen korte etapper du jogger. Ha tid og øk på etter hvert som du kjenner du klarer det. 

Anonymkode: 1ee87...e20

Enig i denne! Du er ikke så overvektig at du ikke kan jogge, men begynn forsiktig!!

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jogging bør du vente med, men hva med intervalltrening? Sprint i 10-15 sekunder, gå i 20 sekunder, sprint, gå etc. Denne typen intervalltrening er bedre på å forbedre lunge og hjertekapasiteten enn jogging, og er langt mindre belastende siden man bytter på sprinting og gåing i korte men intense intervaller. Man klarer ikke å holde på lenge heller (i noen minutter bare), men får langt mer ut av det enn en halvtimes jogging. Du kan finne apper som holder tiden for deg og forteller deg når du skal sprinte og når du skal gå. 

Anonymkode: ef4ca...b38

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du er for tung og utrent til å begynne å jogge nå. Sjansen for overbelastning er stor, spesielt i beina, og da går du glipp av lang tid med trening og aktivitet fordi du kjørte på for tidlig. 

Jeg ville nok ha startet med gange heller. Og øke mer og mer etterhvert. Kanskje kjørt meg opp bakker, eventuelt en raskere gange. 

Så ville jeg startet med jogging når jeg var i bedre form, hadde mindre vekt og var mer vant med belastningene. 

Anonymkode: 74546...68d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jogging, spesielt på asfalt er Junk Movement, selv for normalvektige folk. Junk movement er definisjonen  på bevegelse/aktiviteter som tilsvarer Junk food på matfronten.

Det er en myte at all bevegelse er bra for oss, repetative bevegelser på hardt underlag vil på sikt gjøre mer skade enn gavn, og gi belastningsskader, slitasje på muskler og ledd osv.

Akkurat som at du blir mett av å spise en grandis, men skader kroppen på sikt.

For å gå ned i vekt må du endre kosthold, og da er det viktigste å unngå ultraprossesert mat, og heller spise råvarebasert.

Variert bevegelse, helst i naturen med ujevnt underlag er kjempebra, og du bør ha en blanding av ulike varianter. Som mye hverdagsbevegelse (hver dag, mest mulig, turer, yoga, lek med ungene, hopp og balanser!), pluss en økt med intervaller (f.eks rask gange i oppoverbakke, gå rolig ned igjen, gjenta 4x), og et par styrkeøkter (gjerne med kroppsvekt, finnes mye bra på youtube) på en uke.

Styrke og intervalløktene trenger ikke være lenger enn en halvtime. 😊

Anonymkode: 9d7d8...6d0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bmi som deg da jeg begynte å jogge, gikk kjempebra det :)
Men det er bra du allerede nå har skjønt at kosthold er viktigst for vektnedgang, det hadde ikke jeg da😬 

Men formen ble bra, vektnedgangen kom først etter flere år da jeg endelig hadde skjønt litt mer om hvordan det fungerer. (Var ganske ung)

Nå i senere år har jeg kombinert jogging med restriksjoner på kosthold, og funnet måter joggingen hjelper vektkontroll. Ikke bare forbrenning i seg selv, men for meg kontrollerer det appetitten og det fungerer veldig bra for meg å f eks jogge før dagens første måltid :) 

Men begynn rolig for sikkerhets skyld, ha musikk på øret og gled deg til det går fra å være slitsomt til å bli deilig 😊

Skriv ned framgang, som tid og antall kilometer, det er digg når man ser egen framgang og føler mestring:)

Anonymkode: 8ce84...390

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bmi på 35 og kan fint jogge, så det klarer du helt fint ts! 
men sørg for gode sko, og ikke gå for hardt ut i starten. Jeg synes Runkeeper er supert for å komme i gang, rolig og kontrollert😊

Anonymkode: 0af57...c33

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her var det mye ymse svar.

JA, du kan løpe, men ta det rolig i starten. Anbefaler å lese deg litt opp på tips før du starter. Alt du trenger er et par gode løpesko, en motiverende spilleliste på øret og en støttende sports-BH! Heia!

http://toofattorun.co.uk/who-is-fatty/how-to-run/

https://www.womenshealthmag.com/uk/fitness/running/a709119/how-to-start-running-when-youre-overweight/

https://beautyandthebenchpress.com/running-while-overweight/

Anonymkode: a6e97...992

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har bmi på 35 og kan fint jogge, så det klarer du helt fint ts! 
men sørg for gode sko, og ikke gå for hardt ut i starten. Jeg synes Runkeeper er supert for å komme i gang, rolig og kontrollert😊

Anonymkode: 0af57...c33

Ja det glemte jeg å si, det med sko.
Ble helt sjokka da jeg kjøpte ordentlige sko første gang, hvor mye det hadde å si. 
Gå til en forretning der de har peiling, og få hjelp til å finne ut om du har overpronasjon eller normalpronasjon, og til å finne sko som passer 👍🏻

For min del ble Asics en game changer, men det kan selvfølgelig være forskjellig :) 

Anonymkode: 8ce84...390

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte at det må være helt greit å begynne å jogge litt, men ser litt forskjellige svar her og jeg er ingen ekspert. Kanskje det er lurt å begynne med å gå fort og så øke til jogging etter hvert også, om du er veldig lite vant til det. Men om du ønsker å begynne å jogge vil du sikkert kunne finne en vei til å begynne med det, i alle fall ettet hvert! Å jogge kan gi deg en veldig god følelse og man kan finne glede i det uansett om man er god i det eller ikke. Så lenge man ikke tar seg for mye ut i forhold til hva man klarer og er bygd for er trening positivt, også jogging! 🙂

Anonymkode: 020b9...89f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenkte at det må være helt greit å begynne å jogge litt, men ser litt forskjellige svar her og jeg er ingen ekspert. Kanskje det er lurt å begynne med å gå fort og så øke til jogging etter hvert også, om du er veldig lite vant til det. Men om du ønsker å begynne å jogge vil du sikkert kunne finne en vei til å begynne med det, i alle fall ettet hvert! Å jogge kan gi deg en veldig god følelse og man kan finne glede i det uansett om man er god i det eller ikke. Så lenge man ikke tar seg for mye ut i forhold til hva man klarer og er bygd for er trening positivt, også jogging! 🙂

Anonymkode: 020b9...89f

TS kan sikkert jogge litt nå også. 

Men det jeg advarer mot er den klassiske too much too soon too fast- regla som sender folk inn i alle mulige tilstander, plager og sykdommer. Folk overvurderer seg selv så inni hampen. Dem føler jo at det går greit. Får litt vondt her og der, men tror det er normalt og durer på videre. Helt til det smeller. Skikkelig. Kronisk inflammasjon, betennelser og smerter overalt. Utmattelse. Brennende følelser. Avrevne muskler. Kronisk strekk. Kronisk krampe. Iverstefall rabdomyolyse i en eller annen grad. 

Du kommer deg ikke. Du må til omfattende fysiobehandling. Smertestillende. MR-undersøkelser. Ukene, månedene og årene går, du får ikke trent noe som helst, fordi du blir så plaget. Du skjønner ingenting. Vil mye, men duger ikke. Du stagnerer helt. Legger på deg igjen pga inaktivitet. Og medisiner. Mens naboen, som tok det rolig i starten, bygde seg opp over tid og lot helsa tale for seg, løper nå opp på fjellet og ned igjen på en times tid mens han kaller det for "oppvarming". 

Satt på spissen. Litt overdrevent. Men likevel noe som rammer svært mange mennesker. Pga fare for overvurdering og overbelastning kan jeg ikke anbefale TS nok å ta det med ro i starten. Over tid. Det er ingen hast. TS må ikke løpe for å bli i bedre form. Tvert imot. Løping er overbelastningenes mekka. TS burde unngå det. Gåing er minst like effektivt, og svært mye mer skånsomt. 

Lytt til kroppen. Du er utrent. Du er ikke 18 år og i ditt beste form. Du er ikke like sprek som da du var ung. Folk tror gjerne dette. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du allerede trener på gym så gå 20 min i god fart med stigning på mølle.

Knær og hofter vil du ha så lenge som mulig, men atrosen kommer fort hvis du jogger som overvektig.

Anonymkode: 20bb7...cb7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et annet viktig perspektiv er at trening og aktivitet skal være gøy. Iallefall i starten. Spesielt i starten. Det er da motivasjonen er hardest, det er da rutinene må dannes og det er da mestringen skal bygges. 

Pusher du for hardt så blir trening et ork. Et jævla slit som tar deg helt ut hver gang. Spørsmålet når du skal trene blir omgjort til om du i det hele tatt gidder å trene. Fordi du skaper negative assosiasjoner til trening. Du får ingen rutiner, motivasjonen din er bunnløs og har ingen mestring. Framgangen blir derfor også bare sånn halvveis. 

Tren smart! Ikke hardt! 

110-130 i puls ved rask gange 4 dager i uken over 1 år er 1000x bedre enn 180 i puls 3 ganger i uken over 5 uker, for så sporadisk 0-2 ganger i uken neste 15 uker, før du ikke gadd mer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Herregud for noen kunnskapsløse og idiotiske svar TS har fått her. 
Du får ikke avrevne muskler, artrose, kroniske smerter etc av å begynne å løpe. 

Begynn rolig, gjerne med C25K treningsprogram som tar det sakte men sikkert opp til 5km. Det er ingen skam å gå i starten, det er nok heller oppfordret. Gå i motbakker er også som nevnt god trening for kondis og hjerte, men du trener ikke opp beina til å løpe. 

Starter du rolig to dager i uken får du ikke belastningsskader. Og om du så gjør det, så trener du alternativt i noen uker frem til skaden har gått tilbake. 

Hilsen en som har løpt hele livet og hatt en haug av løpeskader. 

Anonymkode: 49b0e...d83

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Herregud for noen kunnskapsløse og idiotiske svar TS har fått her. 
Du får ikke avrevne muskler, artrose, kroniske smerter etc av å begynne å løpe. 

Snakk om å være kunnskapsløs selv. Og ironisk nok så motsier du dette flere ganger i samme innlegg. 

Overtrenthet er helt normalt hos utrente. Rett og slett fordi dem ikke vet og ikke kan, samt at dem kjører på fordi motivasjonen ofte er unormalt høy. Hva som gir belastningsskader eller ikke er svært individuelt, og hos noen er toleransegrensen usedvanlig lav. 

Løping er ikke det ideelle treningsopplegget hos en utrent. Selv en som selverklært kaller seg løper vet dette. Og en som ironisk nok har hatt en haug med løpeskader selv. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hilsen en som har løpt hele livet og hatt en haug av løpeskader

Masse skader,men full av kunnskap......akkurat...

Fortell hvorfor overvektige med atrose har fått det av å gå og stå, og hvorfor de blir bedt om å gå ned i vekt før trening iverksettes.

Anonymkode: 20bb7...cb7

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...