Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er bare en utblåsning, for jeg er så utrolig lei av voksne folk som forventer at alle andre skal kjøre rundt på dem og tilby skyss, fremfor at de selv tar ansvar for å komme seg fra A til B!!

Jeg er passert 40 og det samme har alle i vennegjengen min. Da skulle man jo tro voksne folk var i stand til å selv transportere seg fra et sted til et annet, men neida, her forventes det at alle andre skal ta ansvar fra de to som ikke gidder å skaffe seg bil. Jeg har for det meste hatt bil hele mitt voksne liv, og har kjørt utallige flyttelass, turer til IKEA, runder for å hente ting fra finn, kjørt til turer, hytteturer og diverse happenings, kjørt hjem fra middag, vært edru og kjørt til/fra konserter utenfor allfarvei, kjørt folk hjem fra byen og fest når jeg har vært edru (må av og til pga jobb dagen etter), og svært sjelden har det vært takk eller å gi noen kroner i kassen for bensin/bompenger/ferge. Jeg fyller med glede bilen med folk når det ikke er de jeg har kjørt på i flere år, men nå er det et par stykker i gjengen jeg er mektig lei av å ha som passasjer, faktisk så lei at jeg vurderer å droppe å delta selv for å slippe å være sjåfør. Andre som har det sånn?

Denne gangen er det hyttetur på programmet, ganske så så spontant. Det går buss fra A til B, den bruker 25 min lenger enn å kjøre, men det er altså ingen styr med å finne hverken rute eller å måtte bytte buss mange ganger. Når invitasjonen kommer på FB er likevel første svar "jeg kommer, hvem kjører?", fremfor "jeg kommer, tar buss kl XX", så kan andre evt tilby skyss om de ønsker å ha med vedkommende. Jeg har en jobb der jeg er rundt folk hele dagen, og etter 8 timer trenger jeg litt alenetid før jeg orker mer sosialisering. Da er det utrolig deilig å få noen timer alene i bilen på vei dit man skal være i helgen, men utgår jo glatt pga snylterne. For hvis man ikke melder seg, ja da er det usolidarisk og frekt og ekskluderende. Andre som kjenner på det samme? Eller er jeg en særing? Det er altså ikke snakk om ungdommer her, men godt voksne mennesker som ikke gidder å skaffe seg bil (men forventer at andre er sjåfør når behovet melder seg), og da tenker jeg de må ta bryet med å ta bussen når vi skal et sted, og heller la det vært åpent om folk ønsker å tilby skyss. 

Hva gjør dere andre? Hvordan sier dere fra uten å skape dårlig stemning? 

Anonymkode: 5a273...11c

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Går jo ann å si nei? Eventuelt at bilen kun er forsikret for x antall km i året, og du begynner å nærme deg grensen? Eller hvis de ringer og vil ha sjåfør på ettermiddag/kvelden så bare si at du har hatt et par glass med vin

Anonymkode: 926ad...054

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Å ikke la noen sitte på til en felles hyttetur er jo bare sært. 
Å si nei når man blir spurt om å kjøre og hente noe fra Finn er derimot helt ok. Så skaff deg en ryggrad og begynn å si nei! 

Anonymkode: c0f0a...9e3

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg skal samme sted lar jeg andre sitte på gratis, om ikke sier jeg alltid på forhånd at jeg skal ha betalt. Og ikke bare betalt for bensin, jeg skal ha for tidsbruken også. Min tid er hellig. 15 minutter hver vei = minimum 200. 

Aldri vært noe problem og alle sier ja til å betale. 

Anonymkode: eacc0...637

• Liker 2
Skrevet

Jeg var nok litt sånn mot  samboeren min før jeg fikk lappen,  men har man lappen er det virkelig ikke noen grunn for at de skal gjøre seg så avhengig av andre (ikke med lappen heller forsåvidt)

Skrevet
Laraa skrev (Akkurat nå):

Jeg var nok litt sånn mot  samboeren min før jeg fikk lappen,  men har man lappen er det virkelig ikke noen grunn for at de skal gjøre seg så avhengig av andre (ikke *med lappen heller forsåvidt)

*uten lappen mente jeg 

AnonymBruker
Skrevet

Sært å kjøre alene til hytta, mens de andre må ta buss. 

Anonymkode: b81ee...674

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Sært å kjøre alene til hytta, mens de andre må ta buss. 

Anonymkode: b81ee...674

Ikke hvis de andre har snylta i ti år, vil jeg påstå.

Anonymkode: 3bb45...50d

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Be dem ta taxi, de kan kjøre mye taxi for hva bilhold og verditap pga høy km er i året. 

Anonymkode: e0d97...890

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vittig at de som skryter over å leve helt fint uten bil, alltid trenger venner og familie som har bil til å hjelpe dem. 

Ergo klarer man seg ikke helt fint uten bil. Akkurat som om når Lan må ta fly, drosje og leiebil til ting hun skal. Det går helt fint å leve uten bil for de som får noen andre til å kjøre seg...     

Anonymkode: 8fbea...aae

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Så skaff deg en ryggrad og begynn å si nei! 

Er nok der det ligger hos de fleste konfliktskye som lar seg bruke som dørmatte. Har litt skyld i det selv også da, mener nå jeg.  Så lenge en ikke protesterer eller kommer med hint, så vil det bare fortsette.

Anonymkode: 78f45...737

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vittig at de som skryter over å leve helt fint uten bil, alltid trenger venner og familie som har bil til å hjelpe dem. 

Ergo klarer man seg ikke helt fint uten bil. Akkurat som om når Lan må ta fly, drosje og leiebil til ting hun skal. Det går helt fint å leve uten bil for de som får noen andre til å kjøre seg...     

Ja, blir som å skryte av at man ikke trenger å jobbe når man har foreldre som betaler for alt. 

Anonymkode: 428ac...763

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

"Lan må ta drosje og leiebil"  ???  😲   Hun har jo for pokker gratis bil med sjåfør.

Anonymkode: 78f45...737

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av de voksne uten bil og førerkort. Kunne ikke falt meg inn å snyltet på den måten, men jeg synes det er helt innafor at venninnene jeg sitter barnevakt for støtt og stadig (gratis) kjører meg på ikea når jeg må dit en sjelden gang i blant. 

Å ikke ta med passasjer på hyttetur synes jeg bare er sært. Jeg hadde forventet at jeg fikk sitte på til en hytte noen timer unna, men jeg hadde selvsagt også vært med å betale for bensin/bom og lignende. 

Anonymkode: 11315...0d2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også den evige sjåfør. Til slutt ble jeg lei, solgte bilen og kjøpte elsykkel. Vi har en bil, men den er mannen avhengig av for å komme seg til og fra jobb (ukependler). Så når han er på jobb har jeg ikke bil. Og den som er surest av alle er min svigerinne som ikke gidder å ta lappen (hun kan kjøre, har tatt teorien osv, men «gidder ikke» ta oppkjøring).

Anonymkode: 7b10c...2f8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke vært borti lignende. Har en sjelden gang blitt spurt om en vennetjeneste som inkluderer kjøring, og da har jeg takket nei til pengene jeg har blitt tilbudt og heller sagt at jeg kan komme på middag en gang (hadde det vært hyppigere hadde jeg tatt imot pengene).

Å kjøre gjentagende ganger på IKEA og Finn hadde jeg ikke giddet. Og iallefall ikke flytting! Da får de leie folk. Men jeg hadde nok aldri sagt nei til å ha noen i bilen på hyttetur, men om det var snakk om folk som i dette tilfellet så hadde jeg bedt om bensinpenger på forhånd. Selv om jeg kjører elbil 🤓 så jeg forstår godt at du blir irritert, så hadde tenkt at de søren meg fikk betale det bussen koster.

Da jeg var gravid så tok jeg alltid med folk i bilen om vi skulle på noe festligheter, var faktisk aldri noen som tilbød seg å betale noe, og igjen tenker jeg det er ok, de takket og det var ikke faste snyltere. Men jeg dro jo også hjem da jeg følte for det selv. Satt ikke to timer lenger på en fest for å være gratis skyss altså, da fikk de ta taxi.

Anonymkode: 24e67...071

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har vært borte i det samme. Egentlig så var det ikke pengene som var problemet. Fikk stort sett bensin penger, men det var forventningen om å skulle stille opp hver bidige gang eller å kunne forvente en telefon når som helst med spørsmål om kjøring. Ble drittlei og gadd ikke mer av det "vennskapet".

Anonymkode: c3a3a...3c6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Jeg må si meg enig med siste AB her, det handler ikke nødvendigvis om pengene men om forventingene av at noen andre skal fikse det som trengs, i dette tilfellet transport. Å kjøre til Ikea osv har jeg sluttet med, men det irriterer meg at voksne folk bare lener seg tilbake og venter på at noen andre ordner, i stedet for at alle fikser seg selv og så kan man tilby folk å sitte på. For selv om jeg skal samme vei så er ikke det ensbetydende med at det er kjekt å ha med seg noen, jeg vil helst være alene i bilen med min musikk, kaffe og eget selskap, i alle fall når jeg har vært på jobb en hel dag først. Dette er for øvrig folk jeg har kjent i 15 år +, og har enda til gode at de har gjort en eneste tjeneste for meg (jeg har aldri fått flyttehjelp ect), de har aldri spandert så mye som en kaffe når vi har kjørt lange strekk eller vært på Ikea, og det har aldri vært spørsmål om betaling for ting som åpenbart koster (som pris per pers på ferge) selv om jeg har nevnt hva det. Nesten så jeg lurer på å spørre naboen om å få låne Twizyen deres til helgen så jeg kan kjøre alene med god samvittihet og helt uten fare for fordømmelse, og de to snylterne må løse logistikken selv. 

Anonymkode: 5a273...11c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke ønsker at de skal sitte på til hytteturen kan du alltids finne på et ærend du «må» på veien, slik at det dessverre ikke passer med passasjerer. Men dette løser jo bare problemet for denne gang, så blir det vel samme regla neste gang. 

Anonymkode: 66d30...842

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...