AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #1 Skrevet 13. juli 2021 Hei. Jeg mener jeg er 8 uker på vei ut fra forrige menstruasjon og antatt befruktningsdato. På tidlig UL mente gynekolog jeg bare er 7 uker på vei. Alt så bra ut. Kan gynekologen ha målt feil? Jeg tror ikke EL har vært en hel uke senere. Har noen erfart dette? Jeg ble litt redd for at fosteret ikke vokser i riktig tempo, men gynekologen sa jeg ikke måtte tenke på det fordi alt så bra ut. Termindato blir ofte justert senere i svangerskapet uansett. erfaringer? Anonymkode: 71058...09c
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #2 Skrevet 13. juli 2021 Hvis du ikke er sikker på når eggløsning var, er nok målene korrekt. Jeg har eggløsning på syklusdag 21-22, og basert på den så stemmer tidlig ultralyd-termin på dagen. Anonymkode: 3073d...af8
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #3 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du ikke er sikker på når eggløsning var, er nok målene korrekt. Jeg har eggløsning på syklusdag 21-22, og basert på den så stemmer tidlig ultralyd-termin på dagen. Anonymkode: 3073d...af8 Jeg har for øvrig fullstendig regelmessig mens, så det er fullt mulig å ha sen eggløsning. Anonymkode: 3073d...af8
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #4 Skrevet 13. juli 2021 Jeg hadde menstermin 14 november. Tidlig ul-termin 20 november og ordinær ul-termin (som da ble den offisielle terminenen: 28 november!!! Og babyen ble ikke født før desember av seg selv🤷🏻♀️ Hva som skjedde der vet ikke jeg, men ble iallefall en frisk og fin baby ut av det🥰 Anonymkode: 4b1e0...e8c 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #5 Skrevet 13. juli 2021 Ts her. Så godt å lese! Begynte å stresse litt nå. Jeg har brukt EL-tester i tidligere sykluser bare ikke denne hvor vi traff, men ut fra de andre syklusene skulle EL ha vært tidligere, ikke senere. Men kanskje det ble litt senere denne gangen, det var bare litt mye med en hel uke i forskjell! vel, ikke annet å gjøre enn å vente noen uker til og håpe at alt fortsetter i riktig retning. Tar nok en ny UL i uke 12 («min» uke 12 og legens uke 11). Anonymkode: 71058...09c
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #6 Skrevet 13. juli 2021 Jeg fikk termin én uke tidligere enn antatt på TUL. OUL ga meg en termin som var mer riktig i forhold til hva jeg hadde regnet ut (veldig regelmessig syklus). Babyen kom forøvrig på overtid. Anonymkode: 0aaf8...40f
Snurrepurre Skrevet 13. juli 2021 #7 Skrevet 13. juli 2021 Helt normalt 🙂 er små marginer (snakk om mm) når de måler baby, og en mm feil kan gi stort utslag ene eller andre veien. Det er lettest å måle riktig på oul (18-21 uker), som jo er en av grunnene til at oul er akkurat i de ukene og ikke før 😄 jeg fikk en uke tidligere termin på begge TUL jeg var på (men de stemte ikke med eggløsning). Oul termin stemmer bedre med EL 🙂
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #8 Skrevet 13. juli 2021 Jeg ble målt til å være 6 dager lenger på vei enn jeg vet at jeg var på tidlig ultralyd. Jeg ble gravid med IVF, og vet dermed med sikkerhet når befruktningen skjedde. På ordinær ultralyd fikk vi termin som stemte nesten med befruktningsdatoen (en dag tidligere). Jeg tror det handler delvis om at det er så lite og vanskelig å måle. Og muligens at embryo/foster kan vokse litt i rykk og napp, men jeg vet ikke om det er reelt eller bare noe jeg har lest/hørt som like gjerne kan være en myte. Jeg har lest at utviklingen skal være lik hos alle i første del av svangerskapet, men i hvert fall stemte ikke målingen her og vi fikk et friskt barn Anonymkode: 44bbf...b35 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #9 Skrevet 13. juli 2021 19 minutter siden, Snurrepurre said: Helt normalt 🙂 er små marginer (snakk om mm) når de måler baby, og en mm feil kan gi stort utslag ene eller andre veien. Det er lettest å måle riktig på oul (18-21 uker), som jo er en av grunnene til at oul er akkurat i de ukene og ikke før 😄 jeg fikk en uke tidligere termin på begge TUL jeg var på (men de stemte ikke med eggløsning). Oul termin stemmer bedre med EL 🙂 Det stemmer ikke helt (at det er best å måle ved OUL). Fordelen med å måle tidligere er at alle foster vokser omtrent likt i starten, mens individuelle forskjeller begynner å gjøre seg gjeldende etterhvert. De fleste andre land fastsettes termin ved TUL rundt uke 12. Da er fosteret stort nok til at målefeil gir lite utslag, men samtidig lite nok til at individuelle forskjeller er mindre. Ved uke 7/8 kan det være det blir mindre nøyaktig dog. Anonymkode: 8fdfd...873 3
Snurrepurre Skrevet 13. juli 2021 #10 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det stemmer ikke helt (at det er best å måle ved OUL). Fordelen med å måle tidligere er at alle foster vokser omtrent likt i starten, mens individuelle forskjeller begynner å gjøre seg gjeldende etterhvert. De fleste andre land fastsettes termin ved TUL rundt uke 12. Da er fosteret stort nok til at målefeil gir lite utslag, men samtidig lite nok til at individuelle forskjeller er mindre. Ved uke 7/8 kan det være det blir mindre nøyaktig dog. Anonymkode: 8fdfd...873 Var iallfall det gynekologen min sa, som har jobbet som overlege og fødselslege i mange år på sykehuset her.. at det er utrolig lett å måle feil ved tidlig ul, marginene er minimale (- og dette er visst en intern spøk mellom mange som driver med ul 😆 «du målte feil på hun pasienten som var inne i uke 13».) Privat ul-jordmor bekreftet det samme 😅. Og presiserte at det er best vilkår for å måle ved oul. men det sagt - jeg er ikke ultralydjordmor, så jeg vet kun det jeg har blitt fortalt 🙂 1
Snurrepurre Skrevet 13. juli 2021 #11 Skrevet 13. juli 2021 Må også tilføye at det ble sagt at individuelle forskjeller først begynner etter oul, når jeg var inne på oul - ikke før 😬 ser ut til at vi har fått ganske motstridende info her da.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #12 Skrevet 13. juli 2021 12 minutter siden, Snurrepurre said: Må også tilføye at det ble sagt at individuelle forskjeller først begynner etter oul, når jeg var inne på oul - ikke før 😬 ser ut til at vi har fått ganske motstridende info her da. Jeg bor i Sverige og der ble jeg fortalt det var derfor termin ved 12 uker var den som ble gjeldende - fordi ved OUL var det mulig at det ble avvik pga individuelle forskjeller 🤔 Men det er sikkert snakk om små forskjeller, ellers hadde de nok gjort det annerledes i Norge også. Det er jo uansett ikke en 100% eksakt måling. Tror også fosteret ble målt til samme termin da jeg var inne i uke 19 som uke 12, i mitt eget tilfelle! Anonymkode: 8fdfd...873 1
Snurrepurre Skrevet 13. juli 2021 #13 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg bor i Sverige og der ble jeg fortalt det var derfor termin ved 12 uker var den som ble gjeldende - fordi ved OUL var det mulig at det ble avvik pga individuelle forskjeller 🤔 Men det er sikkert snakk om små forskjeller, ellers hadde de nok gjort det annerledes i Norge også. Det er jo uansett ikke en 100% eksakt måling. Tror også fosteret ble målt til samme termin da jeg var inne i uke 19 som uke 12, i mitt eget tilfelle! Anonymkode: 8fdfd...873 « Det er flere grunner til det. Først og fremst er det fordi fosteret på dette tidspunktet har blitt så stort at man lett kan undersøke det og se om det utvikler seg riktig, samt få gode og riktige mål av fosterets hode, mage og lårbein. Disse målene gir oss en terminbestemmelse”, forklarer tidligere overlege Harm-Gerd Blaas ved Nasjonalt Senter for Fostermedisin ved St. Olavs hospital i Trondheim. Termin er best å sette i første halvdel av svangerskapet, for da utvikler stort sett alle fostre seg likt. Etter den tid blir det individuelle forskjeller og målene gir en dårligere pekepinn. Det er imidlertid mulig å sette en termin mye tidligere enn i uke 18, for jo tidligere i svangerskapet, jo likere er fostre på samme alder. Ulempen her er at det er lett å måle en millimeter eller to feil, og det kan gi store utslag i termindato. Dermed er det altså uke 18 som passer best.» (babyverden) her er iallfall det jeg fant på nett 🤔 Så det er jo forsåvidt riktig at det er best med tidlig fastsettelse - hadde det bare vært en sikker måling, men her er det jo stort rom for menneskelig feil.. 😬 fort gjort å måle litt 0,5mm feil på hver side av lårbenet f.eks. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #14 Skrevet 13. juli 2021 Ble målt til uke 6 av gynekolog som ikke stemte med min beregning. Ny ultralyd noen dager senere ved jordmorklinikk viste 8 uker og etter min beregning - dette stemte også ved den offentlige ultralyden i uke 19. Anonymkode: 85742...168
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #15 Skrevet 13. juli 2021 24 minutter siden, Snurrepurre said: « Det er flere grunner til det. Først og fremst er det fordi fosteret på dette tidspunktet har blitt så stort at man lett kan undersøke det og se om det utvikler seg riktig, samt få gode og riktige mål av fosterets hode, mage og lårbein. Disse målene gir oss en terminbestemmelse”, forklarer tidligere overlege Harm-Gerd Blaas ved Nasjonalt Senter for Fostermedisin ved St. Olavs hospital i Trondheim. Termin er best å sette i første halvdel av svangerskapet, for da utvikler stort sett alle fostre seg likt. Etter den tid blir det individuelle forskjeller og målene gir en dårligere pekepinn. Det er imidlertid mulig å sette en termin mye tidligere enn i uke 18, for jo tidligere i svangerskapet, jo likere er fostre på samme alder. Ulempen her er at det er lett å måle en millimeter eller to feil, og det kan gi store utslag i termindato. Dermed er det altså uke 18 som passer best.» (babyverden) her er iallfall det jeg fant på nett 🤔 Så det er jo forsåvidt riktig at det er best med tidlig fastsettelse - hadde det bare vært en sikker måling, men her er det jo stort rom for menneskelig feil.. 😬 fort gjort å måle litt 0,5mm feil på hver side av lårbenet f.eks. Ja, vil tro det er en avveining mellom hvor nøyaktige mål man kan få mot hvor stor spredning det er i størrelser på foster på et gitt tidspunkt. Uke 18-20 er jo helt i slutten av "første halvdel" av svangerskapet, sikkert derfor mange andre land gjør det tidligere siden de har ultralyd uke 12 som standard. Men at uke 18 fremdeles er sikkert nok til at det ikke har vært nødvendig å gjøre det tidligere i Norge, der gravide ikke har hatt tilbud om TUL gjennom offentlig svangerskapsomsorg. Uansett, til TS vil jeg tro at en kombinasjon av at det er vanskelig å måle helt nøyaktig når fosteret er så lite, pluss at du kan ha hatt eggløsning et par dager seinere enn du trodde, fint kan forklare avvik på opp til en uke. Sannsynligvis blir du satt fram igjen noen dager seinere. Anonymkode: 8fdfd...873
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #16 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei. Jeg mener jeg er 8 uker på vei ut fra forrige menstruasjon og antatt befruktningsdato. På tidlig UL mente gynekolog jeg bare er 7 uker på vei. Alt så bra ut. Kan gynekologen ha målt feil? Jeg tror ikke EL har vært en hel uke senere. Har noen erfart dette? Jeg ble litt redd for at fosteret ikke vokser i riktig tempo, men gynekologen sa jeg ikke måtte tenke på det fordi alt så bra ut. Termindato blir ofte justert senere i svangerskapet uansett. erfaringer? Anonymkode: 71058...09c Kun terminen som fastsettes på ordinær ultralyd som du får tilbud om på kvinneklinikken/sykehuset gjelder. Inntil da går du utfra menstruasjonsterminen. Om du er usikker om alt er bra med embryoet så ta en ny kontroll om noen uker. Lykke til. Anonymkode: 8b715...9a6 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #17 Skrevet 13. juli 2021 Tusen takk for svar, alle sammen! Nå ble jeg rolig og mye klokere. Takk! KG på sitt beste:) 🙏 Anonymkode: 71058...09c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå