AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #1 Skrevet 13. juli 2021 Jeg er gravid med mitt første barn og jobber som lærer i en av landets største byer. Er i grei form, men er så utrolig bekymret for covid. Nå har det jo blitt et mål om at lærere skal være vaksinert før skolestart i august, men jeg har ikke tenkt å ta vaksinen (i samråd med lege, hun sier de kun anbefaler for gravide i risikogruppene). Når skolen da starter opp, vil sikkert tiltakene være mildere siden de fleste er vaksinert. Jeg har jo fortsatt veldig mange nærkontakter via elevene mine, og man vet jo at det er mye skjult smitte der. Covid er farligere for gravide og spesielt jo nærmere man kommer fødsel (risiko for for tidlig fødsel osv..)... Min mor mener jeg skal snakke med lege eller jordmor ang å få sykemelding eller svangerskapspenger.. Jeg er så usikker, jeg er jo ikke egentlig syk og vil ikke "misbruke" systemet, men jeg ligger våken om nettene av bekymringene omkring dette. Er det noen andre her i samme situasjon? Hva gjør eller tenker dere? Anonymkode: 699ed...42c 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #2 Skrevet 13. juli 2021 Hei, kjenner selv ei som er lærer som får foreldrepenger og er sykemeldt 50% nettopp pga hun hadde opptil 100 nærkontakter i uka og derfor var risikoyrke. Bare snakk med jordmora di og hu fikser tilretteleggingsskjema som du må ta med deg til jobben. Det er helt vanlig problemstilling, ikke noe nytt eller utnyttelse av systemet. lykke til Anonymkode: 0e655...d32 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #3 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg er gravid med mitt første barn og jobber som lærer i en av landets største byer. Er i grei form, men er så utrolig bekymret for covid. Nå har det jo blitt et mål om at lærere skal være vaksinert før skolestart i august, men jeg har ikke tenkt å ta vaksinen (i samråd med lege, hun sier de kun anbefaler for gravide i risikogruppene). Når skolen da starter opp, vil sikkert tiltakene være mildere siden de fleste er vaksinert. Jeg har jo fortsatt veldig mange nærkontakter via elevene mine, og man vet jo at det er mye skjult smitte der. Covid er farligere for gravide og spesielt jo nærmere man kommer fødsel (risiko for for tidlig fødsel osv..)... Min mor mener jeg skal snakke med lege eller jordmor ang å få sykemelding eller svangerskapspenger.. Jeg er så usikker, jeg er jo ikke egentlig syk og vil ikke "misbruke" systemet, men jeg ligger våken om nettene av bekymringene omkring dette. Er det noen andre her i samme situasjon? Hva gjør eller tenker dere? Anonymkode: 699ed...42c Nå kan vaksinen gjerne tas om man bor i områder med høyt smittetrykk, så legen din er ikke helt oppdatert. Jeg hadde vaksinert meg hadde det vært smitte her i det hele tatt, men vi har ikke hatt smitte på mange mnd. I regionen totalt har det vært 149 tilfeller siden mars 2020. Hadde jeg bodd i en større by hadde jeg tatt vaksinen, men nå satser jeg på at mine nærkontakter vaksinerer seg så jeg slipper. Anonymkode: c2139...e5d 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #4 Skrevet 13. juli 2021 Ikke engang tenk på d- få enten tilrettelegging eller sykemelding. Uholdbar situasjon ellers.. Anonymkode: ff505...8a4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #5 Skrevet 13. juli 2021 Jeg er lærer og fikk innvilget svangerskapspenger uten problemer. Jordmor skrev søknad Anonymkode: 2b932...8b6 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #6 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hei, kjenner selv ei som er lærer som får foreldrepenger og er sykemeldt 50% nettopp pga hun hadde opptil 100 nærkontakter i uka og derfor var risikoyrke. Bare snakk med jordmora di og hu fikser tilretteleggingsskjema som du må ta med deg til jobben. Det er helt vanlig problemstilling, ikke noe nytt eller utnyttelse av systemet. lykke til Anonymkode: 0e655...d32 Dette for ei som selv valgte og ikke vaksinere seg eller ei som var vaksinert? Anonymkode: 8b082...09d
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #7 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg er gravid med mitt første barn og jobber som lærer i en av landets største byer. Er i grei form, men er så utrolig bekymret for covid. Nå har det jo blitt et mål om at lærere skal være vaksinert før skolestart i august, men jeg har ikke tenkt å ta vaksinen (i samråd med lege, hun sier de kun anbefaler for gravide i risikogruppene). Når skolen da starter opp, vil sikkert tiltakene være mildere siden de fleste er vaksinert. Jeg har jo fortsatt veldig mange nærkontakter via elevene mine, og man vet jo at det er mye skjult smitte der. Covid er farligere for gravide og spesielt jo nærmere man kommer fødsel (risiko for for tidlig fødsel osv..)... Min mor mener jeg skal snakke med lege eller jordmor ang å få sykemelding eller svangerskapspenger.. Jeg er så usikker, jeg er jo ikke egentlig syk og vil ikke "misbruke" systemet, men jeg ligger våken om nettene av bekymringene omkring dette. Er det noen andre her i samme situasjon? Hva gjør eller tenker dere? Anonymkode: 699ed...42c Svenske gravide får svangerskapspenger fra uke 20, basert på forskning som viser risiko for svangerskapsforgiftning, for tidlig fødsel og blodpropp. De «misbruker» ikke systemet, men det gjør norske gravide? Anonymkode: 85e27...706
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #8 Skrevet 13. juli 2021 Jeg er barnehagelærer og heller ikke vaksinert enda (Så hipp hurra for at de skulle prioritere oss i vaksinekøen..) Jeg ble gravid for litt siden, men mistet. Jeg fant ut at det var helt uaktuelt for meg å gå på jobb og risikere å bli smittet. Det kan være farlig for gravide å få feber i første trimester. Og corona er lumske greier. Ikke utsett deg og barnet i magen for potensiell smitte, hold deg hjemme - med GOD samvittighet. Anonymkode: af194...17b
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #9 Skrevet 13. juli 2021 Ingen jeg kjenner har fått sykepenger. Vi hadde i år 5 gravide lærere på skolen, alle med over 100 nærkontakter. Mange av dem russ.... Og dermed havnet vi i stadige karantener og hadde smittede elever. Jada, vi har jo smitteveilederen, men alle som har satt sine bein på en skole vet at den ikke gjelder. Men alle mine kollegaer fikk avslag på ønske om sykepenger, da det ikke ble gitt som et preventivt tiltak mente deres lege/jordmor. Anonymkode: 5f399...998
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #10 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er barnehagelærer og heller ikke vaksinert enda (Så hipp hurra for at de skulle prioritere oss i vaksinekøen..) Jeg ble gravid for litt siden, men mistet. Jeg fant ut at det var helt uaktuelt for meg å gå på jobb og risikere å bli smittet. Det kan være farlig for gravide å få feber i første trimester. Og corona er lumske greier. Ikke utsett deg og barnet i magen for potensiell smitte, hold deg hjemme - med GOD samvittighet. Anonymkode: af194...17b Det er ingen fare før andre trimester, så her finner du på egne uvitenskapelige grunnlag. Les deg opp på svenske folkehelsemyndigheter sine sider som har forskning som er relevant og som gjelder for å beskytte barnet og mor fra uke 20 Anonymkode: 85e27...706
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #11 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ingen jeg kjenner har fått sykepenger. Vi hadde i år 5 gravide lærere på skolen, alle med over 100 nærkontakter. Mange av dem russ.... Og dermed havnet vi i stadige karantener og hadde smittede elever. Jada, vi har jo smitteveilederen, men alle som har satt sine bein på en skole vet at den ikke gjelder. Men alle mine kollegaer fikk avslag på ønske om sykepenger, da det ikke ble gitt som et preventivt tiltak mente deres lege/jordmor. Anonymkode: 5f399...998 Forskning viser at delta varianten går hardere utover gravide. Vis deltavarianten øker kraftig utover høsten kommer jeg til å høre om svangerskapspenger selv (jobber i helsevesenet). Jeg kommer ikke til å ta en så lite utprøvd vaksine på gravide pga jobb. Rakk forresten 1 dose før jeg ble gravid, men det er mange måneder siden. Anonymkode: a90eb...f81 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #12 Skrevet 13. juli 2021 SVANGERSKAPSPENGER VIA FASTLEGE ELLER JORDMOR 🙌 Anonymkode: b0ceb...61a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå