AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #1 Skrevet 13. juli 2021 Hvordan holder dere ut i sommerferien? I dag har vi vært på fotballbanen, badet i sjøen og ungene har vært mye ute. Likevel er de fulle av energi, og det er masing og sjauing, og nå har de attpåtil fått besøk av 3-4 kompiser som roper i hagen😝 Jeg elsker de små trollene mine, men det er så mye lyd, og energinivået mitt er dalende for tiden. Så får jeg snapper av venninner der jentene leker rolig rollelek på rommet, da håper jeg virkelig at belønningen kommer i form av en enklere tenåringstid enn med jentene. Innlegget er ment litt humoristisk, med sannheter i seg. Er det noen her som kjenner seg igjen 😩Evt noen tips til hvordan man skal aktivisere to gutter på 6 og 8 på best mulig måte😜 Anonymkode: 4720c...0b8 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #2 Skrevet 13. juli 2021 Vi godtar ikke at de roper og raser inne, roper de i hagen, så lukker vi døra. Min erfaring er at selv om de er aktive og bråkete, så krever disse perle og tegne jentene mye mer at du som forelder tilrettelegger og sitter sammen med de. De aktive guttene er mer selvgående😅 Anonymkode: 8cd94...891 3
Odine Skrevet 14. juli 2021 #3 Skrevet 14. juli 2021 Jeg har også aktive gutter og har det på samme måte 😆👍 Jeg synes det kan være utmattende med all brølinga, men er glad for at de er i aktivitet og for at de finner på noe alene uten meg. 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #4 Skrevet 14. juli 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Vi godtar ikke at de roper og raser inne, roper de i hagen, så lukker vi døra. Min erfaring er at selv om de er aktive og bråkete, så krever disse perle og tegne jentene mye mer at du som forelder tilrettelegger og sitter sammen med de. De aktive guttene er mer selvgående😅 Anonymkode: 8cd94...891 Samme erfaring her, har en rolig jente og en aktiv gutt. Han er flinkere å underholde seg selv. Anonymkode: e9497...a37 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #5 Skrevet 14. juli 2021 Jeg blir med, og ser på det hele som trim for min egen del. Har ikke noe i mot å bli med verken til skateparken, badeland etc. Mangler man energi selv må man sørge for riktig kosthold og nok kaffe. Anonymkode: a7a46...d71
Realverdien Skrevet 14. juli 2021 #6 Skrevet 14. juli 2021 Smågutter skal ikke gå rundt å brøle slik at det forstyrrer. Voksne brøler jo ikke, så når skal de egentlig lære seg å slutte med skrikinga? Og skal de selv lære seg dette? Går flott an å ha lek gående uten lydnivå. Faktisk blir leken, eller fotballspillet, eller hva det er, langt bedre og konsentrert og respektfult ovenfor hverandre av det. 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #7 Skrevet 14. juli 2021 Det der har ikke noe med kjønn å gjøre. «Dere som har aktive barn» burde det stått 😉 Anonymkode: 9ab23...939 2
Realverdien Skrevet 14. juli 2021 #8 Skrevet 14. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det der har ikke noe med kjønn å gjøre. «Dere som har aktive barn» burde det stått 😉 Anonymkode: 9ab23...939 La oss være ærlige. Det er forskjell på å passe tre niårige jenter, og gutter. Og det er forskjell på å passe tre fjortenårige jenter og gutter. Snakker av erfaring. Niesene mine på 14 slamrer med dører og stønner, akker, krangler og herjer tulling uansett hvor mange hundrelapper man gir de grådige små hendene deres. Mens guttene er fornøyd bare man setter på Aliens på tv'en og lar dem råtne med en pose potetgull, mens jeg legger meg å sove en blund. Det pleide å være omvendt! 1
Tanuki Skrevet 14. juli 2021 #9 Skrevet 14. juli 2021 Null stress, om vi er inne er han helt oppslukt med lego eller små prosjekter. Mye tegning og fargelegging. Så er det kamsporttrening 5 dager i uka, resten av energien forbrennes på lekeplassen eller tur. Jeg er som regel med på lekeplassen, finner alltid noen andre mammaer å skravle med:) Han er flink til å underholde seg selv, skal ikke nekte for at jeg er glad for det. Men vi har også litt ekstra matte og morsmålundervisning, kanskje 3-4 dager i uka.
Tanuki Skrevet 14. juli 2021 #10 Skrevet 14. juli 2021 51 minutter siden, Realverdien said: Smågutter skal ikke gå rundt å brøle slik at det forstyrrer. Voksne brøler jo ikke, så når skal de egentlig lære seg å slutte med skrikinga? Og skal de selv lære seg dette? Går flott an å ha lek gående uten lydnivå. Faktisk blir leken, eller fotballspillet, eller hva det er, langt bedre og konsentrert og respektfult ovenfor hverandre av det. Helt enig i at man ikke skal oppmuntre barn, hverken jenter eller gutter, til å vræle og skrike ute, men lek uten lydnivå?? Lykke til. 3
Realverdien Skrevet 14. juli 2021 #11 Skrevet 14. juli 2021 Tanuki skrev (2 minutter siden): Helt enig i at man ikke skal oppmuntre barn, hverken jenter eller gutter, til å vræle og skrike ute, men lek uten lydnivå?? Lykke til. Ikke uten lyd. Brukte vel ordet lydnivå som begrep for larm.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #12 Skrevet 14. juli 2021 Realverdien skrev (1 time siden): Smågutter skal ikke gå rundt å brøle slik at det forstyrrer. Voksne brøler jo ikke, så når skal de egentlig lære seg å slutte med skrikinga? Og skal de selv lære seg dette? Går flott an å ha lek gående uten lydnivå. Faktisk blir leken, eller fotballspillet, eller hva det er, langt bedre og konsentrert og respektfult ovenfor hverandre av det. Nå var ts sine i hagen da, altså utendørs. Jeg syntes det er vel strengt at man ikke skal få ha et økt lydnivå når de tross alt er ute. Inne er jeg enig, men ett sted må små barn få rope fra seg, de ER jo ikke små voksne. Anonymkode: 8cd94...891 2
Tanuki Skrevet 14. juli 2021 #13 Skrevet 14. juli 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Nå var ts sine i hagen da, altså utendørs. Jeg syntes det er vel strengt at man ikke skal få ha et økt lydnivå når de tross alt er ute. Inne er jeg enig, men ett sted må små barn få rope fra seg, de ER jo ikke små voksne. Anonymkode: 8cd94...891 barn har ikke vondt av å lære å dempe seg, ikke gøy for naboene med unger som skriker av full hals ute. 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #14 Skrevet 14. juli 2021 mitt beste tips: https://www.amazon.com/Male-Brain-Breakthrough-Understanding-Think/dp/0767927540 Leste denne boken, en gjennomsnittlig gutte baby på ett år må man si nei til seks ganger mere enn en gjennomsnittlig jente. Min sønn er godt over gjennomsnittet motorisk (og språklig) sier barnelege og barnehagen, og det har vært og er veldig hektisk. Personlig synes jeg det er lettere nå som han er blitt tre år og vi kan finne på flere ting sammen. Ellers er det jo å klatre i klatrestativ etter barnehagen da...klatring i helger...løpe...fotball...u name it... Min mor som har tre døtre har fått sjokk og skjønner nå at barneklær blir slitt og får hull...vi tre søstre arvet...og klærne er fortsatt pene. Jeg har måttet sette opp barnesikringer for vinduer og dører da vi bor i blokk...og han er en liten escape artist..iallefall prøver og klarer å åpne dører og vinduer... Men, ja, han er flink til å leke, bygge lego alene..og absolutt ikke survete...så kan ikke klage..men kan ærlig si at jeg har blitt provosert mer enn en gang på foreldre med rolige barn som kan sitte på kafe...etc... Søk opp "Guttebarn, de dummeste i verden" og få deg en god latter... her er link: https://www.nrk.no/video/humor/guttebarn-er-de-dummeste-i-hele-verden_d00ae77a-2a34-4dea-8315-52ca5e4aeafd Anonymkode: 2afa4...ac8 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #15 Skrevet 14. juli 2021 Brøl og skrik godtar vi ikke, verken ute eller inne. Inne praktiserer vi innestemme og innefart. Ute er det greit med høyere lydnivå, men hyling slik at man plager hele nabolaget er ikke greit. Ellers synes jeg at vi får de beste dagene når vi er mye ute, og det er guttungen også veldig glad i. Nå om sommeren er vi mye på stranda, går på lekeplasser, sykler, turer i skogen og på fjell, spiller fotball. Om vinteren er det aking, lekeplasser, gå på ski og skøyter. Mye av tiden underholder han seg selv, og trenger ikke så mye mer enn at vi korrigerer oppførsel som ikke er greit, i tillegg til at vi selvsagt er oppmerksomme. Anonymkode: 504e0...12b
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #16 Skrevet 14. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 13.7.2021 den 19.22): Hvordan holder dere ut i sommerferien? I dag har vi vært på fotballbanen, badet i sjøen og ungene har vært mye ute. Likevel er de fulle av energi, og det er masing og sjauing, og nå har de attpåtil fått besøk av 3-4 kompiser som roper i hagen😝 Jeg elsker de små trollene mine, men det er så mye lyd, og energinivået mitt er dalende for tiden. Så får jeg snapper av venninner der jentene leker rolig rollelek på rommet, da håper jeg virkelig at belønningen kommer i form av en enklere tenåringstid enn med jentene. Innlegget er ment litt humoristisk, med sannheter i seg. Er det noen her som kjenner seg igjen 😩Evt noen tips til hvordan man skal aktivisere to gutter på 6 og 8 på best mulig måte😜 Anonymkode: 4720c...0b8 Dette gutte/jentegreiene er jo mye hva man gjør det til. Mange gutter får herje og bråke unødig mye. På samme måte som mange jenter får sutre for mye. Anonymkode: 2c7c5...8e9 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #17 Skrevet 14. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Samme erfaring her, har en rolig jente og en aktiv gutt. Han er flinkere å underholde seg selv. Anonymkode: e9497...a37 Samme her. Har en veldig rolig gutt, krever mye mental stimuli. Anonymkode: feba0...fdc
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #18 Skrevet 14. juli 2021 Slapp av. Om få år sitter de bare inne og gamer og da kan du slappe av i ferien. Anonymkode: f62f4...5b0 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #19 Skrevet 14. juli 2021 Tanuki skrev (2 timer siden): barn har ikke vondt av å lære å dempe seg, ikke gøy for naboene med unger som skriker av full hals ute. Nei, det er ikke gøy for meg når naboen konstant klipper plenen kl. 19 heller (akkurat da våre barn skal sove), eller at de fester med høy musikk til kl. 02:00, men slik er det å bo i et boligfelt, man har forskjellig type bråk til forskjellig type tidspunkt. Anonymkode: 8cd94...891 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #20 Skrevet 14. juli 2021 Skjønner akkurat hva du mener, har to gutter og en jente, og det er stoooor forskjell😅 Gutta løper, sykler, bader, hopper hele dagen, mens jenta kan henge med i deler av det de gjør. Likevel ser jeg at hun fort finner noe å leke med som innebærer å sitte seg ned og være stille over lang tid. Ser at gutta gjerne blir mer påvirket av hverandre, de skal liksom overdøve den andre… Er mest mulig ute, og er glad for at de er fysisk aktiv og ikke sitter inne og gamer! Anonymkode: 43462...b3b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå