AfterTheRain Skrevet 13. juli 2021 #1 Skrevet 13. juli 2021 (endret) Jeg har et spørsmål til dere, helt uten ironi. Hensikten er ikke å provosere eller å fremme "viruset finnes ikke" / "ikke vaksiner deg" budskap. Bare et viktig spørsmål jeg lurer på. Spørsmålet er: Hva baserer dere tilliten på? Jeg vil bare nevne at hvis vi ser litt på historien, bare de siste 100 år, så har det skjedd mye som gir god grunn til å være på den skeptiske siden. F.eks det med vaksiner: Polio vaksinen, som dere gjerne trekker frem som et argument for vaksinenes viktighet (som er jo SANT!), har i tidlige utviklingsfasen drept og skadet mange barn, selv om i dag er en vaksine som har reddet utallige menneskeliv. Dette er fakta, kan søkes opp på wikipedia eller her https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1383764/ Eller Thalidomide-skandalen i USA som var et "trygt" medisin mot kvalme for gravide, og resulterte i alvorlige fødselsskader hos 10000 barn (de ble født uten armer eller bein). Og regjeringer, ledere i verden har jo alltid misbrukt makten, og har prøvd å ha kontroll med falsk propaganda i hele verden. F.eks. det som har skjedd i nazi-Tyskland er jo helt sinnssykt og utenkelig for oss nå, men det har faktisk skjedd, og ikke så lenge siden! Tror alle vet hva jeg snakker om, og at jeg ikke trenger å legge ved lenke til wikipedia her. Hvorfor er det da så utenkelig at vi blir manipulert og servert løgn, eller at disse nye vaksinene kan ha uheldige bivirkninger? Hva baserer dere tilliten på? Og hvorfor synes dere at folk som er skeptiske mot verdens koronahåndtering, er dumme konspirasjonsteoretikere? Når vi ser på verdenshistorie, så er faktisk maktmisbruk basert på falsk propaganda heller regelen enn unntaket. Og legevitenskap alltid har måtte ofre mange liv for så å kunne redde enda flere. Kan dere forklare hvordan dere tenker så positiv? Eller er dere redd selv, men bare lukker øynene og prøver å ikke tenke på det? Endret 13. juli 2021 av AfterTheRain 22
Pillarguri Skrevet 13. juli 2021 #2 Skrevet 13. juli 2021 Hvilken kontroll er det du tenker at Erna og resten av verdens ledere er ute etter? Bli diktator? Jeg Blir opprørt over at du i det hele tatt nevner Hitler og Nazi Tyskland i denne sammenhengen. Jeg er positiv til vaksine fordi historien har vist at vaksine er eneste utveien når det kommer til smittsomme farlige sykdommer. Jeg stoler på at de som har utvikling av vaksiner som fag kan svært mye mer om dette enn jeg kan, på samme måte som når jeg går ombord i et fly så stoler jeg på at piloten vet hva han gjør, samt at teknikerne på bakken vet hva de gjør. Jeg legger bokstavelig talt mitt liv i deres hender, uten å nøle. For å kunne utvikle en vaksine, så må den testes på mennesker. Ja, det var noen som døde (ikke mange) da poliovaksine ble utviklet, men det var langt langt flere som døde av sykdommen + alle de som ble skadet/lam uten at de døde. Når vaksinen ble tatt i bruk på norske barn, så vips forsvant sykdommen og alle de tragedier den hadde ført med seg. Det samme gjelder for mange andre sykdommer vi blir vaksinert mot. 42
Honey Dew Skrevet 13. juli 2021 #3 Skrevet 13. juli 2021 Fordi vi stoler på helsemyndighetene i stedet for konspirasjonsteorier kanskje...? 37
Fakta? Skrevet 13. juli 2021 #4 Skrevet 13. juli 2021 Myndighetene har gjort masse feil i pandemien, men det er irrelevant for den vitenskaplig dokumenterte effekten av vaksinene. De er brukt på så mange mennesker og fulgt så godt opp at man må være ekstremt paranoid og ha svært liten kunnskap om vitenskap for å tro at det plutselig skal dukke opp en masse nye og farlige bivirkninger nå. Det samme gjelder de som tror at det kan være en del av en eller annen slags global konspirasjon. 22
Klink Skrevet 13. juli 2021 #5 Skrevet 13. juli 2021 Hvordan skal vi komme fram til vaksiner og nye metoder som redder liv dersom ingen vil ta dem ? Når kan vi være helt trygge? På hva eller hvem skal de prøves ut på? 8
AfterTheRain Skrevet 13. juli 2021 Forfatter #6 Skrevet 13. juli 2021 2 minutter siden, Klink said: Hvordan skal vi komme fram til vaksiner og nye metoder som redder liv dersom ingen vil ta dem ? Når kan vi være helt trygge? På hva eller hvem skal de prøves ut på? Du halt helt rett, men likevel tenker jeg at de ikke skal prøves ut på meg eller på mitt barn. Og er ikke det litt merkelig at hele verden kjører seg fast i ett spor, mrna-vaksinene? Hvorfor ser vi ingen forskning på medisiner, andre type vaksiner? Hvorfor er ikke det større fokus på enkelog billig testing for uvaksinerte? Hvis dette er et valg, så burde ikke de diskriminere folk som ikke tar vaksinen, men likestille og gi samme rettigheter til samme pris (gratis!) Hvorfor ser ikke vi globale planer for pandemiberedskap, hvorfor har vi ikke fått flere intensivplasser på sykehus osv? Jeg synes det er bare litt rart at tvangsvaksinasjon er løsning på problemet, og folk synes dette er greit. Og ja, jeg er klar over at det ikke er snakk om ekte tvang enda, men likevel er det betydelig press på fritt valg her. 11
fjærestein Skrevet 13. juli 2021 #7 Skrevet 13. juli 2021 (endret) Selv anerkjenner jeg at mennesker kan ta feil. Jeg tenderer til å stole på forskning stort sett. Men historien viser jo at i noen få tilfeller har det oppstått uventede utviklinger på områder der en trodde en visste hva en drev med. Samtidig skal en vel ikke hoppe bukk over at det er veldig mange penger involvert, ja hva en kan tjene på en vaksine. Kappløpet på å være først ute var jo der. Og det ha jo gått raskt. Selv om grunnformen til vaksinen vi bruker i Norge nå har vært forsket på lenge. Og selv om jeg har valgt å vaksinerer meg har jeg ikke allerede glemt aztra vaksinen. Når jeg velger ta vaksinen betyr det ikke jeg stoler blindt på noe som helst, men at jeg har kommet frem tid å det er dette jeg tror må til. De uforutsette virkningene rammer ofte ett fåtall og jeg tenker at skal vi får bremset/få slutt på denne pandemien så må mange velge vaksine. Det er det jeg tror. Og så få jeg leve med en frykt om at det kan skje noe i min kropp. Men jeg kan ikke se det at verden og ledere og kapitalen generelt skulle ha kokt sammen en vaksine de vi vi skal ta og som de vet er skadelig. Jeg ser ikke hva det er å vinne. Om en galning hadde tenkt : ok la oss utrydde litt folk, det er bra for planeten, tror jeg ikke noen fikk med seg verden på det. Om det er noe å vinne for noen.. Jo det kan være sammenhenger jeg ikke ser.. Men jeg tror ikke verden er så lite kompleks at det skal være ett nettverk som styrer verden mer enn ett annet. Jeg tror en verdensomspennende plan er en umulighet. Vi kriger og herjer. Ikke søren om noen ville klare å bli så enige at de klarete kjøre en linje utad ang ett tema eller en manipulasjon på ett større plan og på så kort tid. Endret 13. juli 2021 av fjærestein Jeg prøvde luke litt i skrivefeil. Fant nok ikke alle. Beklager 8
AfterTheRain Skrevet 13. juli 2021 Forfatter #8 Skrevet 13. juli 2021 1 minutt siden, fjærestein said: Selv anerkjenner jeg at mennesker kan ta feil. Jeg tenderer til å stole på forskning stort sett. Men historien viser jo at i noen få tilfeller har det oppstått uventede utviklinger på områder der en trodde en visste hva en drev med. Samtidig skal en vel ikke hoppe bukk over at det er veldig mange penger involvert, ja hva en kan tjene på en vaksine. Kappløpet på å være først ute var jo der. Og det ha jo gått raskt. Selv om grunnformen til vaksinen vi bruker i Norge nå har vært forsket på lenge. Og selv om jeg har valgt å vaksinerer meg har jeg ikke allerede glemt azrtra vaksinen. Når jeg velger ta vaksinen betyr det ikke jeg stoler blindt på noe som helst, men at jeg har kommet frem tid å det er dette jeg tror må til. De uforutsette virkningene rammer ofte ett fåtall og jeg tenker at skal vi får bremset/få slutt på denne pandemien så må mange velge vaksine. Det er det jeg tror. Og så få jeg leve med en frykt om at det kan skje noe i min kropp. Men jeg kan ikke se det at verden og ledere og kapitalen generelt skulle ha kokt sammen en vaksine de vi vi skal ta og som de vet er skadelig. Jeg ser ikke hva det er å vinne. Om en galning hadde tenkt : ok la oss utrydde litt folk, det er bar for planeten, tror jeg ikke noen fikk med seg verden på det. Om det er noe å vinne for noen.. Jo det kan være sammenhenger jeg ikke ser.. Men jeg tror ikke verden er så lite kompleks at det skal være ett nettverk som styrer verden mer enn ett annet. Jeg tror en verdensomspennende plan er en umulighet. Vi kriger og herjer. Ikke søren om noen ville klare å bli så enige at de klarete kjøre en linje utad ang ett tema eller en manipulasjon på ett større plan og på så kort tid. Endelig et intelligent svar, takk. Jeg tenker ikke selv at hensikten er å lage en vaksine som skal skade oss med vilje. Men jeg tenker bare at det er godt mulig at det kommer uheldige bivirkninger etterhvert. Og jeg tror ikke på store konspirasjonsteorier, men som du også skrev, store penger er involvert her. Det kan være så enkelt at vaksineprodusenter vil tjene store summer, men det går litt raskt, de kutter litt i svingene her og der, som resulterer i bivirkninger etterhvert. 8
MorTil2 Skrevet 13. juli 2021 #9 Skrevet 13. juli 2021 Fakta? skrev (15 minutter siden): Myndighetene har gjort masse feil i pandemien, men det er irrelevant for den vitenskaplig dokumenterte effekten av vaksinene. De er brukt på så mange mennesker og fulgt så godt opp at man må være ekstremt paranoid og ha svært liten kunnskap om vitenskap for å tro at det plutselig skal dukke opp en masse nye og farlige bivirkninger nå. Det samme gjelder de som tror at det kan være en del av en eller annen slags global konspirasjon. Jeg er ikke enig i TS sin negative oppfatning av myndighetene og at fremming av vaksine som løsning baserer seg på ønske om makt, men jeg kan heller ikke si meg enig i din tro på at det ikke vil dukke opp nye og farlige bivirkninger når det knapt er gått et halvt år siden verden begynte å bruke de ulike vaksinene i stor skala. Det er f eks nå oppdaget en ny bivirkning av Janssen-vaksinen https://www.tv2.no/a/14114039/ Det ville nærmest være unormalt om det ikke dukket opp nye og ukjente bivirkninger. Og det er også grunnen, tror jeg, til at noen er avventende. De fleste som avventer er ikke ensidig negative, slik TS fremstår, men ønsker, fornuftig nok, å vite litt mer om vaksinene før de takker ja. 7
Klink Skrevet 13. juli 2021 #10 Skrevet 13. juli 2021 AfterTheRain skrev (6 minutter siden): Du halt helt rett, men likevel tenker jeg at de ikke skal prøves ut på meg eller på mitt barn. Og er ikke det litt merkelig at hele verden kjører seg fast i ett spor, mrna-vaksinene? Hvorfor ser vi ingen forskning på medisiner, andre type vaksiner? Hvorfor er ikke det større fokus på enkelog billig testing for uvaksinerte? Hvis dette er et valg, så burde ikke de diskriminere folk som ikke tar vaksinen, men likestille og gi samme rettigheter til samme pris (gratis!) Hvorfor ser ikke vi globale planer for pandemiberedskap, hvorfor har vi ikke fått flere intensivplasser på sykehus osv? Jeg synes det er bare litt rart at tvangsvaksinasjon er løsning på problemet, og folk synes dette er greit. Og ja, jeg er klar over at det ikke er snakk om ekte tvang enda, men likevel er det betydelig press på fritt valg her. Vi har jo sett forskning på andre typer vaksiner, svineinfluensavaksinen foreksempel. Derfor bruker de ikke den type vaksiner nå. Det må en viss propaganda til for at folk skal vaksinere seg tenker jeg. En vaksine har null effekt om bare noen tar den. Hvorfor vet jeg ikke, men jeg syns Norge har kommet greit ut av det sammenlignet med andre. 2
Example Skrevet 13. juli 2021 #11 Skrevet 13. juli 2021 Jeg stoler ikke blindt på helsemyndighetene, de har agendaer de også. For eksempel at de selv er skyld i at Norge scorer elendig på intensivkapasitet. Dette har nok ført til at vi har fått strengere tiltak enn vi burde hatt, og det har glatter over skandalen enkelte er personlig ansvarlig for. Da tenker jeg særlig på Guldvåg og Høie. Samtidig er det ingen grunn til å tro at helsemyndighetene gar noen interesse av å vaksinere befolkningen til en dårligere helse. Jeg synes faktisk det er litt skremmende at man ikke har begynt på det endelige oppgjøret med håndteringen av smitten. Det bør komme, og folk vør holdes til ansvar for sine feil, som man ellers vil gjøre. Den politiske ledelsen får selvsagt sin dom ved valget, men jeg mener også at den byråkratiske ledelsen bør gjennomgås. Bjørn Guldvåg burde ikke ha noen tillit til å være leder av helsedirektoratet. 6
Jaimatadi Skrevet 13. juli 2021 #12 Skrevet 13. juli 2021 Har lurt på dette selv, hvor den blinde tilliten kommer fra. Helt ærlig tror jeg folk bare ikke er villige til å reflektere over det. Mange sier også at de stoler på forskning og vitenskap. Det er merkelig, når nivået av forskning og vitenskap de leser, er vg.no og ikke noe mer utover det. 15
Gjest Bremnes.Kari Skrevet 13. juli 2021 #13 Skrevet 13. juli 2021 Det spiller ingen rolle om epidemien er sann eller ikke. Den er sann i den kollektive bevisstheten. Alle agerer som om det var sant. Da blir det sant. Samme med vaksinering. Det spiller ingen rolle om den har effekt eller ikke. Om den er bra eller dårlig. Vi bestemmer i hodene våre om den er det ene eller andre. Hvis alle er enig, da er det sånn. Alle er enig i at fargen grønn heter grønn. Da trenger man ikke spekulere i at den "egentlig" heter gul.
addict Skrevet 13. juli 2021 #14 Skrevet 13. juli 2021 Jeg er så naiv og dum at jeg tenker at flere hundretalls mennesker med 10-20-30 års medisinutdanning, doktorgrader og erfaring rett og slett vet bedre enn meg, Google og kvinneguiden 🤷🏼♀️ 39
Elidaa Skrevet 13. juli 2021 #15 Skrevet 13. juli 2021 Bremnes.Kari skrev (1 minutt siden): Det spiller ingen rolle om epidemien er sann eller ikke. Den er sann i den kollektive bevisstheten. Alle agerer som om det var sant. Da blir det sant. Samme med vaksinering. Det spiller ingen rolle om den har effekt eller ikke. Om den er bra eller dårlig. Vi bestemmer i hodene våre om den er det ene eller andre. Hvis alle er enig, da er det sånn. Alle er enig i at fargen grønn heter grønn. Da trenger man ikke spekulere i at den "egentlig" heter gul. Den kollektive bevisstheten er i endring da, ser jo at flere og flere stiller spørsmål. Når det roer seg litt, og folk kommer ut av fryktbobla så blir det kanskje en liten wake up call for noen ihvertfall. 6
Gjest Bremnes.Kari Skrevet 13. juli 2021 #16 Skrevet 13. juli 2021 4 minutter siden, addict said: Jeg er så naiv og dum at jeg tenker at flere hundretalls mennesker med 10-20-30 års medisinutdanning, doktorgrader og erfaring rett og slett vet bedre enn meg, Google og kvinneguiden 🤷🏼♀️ Det er et ordtak som sier at demokrati per definisjon er umulig. Demokrati betyr bare at massemedia regjerer over folket, i stedet for en konge eller diktator.
Gjest Optimo Skrevet 13. juli 2021 #17 Skrevet 13. juli 2021 Det finnes også et ordtak som sier "tomme tønner ramler mest".
Honey Dew Skrevet 13. juli 2021 #18 Skrevet 13. juli 2021 indigob skrev (9 minutter siden): Jeg tror at korona er menneskeskapt, jeg tror at korona bare er en måte å skue de som Koster samfunnet mest penger ut av banen f.eks kreftsyke som trenger dyre behandlinger , gamle som bor på eldrehjem, pensjonister osv. De vil kontrollere oss, økonomien og alt annet. Vi dilter etter som sauer og gjør alt de sier. Jeg håper at det finnes flere som meg, flere som ikke vil vaksineres, ikke vil bli tystet og som vet at politikere ikke styrer verden. Dette er ikke ironi, men noe jeg tror helt og fult på. Hvis covid er menneskeskapt av myndighetene for å utradere syke og gamle mennesker, hvorfor har de da laget vaksinen? Argumentet ditt blir litt for enkelt. 14
Gjest Bremnes.Kari Skrevet 13. juli 2021 #19 Skrevet 13. juli 2021 Just now, Honey Dew said: Hvis covid er menneskeskapt av myndighetene for å utradere syke og gamle mennesker, hvorfor har de da laget vaksinen? Argumentet ditt blir litt for enkelt. For å innføre digitalt helsepass, kanskje?
Gjest ABM Skrevet 13. juli 2021 #20 Skrevet 13. juli 2021 AfterTheRain skrev (1 time siden): Jeg har et spørsmål til dere, helt uten ironi. Hensikten er ikke å provosere eller å fremme "viruset finnes ikke" / "ikke vaksiner deg" budskap. Bare et viktig spørsmål jeg lurer på. Spørsmålet er: Hva baserer dere tilliten på? Jeg vil bare nevne at hvis vi ser litt på historien, bare de siste 100 år, så har det skjedd mye som gir god grunn til å være på den skeptiske siden. F.eks det med vaksiner: Polio vaksinen, som dere gjerne trekker frem som et argument for vaksinenes viktighet (som er jo SANT!), har i tidlige utviklingsfasen drept og skadet mange barn, selv om i dag er en vaksine som har reddet utallige menneskeliv. Dette er fakta, kan søkes opp på wikipedia eller her https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1383764/ Eller Thalidomide-skandalen i USA som var et "trygt" medisin mot kvalme for gravide, og resulterte i alvorlige fødselsskader hos 10000 barn (de ble født uten armer eller bein). Og regjeringer, ledere i verden har jo alltid misbrukt makten, og har prøvd å ha kontroll med falsk propaganda i hele verden. F.eks. det som har skjedd i nazi-Tyskland er jo helt sinnssykt og utenkelig for oss nå, men det har faktisk skjedd, og ikke så lenge siden! Tror alle vet hva jeg snakker om, og at jeg ikke trenger å legge ved lenke til wikipedia her. Hvorfor er det da så utenkelig at vi blir manipulert og servert løgn, eller at disse nye vaksinene kan ha uheldige bivirkninger? Hva baserer dere tilliten på? Og hvorfor synes dere at folk som er skeptiske mot verdens koronahåndtering, er dumme konspirasjonsteoretikere? Når vi ser på verdenshistorie, så er faktisk maktmisbruk basert på falsk propaganda heller regelen enn unntaket. Og legevitenskap alltid har måtte ofre mange liv for så å kunne redde enda flere. Kan dere forklare hvordan dere tenker så positiv? Eller er dere redd selv, men bare lukker øynene og prøver å ikke tenke på det? Tilliten baserer jeg på at alternativet med overveiende sannsynlighet er verre!!! Dette viruset skøyt gullfuglen ved å hoppe over til homo sapiens...en enorm kjøttvekt og stupid nok til å spre det verden rundt på rekordtid.... Får det fortsette å mutere får vi en skikkelig drapsmaskin til slutt...slutt med alle fordummende konspirasjonsteoriene nå...og ta den fordømte vaksinen!!!
Anbefalte innlegg