Gå til innhold

Vurderte norgesferie, men prisene gjør det uaktuelt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Albbas
1 hour ago, Brunello said:

Fire dager i telt i Norge kan man gjøre tilnærmet gratis. Eventuelt ganske billig på campingplasser. For moro skyld googlet jeg camping i Hellas. Mulig jeg fant den dyreste plassen i Hellas, men det var like dyrt som camping i Norge. Og i de fleste andre land i Europa kan man faktisk ikke sette opp teltet i naturen som vi kan i Norge.

Du mistet poenget fullstendig. 

Hvis du for tilsvarende beløp du har tenkt å bruke på hotellferie i syden kun kommer deg på telttur i Norge så sier det mye om hvor dyrt hotellferie (eller annen type ferie) er i Norge. Og det er det jo. Det er svindyrt med den type ferie i Norge. Vi har svidd av sikkert 40 000 på to uker. 

Men det er nå bare sånn det blir med høyt lønnsnivå i dette landet. Vi er jo heldige som kan reise til de fleste andre land og oppleve at alt er billigere. Og jeg syns absolutt pengene vi har brukt på ferien er VELDIG verdt det. Vi har et vakkert land. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
46 minutter siden, Sinte-my said:

Her leier Røde kors ut utstyr mot et lite gebyr, og vi har noe som heter Turbua. De har primus/stormkjøkken, telt, soveposer, alt man trenger for et par dager på tur. Og jeg bor ikke i noe stor by, heller tvert imot. 

Her også, men skal man leie alt man trenger over flere dager blir det mange tusen kroner... 

Anonymkode: 2fb51...620

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (9 minutter siden):

Du mistet poenget fullstendig. 

Hvis du for tilsvarende beløp du har tenkt å bruke på hotellferie i syden kun kommer deg på telttur i Norge så sier det mye om hvor dyrt hotellferie (eller annen type ferie) er i Norge. Og det er det jo. Det er svindyrt med den type ferie i Norge. Vi har svidd av sikkert 40 000 på to uker. 

Men det er nå bare sånn det blir med høyt lønnsnivå i dette landet. Vi er jo heldige som kan reise til de fleste andre land og oppleve at alt er billigere. Og jeg syns absolutt pengene vi har brukt på ferien er VELDIG verdt det. Vi har et vakkert land. 

Nei, jeg skriver at teltferie i Norge kan gjøres tilnærmet gratis.

Vi bruker 80 000,- på utenlandsferie i normalår. Får fin ferie i Norge for samme beløp. Hotell er ganske billig i Norge. Og veldig billig justert for lønnsnivå.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.7.2021 den 19.49):

Merkelig forslag mange kommer med her. Selvsagt blir det billigere om man sover ute, tisser bak et tre og har med kjøttbollene i lomma. Men de fleste øsnker ikke å dra på ferie for å leve som en boms.

Når man ser hotellprisene i dette landet skulle man tro man får superluksus. Skuffelsen blir stor når kommer til et rom som minner om leriskolen man hadde i 6 klasse.

Mitt feriebudsjett er stort nok til en norgesferie, men jeg venter heller til jeg kan reise til Burj Kalifa i Dubai for samme pris som en teltur i Norge.

Anonymkode: d076f...90d

Og støtte et regime som får Lucifer til å fremstå som en kosebamse…

Anonymkode: 9f743...2dd

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor reiser dere som påstår ferie utenlands er så sykt billig ? For oss, familie på 5, så må hvertfall ut med 60.000 for en charterferie i juli, fornøyelsesparker i f.eks. danmark og tyskland er like dyre som de norske. En kopp kaffi og ei bolle i Venezia kostet meg en hundrelapp, og jeg vil ikke påstå at en uke i London heller ble spesielt billig selv om vi bodde rimelig. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Synes likevel det er dyrt for en tur på ca 20 minutter. 

Anonymkode: 5da88...44e

Husk at kusken er provisjonslønnet så de 800 skal dekke ganske mye inkl lønn og sosialeutgifter 

Prisen er en kombo av turens lengde både i km og i tid samt når på døgnet m.m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykepleierinnen skrev (42 minutter siden):

Hvor reiser dere som påstår ferie utenlands er så sykt billig ? For oss, familie på 5, så må hvertfall ut med 60.000 for en charterferie i juli, fornøyelsesparker i f.eks. danmark og tyskland er like dyre som de norske. En kopp kaffi og ei bolle i Venezia kostet meg en hundrelapp, og jeg vil ikke påstå at en uke i London heller ble spesielt billig selv om vi bodde rimelig. 

De reiser til de billigste stedene i de billigste landene. Og tenker ikke på at de som jobber der har arbeidsforhold og lønninger vi ser på dom hårreisende her hjemme.

Hotell i Norge er billig. Spesielt sett opp mot lønnsnivå. Kunne selvsagt ha blitt litt billigere om de som jobbet der får 200 000,- i året, men det ønsker vi ikke. Tallet er for øvrig ikke tilfeldig. Det er den kostnadsjusterte lønnen, altså sammenlignbart med Norge, for spanske lavtlønnsyrker.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sykepleierinnen skrev (47 minutter siden):

Lurer jeg også på. Vi pleier å reise til Frankrike, der vi riktignok bor gratis i familiens feriehus, men å leie hus eller bo på hotell i høysesongen er ikke billigere enn Norge. Restaurant er litt billigere, og matprisene er såvidt lavere. Det eneste som er merkbart billigere er alkohol, hvis man synes det er viktig.

Anonymkode: f8748...3ba

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
tirben skrev (16 timer siden):

Da blir det selvfølgelig billig.  Men ferie for meg er å spise på restaurant og ligge i komfortabel seng. Stå opp på morgenen og spise deilig frokost man ikke har laget selv! 😉

Normalt for meg også, men etter et veldig ensformig år var det veldig kjekt å oppleve noe annet. Hva som helst som kunne bryte det ensformige egentlig. 

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dere som snakker om telt å lage mat selv.

Er dere klar over at ikke alle har telt, sovepose, liggeunderlag og utstyr for å lage maten over primus. 

Anonymkode: 8fd99...3f7

Teltet vi brukte kostet 300 kr. Oppblåsbar madrass 149 kr. Ellers hadde vi dyner og puter, og flere ulltepper til å ligge under, siden vi prøvde telting i fjor også, og ble bevisst på at det siver kulde opp fra bakken. Ulltepper hadde vi fra før.

Utover dette hadde vi to campingstoler (99 pr stk på Europris) og en liten grill (149 kr). 

Man trenger ikke mer. 

Anonymkode: 703d9...798

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har pleid å bruke 50-70 000 i året på ferie for en familie på fire. Man kan faktisk få en bra ferie for tilsvarende i Norge. I år skal vi leie hytte på en campingplass som har alt vi ønsker. Regner med det blir den billigste ferien på mange år. 

Anonymkode: 07894...5a6

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vi har hatt to fantastiske uker i Finnmark. Men det er dyrt ja, har kostet oss minst 30 000 (gjerne 40k). Jeg fikk lønn for en uke siden og er tom allerede. 🥵😭

Men bare 10 000 har gått til ren shopping da. Men det er vanskelig å få det billig, halvparten av dagene har vi bodd gratis hos familie (og har dårlig samvittighet for det 😶😶). 

Hva er det dere har brukt penger på bortsett fra shopping? Og hvor mange er det snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kommer helt ann på hvordan man gjør det. I år ble det dyr Norges-ferie på oss. Bodde en liten uke på hotell i Lillehammer, 2 dager på hundefossen, 1 dag på lilleputthammer, spiste alle måltider ute osv. Det kom på over 25.000 🙈😳 I fjor pakka vi teltet i bilen, og laget all mat selv. Da ble det ikke mange kronene 😅

Anonymkode: ba27b...de0

Akkurat. Jeg blir ganske oppgitt av alle som klager over hvor dyrt ting er når de faktisk har valgt å gjøre dyre ting. Innlegget ditt er jo et veldig godt eksempel på at prisen kommer an på hva man gjør og hvordan. 

Jeg trodde det var allmennkunnskap at fornøyelsesparker er dyre, at det er dyrt å feriere på de mest attraktive stedene til de mest attraktive tidene (skoleferie/fellesferie), det er dyrt å bo sentralt (det gjelder altså både boligpriser for fastboende og overnatting for turister) osv. Er det ingen som gidder å sjekke litt på forhånd eller fire på kravene? 

Jeg skjønner at ferie er dyrt for de av oss som har aller minst, men når man planlegger å legge overnatting og ferie til de mest attraktive turistfellene, må man regne med at det koster en del. Eller er folk generelt så lite opplyste?

Og har man ikke råd til det aller dyreste, så finnes det jo veldig mange måter å gjøre det litt rimeligere på. Jeg skjønner ikke mentaliteten her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RockOn
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette var jeg ikke klar over, takk for linker! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 hour ago, ti10 said:

Hva er det dere har brukt penger på bortsett fra shopping? Og hvor mange er det snakk om?

Flybilletter: 6000

Bensin: 5000 (1 av oss har kjørt til og fra Finnmark for å spare 16k på leiebil, i tillegg har vi lånt bobil gratis noen netter, bare det ble 2000 i bensin) 

Hotell 6 netter: 8500

Måltider ute på kafé/restaurant: 9000 (inkl et bedre måltid spandert på de som lånte oss bobilen - leie av bobil ville vært dyrere). 

Diverse inngangspenger: 1000

2 voksne og 2 små barn 

Vært i Finnmark 14 dager. Har familie her så halvparten av dagene har vi bodd hjemme hos familie eller i bobil. 

Hadde også planlagt å bruke 5000 på Kongekrabbefiske, men det ble ikke noe av. Neste gang! Det er mye spennende å svi av pengene på her. 😅 

Hadde vi bodd i campinghytter hadde vi spart noen tusenlapper, da kunne vi også laget egen mat, men jeg syns det å bo behagelig er verdt prisen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunello skrev (6 timer siden):

Nei, jeg skriver at teltferie i Norge kan gjøres tilnærmet gratis.

Vi bruker 80 000,- på utenlandsferie i normalår. Får fin ferie i Norge for samme beløp. Hotell er ganske billig i Norge. Og veldig billig justert for lønnsnivå.

Veldig dyrt i forhold til standarden da. Finnes jo knapt luksushoteller i Norge, noen få veldig sentrale.

Anonymkode: 2f7fa...423

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunello skrev (5 timer siden):

De reiser til de billigste stedene i de billigste landene. Og tenker ikke på at de som jobber der har arbeidsforhold og lønninger vi ser på dom hårreisende her hjemme.

Hotell i Norge er billig. Spesielt sett opp mot lønnsnivå. Kunne selvsagt ha blitt litt billigere om de som jobbet der får 200 000,- i året, men det ønsker vi ikke. Tallet er for øvrig ikke tilfeldig. Det er den kostnadsjusterte lønnen, altså sammenlignbart med Norge, for spanske lavtlønnsyrker.

Det hadde hjulpet dem å bli arbeidsløse hvis ingen dro dit? Hjelp gjerne fattige land, men ikke ved å boikotte turistindustrien deres. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Veldig dyrt i forhold til standarden da. Finnes jo knapt luksushoteller i Norge, noen få veldig sentrale.

Luksushoteller er ikke spesielt rimelige i utlandet heller.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det hadde hjulpet dem å bli arbeidsløse hvis ingen dro dit? Hjelp gjerne fattige land, men ikke ved å boikotte turistindustrien deres. 

Det går ikke an å tenke slik. Alle fortjener å bo i land med gode arbeidsforhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jo, men for mange av oss kan det ikke kalles ferie å ligge i telt på en skitten campingplass, traske i fjellet, lage mat på primus/bål. Jeg har vært noen dager på sånn «ferie» nå, og jeg hater det. Jeg innser at jeg ikke er et friluftsmenneske. Det er virkelig ikke ferie for meg. Ikke har man værgaranti heller.

Gi meg sol og varme, fint hotell, sjarmerende restauranter man kan velge og vrake i osv. Har jeg ferie så spiser jeg ALLE måltider ute, da har jeg fri fra å lage mat selv. 

Anonymkode: 22fcd...e8b

Dette! Ferie for meg er å slippe å lage mat… Jeg kan fint dra på telttur noen dager, men å legge opp ferien til kun å sove i telt og lage mat på primus - nei takk… 

Anonymkode: 50594...d00

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Luksushoteller er ikke spesielt rimelige i utlandet heller.

Rimeligere enn her. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...