Gå til innhold

Vurderte norgesferie, men prisene gjør det uaktuelt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 13.7.2021 den 19.19):

Jeg synes det er ille. Sjekket ut Dyreparken hotell i august. 11000 kr for meg og mine 2 barn (2 og 5 år) i 3 netter, uten frokost inkl.

Anonymkode: 5207b...7df

Det er klart at det er dyrt for vanlige dødelige, men du går jo tydeligvis for det aller dyreste alternativet. Jeg sjekket en annen nettside bare for å se hotellprisene i Stavanger, og pris for en voksen og to barn i tre netter (torsdag til søndag, 4 stjerner) kom på 7420 kr. Det var det første og eneste jeg sjekket. Det er helt sikkert mulig å få rimeligere alternativer også hvis man vil bruke litt tid på å lete. Fornøyelsesparker er kjent for å være dyre, så det burde ikke være noen overraskelse at det koster skjorta.

Tror du ikke ungene hadde syntes det var like kjekt å besøke dyreparken hvis dere bodde på et annet hotell, leide en hytte eller airbnb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi har hatt to fantastiske uker i Finnmark. Men det er dyrt ja, har kostet oss minst 30 000 (gjerne 40k). Jeg fikk lønn for en uke siden og er tom allerede. 🥵😭

Men bare 10 000 har gått til ren shopping da. Men det er vanskelig å få det billig, halvparten av dagene har vi bodd gratis hos familie (og har dårlig samvittighet for det 😶😶). 

Anonymkode: 2fb51...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere som snakker om telt å lage mat selv.

Er dere klar over at ikke alle har telt, sovepose, liggeunderlag og utstyr for å lage maten over primus. 

Anonymkode: 8fd99...3f7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Er dere klar over at ikke alle har telt, sovepose, liggeunderlag og utstyr for å lage maten over primus. 

Og at alternativet til 1 uke i Hellas er 4 dager i telt i vind og regn sier hvertfall litt om prisnivået i Norge... 😂😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer helt ann på hvordan man gjør det. I år ble det dyr Norges-ferie på oss. Bodde en liten uke på hotell i Lillehammer, 2 dager på hundefossen, 1 dag på lilleputthammer, spiste alle måltider ute osv. Det kom på over 25.000 🙈😳 I fjor pakka vi teltet i bilen, og laget all mat selv. Da ble det ikke mange kronene 😅

Anonymkode: ba27b...de0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/13/2021 at 7:22 PM, Sinte-my said:

Vi dro i fjor med telt rundt om i Lofoten. Lagde mesteparten av maten på primus. Parkerte bilen det det ikke kostet noe å parkere. Vi gjør det samme i år, men Hamarøy denne gangen. Norgesferie trenger ikke være dyrt. Alt etter hva man gjør det til. 

Hvordan får du dusjet hver dag?

Anonymkode: 144a9...bbf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 hours ago, Brunello said:

På den annen side må man ofte betale for flere når en er to. Vi er to voksne som betaler for fem.

Har jeg aldri hørt om. Kom gjerne med et eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mye fint man kan gjøre i hjembyen eller nabobyen 😊 man MÅ jo ikke reise for å ha en fin sommer! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 hours ago, AnonymBruker said:

Vi betalte litt for flybilletter men bor i hus og har bil i Lofoten for 1950 kr pr stykk for 6 netter.  Vi kjenner noen som kjenner noen. 

Anonymkode: b4bb4...843

Altså ikke relevant for de fleste.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvordan får du dusjet hver dag?

Man finner seg campingplasser som har dusjfasiliteter. Hos veldig mange er det mulig å kjøpe seg en dusj. Vi fant flere campingplasser som hadde mulighet til å kjøpe seg en dusj for en femtilapp. Var så verdt det! Ble ikke hver dag at vi fikk oss en dusj, ble endel kattevask også. Men for det meste ble det en dusj annenhver dag, alt etter hvilke aktiviteter vi la opp til. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Finnes mange aktører som låner ut sånt utstyr gratis. Her har vi samlet litt etter litt utstyr over flere år. I fjor kjøpte vi solide liggeunderlag. I år kjøpte jeg sovepose. Til neste år kjøper jeg telt, da teltet vi har er greit til telt fra bil, men ikke om man går lengre med sekk. 

Men finnes som sagt mange plasser som låner ut sånt gratis. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har jeg aldri hørt om. Kom gjerne med et eksempel.

Så du har ikke hørt om barn?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RockOn
AnonymBruker skrev (På 13.7.2021 den 19.59):

Har du misset at hotellene har vært i knestående grunnet en pandemi og de som alle må komme seg på beina igjen. Og hotellferie er ingen menneskerett. Vi pakket teltet,hengekøyer,primus,kubb og andre utespill i bilen og ungene storkoste seg

Anonymkode: fef17...ab0

Det er dyrere for oss å kjøpe inn telt, hengekøyer og soveposer, primus og alt det som måtte medfølge enn å bo på et hotell med frokost... 

Er så lei av at folk sier "det er da bare", men tenker ikke på at alt det koster i innkjøp og det er langt ifra alle som har dette liggende og slenge 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Albbas skrev (13 timer siden):

Og at alternativet til 1 uke i Hellas er 4 dager i telt i vind og regn sier hvertfall litt om prisnivået i Norge... 😂😂😂

Fire dager i telt i Norge kan man gjøre tilnærmet gratis. Eventuelt ganske billig på campingplasser. For moro skyld googlet jeg camping i Hellas. Mulig jeg fant den dyreste plassen i Hellas, men det var like dyrt som camping i Norge. Og i de fleste andre land i Europa kan man faktisk ikke sette opp teltet i naturen som vi kan i Norge.

Et annet interessant perspektiv er at de som mistet jobben i Hellas på grunn av covid 19 fikk 200 euro i måneden som eneste støtte fra myndighetene. (Hentet fra artikkel i Aftenposten. Litt usikker på om det gjelder alle eller bare vedkommende artikkelen handlet om. Voksen mann med heltidsstilling i reiseliv.)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
RockOn skrev (20 minutter siden):

Det er dyrere for oss å kjøpe inn telt, hengekøyer og soveposer, primus og alt det som måtte medfølge enn å bo på et hotell med frokost... 

Er så lei av at folk sier "det er da bare", men tenker ikke på at alt det koster i innkjøp og det er langt ifra alle som har dette liggende og slenge 🙄

Selvsagt blir det dyrt om man planlegger å bare bruke utstyret én gang. På Finn ligger det masse annonser om utstyr til leie, og det finnes også aktører som låner ut turutstyr gratis.

Anonymkode: f8748...3ba

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvorfor er det dårlig gjort? Tilbud og etterspørsel. Det var ikke akkurat overflod av folk som bodde til oss eller benyttet restauranter utenom ferier. Skal vi ha muligheten til å tilby hotell, restaurant, aktiviteter osv så må vi ha en inntjening vi og. Vi er forretninger, ikke veldedighetsprosjekter. 

Anonymkode: 65e21...5a4

Prisene er jo skrudd til himmels. 

Anonymkode: 8fe1e...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest RockOn
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvsagt blir det dyrt om man planlegger å bare bruke utstyret én gang. På Finn ligger det masse annonser om utstyr til leie, og det finnes også aktører som låner ut turutstyr gratis.

Det spiller da ingen rolle om man har tenkt å bruke det en gang eller flere, utgiften blir fortsatt stor første gangen og det er da langt fra gratis. For det var hele poenget her, at det er gratis å dra på telttur. Og det er da langt fra gratis hvis man ikke har det. 

Hvilke aktører leier ut dette gratis? Jeg vet ikke om noen i mitt nærområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinte-my skrev (1 time siden):

Man finner seg campingplasser som har dusjfasiliteter. Hos veldig mange er det mulig å kjøpe seg en dusj. Vi fant flere campingplasser som hadde mulighet til å kjøpe seg en dusj for en femtilapp. Var så verdt det! Ble ikke hver dag at vi fikk oss en dusj, ble endel kattevask også. Men for det meste ble det en dusj annenhver dag, alt etter hvilke aktiviteter vi la opp til. 

I tillegg går det fint uten dusj en stund. Til nå i sommer har jeg badet de fleste dagene og også vasket håret i fjellvann og elv. Det går helt fint og er på mange måter en opplevelse i seg selv. 

Jeg elsker norgesferie og campingliv (helst utenfor campingplasser). 

Men jeg forstår jo at å ligge på hotell (ihvertfall med høy standard) er ekstremt dyrt i Norge. Vi er forskjellige, men for oss er campingferie i Norge mye billigere og mer morsomt enn sydentur. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RockOn skrev (15 minutter siden):

Det spiller da ingen rolle om man har tenkt å bruke det en gang eller flere, utgiften blir fortsatt stor første gangen og det er da langt fra gratis. For det var hele poenget her, at det er gratis å dra på telttur. Og det er da langt fra gratis hvis man ikke har det. 

Her leier Røde kors ut utstyr mot et lite gebyr, og vi har noe som heter Turbua. De har primus/stormkjøkken, telt, soveposer, alt man trenger for et par dager på tur. Og jeg bor ikke i noe stor by, heller tvert imot. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
RockOn skrev (28 minutter siden):

https://www.bua.io
https://kirkensbymisjon.no/skattkammeret/

Utleie:

https://vandre.no

https://www.hygglo.no

Noen sportsbutikker leier også ut turutstyr, det står litt her: https://norskfriluftsliv.no/nyfrelst-pa-friluftslivet-men-mangler-utstyr/

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...