AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #1 Skrevet 13. juli 2021 Jeg vet ikke helt hvordan å legge frem dette, men jeg prøver å legge det frem så rent og virkelighetsnært som mulig. Opplever dere selv at dere er fornøyd med den dere er (på en jordnær måte), men at andre hele tiden skal sammenligne deg og stille deg i dårlig lys? Jeg blir nesten kvalt av mine egne tanker akkurat nå. Hodet føles som et torturkammer. Hele livet har jeg egentlig hatt et ganske fint forhold til andre og meg selv. Folk er som de er og jeg er som jeg er, og det har vært bra nok. Da jeg var yngre fikk jeg stadig høre at jeg var reflektert og flere ganger kom folk bort til meg eller pratet bak ryggen min om at jeg var et fint menneske som utstrålte noe godt. Og jeg tenkte ikke så mye over det og tok livet som det var (relativt jordnær). Så gikk tiden, og i dag opplever jeg stadig at folk sammenligner meg med andre og nesten ser ned på meg … Det motsatte har altså skjedd. Andre skal sette meg i dårlig lys hele tiden. Jeg har aldri satt andre i dårlig lys, derfor føles det nesten urettferdig. Kan jeg ikke bare være den jeg er uten at andre skal definere meg eller gruble over meg? For slik opplever jeg det. Ofte føler jeg at mange ønsker at jeg skal være dum eller utilstrekkelig. De har et ønske om at jeg skal «feile» i livet. Det hender ofte at folk sier til meg «vel, du er ikke så smart, eller?», «han er vel smartere enn deg?», «wow vant du 20 spørsmål?» … Jeg husker også at jeg fortalte eksen min om noe jeg genuint var interessert i. Det handlet om noe innen fysikk. Han visste ikke noe om det selv, og jeg la det frem lavmælt og i ettertid/ som eldre ser jeg at det også var korrekt. Men han fortalte meg at jeg måtte slutte å snakke om det, fordi jeg bare hørtes dum ut … Så det skal litt til før jeg legger ut om ting jeg interesserer meg for, i dag. :(( Jeg blir kvalm av tanken på at folk tenker slik om meg …… Jeg får samtidig høre at jeg er ei veldig jordnær og genuin jente. Samtidig blir jeg fortalt at jeg er veldig søt og sprudlende. Hele konstellasjonen (for å kalle det det) gjør at jeg fremstår litt naiv og sjanseløs. Folk blir overrasket når jeg sier at jeg hopper i fallskjerm og egentlig er ganske tøff … Eller at jeg er skoleflink (noe som ikke definerer så mye, men) eller gjør det bra på ganske mye … Det er akkurat som at jeg må bevise for folk at jeg er noe annet enn det jeg først fremstår som … Og slik vil ikke jeg leve … Men det negative er at jeg er litt sjenert og har problemer med å snakke med folk. Jeg får høre at jeg er over gjennomsnittet attraktiv, og det spiller ikke så godt på mitt lag heller (i noen tilfeller) …. Det føles som jeg må bevise enda mer, hvis det gir mening. Vel, jeg vet ikke helt hva jeg skal frem til. Men jeg er lei av å fremstå som hun som elsker klær og kun bryr seg om gutter og utseendet. Det har aldri vært tilfellet. Jeg tror nesten ikke jeg kjenner noen som bryr seg mindre. For meg faller stil og kreativitet litt naturlig, men jeg har aldri fokusert på det … Det er altså enda noe som gjør at jeg fremstilles som noe annet enn den jeg ønsker å være … Nå sier jeg ikke at det fokusområdet er feil, men jeg er lei av at folk ikke tenker lengre … For ingen har trua på meg. Hvordan kan jeg lære meg å fremstilles bedre? Må jeg bare lære meg at jeg er dum? Jeg føler ikke at folk ser potensialet mitt, eller snudd på hodet: at jeg ikke ser hvor lite verd jeg er …. Jeg er virkelig knust på innsiden. Sannheten er at jeg savner å være ei lita jente som hadde verden for sine føtter. Nå lar jeg meg defineres av andres oppfatninger. Beklager et langt innlegg, men jeg håper noen vil dele sine erfaringer om hvordan å vokse til i et samfunn som oppleves som å være «imot» en. Det føles ikke trygt der ute. Jeg tror ikke jeg har sosial angst heller eller noen annen diagnose, men at jeg sikkert har en mantra som farger livet mitt i en domino-effekt. Det er sikkert en selvoppfyllende profeti jeg må lære meg å unngå, men hvorfor forteller så mange meg at jeg er dum? :((( Nå publiserer jeg bare, så får vi se hvor det bærer. Men jeg håper som sagt noen med erfaringer vil fortelle litt om vegen til å elske seg selv igjen. Dette gjør vondt på innsiden. ❤️ Anonymkode: 39fc7...dde 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #2 Skrevet 13. juli 2021 Ikke ta det så tungt og det er ikke så viktig hva andre mener. Anonymkode: e96d8...c70 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #3 Skrevet 14. juli 2021 Hvorfor lar du deg definere av andre? Det høres litt merkelig ut alt sammen. De færreste tenker så mye over andre enn seg selv, så kanskje du legger litt for mye i hva andre tenker om deg? Anonymkode: 62020...939 10
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #4 Skrevet 14. juli 2021 Hvorfor ikke prøve å endre ditt okus fra å lære hvordan du kan fremstilles bedre, til å tenke at DU vet jo hvem du er og hva du kan, hva du bryr deg om etc, så hva betyr det hvordan du fremstilles? Ønsker du en spesiell karriere hvor slikt er viktig? Da kan jeg jo muligens forstå at det blir et fokus, men ellers ville jeg bare forsøkt å jobbe med selvtilliten tror jeg. Har du et godt nettverk rundt deg? Anonymkode: a483d...2a5
Totemish Skrevet 4. august 2021 #5 Skrevet 4. august 2021 Du virkre forfriskende reflektert ut og vil tippe 110 i IQ, lett. Men du har nok pga ting og tiden har gjort deg skeptisk, ettergivene og sånn sår og tar ting så bokstavelig og du lagrer alle kommentarer og du er nok bare litt mer følsom og hadde trengt å få litt hjelp med sjølfølelsen og sjøøtillita kommer når du viser hvem du ikke takler sjovinismen annet enn i SVÆRT SMÅ DOSER og ikke gi deg hvis du ha rett. 1. Aldri la noen eie integriteten din 2. DET ER DIIIN KROPP, og de som ikke respekterer naturen bedre enn å bruke spit om dem for å få rett, eller bare en illjsjon om alfa status.. Ta det tllbake! 1
lillevill Skrevet 5. august 2021 #6 Skrevet 5. august 2021 Bli litt sint når noen sier du er dum. Ikke godta sånt. Sett grenser.
PM75 Skrevet 5. august 2021 #7 Skrevet 5. august 2021 Jeg kan forstå at det oppleves krevende for deg. Du opplever å bli vurdert som overfladisk og dum, istedenfor at folk ser at du har en hjerne som fungerer godt. Jeg kan ikke si hva du bør gjøre, men jeg kan dele hva jeg tenker etter å ha lest innlegget: 1. Sorter ut hvem som sier hva. Akkurat nå kan det virke som det er «alle» i ditt hode. Og det er det trolig ikke. I tillegg er det forskjell på episoder og personer. Eksempelvis en slengebemerkning fra en eks mindre troverdighet enn en dypere samtale om dette med en nær venn. 2. Det at du er attraktiv og har stil, kan skape misunnelse hos noe. Men glem det, og bruk heller utseendet og det at du oppleves sprudlende som noe positivt for deg. 3. Dine handlinger sier mer enn mye prat. Så det du velger å gjøre med livet ditt, definerer deg. Ikke la andre definere deg med sitt prat. 4. Det du opplever vil også bli bedre med årene. Da jeg ble mer voksen, så var det lettere å bli tatt seriøst på jobb. Før måtte jeg alltid bevise at jeg var dyktig og ikke bare en blid blondine, men nå kan jeg bare være meg selv og blir vurdert på samme måte som andre. 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #8 Skrevet 5. august 2021 det høres ut som de føler seg truet av deg. Det høres ut som de får mindreverdighetskomplexer og prøver å dytte dem over på deg for å hevde seg selv. Jeg håper du ikke lar andre definere hvem du er og bare gjør de tingene du synes er gøy. Vær snill med deg selv og ta styring på livet ditt. Anonymkode: 0d919...99d 1
Gjest Elder Millennial Skrevet 5. august 2021 #9 Skrevet 5. august 2021 (endret) Jeg tror det er mange smarte jenter som føler litt på det samme som du føler på. Spesielt om vi har opplevd at vi kun skal være objekter og pyntedukker for noen. Jeg har opplevd at folk ikke vil snakke med meg i jobbsammenheng fordi jeg er en yngre jente og kan umulig ha noe teknisk innsikt ut over at jeg kan koke kaffe 😅 Hvor gammel er du? Jeg ble mye tryggere i meg selv etterhvert som jeg ble eldre, etter jeg bikket 30 ler jeg bare av folk som mener jeg er dum. Du trenger ikke å endre deg selv eller hvordan du fremstår, du må bare gi litt mer F$%& i hva andre sier og mener om deg. Du er åpenbart ikke dum og den eneste som trenger å ha troen på deg er deg selv. Endret 5. august 2021 av Elder Millennial skriveleif
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #10 Skrevet 5. august 2021 Tidligere tvilte jeg også mye på meg selv og mye av grunnen var av samme årsaker som deg. Etter mye arbeid med meg selv har jeg lest flere steder at folk ofte dømmer andre på de områdene de tviler på seg selv. For å ta ditt eksempel, når eksen ikke hadde så mye kunnskap om fysikk, sa han at du hørtes dum ut. Men det han nok innerst inne følte var at han selv følte seg dum, men han skøyv det over på deg. Anonymkode: 17dab...09d 2
Majer Skrevet 8. august 2021 #11 Skrevet 8. august 2021 En del mennesker føler seg bedre om de trykker andre ned. Det høres også ut som de ikke forstår deg helt. Ikke sikkert du er dum av den grunn. Jeg opplever særlig at vimsete dagdrømmere ikke blir forstått. Vet ikke om du er sånn? 2
Gjest Skogsalv Skrevet 9. august 2021 #12 Skrevet 9. august 2021 (endret) Det kan være du er noe som heter" super empat " Sjekk ut det. De har mange velutviklede evner,både i seg selv og ifht andre. Men de har nesten overladning i tanlekjøret sitt,da de tar inn så mye energier og signaler gjennom sansene. I større grad enn empater. De havner ofte dypt i kjelleren i perioder og trenger å være alene for å lade seg. Om de i tillegg er veldig opptatt av rettferdighet og medmenneskelighet ,så kan de erfare noe som kalles " super nova " . Det kan være situasjoner som krever stort mot å gå inn for å hjelpe andre. Selv på egen bekostning. Eller ved fare. Det er viktig å forstå disse tingene om deg selv om du er en super empat. Kanskje det er DERFOR du ikke finner deg til rette og føler at du venter på å starte livet slik du føler du har noe spesielt i deg. Men du vet ikke hva eller hvordan. Uten rett mening,kan verden føles fremmed og utrygg til tider. Finn det ut ,så du ikke går ti år til med disse tankene som er overladet hele tiden. Du trenger da metoder for å skjerme deg,og ikke ta inn alt,samt forstå hvorfor du i perioder er utladet,,uten dårlig samvittig og ta deg TID til å lade / hvile. 🌷 Sjekk ut Super empath ( samt super nova i den forbindelse ) på You tube.. Ikke sikkert jeg har rett i ditt tilfelle, - kun min intuisjon som ber deg sjekke det ut.😊 Slike stråler ut godhet hele livet,og har en spesiell oppgave,- I stor eller mindre skala. Gjerne til hjelp og inspirasjon for andre. Mennesker, dyr,naturen- eller til og med nasjoner. Både Snåsamannen og Martin Luther King jr. , var 2 slike personligheter. Andre virker i det stille. Alle empater er magneter for skadede mennesker ,som enten trenger å tømme balast eller rett og slett at Lyset ditt er så sterkt at noen føler behov for å dimme det ,med stygge kommentarer. Du må unngå disse! Da det går rett i sjela di,uten filter. Søk kun positive krefter , genuine mennesker og miljøer som er bra for deg. Snille folk som trenger din hjelp,vil du automatisk strekke ut en hånd til,da du ikke kan la være. Du blir ofte misforstått, da du nå er i ubalanse ifht din egentlige livsoppgave, - og mest sannsynlig er i feil miljø.❤ Endret 9. august 2021 av Skogsalv
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #13 Skrevet 9. august 2021 Jeg synes ikke du skal finne deg i å bli kaldt dum for det første. Det hadde ikke vært ok å kalle deg det selv om du faktisk var det. Så det er mennesker som sier slikt du bør vurdere, mer enn å vurdere om de har rett i det. Dessuten er det mer sannsynlig at det er folk som av en eller annen årsak føler seg truet av deg som sier slikt enn at det har noe sannhet i seg. For det tredje bør du vurdere hvorfor det å bli ansett som smart er så viktig for deg at du lar deg såre av slike kommentarer. Jeg har fått dem også. Typisk av folk som faktisk ikke har så mye å komme med. Litt som i at angrep er beste forsvar, eller tro på at å tråkke på andre hever deg opp. Dårlige strategier begge deler, og siden jeg ikke er opptatt av om uhøflig folk synes jeg er smart eller dum, fordi jeg vet at jeg er bra nok som jeg er, får slike bare et kjapt tilsvar. "Vel, du er ikke så smart, eller?" "Nei jeg er kjempedum." kan jeg gjerne bekrefte. Det er ikke løgn engang. På mange felt er jeg det, og det er helt greit. "Han er vel smartere enn deg?" kunne fort få svaret "Det aner jeg virkelig ikke. Jeg var mest opptatt av at han var pen å se på." "Wow, vant du 20 spørsmål?" "Nei jeg har ikke særlig vinnerlykke, så jeg satser på godt hell i kjærlighet. " Dette var bare eksempler, men det beste er å blåse i slike tåpelige kommentarer, med et tåpelig svar. Slikt fortjener ikke mer enn det. Iallefall ikke at du gnager på det videre. Folk er rett og slett ikke alltid greie. Det finnes mange som både bevisst og ubevisst forsøker å trykke andre ned. Fakta er at det får man best slutt på ved å ikke bry seg. Selv verste mobbere og bøller er kloke nok til å ikke legge innsats i å rakke ned på noen slikt bare preller av på. Da virker det jo ikke etter hensikten. Er ikke gøy. Gir dem ingenting. Ikke prøv å være noe du ikke er. Du er god nok som den du er. Det er det deg selv du må overbevise om. Står du trygt i deg har ikke slikt noe som helst å si. Hva så om noen faktisk anser deg som dum? Har det egentlig noe å si for hvem du faktisk er? Anonymkode: 0d550...f8f
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #14 Skrevet 9. august 2021 Nei, selvsagt skal du ikke finne deg i å bli kalt dum. Du må heller omgi deg med andre mennesker, mennesker som ikke snakker det ned. Anonymkode: ade34...fb5 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #15 Skrevet 9. august 2021 Bare det du skriver får meg til å tenke ‘en smart og reflektert jente (evt dame;). Kanskje er du søt/pen i tillegg? Uavhengig av utseende. Dette er et klassisk eksempel på at kvinners intelligens diskrimineres. Folk, og særlig menn føler seg truet av kvinners intelligens og vi må tåle janteloven mer enn menn. Antagelig har folk følt seg mindre intelligente og dermed truet av dine kunnskaper. Og siden se kanskje føler seg dumme selv, så rakker de ned på intelligensen din. Om du har et dårlig selvbilde fra før, er du et ekstra lett offer. Med godt selvbilde/selvtillit, hadde du klart å heve deg over det. Jeg snakker ut i fra egne erfaringer og hva jeg har observert i nettverket. På vgs fikk jeg feks 6’er i kjemi og fysikk, samt matte. Planen var tidlig å bli lege og jeg likte å diskutere fag. Det skjønte jeg derimot fort ikke var populært. Bla kjæresten og familiemedlemmer, fant en hver anledning til å rakke ned på sider ved meg som kunne fremstå klønete eller mindre intelligente. Om jeg feks stavet et ord feil eller feil tonefall/ordlyd osv. Fikk også høre av flere at jeg sikkert måtte ha Asberger pga kunnskapene mine rundt spesielle tema.. Jeg jeg sluttet å dele ting og mistet troen på meg selv. Kom meg liksom aldri helt ovenpå igjen heller etter all motstanden. Lurer fortsatt den dag i dag på hva som trigger folk til å rakke ned på andres selvbilde. Men tenker det utelukkende må være for å hevde seg selv. Anonymkode: bb73b...212
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #16 Skrevet 9. august 2021 Skogsalv skrev (2 timer siden): Det kan være du er noe som heter" super empat " Sjekk ut det. De har mange velutviklede evner,både i seg selv og ifht andre. Men de har nesten overladning i tanlekjøret sitt,da de tar inn så mye energier og signaler gjennom sansene. I større grad enn empater. De havner ofte dypt i kjelleren i perioder og trenger å være alene for å lade seg. Om de i tillegg er veldig opptatt av rettferdighet og medmenneskelighet ,så kan de erfare noe som kalles " super nova " . Det kan være situasjoner som krever stort mot å gå inn for å hjelpe andre. Selv på egen bekostning. Eller ved fare. Det er viktig å forstå disse tingene om deg selv om du er en super empat. Kanskje det er DERFOR du ikke finner deg til rette og føler at du venter på å starte livet slik du føler du har noe spesielt i deg. Men du vet ikke hva eller hvordan. Uten rett mening,kan verden føles fremmed og utrygg til tider. Finn det ut ,så du ikke går ti år til med disse tankene som er overladet hele tiden. Du trenger da metoder for å skjerme deg,og ikke ta inn alt,samt forstå hvorfor du i perioder er utladet,,uten dårlig samvittig og ta deg TID til å lade / hvile. 🌷 Sjekk ut Super empath ( samt super nova i den forbindelse ) på You tube.. Ikke sikkert jeg har rett i ditt tilfelle, - kun min intuisjon som ber deg sjekke det ut.😊 Slike stråler ut godhet hele livet,og har en spesiell oppgave,- I stor eller mindre skala. Gjerne til hjelp og inspirasjon for andre. Mennesker, dyr,naturen- eller til og med nasjoner. Både Snåsamannen og Martin Luther King jr. , var 2 slike personligheter. Andre virker i det stille. Alle empater er magneter for skadede mennesker ,som enten trenger å tømme balast eller rett og slett at Lyset ditt er så sterkt at noen føler behov for å dimme det ,med stygge kommentarer. Du må unngå disse! Da det går rett i sjela di,uten filter. Søk kun positive krefter , genuine mennesker og miljøer som er bra for deg. Snille folk som trenger din hjelp,vil du automatisk strekke ut en hånd til,da du ikke kan la være. Du blir ofte misforstått, da du nå er i ubalanse ifht din egentlige livsoppgave, - og mest sannsynlig er i feil miljø.❤ Vil gi deg et råd trådstarter ! HVIS det viser seg at det denne personen (ovenfornevnte) har RETT og at du kanskje er en suuper empath ? At det kanskje er et sånnt type menneske du er så må jeg bare si at dette var det beste svaret noen har kommet med. om ikke TS følte seg igjen i dette så hjalp du hvertfall MEG 😁 veeeeldig mye ! Har alltid følt det er noe med meg og føler en god del av det TS skriver om åsså.. så takk skal du ha 🙂 jente (31) Anonymkode: 264e6...3b0
Gjest Skogsalv Skrevet 9. august 2021 #17 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vil gi deg et råd trådstarter ! HVIS det viser seg at det denne personen (ovenfornevnte) har RETT og at du kanskje er en suuper empath ? At det kanskje er et sånnt type menneske du er så må jeg bare si at dette var det beste svaret noen har kommet med. om ikke TS følte seg igjen i dette så hjalp du hvertfall MEG 😁 veeeeldig mye ! Har alltid følt det er noe med meg og føler en god del av det TS skriver om åsså.. så takk skal du ha 🙂 jente (31) Anonymkode: 264e6...3b0 Så bra🙂 Lykke til.❤
Anbefalte innlegg