AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #21 Skrevet 14. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva brukte de - husker du det? Anonymkode: 833f6...867 Husker ikke navnet på middelet, nei. Noe gul guffe som ble lagt langs og bak gulvlistene. Anonymkode: 72b69...b40
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #22 Skrevet 14. juli 2021 Du kan jo spørre om det er akkurat den leiligheten som har skjeggkre eller noen andre leiligheter i samme borettslag. Der jeg bodde før bestilte styret NOKAS-skadedyrkontroll til alle leilighetene (over 50 stk) selv om skjeggkre kun var funnet i to leiligheter i den borterste oppgangen lengst vekk fra meg. Vi andre så aldri noen skjeggkre i våre selv om det var satt ut feller med lim lang tid i forveien i alle leiligheter. Det er en viss sjanse for at de kan spre seg mellom leiligheter, det har kanskje med røropplegg og ventilering å gjøre (for alt jeg vet), men jeg oppfattet det slik at dette skjer sjelden. Anonymkode: 74222...3d3
Gjest Passpartou Skrevet 14. juli 2021 #23 Skrevet 14. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Husker ikke navnet på middelet, nei. Noe gul guffe som ble lagt langs og bak gulvlistene. Anonymkode: 72b69...b40 Dette er forgiftet åte, som er den nye måten å behandle skjeggkre på. Ble hele blokka behandlet og ikke bare denne leiligheten, så er nok sannsynligvis skjeggkreene borte. Endret 14. juli 2021 av Passpartou
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #24 Skrevet 14. juli 2021 19 hours ago, AnonymBruker said: Hadde ikke kjøpt om det var det mest perfekte i verden med en sånn historie. Det psykiske stresset kan gjøre folk syke og det er vanskelig å legge det bort. Anonymkode: 1de3e...3b0 Det er mange boligproblemer som burde gi mye mer stress enn skjeggkre. Feks fukt, radon, leirras og prisras... Anonymkode: 74222...3d3 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #25 Skrevet 14. juli 2021 19 hours ago, AnonymBruker said: Nei, kan bli et helvete å få solgt igjen. I tillegg til at du kommer til å være veldig på vakt, slitsomt. Anonymkode: 9cf1d...347 Man kan jo også se det slik at skjeggkre gir rabatt (i form av færre interesserte og lavere bud) og hvis man så blir kvitt de, som mange blir, så har man gjort et kupp. Litt som at bilmekanikere ofte kan gjøre bruktbilkupp fordi de vet hva som feiler en bil og at den er billig å sette i stand. Anonymkode: 74222...3d3 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #26 Skrevet 14. juli 2021 Takk for alle svar folkens, og for at dere deler deres erfaringer jeg er veldig i tenkeboksen, jeg må innrømme det. Det som også får meg til å stusse er at dette ble oppdaget i Oktober 2020, altså ikke lenge siden og at annonsen har ligget ute i over 2 mnd. En paranoid tanke hjemsøker meg og sier at hun fortsatt er plaget med skjeggkre og derfor velger å selge. Det virker som hun sliter veldig med å få solgt den, selv om denne leiligheten ligger i et ganske attraktivt strøk. En leilighet i samme området ble solgt nesten like fort som den ble lagt ut, litt samme type leilighet. Anonymkode: c25a9...cd1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #27 Skrevet 14. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for alle svar folkens, og for at dere deler deres erfaringer jeg er veldig i tenkeboksen, jeg må innrømme det. Det som også får meg til å stusse er at dette ble oppdaget i Oktober 2020, altså ikke lenge siden og at annonsen har ligget ute i over 2 mnd. En paranoid tanke hjemsøker meg og sier at hun fortsatt er plaget med skjeggkre og derfor velger å selge. Det virker som hun sliter veldig med å få solgt den, selv om denne leiligheten ligger i et ganske attraktivt strøk. En leilighet i samme området ble solgt nesten like fort som den ble lagt ut, litt samme type leilighet. Anonymkode: c25a9...cd1 Eller så er det jo også fordi markedet er ganske stillestående de siste ukene. Mange leiligheter i populære strøk utenfor Oslo blir stående flere uker, ganske uventet. Virker som om prisene har snudd litt også, folk vil ikke sprenge grensene som de ville for bare noen mnd siden. Det kan like gjerne være det som gjør at den ligger litt, som skjeggkreene. Du kan jo kontakte sameiet, nilese gjennom referatet/taksten og andre dokumenter som kan si noe om alvorhetsgraden. Jeg var veldig engstelig for skjeggkre før, men nå har jeg skjønt at man kan bli kvitt dem og at man veldig fort kan få dem i hus. Alle pappeskene du bruker når du flytter kan like gjerne ha med seg noen kre 😉 Anonymkode: 2a34f...92a 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #28 Skrevet 14. juli 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Leilighet. Anonymkode: 72b69...b40 Ble hele blokka hos deg behandlet? Anonymkode: 833f6...867
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #29 Skrevet 15. juli 2021 Gjest Passpartou skrev (På 14.7.2021 den 12.11): Bor man i en større boligblokk, så må man nok regne med at det finnes skjeggkre der, uansett om man har oppdaget dette er ei. Det er tydeligvis mange som sitter med utdatert info om skjeggkre her. Idag benytter ikke skadedyrsfirma limfeller lenger, de bare legger forgiftet åte rundt lister i boligen. Tar 15 min for en leilighet. De aller fleste sameier har nå forsikring som dekker dette. Joda, limfeller brukes fortsatt. Firmaet som sanerte her la ut limfeller i forbindelse med kartlegging av bestanden både i forkant, underveis og i etterkant av sanering. Den første gangen de var innom så de i hovedsak etter hotspots, og den siste gangen var for å se om det var noen kryp som hadde overlevd saneringen. Anonymkode: 1e17f...f66
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #30 Skrevet 7. februar 2022 Ikke bry deg - disse skjeggkreene finnes snart i alle boliger men er lett å bli kvitt. Anonymkode: d2fd1...86e 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #31 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 13.7.2021 den 17.51): Om leiligheten til og med er sanert hadde jeg ikke nølt. De er lett å bli kvitt nå for tiden når skadedyrfirmaene har fått den nye giften. Og til dere hysteriske: de er overalt, så om du ikke har kre i leiligheten din i dag, kan du ha det i morgen🤷🏼♀️ Hos oss fikk vi dem inn via en pakke med havregryn kjøpt på Rema 1000. Anonymkode: 09659...4b0 Hvordan vet du akkurat hvor de kom fra? Anonymkode: ccb51...cf1 1
MedSan Skrevet 13. februar 2022 #32 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 14.7.2021 den 12.19): Hva brukte de - husker du det? Anonymkode: 833f6...867 Sikkert Advion Cockroach gel. Jeg har brukt middelet og det funker som fjell. Har noen tuber liggende til overs om noen vil kjøpe. Send PM
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #33 Skrevet 13. februar 2022 Vi hadde skjeggkre på badet. Vi har pusset opp, flyttet badet, og har nå kjøkken der. Ingen sjeggkre på nye kjøkkenet, og heller ikke på nye badet. Aldri var det sjeggkre utenfor der badet var, ganger, boder, stuer, soverom. Det var helt minimalt problem, at man nattestid kunne se et innsikt når man gikk på do. Anonymkode: bd281...03c
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #34 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi hadde skjeggkre på badet. Vi har pusset opp, flyttet badet, og har nå kjøkken der. Ingen sjeggkre på nye kjøkkenet, og heller ikke på nye badet. Aldri var det sjeggkre utenfor der badet var, ganger, boder, stuer, soverom. Det var helt minimalt problem, at man nattestid kunne se et innsikt når man gikk på do. Anonymkode: bd281...03c Dere hadde sølvkre, ikke skjeggkre. Skjeggkre lever ikke i fuktige områder som bad. Anonymkode: ccb51...cf1 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #35 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Dere hadde sølvkre, ikke skjeggkre. Skjeggkre lever ikke i fuktige områder som bad. Anonymkode: ccb51...cf1 100% riktig. Anonymkode: 3f94a...3ed
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #36 Skrevet 19. august 2022 Er det noen av dere som har erfaring med at man varsler styret i sameiet om skjeggkre, men de ikke vil gjøre noe og at jeg må behandle leiligheten selv på egen forsikring. Skadedyrselskapet har sett på mengden dyr hos meg (det er få), de har ulike størrelser (flere kull, de har formert seg, hadde de vært først hos meg hadde jeg sett de mindre av de som er større nå før jeg så en blanding. Har også fått beskjed fra skadedyrselskap om at det ikke hjelper å kun behandle min leilighet. De sier også, sammen med flere kilder og er det et sted så er det flere steder i blokka, det er garantert ikke bare min leilighet. Sameiet påstår fortsatt at jeg må fikse dette selv, og sier at det sees på som et lokalt problem siden det kun er jeg som har varslet om kre og at jeg må fikse det selv frem til noen andre varsler. Alle jeg har snakket av skadedyrselskaper, forsikringsselskaper, venner i byggbransjen osv sier at dekke er enig. Styret har en plikt til å hjelpe og utføre koordinert behandling. Hva skal man gjøre når de nekter? Det vil jo bare fortsette å dukke opp hos meg om ikke hele blokka behandles…. Jeg har sendt Mail til de om at før man sier det kun er et lokalt problem i min leilighet så bør man gjennomføre undersøkelser i blokka for å bekrefte at det faktisk er et lokalt problem, da skadedyrselskapet sier det ikke er det. Likevel vil ikke sameiet gjøre noe… Kun fordi det bare er jeg som har varslet… Anonymkode: 386f4...d54
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #37 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er det noen av dere som har erfaring med at man varsler styret i sameiet om skjeggkre, men de ikke vil gjøre noe og at jeg må behandle leiligheten selv på egen forsikring. Skadedyrselskapet har sett på mengden dyr hos meg (det er få), de har ulike størrelser (flere kull, de har formert seg, hadde de vært først hos meg hadde jeg sett de mindre av de som er større nå før jeg så en blanding. Har også fått beskjed fra skadedyrselskap om at det ikke hjelper å kun behandle min leilighet. De sier også, sammen med flere kilder og er det et sted så er det flere steder i blokka, det er garantert ikke bare min leilighet. Sameiet påstår fortsatt at jeg må fikse dette selv, og sier at det sees på som et lokalt problem siden det kun er jeg som har varslet om kre og at jeg må fikse det selv frem til noen andre varsler. Alle jeg har snakket av skadedyrselskaper, forsikringsselskaper, venner i byggbransjen osv sier at dekke er enig. Styret har en plikt til å hjelpe og utføre koordinert behandling. Hva skal man gjøre når de nekter? Det vil jo bare fortsette å dukke opp hos meg om ikke hele blokka behandles…. Jeg har sendt Mail til de om at før man sier det kun er et lokalt problem i min leilighet så bør man gjennomføre undersøkelser i blokka for å bekrefte at det faktisk er et lokalt problem, da skadedyrselskapet sier det ikke er det. Likevel vil ikke sameiet gjøre noe… Kun fordi det bare er jeg som har varslet… Anonymkode: 386f4...d54 Har samme erfaring som deg. Skjeggkre er så vanlig nå at borettslag og sameier sikkert blåser i hele greia. "Alle" vil få disse dyrene før eller siden. Nå er det ikke så vanskelig å bli kvitt det heller. AnonymBruker skrev (På 13.2.2022 den 10.05): Dere hadde sølvkre, ikke skjeggkre. Skjeggkre lever ikke i fuktige områder som bad. Anonymkode: ccb51...cf1 Skjeggkre kan definitivt leve på bad. Vi fanget sikkert 100 stk på noen måneder. Svære, hårete, lange haler og dritstygge. Umulig å ta feil av, men skadedyrkontrollen bekreftet at det var skjeggkre. Anonymkode: 72b69...b40
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #38 Skrevet 19. august 2022 Har skjeggkre her jeg bor, men med unntak av et jeg så for et halvt år siden ser vi bare de vi fanger i feller. Går vel 1-2 i feller i uka, men lar oss ikke plage da vi aldri merker de ellers. Ville ikke kjøpt med påvist skjeggkre for noen år siden, men har innsett at det antakelig er meg vanlig enn uvanlig. Skal du være sikret kan du heller aldri ta med noe hjem i en pappeske, for eksempel. De er på arbeidplasser, Ikea og på lageret til nettbutikken du bestiller fra. Så skal du bo der 3+ år, kjøp! Det er kun om du tenker kortsiktig investering det kan være en liten risiko. Anonymkode: facc8...bc0 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #39 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (På 13.7.2021 den 17.07): Hadde ikke kjøpt om det var det mest perfekte i verden med en sånn historie. Det psykiske stresset kan gjøre folk syke og det er vanskelig å legge det bort. Anonymkode: 1de3e...3b0 Herrgud for en overdrivelse! Skjeggkre dukker opp overalt! Anonymkode: a6eed...bc1 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #40 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (På 13.7.2021 den 17.20): Har bodd i en leilighet med skjeggkre, hvor skadedyrfirma ble involvert. Selv om jeg ikke så flere etter det, så var jeg konstant obs og sjekket senga hver kveld. Mildt sagt slitsomt Anonymkode: b3b9a...575 De kan fort komme der du bor nå også Vi har til og med på jobb. Anonymkode: a6eed...bc1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå