Gå til innhold

Kjøpe bolig - Skjeggkre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! :)

Jeg er i desse dager på leilighetsjakt, og har kommet over en leilighet som passer meg perfekt med tanke på beliggenhet, romløsning og prisklasse :) Problemet er bare at det ble påvist skjeggkre for et år siden, men det står at NOKAS skadedyrkontroll fikk bukt med problemet. Er dette grunn til bekymring? Er sjansen stor for at der fortsatt er eller vil komme tilbake? Noen med erfaring? Takk for alle svar :) 

Anonymkode: c25a9...cd1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lite problematisk. Om de så skulle dukke opp igjen er det veldig enkelt å minimere omfanget.

Anonymkode: c1696...013

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke kjøpt om det var det mest perfekte i verden med en sånn historie. Det psykiske stresset kan gjøre folk syke og det er vanskelig å legge det bort.

Anonymkode: 1de3e...3b0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, kan bli et helvete å få solgt igjen. I tillegg til at du kommer til å være veldig på vakt, slitsomt. 

Anonymkode: 9cf1d...347

AnonymBruker
Skrevet

Som en som har hatt skjeggkre selv, det er ingenting å bekymre seg over. Etter at skadedyrkontrollen var her for noen år siden har jeg ikke sett et dyr. Og hvis det skulle komme tilbake så er det en enkel sak å bli kvitt det igjen. Koster riktignok noen tusen. 

Anonymkode: 72b69...b40

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Har bodd i en leilighet med skjeggkre, hvor skadedyrfirma ble involvert. Selv om jeg ikke så flere etter det, så var jeg konstant obs og sjekket senga hver kveld. Mildt sagt slitsomt

Anonymkode: b3b9a...575

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har bodd i en leilighet med skjeggkre, hvor skadedyrfirma ble involvert. Selv om jeg ikke så flere etter det, så var jeg konstant obs og sjekket senga hver kveld. Mildt sagt slitsomt

Anonymkode: b3b9a...575

Jeg hater jo alt av insekter, blir jo livredd bare jeg ser en edderkopp så vet ikke helt om dette er noe jeg burde slå til på for å si det mildt. :P 

AnonymBruker
Skrevet

Til TS. Hvor stresset du blir av det er veldig personavhengig. Og det går an å gjøre noe med det faktum at man blir stresset av det. Som regel går sånn type stress over også. De er jo ikke farlige og gjør deg ingenting.

Om du kjøper en leilighet hvor det ikke er oppgitt at det er noe er heller ingen garanti for at det er der. Summa summarum: Du må jo bare kjenne etter selv hva du ønsker. Etter hvert som det blir vanligere og vanligere så tror jeg neppe det vil påvirke prisen nevneverdig heller. 

Anonymkode: 833f6...867

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Til TS. Hvor stresset du blir av det er veldig personavhengig. Og det går an å gjøre noe med det faktum at man blir stresset av det. Som regel går sånn type stress over også. De er jo ikke farlige og gjør deg ingenting.

Om du kjøper en leilighet hvor det ikke er oppgitt at det er noe er heller ingen garanti for at det er der. Summa summarum: Du må jo bare kjenne etter selv hva du ønsker. Etter hvert som det blir vanligere og vanligere så tror jeg neppe det vil påvirke prisen nevneverdig heller. 

Takk for beroligende ord :) du har helt rett, det er bare så mye som veier opp mot det også. Har forelsket meg veldig i leiligheten og området :P 

• Liker 1
Skrevet

Hvis du virkelig vil ha leiligheten, så må du se bort fra kreene og akseptere at de finnes og kanskje kommer tilbake.

Jeg personlig vil velge bort en bolig med hvis jeg finner en bolig som passer og uten.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hei! :)

Jeg er i desse dager på leilighetsjakt, og har kommet over en leilighet som passer meg perfekt med tanke på beliggenhet, romløsning og prisklasse :) Problemet er bare at det ble påvist skjeggkre for et år siden, men det står at NOKAS skadedyrkontroll fikk bukt med problemet. Er dette grunn til bekymring? Er sjansen stor for at der fortsatt er eller vil komme tilbake? Noen med erfaring? Takk for alle svar :) 

Om leiligheten til og med er sanert hadde jeg ikke nølt. De er lett å bli kvitt nå for tiden når skadedyrfirmaene har fått den nye giften.

Og til dere hysteriske: de er overalt, så om du ikke har kre i leiligheten din i dag, kan du ha det i morgen🤷🏼‍♀️ Hos oss fikk vi dem inn via en pakke med havregryn kjøpt på Rema 1000. 

Anonymkode: 09659...4b0

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da vi kjøpte huset hadde det blitt sanert et halvt års tid tidligere. Firmaet som sanerte hadde også vært på kontroll og satt ut limfeller etter fire-fem måneder, uten funn. Vi har ikke observert levende kre, men har fra tid til annen funnet døde kre på gulvet. Kreene gjemmer seg i sprekker når de dør, så disse har sannsynligvis ramla ut fra fotlista når vi har smelt i ei dør, for eksempel. Skjeggkre er kannibaler, så når vi har funnet et dødt kre, har vi latt det ligge for å se om det forsvinner. Vi har ikke opplevd at noen døde har forsvunnet/blitt spist av levende.

Vi flytta inn for snart 3 år siden. Nå tenker vi ikke over kreene annet enn at vi følger med når vi finner døde, men den første tida var vi veeeldig flinke til å studere hvert minste rusk med lupe. :phaedra:

Anonymkode: 1e17f...f66

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Som en som har hatt skjeggkre selv, det er ingenting å bekymre seg over. Etter at skadedyrkontrollen var her for noen år siden har jeg ikke sett et dyr. Og hvis det skulle komme tilbake så er det en enkel sak å bli kvitt det igjen. Koster riktignok noen tusen. 

Hus eller leilighet? 🤔

Gjest Passpartou
Skrevet (endret)

Bor man i en større boligblokk, så må man nok regne med at det finnes skjeggkre der, uansett om man har oppdaget dette er ei.

Det er tydeligvis mange som sitter med utdatert info om skjeggkre her. Idag benytter ikke skadedyrsfirma limfeller lenger, de bare legger forgiftet åte rundt lister i boligen. Tar 15 min for en leilighet. De aller fleste sameier har nå forsikring som dekker dette.

Endret av Passpartou
Gjest Passpartou
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hadde ikke kjøpt om det var det mest perfekte i verden med en sånn historie. Det psykiske stresset kan gjøre folk syke og det er vanskelig å legge det bort.

Anonymkode: 1de3e...3b0

Går du i kjelleren når du ser en flue i boligen din?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hus eller leilighet? 🤔

Leilighet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke brydd meg. Jeg har skjeggkre der jeg bor. Jeg ser dem ytterst sjeldent. Er mye våken om nettene pga. skiftarbeid, og jeg ser kanskje 1 dyr i mnd. Så et nå i juli, men har ikke sett et verken i april eller mai i år.

For å si det slik så er jeg mer plaget av edderkopper som er over alt nå når det er varmt enn de små krypene der.

Joda de er ekle, de er også raske til å smutte unna. Men de er utrolig skjøre, skal lite til for å drepe dem. Jeg klarer ikke å slå fluer, men disse dyrene klarer jeg å ta meg av, de få gangene i året jeg ser dem.

Det har vært et stort hysteri i media om dem. Dette er helt normale husdyr i resten av verden. Vet i en artikkel jeg leste sto det at «Europa ler av Norge» pga. vi er så sinnsyk hysteriske på disse dyrene.

Meg god hygiene, vask ol. kan du faktisk bli kvitt dem.

Om du har tid og rom til å ta over leiligheten mens du enda bor et annet sted, ville jeg anbefalt å brukt litt tid før du flytter inn møblement på å sette ut noen feller. Vaske hver dag. Og se om du ser noe. Er enklere uten møbler å vaske alt, men er ikke nødvendig.

Anonymkode: 32d9f...2d6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde ikke brydd meg. Jeg har skjeggkre der jeg bor. Jeg ser dem ytterst sjeldent. Er mye våken om nettene pga. skiftarbeid, og jeg ser kanskje 1 dyr i mnd. Så et nå i juli, men har ikke sett et verken i april eller mai i år.

For å si det slik så er jeg mer plaget av edderkopper som er over alt nå når det er varmt enn de små krypene der.

Joda de er ekle, de er også raske til å smutte unna. Men de er utrolig skjøre, skal lite til for å drepe dem. Jeg klarer ikke å slå fluer, men disse dyrene klarer jeg å ta meg av, de få gangene i året jeg ser dem.

Det har vært et stort hysteri i media om dem. Dette er helt normale husdyr i resten av verden. Vet i en artikkel jeg leste sto det at «Europa ler av Norge» pga. vi er så sinnsyk hysteriske på disse dyrene.

Meg god hygiene, vask ol. kan du faktisk bli kvitt dem.

Om du har tid og rom til å ta over leiligheten mens du enda bor et annet sted, ville jeg anbefalt å brukt litt tid før du flytter inn møblement på å sette ut noen feller. Vaske hver dag. Og se om du ser noe. Er enklere uten møbler å vaske alt, men er ikke nødvendig.

Anonymkode: 32d9f...2d6

Støvsuging er bedre enn vask. Men ts kommer mest sannsynligvis ikke til å være plaget mtp  at boligen har vært sanert

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Leilighet. 

Hva brukte de - husker du det? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...