Jytte Skrevet 13. juli 2021 #1 Skrevet 13. juli 2021 (endret) Lest den andre tråden og ser at det er vanskelig å få tak i innvoller annet enn lever. Det er vel ikke fullverdig kosthold over lang tid? Hva med fiskerogn, sprøstekt fiskeskinn (må skrape av skjellene først), fiskelever, fiskeøyet? Ikke rått. Smalahove inkl. øyet? Og hva med reker, de har næringsrik rogn. Annen sjømat? Hva med maur, satt på spissen. Blodpølser? Lungemos? Benmargen? Sener? Finmalt eggeskall? Østers? Snegler? Kråkeboller? Kråkeboller kan spises rå og er sunt, kan også tilberedes. Ser ut som det er mye man kan spise og ikke bare rent kjøtt. Det siste tror jeg absolutt ikke gir alt kroppen trenger. Fant en interessant artikkel, men aner ikke hvor man får tak i alt de bruker i sine oppskrifter. Oppskrifter med innmat - Nordlige folk Smalahove | Jacobs Øyet må spises mens det er varmt folkens. Hva spiser dere av overnevnte? Endret 13. juli 2021 av Jytte
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #2 Skrevet 13. juli 2021 Lite pga urinsyregikt Anonymkode: 510af...2a6 1
Jytte Skrevet 13. juli 2021 Forfatter #3 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Lite pga urinsyregikt Anonymkode: 510af...2a6 Fisk og kråkeboller kan du trygt spise. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #4 Skrevet 13. juli 2021 Har ikke sett noen studier som bekrefter dette, bare mange anekdoter fra carnivore-miljøet. Det er mange som spiser bare kjøtt og har spist bare kjøtt i mange år. Altså ingen innmat. Kjøtt inneholder alt et menneske trenger for å ha god helse. Innmat inneholder enda mer av det. Jeg ser på det som en booster. Hvis batteriet på mobilen din har 5% strøm og vanlig lader (kjøtt) lader litt mer enn du bruker, så vil det ta lang tid før batteriet er "friskt". Da er det fristende med en boost, altså en hurtiglader (innmat). Men hvis du er på 95%, så ser du ikke like stor effekt av boosten som hvis du har 5%. Den eneste studien som bekrefter at mennesker kan spise bare animalsk inkluderte innmat. Det var to antropologer som hadde vært med inuittene og kom tilbake og fortalte hvordan de levde der og de ble ikke trodd. Så de gikk med på å legge seg inn på sykehus under konstant overvåkning og der var de i flere måneder før forskerne lot dem reise hjem under litt mindre streng overvåkning. De inkluderte ikke innmat med vilje. De spiste det de ville av animalsk, og det inkluderte lever. Og resultatet over ett år med kun animalsk? Perfekt helse. En mangel på c-vitamin (som var hovedbekymringen) ville vist seg i løpet av noen uker hvis ikke animalsk mat inneholdt nok. Blodprøvene var gode, de følte seg bra og fordøyelsen var perfekt. Men når man tenker over det, så er det jo kjøtt vi har hatt best tilgang på i løpet av de siste fire millioner år da vi har spist hovedsaklig kjøtt. Mennesket ser ut til å ha det best med kun animalsk, men tåler å spise litt planter hvis ikke animalsk mat er tilgjengelig. Det var jeg som svarte i den andre tråden at jeg hadde lyst til å smake andre typer innmat, men at det er vanskelig å få tak i. Sjømat spiser jeg ikke, så men det er bare fordi jeg ikke liker det. Jeg synes det lukter vondt og smaker vondt, og det bare byr meg totalt imot. Bare å tenke på det nå gjør meg kvalm. Ja, jeg vet at jeg "har et problem", men jeg ser ikke på det som et problem så lenge jeg spiser kjøtt. I tillegg liker jeg ikke smaken av sau. Så nesten hele lista di utgår dessverre. Men jeg er fra vestlandet, så smalahove har vi hatt til middag hjemme. Blodpølser og lungemos har som regel noe tull i seg. Men jeg har drukket rent blod (finnes i frysedisken i de fleste butikker). Jeg er fan av å spise litt kjøttdeig nettopp fordi man da får i seg litt sener og sånt også. Det er bra for oss. Benmarg spiser jeg av og til. Kjøper kraftbein og slurper i meg margen etter at jeg har laget beinkraft på dem. Jeg spiser ikke eggeskall, men jeg har hørt at noen koker eggeskall og drikker vannet etterpå. Rikt på kalsium. Foretrekker beinkraft. Men jeg sparer på eggeskallene, tørker dem, maler dem opp og strør dem i bed og potter. God næring til plantene. Jeg var på ferie i utlandet og spiste på en rodizio. Det er en braziliansk type restaurant der de steker forskjellige ting på store grillspyd - for det meste kjøtt (desserten pleier å være grillet ananas) - og går rundt til bordene og skjærer av så mye du ønsker. Jeg fikk da "sweetbread" som jeg antok var noe brød da jeg leste menyen, men det var tydeligvis noe animalsk, og jeg trodde det var en spesiel stykningsdel. Det var det beste på hele menyen! Og jeg forsynte meg flere ganger av dette. Jeg googlet det etterpå. Det er bukspyttkjertel, eller brissel som vi kaller det på kulinarisk norsk. Så jeg kunne tenke meg å prøve mer av sånt. Jeg har (som sagt i den andre tråden) spurt bonden jeg kjøper kjøtt av om det er mulig å få tak i noe innmat, men det var visst ikke mulig. Har spurt en annen bonde også og fikk nei der også, og han bruker en annen slakter. Det er dessverre ikke så vanlig. Jeg har planer om å spørre slakterne direkte, men har ikke fått fingeren ut enda. Anonymkode: 72de2...2c3 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #5 Skrevet 13. juli 2021 Er vel ikke så mange grammene med kjøtt/fisk i uka, men drikker/spiser mye tine produkter, ca. 10 egg i uka og tran/omega 3 fra fisk. Det meste av kjøttet jeg spiser er selvfisket/selvskutt. Anonymkode: 8cd4f...7f5 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #6 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er vel ikke så mange grammene med kjøtt/fisk i uka, men drikker/spiser mye tine produkter, ca. 10 egg i uka og tran/omega 3 fra fisk. Det meste av kjøttet jeg spiser er selvfisket/selvskutt. Anonymkode: 8cd4f...7f5 Carnivore er et kosthold der man spiser nesten bare animalsk altså. Her er en FB-gruppe: Zeroing In On Health Anonymkode: 72de2...2c3 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #7 Skrevet 13. juli 2021 Folk må spise hva de vil, men dette må jo være den mest kvalmende dietten noen sinne 🤢 Anonymkode: 9f99c...bd7
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #8 Skrevet 13. juli 2021 Uff ja, høres ut som ulver og løver som slafser i seg alt i byttet sitt 😂 men det er jo opp til hver enkelt hva de vil fore seg med Anonymkode: 6e736...bfb 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #9 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Lite pga urinsyregikt Anonymkode: 510af...2a6 Hva mente du her? At du ikke spiser innmat på grunn av urinsyregikt, eller at du ikke spiser så mye kjøtt på grunn av urinsyregikt? Veganere hadde høyest urinsyre, altså høyest risiko for urinsyregikt i denne studien... Så det er ingen grunn til å kutte ned på verken kjøtt eller innmat når man har urinsyregikt. Det er bare en teori som ingen har klart å bevise fordi *trommevirvel* det finnes ikke bevis for å påstå at det skal hjelpe. Anonymkode: 72de2...2c3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #10 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Folk må spise hva de vil, men dette må jo være den mest kvalmende dietten noen sinne 🤢 Anonymkode: 9f99c...bd7 De fleste spiser bare rent kjøtt og ren sjømat. En del inkluderer innmat. Anonymkode: 72de2...2c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå