Gå til innhold

Har døvespråk grammatikk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det forskjell, i døvespråk, på "gikk til skolen", "skal gå til skolen", "har gått på skolen", for eksempel? Eller gjør en samme tegn for alt? Bøyes ord med forskjellige tegn?

Nysgjerrig bare.

Anonymkode: 0f890...2c7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Døvespråk fungerer på en annen måte. Mange småord som vi bruker i muntlig tale brukes ikke i døvespråk. 

Anonymkode: 0e0cb...158

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Døvespråk fungerer på en annen måte. Mange småord som vi bruker i muntlig tale brukes ikke i døvespråk. 

Anonymkode: 0e0cb...158

Ord settes ikke sammen på samme måte som talte ord?

AnonymBruker
Skrevet

Eller, setninger settes ikke sammen på samme måte som talte/skrevne ord gjør?

AnonymBruker
Skrevet

Det kalles tegnspråk ☺️ 

Anonymkode: 6a84d...3f3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mange bindeledd blir overflødig på tegnspråk. 

Anonymkode: d0380...375

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lærte for mange år siden på skolen at verbet kommer først.

Jeg heter AnonymBruker blir på tegnspråk

Heter AnonymBruker jeg.

Språket minner visstnok mer om kinesisk enn norsk, om man ser på rekkefølgen av ord i en setning.

Anonymkode: 3106e...ae5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.7.2021 den 15.26):

Er det forskjell, i døvespråk, på "gikk til skolen", "skal gå til skolen", "har gått på skolen", for eksempel? Eller gjør en samme tegn for alt? Bøyes ord med forskjellige tegn?

Nysgjerrig bare.

Det er en helt annen verden. Tegnspråk foregår visuelt, og trenger dermed ikke legge til bokstaver på ordene for å bøye dem. Skal prøve å forklare noen av prosessene.

Vi bøyer ikke verbet etter tid på samme måte som norsk talespråk, men vi angir tiden først i setningen.

F.eks. "I går gå-til-skolen pek-jeg"  Eller så endrer vi på setningen, f.eks.: "I går gjøre hva pek-jeg? Jo, gå-til-skolen.

Hvis man har gjort noe, pleier vi å si "Gå-til-skolen ferdig pek-jeg".

Vi retningsbøyer verb, f.eks. jeg-besøker-deg vs du-besøker-meg. Her har tegnet "besøke" samme håndform og bevegelse, bare ulike retninger alt etter hvem som besøker hvem. Samme med "jenta slår gutten" eller "mamma mater lillebror". 

Vi angir antall ved å gjenta substantivet. Flere personer vises ved å gjenta tegnet for person og plassere dem i tegnrommet. Vi sier ikke "personer" i flertall med munnen på tegnspråk.

Vi trenger ikke ord som "til" og "fra" osv osv, fordi dette vises visuelt. Man plasserer f.eks. huset sitt i tegnrommet til venstre og skolen til høyre, så utføres verbet "å gå" fra huset til skolen. Da blir det overflødig å si TIL skolen.

Vi angir intensitet og hastighet på måten vi gjennomfører verbet. Tegnet "jeg går" i kombinasjon med mimikk kan bety alt fra "jeg går fort" til "jeg går i motbakke og sliter" til "jeg går med lystige steg og gleder meg til skolen". 

Anonymkode: a04c3...6de

• Liker 4
Skrevet

Ja, tegnspråk har grammatikk

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...