AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #1 Skrevet 13. juli 2021 Er det forskjell, i døvespråk, på "gikk til skolen", "skal gå til skolen", "har gått på skolen", for eksempel? Eller gjør en samme tegn for alt? Bøyes ord med forskjellige tegn? Nysgjerrig bare. Anonymkode: 0f890...2c7
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #2 Skrevet 13. juli 2021 Døvespråk fungerer på en annen måte. Mange småord som vi bruker i muntlig tale brukes ikke i døvespråk. Anonymkode: 0e0cb...158
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #3 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Døvespråk fungerer på en annen måte. Mange småord som vi bruker i muntlig tale brukes ikke i døvespråk. Anonymkode: 0e0cb...158 Ord settes ikke sammen på samme måte som talte ord? Anonymkode: 0f890...2c7
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #4 Skrevet 13. juli 2021 Eller, setninger settes ikke sammen på samme måte som talte/skrevne ord gjør? Anonymkode: 0f890...2c7
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #5 Skrevet 13. juli 2021 Det kalles tegnspråk ☺️ Anonymkode: 6a84d...3f3 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #6 Skrevet 13. juli 2021 Mange bindeledd blir overflødig på tegnspråk. Anonymkode: d0380...375
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #7 Skrevet 16. juli 2021 Jeg lærte for mange år siden på skolen at verbet kommer først. Jeg heter AnonymBruker blir på tegnspråk Heter AnonymBruker jeg. Språket minner visstnok mer om kinesisk enn norsk, om man ser på rekkefølgen av ord i en setning. Anonymkode: 3106e...ae5
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #8 Skrevet 18. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 13.7.2021 den 15.26): Er det forskjell, i døvespråk, på "gikk til skolen", "skal gå til skolen", "har gått på skolen", for eksempel? Eller gjør en samme tegn for alt? Bøyes ord med forskjellige tegn? Nysgjerrig bare. Anonymkode: 0f890...2c7 Det er en helt annen verden. Tegnspråk foregår visuelt, og trenger dermed ikke legge til bokstaver på ordene for å bøye dem. Skal prøve å forklare noen av prosessene. Vi bøyer ikke verbet etter tid på samme måte som norsk talespråk, men vi angir tiden først i setningen. F.eks. "I går gå-til-skolen pek-jeg" Eller så endrer vi på setningen, f.eks.: "I går gjøre hva pek-jeg? Jo, gå-til-skolen. Hvis man har gjort noe, pleier vi å si "Gå-til-skolen ferdig pek-jeg". Vi retningsbøyer verb, f.eks. jeg-besøker-deg vs du-besøker-meg. Her har tegnet "besøke" samme håndform og bevegelse, bare ulike retninger alt etter hvem som besøker hvem. Samme med "jenta slår gutten" eller "mamma mater lillebror". Vi angir antall ved å gjenta substantivet. Flere personer vises ved å gjenta tegnet for person og plassere dem i tegnrommet. Vi sier ikke "personer" i flertall med munnen på tegnspråk. Vi trenger ikke ord som "til" og "fra" osv osv, fordi dette vises visuelt. Man plasserer f.eks. huset sitt i tegnrommet til venstre og skolen til høyre, så utføres verbet "å gå" fra huset til skolen. Da blir det overflødig å si TIL skolen. Vi angir intensitet og hastighet på måten vi gjennomfører verbet. Tegnet "jeg går" i kombinasjon med mimikk kan bety alt fra "jeg går fort" til "jeg går i motbakke og sliter" til "jeg går med lystige steg og gleder meg til skolen". Anonymkode: a04c3...6de 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå