AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #1 Skrevet 13. juli 2021 Vi er så heldige at vi har tomt helt nede i sjøkanten. Både hjemme og på hytta. Helt perfekt når man er glad i å bade og har barn som er glad i å bade. Dette fører også til mye besøk til ungene. Trivelig og ganske så perfekt. Men, hvordan gjør dere andre det i forhold til andres barn osv. Jeg stiller gjerne opp som badevakt når egne barn bader med venner, men så hender det at det kommer enda flere.?Og når egne barn er ferdig bada, vil de som kom sist gjerne bade mer. Sitter av og til som badevakt litt lenger, men kan jo ikke sitte hele dagen, og synes egentlig ikke det er greit at barn bare kommer for å bade uten avtale. Det hender jeg må "jage" dem opp. Samtidig føles det jo litt som å fryse ut de siste, når det allerede er en gjeng som leker med andre ting på plenen. De blir så klart invitert til annen lek, men det er rart med unger. Når to grupper som har lekt greit sammen i hver sin gruppe, skaper det ofte trøbbel å slå sammen disse gruppene. Barna er store nok til å forstå det når jeg sier det er fordi jeg ikke ønsker at det skal skje ei ulykke på vårt område og at jeg ikke kan sitte som badevakt hele dagen. Har gitt dem beskjed om å ringe først, men det er jo ikke alltid man får med seg at telefonen ringer og da kommer de bare nedom likevel. Ser en gjeng som bader og vil gjerne være med. Det er snakk om svømmedyktige barn hele gjengen, men bryggene er på vår tomt, og dermed føler jeg ansvar for alle som kommer innom. Det er også snakk om å ta seg til rette med våre badeleker og det hender de blir ødelagt. Hvordan gjør dere det i forhold til slike ting? Anonymkode: 13a54...eeb
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #2 Skrevet 13. juli 2021 Snakk med foreldrene deres? Høre hva de mener du skal gjøre, og om det er greit at barna deres drar dit titt og ofte for å bade alene, uten tilsyn av voksne. Selvsagt kan du ikke sitte å passe på andres barn hele dagene, da må de i såfall betale deg for å være barnepasser og badevakt. Anonymkode: bc8bf...5fe 25
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #3 Skrevet 13. juli 2021 Jeg ville sendt beskjed til alle foreldrene om at all bading skjer på eget ansvar da det ikke er noen badevakt hod sere, og at de må ta med eventuelle badeleker ungene vil bruke. Anonymkode: 3a7b5...500 17
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #4 Skrevet 13. juli 2021 Har tenkt tanken på å sende ut en fellesmelding til foreldrene. Samtidig vil vi ikke at andres barn skal bade her når vi er borte. Være seg på jobb, eller ferie. Det er tross alt snakk om hage. Gamle tomter, så hus og hytte ligger faktisk helt inn til sjø og vann. TS Anonymkode: 13a54...eeb 8
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #5 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har tenkt tanken på å sende ut en fellesmelding til foreldrene. Samtidig vil vi ikke at andres barn skal bade her når vi er borte. Være seg på jobb, eller ferie. Det er tross alt snakk om hage. Gamle tomter, så hus og hytte ligger faktisk helt inn til sjø og vann. TS Anonymkode: 13a54...eeb Si i fra, og nevn samtidig at det ikke er ønskelig at barna bader der når dere ikke er hjemme. Det er faktisk helt OK å sette grenser, og det tror jeg de fleste foreldre har forståelse for. Vi har også både hus og hytte helt i sjøkanten, men har heldigvis ikke hatt noen problemer med barn som kommer uinvitert. Er verre med vokse turister som mener bestemt at allemannsretten og strandsone gjelder også i min hage. Har satt opp gjerde nå for å holde uønskede borte. Anonymkode: b09e9...f30 14
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #6 Skrevet 13. juli 2021 Kan du ikke si feks «nå bader vi til klokka er 13 feks, også finner dere på noe annet. Så kan dere bade igjen klokka 14.30 hvis dere vil det» Anonymkode: 4761e...e18 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #7 Skrevet 13. juli 2021 51 minutter siden, AnonymBruker said: Si i fra, og nevn samtidig at det ikke er ønskelig at barna bader der når dere ikke er hjemme. Det er faktisk helt OK å sette grenser, og det tror jeg de fleste foreldre har forståelse for. Vi har også både hus og hytte helt i sjøkanten, men har heldigvis ikke hatt noen problemer med barn som kommer uinvitert. Er verre med vokse turister som mener bestemt at allemannsretten og strandsone gjelder også i min hage. Har satt opp gjerde nå for å holde uønskede borte. Anonymkode: b09e9...f30 Det får du ikke lov til uansett. Du eier ikke strandlinjen, og allemannsretten er lagd slik at dere ikke hindre oss som vil bade hvor vi vil, eller gå tur langs sjøen. Anonymkode: da033...073 34
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #8 Skrevet 13. juli 2021 Ville forholdt meg til dette som med all annen aktivitet dine barn og venner holder på med. Kommer det noen etterslengere på tampen av at deres barn og noen venner leker i vannspreder, hopper på trampoline, fargelegger - da er det jo naturlig at aktiviteten avsluttes når de som startet først er lei? Du legger vel ikke til rette for at de som kom sist skal få fortsette å sitte ved kjøkkenbordet ditt og fargelegge, mens dine barn og andre venner går ut for å sykle? Burde være greit for ungene å forstå også, at bading fra deres hage kun skjer når husets barn bader. Anonymkode: 9abf4...17f 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #9 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det får du ikke lov til uansett. Du eier ikke strandlinjen, og allemannsretten er lagd slik at dere ikke hindre oss som vil bade hvor vi vil, eller gå tur langs sjøen. Anonymkode: da033...073 Allemannsretten gjelder uansett ikke i hagen deres. Kun selve stranden. Anonymkode: 9abf4...17f 13
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #10 Skrevet 13. juli 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det får du ikke lov til uansett. Du eier ikke strandlinjen, og allemannsretten er lagd slik at dere ikke hindre oss som vil bade hvor vi vil, eller gå tur langs sjøen. Anonymkode: da033...073 2 minutter siden, AnonymBruker said: Allemannsretten gjelder uansett ikke i hagen deres. Kun selve stranden. Anonymkode: 9abf4...17f Hva sier Advokatforeningen og rettspraksis om dette? Quote Utgangspunktet er at det er fri ferdselsrett for allmennheten i strandsonen langs sjøen, så lenge området er definert som utmark. I visse tilfeller har grunneier en berettiget grunn til å sette opp gjerde, og da må allmennheten respektere dette. https://www.advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/allemannsretten-ved-ferdsel-i-strandsonen/ Quote Rettspraksis viser således at allmennhetens ferdselsrett i strandsonen står sterkt, men hvor ferdselen går nærmere enn 20 meter fra hus eller hytte vil den som utgangspunkt kreve grunneiers samtykke. https://www.eiendomsmeglervest.no/blogg/arkiv/2015/august/lover-i-strandsonen Anonymkode: b4dca...513 5
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #11 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det får du ikke lov til uansett. Du eier ikke strandlinjen, og allemannsretten er lagd slik at dere ikke hindre oss som vil bade hvor vi vil, eller gå tur langs sjøen. Anonymkode: da033...073 Du må lese deg opp på innmark og utmark : Klassikeren er at mange tror de kan bruke private brygger siden den ligger i strandsone hvor allemannsretten gjelder, men så enkelt er det ikke. Men det er tillatt å ta raskeste vei over bryggen langs land for å komme til utmark på den andre siden. https://www.huseierne.no/nyheter/dette-bor-du-vite-om-allemannsretten/ Anonymkode: 2be9b...351 20
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #12 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det får du ikke lov til uansett. Du eier ikke strandlinjen, og allemannsretten er lagd slik at dere ikke hindre oss som vil bade hvor vi vil, eller gå tur langs sjøen. Anonymkode: da033...073 Som du sikkert ser av svarene over er jeg i min fulle rett til det. Hagen min er ikke utmark, og hus og hytte ligger henholdsvis 10 og 14 meter fra stranda. Har tillatelse til å ha gjerde. Må forklare det til hver 🤬 turist som mener bestemt at de er i sin fulle rett til å trampe over min eiendom. Det er ikke så lurt å være påståelig på noe man har null peiling på. Anonymkode: b09e9...f30 21
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #13 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Som du sikkert ser av svarene over er jeg i min fulle rett til det. Hagen min er ikke utmark, og hus og hytte ligger henholdsvis 10 og 14 meter fra stranda. Har tillatelse til å ha gjerde. Må forklare det til hver 🤬 turist som mener bestemt at de er i sin fulle rett til å trampe over min eiendom. Det er ikke så lurt å være påståelig på noe man har null peiling på. Anonymkode: b09e9...f30 Feil. Allemannsretten gjelder selv om sleipe frekkaser sår plen og «parkifiserer» strandsonen. Anonymkode: 65bf8...d39 9
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #14 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har tenkt tanken på å sende ut en fellesmelding til foreldrene. Samtidig vil vi ikke at andres barn skal bade her når vi er borte. Være seg på jobb, eller ferie. Det er tross alt snakk om hage. Gamle tomter, så hus og hytte ligger faktisk helt inn til sjø og vann. TS Anonymkode: 13a54...eeb Jeg hadde sendt ut en felles melding til alle - gjerne på Facebook så man kan svare videre i tråden ved besøk osv. Hadde skrevet «veldig hyggelig med badebesøk, men vi er ansvarlige på vår tomt og kan ikke sitte badevakt for andres barn så mye som vi har gjort til nå. Lager derfor en «sikkerhetsregel» om at ingen barn kan bade uten badevakt, og at dere formidler dette også til ungene. Vi tar ansvar for egne barn, og dere voksne er hjertelig velkomne sålenge vi er hjemme og bader selv. Det blir endel slitasje på badeleker, så ta gjerne med egne bademadrasser osv - og at ungene rydder opp etter seg selv. Håper å se dere snart - og vil presisere at besøk er superhyggelig, sender denne meldingen bare så vi er sikre på at ingen ulykker skjer». Hus og hytter ved sjø er privat, MEN det er også beslaglegging av allemannsretten og natur som tross søt var fellesgode før det ble kjøpt opp privat. Så jeg hadde vært raus med de jeg kjente til, men selvsagt lagt noen regler på det du nevner. Uteolig kjipt om noe skulle skje. Anonymkode: d3740...c67 13
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #15 Skrevet 13. juli 2021 Når jeg leser i denne tråden kjenner jeg at jeg er glad for at eiendommen vår er utformet slik at det ikke er naturlig for folk å ta seg til rette der, selv om vi har strandlinje 😅 Angående det med barna, ts, så ville jeg nok bare snakket med foreldrene og forklart at jeg ikke kan passe på konstant. Anonymkode: 26816...c70 8
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #16 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Feil. Allemannsretten gjelder selv om sleipe frekkaser sår plen og «parkifiserer» strandsonen. Anonymkode: 65bf8...d39 Les lovverket. Allemannsretten gjelder ikke på innmark. Og huset og hytten er nærmere enn 20 meter fra stranden, så allemannsretten gjelder ikke der. Anonymkode: b09e9...f30 14
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #17 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Les lovverket. Allemannsretten gjelder ikke på innmark. Og huset og hytten er nærmere enn 20 meter fra stranden, så allemannsretten gjelder ikke der. Anonymkode: b09e9...f30 Takk. Jeg kjenner lovverket på området meget godt 🙂 Anonymkode: 65bf8...d39
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #18 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Når jeg leser i denne tråden kjenner jeg at jeg er glad for at eiendommen vår er utformet slik at det ikke er naturlig for folk å ta seg til rette der, selv om vi har strandlinje 😅 Angående det med barna, ts, så ville jeg nok bare snakket med foreldrene og forklart at jeg ikke kan passe på konstant. Anonymkode: 26816...c70 Hehe. Det er nok frekkaser som bygger ut strandsonen som «tar seg til rette». Ikke nordmenn som benytter seg av allemannsretten 😀 Anonymkode: 65bf8...d39 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #19 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Feil. Allemannsretten gjelder selv om sleipe frekkaser sår plen og «parkifiserer» strandsonen. Anonymkode: 65bf8...d39 Det kommer an på hva du ser på som strandsonen? Det er ikke lov å gå over dyrket mark for å ta seg frem til strandsonen. Det er derimot lov å svømme/gå i land fra båt. Ts kan selvfølgelig sette opp gjerde slik at folk ikke tramper gjennom hagen hennes for å komme ned til sjøen, Usikker på hvordan jeg ville ha løst dette uten at folk blir fornærmet. Foreldrene mine har strandlinje, og jeg hadde ofte besøk av venner, men ingen som tok seg til rette og brukte stranda når jeg ikke var med. 🤔Men det må være innafor å opplyse andre foreldre om at all bading foregår på eget ansvar. Anonymkode: c8687...8c2 6
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #20 Skrevet 14. juli 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Si i fra, og nevn samtidig at det ikke er ønskelig at barna bader der når dere ikke er hjemme. Det er faktisk helt OK å sette grenser, og det tror jeg de fleste foreldre har forståelse for. Vi har også både hus og hytte helt i sjøkanten, men har heldigvis ikke hatt noen problemer med barn som kommer uinvitert. Er verre med vokse turister som mener bestemt at allemannsretten og strandsone gjelder også i min hage. Har satt opp gjerde nå for å holde uønskede borte. Anonymkode: b09e9...f30 TS her. Det var grunnen til at jeg skrev som anonym her. Vi har opplevd det samme ved vår forrige hytte, som var en gammel fiskebrygge. Det vil jo si at deler av hytta står på påler i sjøen. Bobilturister stoppet og stod over alt på tomta og fisket. Sikker på at enkelte stå på verandaen også når vi ikke var der. Da var det like greit å få solgt unna. Så voksne er som regel verst. Anonymkode: 13a54...eeb 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå