Gå til innhold

Permisjon (til videre studier) som nyansatt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Har havnet i en litt kinkig situasjon. I februar søkte jeg på en master i noe jeg interesserer meg veldig for. Etter søknaden var sendt ble jeg usikker på om jeg oppfylte det formelle kravet til antall studiepoeng i metodefag. Tok da kontakt med studieadministrasjonen og fikk beskjed om at jeg ikke var kvalifisert, og måtte ta ett ekstra emne i metode. 

Jeg la derfor hele planen om masterutdanning bak meg, men uten å trekke søknaden tilbake. På torsdag fikk jeg imidlertid svar på søknaden min og den ble innvilget! Hvilket betyr at jeg har fått plass på masterstudiumet. 

Problemet nå er at jeg, etter at jeg la mastersøkingen bak meg, begynte å søke jobb, og har jeg fått fast jobb (nyansatt i juni). Er det noen som har fått innvilget ulønnet permisjon etc. for å studere rett etter ansettelse? Føler det er litt uproft av meg å be om permisjon allerede etter to-tre måneder, men dette er et studium med STOR konkurranse om plassene som i tillegg har relevans for bedriften jeg er ansatt i. Er ikke sikkert jeg kommer inn på studiet dersom jeg søker neste år. Er ung (25 år) og ikke veldig interessert i å vente alt for lenge med å ta master.

Noen som har vært i liknende situasjoner som kan dele erfaringer? :-)

Anonymkode: f52ab...168

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Etter AML er det regler for hvor lenge du må ha jobbet i bedriften for å få studiepermisjon. Tror det er 3 år (?). Men dette sjekker du opp. 

Hvis du kan snakke opp masteren til lederen din, med lovnad om litt jobbing og X altall år i bedriften etter, kan det være du får permisjon. Men du er jo ansatt nå fordi de trenger noen nå, så jeg tror ikke sjansen er stor. Du kan sannsynligvis ikke forvente lønnsforhøyelse heller, fordi master ikke var noe de la til grunn når du fikk stillingen, og også er noe du får innvilget "på nåde". 

Hvis master er viktigere enn jobb bør du sjekke hva du har av oppsigelsestid. Men ta en prat med leder. Det skader ikke. 

Anonymkode: 72dc5...373

Skrevet

Man må ha jobbet minst tre år, og vært ansatt hos den arbeidsgiveren i minst to år for å ha rett til utdanningspermisjon.

Du kan alltids snakke med leder, men spørs om du ikke uansett vil være overkvalifisert etter endt master? Jeg ville vurdert si opp stillingen grunnet studie, og så snakket med arbeidsgiver om å eventuelt jobbe i ferier for å få erfaring...

Gjest Ringhalelemur
Skrevet

Jeg tenker at jeg ville satt meg ned med leder og forklart situasjonen.

Du har ikke rett til utdanningspermisjon, men du kan jo sjekke hva som eventuelt er mulighetene bedriften kan gi? Det er jo nærliggende å anta at bedriften trenger folk nå, og at det derfor er mindre interessant å ha deg på vent i to år - og være forpliktet til å ha plass til deg når du er ferdig studert. I verste fall må du enten si opp eller si fra deg studieplassen. 

Men rarere ting har løst seg på utmerket vis før, så man må jo bare legge kortene på bordet og spørre! Lykke til, Ts, håper det løser seg!

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å jobbe mens du tar master? Flere som får det til også. 

Anonymkode: e782f...4ed

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Etter AML er det regler for hvor lenge du må ha jobbet i bedriften for å få studiepermisjon. Tror det er 3 år (?). Men dette sjekker du opp. 

Hvis du kan snakke opp masteren til lederen din, med lovnad om litt jobbing og X altall år i bedriften etter, kan det være du får permisjon. Men du er jo ansatt nå fordi de trenger noen nå, så jeg tror ikke sjansen er stor. Du kan sannsynligvis ikke forvente lønnsforhøyelse heller, fordi master ikke var noe de la til grunn når du fikk stillingen, og også er noe du får innvilget "på nåde". 

Hvis master er viktigere enn jobb bør du sjekke hva du har av oppsigelsestid. Men ta en prat med leder. Det skader ikke. 

Taluno skrev (8 timer siden):

Man må ha jobbet minst tre år, og vært ansatt hos den arbeidsgiveren i minst to år for å ha rett til utdanningspermisjon.

Du kan alltids snakke med leder, men spørs om du ikke uansett vil være overkvalifisert etter endt master? Jeg ville vurdert si opp stillingen grunnet studie, og så snakket med arbeidsgiver om å eventuelt jobbe i ferier for å få erfaring...

Ringhalelemur skrev (8 timer siden):

Jeg tenker at jeg ville satt meg ned med leder og forklart situasjonen.

Du har ikke rett til utdanningspermisjon, men du kan jo sjekke hva som eventuelt er mulighetene bedriften kan gi? Det er jo nærliggende å anta at bedriften trenger folk nå, og at det derfor er mindre interessant å ha deg på vent i to år - og være forpliktet til å ha plass til deg når du er ferdig studert. I verste fall må du enten si opp eller si fra deg studieplassen. 

Men rarere ting har løst seg på utmerket vis før, så man må jo bare legge kortene på bordet og spørre! Lykke til, Ts, håper det løser seg!

Har ikke regnet med at jeg kvalifiseres for utdanningspermisjon. Er helt innstilt på å eventuelt måtte ta permisjon uten lønn. Noen som vet om man kan ta det til tross for at man er nyansatt? Hva hadde dere gjort i denne situasjonen? Er desperat etter råd nå..

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Prøv å jobbe mens du tar master? Flere som får det til også. 

Anonymkode: e782f...4ed

Har vært inne på tanken, men redd det blir alt for mye i og med at jeg er helt ny i jobben..

Endret av sykepleie96
AnonymBruker
Skrevet
sykepleie96 skrev (6 timer siden):

Har ikke regnet med at jeg kvalifiseres for utdanningspermisjon. Er helt innstilt på å eventuelt måtte ta permisjon uten lønn. Noen som vet om man kan ta det til tross for at man er nyansatt? Hva hadde dere gjort i denne situasjonen? Er desperat etter råd nå..

Har vært inne på tanken, men redd det blir alt for mye i og med at jeg er helt ny i jobben..

Hva gjør at du tror du får permisjon i 2 år uten lønn, som ikke skal være studiepermisjon? Det tviler jeg på du når fram med noe sted, som nyansatt hvor de ikke engang vet hva du er god for. Utdanningspermisjon er også uten lønn. Husk at arbeidsgiver må betale for deg selv om du ikke er til stede daglig. Og de må holde av en stilling og sette inn vikar. Det er kostbart. 

Jeg tror din eneste mulighet er å legge frem saken slik den er, høre hva arbeidsgiver sier, og velge om du vil si opp eller utsette master. Sjekk også nettopp det, om du kan få utsette oppstart av master et år. Gjør det før du snakker med arbeidsgiver slik at du vet hva alternativene dine er. 

AnonymBruker
Skrevet

Du hadde ikke fått permisjon hos oss som nyansatt. 2 år er lenge. Statlig foretak.

Anonymkode: a63c6...bcb

AnonymBruker
Skrevet

En har ikke krav på permisjon, hadde aldri fått det hos oss, og ihvertfall ikke som nyansatt. Og det er uansett veldig kort varsel også iforhold til arbeidsgiver.  Og innstilt på at du eventuelt må ta permisjonuten lønn?  Tror du at du skal få 2 år permisjon som nyansatt med lønn i tillegg?

Du har ingen krav her, så alt er opp til arbeidsgiver, men vi hadde ikke holdt en stilling åpen i 2 år, det hadde ikke gagnet bedriften vår

Anonymkode: e3d04...822

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva gjør at du tror du får permisjon i 2 år uten lønn, som ikke skal være studiepermisjon? Det tviler jeg på du når fram med noe sted, som nyansatt hvor de ikke engang vet hva du er god for. Utdanningspermisjon er også uten lønn. Husk at arbeidsgiver må betale for deg selv om du ikke er til stede daglig. Og de må holde av en stilling og sette inn vikar. Det er kostbart. 

Jeg tror din eneste mulighet er å legge frem saken slik den er, høre hva arbeidsgiver sier, og velge om du vil si opp eller utsette master. Sjekk også nettopp det, om du kan få utsette oppstart av master et år. Gjør det før du snakker med arbeidsgiver slik at du vet hva alternativene dine er. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du hadde ikke fått permisjon hos oss som nyansatt. 2 år er lenge. Statlig foretak.

Anonymkode: a63c6...bcb

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En har ikke krav på permisjon, hadde aldri fått det hos oss, og ihvertfall ikke som nyansatt. Og det er uansett veldig kort varsel også iforhold til arbeidsgiver.  Og innstilt på at du eventuelt må ta permisjonuten lønn?  Tror du at du skal få 2 år permisjon som nyansatt med lønn i tillegg?

Du har ingen krav her, så alt er opp til arbeidsgiver, men vi hadde ikke holdt en stilling åpen i 2 år, det hadde ikke gagnet bedriften vår

Anonymkode: e3d04...822

Snakket med lederen min i går, og får permisjon uten lønn. Det var null problem! Takk for innspill 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Du må rett og slett starte med å snakke med arbeidsgiver om hvilke muligheter du eventuelt har, men vær forberedt på at du sannsynligvis må velge enten jobben eller masteren.

Hadde jeg vært deg og 25 år gammel hadde jeg valgt masteren.

Anonymkode: 77172...f31

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I prøvetiden har du nok kun to uker oppsigelsestid. Så snakk med lederen din og fortell at du har kommet inn på et studie du ikke trodde du ville komme inn på, og si opp. Så søker du nye jobber mår du er ferdig utdannet. Du kan selvsagt forhøre deg om muligheten for å få ulønnet studiepermisjon, men det er det nok svært lite sannsynlig at du får som nyansatt. Vikariater tiltrekker seg vanligvis ikke de mest kvalifiserte søkerne, så arbeidsgiver har lite grunn til å innvilge permisjon i 2 år til en nyansatt som ikke har rukket å vise seg uvurdelig for bedriften enda. 

Anonymkode: 474e9...03b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Snakket med lederen min i går, og får permisjon uten lønn. Det var null problem! Takk for innspill 🙂

Da var du heldig 👍

Anonymkode: 474e9...03b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...