AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #1 Skrevet 13. juli 2021 Jeg har en mann som jobber i nordsjøen og en baby på snart 11 mnd. Syntes det er litt vanskelig å finne på middager når mannen er borte. For det første så er det travelt å lage middag med en baby som akkurat har lært å gå. Så må gå fort/lage seg selv. For det andre nekter hun å bli matet, skal spise selv. Bruker bare hendene så ting med mye saus osv blir veldig grisete. Tallerken havner ofte på gulvet (selv om hun er veldig glad i mat og spiser godt). Når samboer er hjemme lager vi oftere egen middag til henne - men spiser sammen. Har gått mye i kokt potet/pasta, grønnsaker og fiskeprodukter. Er enda litt redd for harde ting og at hun skal sette i halsen. Noen som har tips? Helst litt sunne middager, da jeg prøver å gå ned i vekt (dette går ikke utover babyens kosthold altså - hvis noen skulle påpeke det). Gidder ikke å lage egen mat til henne, vil gjerne at vi spiser det samme.😊 Anonymkode: f59b9...fd8
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #2 Skrevet 13. juli 2021 Jeg er i samme situasjon, og får følge med på om det kommer noen tips til sunne og svært lettlagde middager her Spagetti og kjøttboller er den absolutte favoritten til barna på 1 og 3 her. Ikke det sunneste, men jeg pleier å lage en kjempeporsjon med tomatsaus med diverse grønnsaker i og fryse ned når mannen er hjemme, og bruker fullkornspasta. Fiskeburgere med høy prosentandel fisk og vegetarburgere (begge kjøpt ferdig på butikk) er også en go to-middag som går kjapt her, grove brød og diverse grønnsaker til. Ellers lager jeg ofte store posjoner og serverer det samme to dager på rad eller annenhver dag. Anonymkode: 10df1...41e 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #3 Skrevet 13. juli 2021 Jeg ville brukt periodene mannen er hjemme til å lage opp mat som kan fryses. Vi er to hele tiden, men bruker ofte helgene/kveldene til å lage opp mat som vi slenger i fryseren så hverdagsmiddagene lages i en fei. For oss er det nøkkelen til roligere ettermiddager og mer tid til ungene (1-åring og 3-åring) i hverdagen 🙂 Eksempler på retter vi har liggende i fryseren som bare er å varme opp: - Chili con carne - Fiskegrateng - Brokkoli- og skinkegrateng - Lapskaus - Pastasaus med masse grønnsaker, most med stavmikser og tilsatt kjøttboller før frysing. - Vårruller med kylling og grønnsaker At det blir grisete er vel ingen hindring. Det er bare å tørke opp etterpå. De lærer av å spise med hendene, søle og grise 🙂 Anonymkode: 5e8ca...5a4 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #4 Skrevet 13. juli 2021 * Fiskekaker med poteter og gulrøtter i staver * Tomatsuppegryte. Kok en pose suppe og ha oppi stekt kjøttdeig, potet, gulrot, erter og evt pasta. Blir som en gryterett, men er barnevennlig. * Kyllinglår med potetbåter og ovnsbakte grønnsaker i ovnen. Minimalt med tid da alt blir ferdig i ovnen. * Nudler med grønnsaker og svinekjøtt * pizzasnurrer * Pitabrød med kylling/svin/kjøttdeig og grønnsaker * torsk stekt i ovn med bacon, erter og potetmos * Laks med pasta og pesto og stekt løk. * Salat med kylling, kikerter/linser, feta og grønnsaker. (Server alt for seg og så setter dere den sammen selv ved bordet. A la taco om du skjønner😅 Anonymkode: c299c...a92
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #5 Skrevet 13. juli 2021 To barn på 11 måneder og 2,5 år. Vi har Adams Matkasse og gir begge to det samme som oss. Men er det mye krydret/andre spesielle ting, legger vi det på siden. Minste får litt most i tillegg til «vanlig mat» for å bli mett. Han på 11 måneder spiser alt mulig, verre med hun på 2,5 som bare vil ha polarbrød 😫. Anonymkode: dbf7f...fdc 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #6 Skrevet 13. juli 2021 Det aller enkleste jeg lager som ungen liker er kjøttboller/kyllingkjøttboller med kokt brokkoli, blomkål og potetbåter. Anonymkode: 8ad7a...e5b
Løken Skrevet 16. juli 2021 #7 Skrevet 16. juli 2021 Mange gode forslag her, jeg pleier å lage mye av det som allerede er foreslått. Ellers lager jeg også nuggets, enten vegetar eller fisk, med ovnsbakte grønnsaker til. Kutter grønnsakene i staver, så er det enkelt for minste å spise. Selv tar jeg en god dressing til eller noe.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #8 Skrevet 16. juli 2021 Lagde veldig mye vegetarretter i denne perioden! Kikerter, linser etc. med ris. Blir grisete når barnet spiser selv, men det hører med. Anonymkode: 21f3d...5bd
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #9 Skrevet 16. juli 2021 Bladde litt i tråden nå: Shit, så mye prosessert mat/halvfabrikat norske barnefamilier spiser uten å blunke! 😱 Anonymkode: 21f3d...5bd
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #10 Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Shit, så mye prosessert mat/halvfabrikat norske barnefamilier spiser uten å blunke! 😱 Anonymkode: 21f3d...5bd Ja, men det er ingen krise. Jeg er født på 80-tallet og var samme greia da. Familier med små barn har generelt lite tid til å lage mat fra bunnen av, kanskje i helgene, men ikke ellers. Og det er ikke så usunt at det er krise, det går fint. Man må velge hva man skal prioritere og for noen er det å unngå halvfabrikata, men for andre er det ikke viktig. Det er uansett ikke så usunt at man trenger å stresse med det. Anonymkode: e5796...e0a 3
Løken Skrevet 16. juli 2021 #11 Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Bladde litt i tråden nå: Shit, så mye prosessert mat/halvfabrikat norske barnefamilier spiser uten å blunke! 😱 Anonymkode: 21f3d...5bd De forslagene som kom i denne tråden er vel ikke det verste? Lager du absolutt all mat fra bunnen, hele tiden? Ferdige fiskekaker, fiskegrateng, fiskeboller og den slags er jo helt normalt. Innimellom lager jeg f.eks fiskegrateng, fiskekaker, ulike smørepålegg og fryser ned, innimellom kjøper jeg ferdig på butikken. Ser absolutt ikke noe problem med det.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #12 Skrevet 16. juli 2021 Løken skrev (Akkurat nå): De forslagene som kom i denne tråden er vel ikke det verste? Lager du absolutt all mat fra bunnen, hele tiden? Ferdige fiskekaker, fiskegrateng, fiskeboller og den slags er jo helt normalt. Innimellom lager jeg f.eks fiskegrateng, fiskekaker, ulike smørepålegg og fryser ned, innimellom kjøper jeg ferdig på butikken. Ser absolutt ikke noe problem med det. Normalt er én ting, men det er fortsatt prosessert og ultraprosessert mat. Anonymkode: 21f3d...5bd
Løken Skrevet 16. juli 2021 #13 Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Normalt er én ting, men det er fortsatt prosessert og ultraprosessert mat. Anonymkode: 21f3d...5bd Og du lager absolutt alt selv? Holder egne sauer og kyr, lager alt helt fra bunn?
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #14 Skrevet 16. juli 2021 Gått ned 20kg på 4,5 mnd med en baby på 13 mnd nå. Middager som ofte er på rundgang: Laks med grønnsaker, rugsprø istedet for flatbrød. Hjemmelaget kebab med nanbrød istedet for kebabbrød. Taco med karbonadedeig, salat osv. Stekt kylling med ovnsbakte grønnsaker. Pølse med brød (😅). Hjemmelaget hamburger. Pannekaker på grovt mel. Stekt sei med grønnsaker. Tzatziki fra naturell yoghurt, kjøtt og noe brød. Omelett med skinke og ost. Anonymkode: f5184...148 1
Pølsevann Skrevet 16. juli 2021 #15 Skrevet 16. juli 2021 Nylig blitt 3 år, men har hatt omtrent samme kostholdet hele veien. - fiskeburgere - pastasalat - spaghetti bolognese med revne grønnsaker i sausen, noen ganger også linser - linsegryte (tomatbasert med grønnsaker kuttet i små biter + linser + kokosmelk) - Pitabrød med ratatouille - Fried rice - Thai red curry med kylling - taco i tortillas - fiskekaker/kjøttboller med grønnsaker - kyllinglår med grønnsaker - koteletter med grønnsaker - div grillmat - laks og torsk med grønnsaker og ris/couscous - pizza - tom kha suppe - (hjemmelaget) tomatsuppe med brød 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #16 Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Bladde litt i tråden nå: Shit, så mye prosessert mat/halvfabrikat norske barnefamilier spiser uten å blunke! 😱 Anonymkode: 21f3d...5bd Og hva så? Heller tid med familien enn å drive gård, slakte, melke, lagre. Anonymkode: 74133...c76 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #17 Skrevet 16. juli 2021 Løken skrev (30 minutter siden): Og du lager absolutt alt selv? Holder egne sauer og kyr, lager alt helt fra bunn? Krenka much? Anonymkode: 21f3d...5bd
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #18 Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Og hva så? Heller tid med familien enn å drive gård, slakte, melke, lagre. Anonymkode: 74133...c76 Er enormt stor forskjell på å kjøpe ultrprosessert mat og drive gård. Bare at dere ikke ser mellomtingen her vitner jo om ekstremt manglende matkunnskap. Anonymkode: 21f3d...5bd 1
Løken Skrevet 16. juli 2021 #19 Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Krenka much? Anonymkode: 21f3d...5bd Nei, er ikke krenka. Men lurer jo på hvilken mat du spiser da?
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #20 Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Er enormt stor forskjell på å kjøpe ultrprosessert mat og drive gård. Bare at dere ikke ser mellomtingen her vitner jo om ekstremt manglende matkunnskap. Anonymkode: 21f3d...5bd Nei, igrunn ikke, men for all del opplys meg gjerne. Drikker du ikke melk? Lager du ditt eget smør? Dyrker dine egne grønnsaker? Jeg lager den maten jeg synes er god og det jeg har tid og energi til. Anonymkode: 74133...c76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå