Gå til innhold

FHI ber Norge forberede seg på en kraftig influensasesong

Anbefalte innlegg

Skrevet

Folkehelseinstituttet (FHI) ber Norge forberede seg på kraftige bølger med influensa, kikhoste og RS-virusinfeksjon. Særlig små barn og eldre er sårbare.

– Folkehelseinstituttet vurderer at det kommende høst og vinter er høy sannsynlighet for at forekomsten av andre luftveisinfeksjoner enn covid-19 blir en god del høyere enn vanlige sesonger, skriver FHI i en ny risikovurdering.

Hovedårsaken er at immuniteten i befolkningen mot disse sykdommene har falt under pandemiperioden, hvor strenge smitteverntiltak har ført til få tilfeller.– Folkehelseinstituttet vurderer at det kan bli stor konsekvens av disse epidemiene i form av betydelig flere innleggelser i sykehus av særlig små barn og av eldre enn vanlige vintersesonger. Det kan også bli flere dødsfall. Primærhelsetjenesten vil også få økt belastning, skriver FHI.

I flere andre land er det rapportert en økning i antall alvorlige tilfeller av RS-virus, blant annet i Australia, USA, Storbritannia og andre skandinaviske land. (NTB)

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/fhi-ber-norge-forberede-seg-paa-en-kraftig-influensasesong.SMkMar8eJ?utm_source=share-btn

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg fortsetter å gjøre mitt med å holde litt avstand hvis det er mulig, håndvask og hoste på anviste steder.
Ellers kan jeg ikke gjøre stort med det som måtte komme. Jeg tar slike opplysninger med fatning. 

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 9
Skrevet

Kan bli show med 2-3-4 nye coronamutanter i tillegg.

• Liker 1
Skrevet

Det er naturlig. Mange av de vi reddet i fjor kommer til å dø i vinter.

• Liker 11
Skrevet
Hoppetaujenta skrev (10 minutter siden):

Jeg fortsetter å gjøre mitt med å holde litt avstand hvis det er mulig, håndvask og hoste på anviste steder.
Ellers kan jeg ikke gjøre stort med det som måtte komme. Jeg tar slike opplysninger med fatning. 

Det er det eneste de krever.

• Liker 1
Skrevet

Har aldri hatt influensa før, så da dør jeg sikkert. Det var ergerlig. 

Gjest Bremnes.Kari
Skrevet

Influensa var jo borte på verdensbasis i fjor. Kanskje vi klarte å utrydde viruset, slik vi prøver å gjøre med det andre.

Skrevet
7 minutter siden, Saph said:

Har aldri hatt influensa før, så da dør jeg sikkert. Det var ergerlig. 

Det går an å vaksinere seg mot influensa. Det gjør jeg hvert år. Vaksinen er ikke 100%, så litt syk kan du bli. Men sjelden sengeliggende, og det er poenget for meg.

• Liker 4
Skrevet
T-Rex skrev (3 minutter siden):

Det går an å vaksinere seg mot influensa. Det gjør jeg hvert år. Vaksinen er ikke 100%, så litt syk kan du bli. Men sjelden sengeliggende, og det er poenget for meg.

Det får holde med to vaksiner på ett år. Vil ikke risikere å våkne opp med 5G, firfislehale og røntgensyn. 

Skrevet
1 minutt siden, Saph said:

Det får holde med to vaksiner på ett år. Vil ikke risikere å våkne opp med 5G, firfislehale og røntgensyn. 

Så det er DET jeg risikerer. Hm... Firfislehale, du!

• Liker 2
Skrevet
T-Rex skrev (Akkurat nå):

Så det er DET jeg risikerer. Hm... Firfislehale, du!

Og det gjør det ikke lettere på sjekkemarkedet for å si're sånn! 

Skrevet
Just now, Saph said:

Ikke for en dinosaur, nei.

• Liker 2
Skrevet
T-Rex skrev (14 minutter siden):

Jeg syns influensavaksine er fantastisk😍

• Liker 4
Skrevet
Saph skrev (3 minutter siden):

Er du helt sikker på det! Røntgensyn og 5g er veldig unike og bra kvaliteter å ha som menneske. Halen kan man jo gjemme!

Til trådens tema;

Er ikke overrasket over dette. Ser tendenser til dette i bhg, jobb og ellers. Folk er mye mer snufsete og småsjuke nå. Håper bare ikke omgangssyke kommer tilbake

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, student86 said:

Jeg syns influensavaksine er fantastisk😍

Det er det virkelig! Verdt pengene, helt klart.

• Liker 1
Skrevet
T-Rex skrev (4 minutter siden):

Ikke for en dinosaur, nei.

Nei det er jo litt spesielt. Så da har du dinosaurhalen bak, og får firfislehalen foran. Lykke til med å ta på deg bukser. Som kanskje allerede er litt stress med sånne små t-rex armer? 

Skrevet
1 minutt siden, Saph said:

Nei det er jo litt spesielt. Så da har du dinosaurhalen bak, og får firfislehalen foran. Lykke til med å ta på deg bukser. Som kanskje allerede er litt stress med sånne små t-rex armer? 

Hundinosaurer bruker kjole. Så akkurat det er ikke noen greie.

• Liker 1
Skrevet
T-Rex skrev (2 minutter siden):

Det er det virkelig! Verdt pengene, helt klart.

Hæ? Betaler man for den?? Jeg har tatt den i forbindelse med graviditet og det har aldri kostet noe...?

Skrevet

Ikke overrasket. Veldig preget av en helt vanlig forkjølelse akkurat nå faktisk. Kan bli interessant på vgs om de ikke fjerner fraværsgrensa da, snufs, snufs over alt, elever med feber og syke lærere😅 Og i barnehager der alle vil være konstant snufsete

Skrevet
1 minutt siden, Elhaym said:

Hæ? Betaler man for den?? Jeg har tatt den i forbindelse med graviditet og det har aldri kostet noe...?

Når du ikke er i noen risikogruppe, må du i alle fall betale. Det gjør også min eldgamle mor, men gravide er muligens unntatt?

• Opprett ny...