AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #1 Skrevet 13. juli 2021 Har i det siste kjent på en økt uro i forhold til jobb og livet generelt. Jeg har det jo egentlig greit, men jeg føler at jobben min styrer meg. Jeg er sykepleier. Vi får ny turnus hvert år. Jeg jobber hver tredje helg. Jeg jobber ca 4-5 helligdager per år. Jeg får aldri ferie hele fellesferien (kanskje halvparten om jeg er heldig). Ikke så lett å få ferie i andre fellesferier heller. I tillegg blir jeg ukentlig spurt om ekstravakter til tross for at jeg jobber 100%. Synes dette tærer på. Og nå planlegger vi barn etter hvert. Da vil mye av ansvaret legges på min mann. F.eks får vi kanskje ikke ferie likt, han må alltid prøve å få fri/ferie i fellesferiene pga. det omtrent er umulig for meg. Han må ta seg av barnet når jeg har aftenvakter. I snitt to kvelder i uken. Og vi er egentlig avhengig av begges lønn nå. Vi har nettopp kjøpt hus. Jeg ser etter dagjobber, men det er så og si umulig å få her hvor jeg bor. Det er gjerne de som har 15-20 års ansiennitet som får, og det lyses ut veldig få jobber, for de som har stillingene vil jo ikke slutte med det første. Det er slitsomt å alltid være den alle må planlegge rundt. At min mann alltid må spørre om jeg kan delta på noe x helg, eller x kveld i uken. At vi aldri har kunne reist med min familie på hytten til mine foreldre i julen. For da er det umulig å få fri (kanskje en dag, men å reise 5t hver vei da, er jo uaktuelt da). Jeg har sett på kurs, videreutdanning, andre typer utdanninger (kunne kanskje tenkt meg noe annet), men ser det er vanskelig når man jobber. Ofte er det helgesamlinger. Og jeg kan ikke jobbe hver 3 helg, i tillegg til en hver måned på samling. Det vil også krasje med når jeg jobber. Ellers kan det være ukesamlinger. Det jeg ser på som jeg kanskje har litt lyst til vil nok ikke bli dekket av arbeidsgiver da det ikke er relevant for nåværende jobb. Da blir jeg i så fall trekt i lønn. Ellers må jo det dekkes selv / jeg må få mer lån via lånekassen. Føler meg så låst. Er avhengig av en jobb jeg rett og slett ikke vet om jeg orker i lengden. Jeg trives på jobb, liker selve yrket, men det er dette med å føle seg som en belastning. Alt må planlegges rundt en, en må alltid sjekke vaktplan for om man kan delta på noe eller ikke, ofte må jeg si nei til ting, det går utover mannen da jeg (jobben) er lite tilpasningsdyktig. Jeg vet jo at ikke alle jobber er så tilpasningsdyktig, men når man jobber 08-16 og ikke jobber helg og helligdager, så har man jo fri stort sett når flertallet har det. Det er mer forutsigbart. Noen som har noen tanker? Vært i lignende situasjon? Hva gjorde du? Anonymkode: 43857...52a
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #2 Skrevet 13. juli 2021 Du kan ta ulønnet permisjon under samling og ta videreutdannelse på deltid, og ta lån fra lånekassen. Jeg har selv akkurat gjort dette, og er nå spes.spl, men vil fortsette å jobbe tredelt da jeg trives med det. Anonymkode: 3d116...dfc 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #3 Skrevet 13. juli 2021 Jeg vil anbefale deg å si opp, så ta dagpenger i inntil 2år. Da får du ca 20k utbetalt. Veldig grei løsning, pleier å bruke dette når jeg trenger en pause. Når du har passert 12mnd med fulltid får du en grei sum pr mnd. Selv tjener jeg over 6G, så da får jeg maks utbetalt som er over 20k pr mnd. Genialt system, vi lever i Norge. Bruk mulighetene dine, mens du går på dagpenger har du tid til å se etter nye jobber/muligheter. Anonymkode: 7f01d...475
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #4 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du kan ta ulønnet permisjon under samling og ta videreutdannelse på deltid, og ta lån fra lånekassen. Jeg har selv akkurat gjort dette, og er nå spes.spl, men vil fortsette å jobbe tredelt da jeg trives med det. Anonymkode: 3d116...dfc Ja, men bekymringen min er jo lån. Betaler fremdeles ned studiegjeld, og nå har vi jo boliglån også. Anonymkode: 43857...52a
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #5 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg vil anbefale deg å si opp, så ta dagpenger i inntil 2år. Da får du ca 20k utbetalt. Veldig grei løsning, pleier å bruke dette når jeg trenger en pause. Når du har passert 12mnd med fulltid får du en grei sum pr mnd. Selv tjener jeg over 6G, så da får jeg maks utbetalt som er over 20k pr mnd. Genialt system, vi lever i Norge. Bruk mulighetene dine, mens du går på dagpenger har du tid til å se etter nye jobber/muligheter. Anonymkode: 7f01d...475 Huff, stemmer virkelig dette? Det er jo betydelig mindre enn jeg tjener nå da. Trodde dagpenger kun var dersom man kan dokumentere at man ikke jobber / selv ble oppsagt / søker aktivt jobber, men får ikke. Anonymkode: 43857...52a
Jdz Skrevet 13. juli 2021 #6 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Huff, stemmer virkelig dette? Det er jo betydelig mindre enn jeg tjener nå da. Trodde dagpenger kun var dersom man kan dokumentere at man ikke jobber / selv ble oppsagt / søker aktivt jobber, men får ikke. Anonymkode: 43857...52a Nei, det stemmer heldigvis ikke helt. Du har rett på dagpenger selv om du sier opp jobben selv, men du får en karantenetid på 8(?) uker. Det er også et krav at du er aktivt jobbsøkende. I stedet for å snylte på velferdsstaten ville jeg sett meg om etter ny jobb. Det pleier jeg å gjøre når jeg begynner å hate jobben min. Alle har gått av litt forandring av og til. Det at du er utdannet sykepleier betyr ikke at du ikke kan jobbe med andre ting. I privat næringsliv har jeg inntrykk av at formell utdannelse er mindre viktig. Selv har jeg ingen relevant utdanning i forhold til det jeg jobber med og tjener godt 1
Radiohuspendel Skrevet 13. juli 2021 #7 Skrevet 13. juli 2021 Jeg vet om flere sykepleiere som ikke har mulighet/orker å jobbe som dette lenger, men som har begynt å jobbe som tannlegeassistent. Lønnen er nok dårligere, men det er stort sett bare dagjobbing, aldri helger/helligdager etc. Evt kan du sjekke om det er mulighet for å jobbe på et privat legekontor?
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #8 Skrevet 13. juli 2021 Jdz skrev (17 minutter siden): Nei, det stemmer heldigvis ikke helt. Du har rett på dagpenger selv om du sier opp jobben selv, men du får en karantenetid på 8(?) uker. Det er også et krav at du er aktivt jobbsøkende. I stedet for å snylte på velferdsstaten ville jeg sett meg om etter ny jobb. Det pleier jeg å gjøre når jeg begynner å hate jobben min. Alle har gått av litt forandring av og til. Det at du er utdannet sykepleier betyr ikke at du ikke kan jobbe med andre ting. I privat næringsliv har jeg inntrykk av at formell utdannelse er mindre viktig. Selv har jeg ingen relevant utdanning i forhold til det jeg jobber med og tjener godt Takk for svar! Jeg har sett etter andre jobber i ett år nå, og har også søkt ca 10stk uten napp. Har også søkt på annet enn sykepleier. Anonymkode: 43857...52a
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #9 Skrevet 13. juli 2021 Radiohuspendel skrev (8 minutter siden): Jeg vet om flere sykepleiere som ikke har mulighet/orker å jobbe som dette lenger, men som har begynt å jobbe som tannlegeassistent. Lønnen er nok dårligere, men det er stort sett bare dagjobbing, aldri helger/helligdager etc. Evt kan du sjekke om det er mulighet for å jobbe på et privat legekontor? Jeg har sett det lyses ut litt stillinger, men har ikke tenkt på det selv. Problemet er jo at jeg egentlig er avhengig av lønnen jeg har nå. Anonymkode: 43857...52a
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #10 Skrevet 13. juli 2021 Er du villig til å prøve noe helt annet? Jeg arbeidet innen helse i kommunen. Turnus, med kveldsvakter 2/3 ganger i uka, nattevakter i ny og ned og jobb hver tredje helg. Min samboer arbeidet også turnus. Det var et puslespill uten like. For et par år siden startet jeg jakten på en enklere hverdag. Oppsøkte arbeidsplasser med flexitid (9-14), fri på helger, fellesferien og helligdager. I fjor fikk jeg tilbud om fast 100% stilling. Å du aner ikke hvor deilig det ble! Nå har jeg fri hver helg, og hver ettermiddag. Langfri i julen, påskefri og langhelger. Det er helt fantastisk, men jeg måtte starte på bunnen i en bedrift jeg overhodet ikke er utdannet til. Nå, ett år senere er jeg tilbudt en lederstilling i bedriften. Jeg har arbeidet hardt med å vise meg verdig til denne jobben, tross manglede utdannelse og erfaring. Angrer ikke et sekund på at jeg kastet meg ut i dette. Anonymkode: 97fae...9ac 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #11 Skrevet 13. juli 2021 Jobber selv i helse og turnus. Arbeidshelger og helligdager. Har 3 barn og mannen min har 8-16 jobb. Jeg trives med det da jeg har tid til å trene når jeg har kveldsvakter og får også gjort en del hjemme. Mannen min tar seg av barna når jeg er på kveldsvakt men det skulle nå bare mangle, han er like mye forelder som meg så. Viktig p finne det positive i alle yrker. Du har ikke vurdert å jobb i læreryrket på en helselinje da? Da har du mye fri når det er sommer og helligdager . Anonymkode: 57f87...8d0
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #12 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Er du villig til å prøve noe helt annet? Jeg arbeidet innen helse i kommunen. Turnus, med kveldsvakter 2/3 ganger i uka, nattevakter i ny og ned og jobb hver tredje helg. Min samboer arbeidet også turnus. Det var et puslespill uten like. For et par år siden startet jeg jakten på en enklere hverdag. Oppsøkte arbeidsplasser med flexitid (9-14), fri på helger, fellesferien og helligdager. I fjor fikk jeg tilbud om fast 100% stilling. Å du aner ikke hvor deilig det ble! Nå har jeg fri hver helg, og hver ettermiddag. Langfri i julen, påskefri og langhelger. Det er helt fantastisk, men jeg måtte starte på bunnen i en bedrift jeg overhodet ikke er utdannet til. Nå, ett år senere er jeg tilbudt en lederstilling i bedriften. Jeg har arbeidet hardt med å vise meg verdig til denne jobben, tross manglede utdannelse og erfaring. Angrer ikke et sekund på at jeg kastet meg ut i dette. Anonymkode: 97fae...9ac Ja, jeg er egentlig motivert for noe annet. Det handler nok også om at det er større sannsynlighet for mer normale arbeidstider. Hvilken type bedrift jobber du i? Anonymkode: 43857...52a
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #13 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jobber selv i helse og turnus. Arbeidshelger og helligdager. Har 3 barn og mannen min har 8-16 jobb. Jeg trives med det da jeg har tid til å trene når jeg har kveldsvakter og får også gjort en del hjemme. Mannen min tar seg av barna når jeg er på kveldsvakt men det skulle nå bare mangle, han er like mye forelder som meg så. Viktig p finne det positive i alle yrker. Du har ikke vurdert å jobb i læreryrket på en helselinje da? Da har du mye fri når det er sommer og helligdager . Anonymkode: 57f87...8d0 Tenkt litt på det, problemet er at jeg hater å stå foran folk å snakke. Det er heller ikke helselinje i kommunen min, så da måtte jeg brukt ca 45min hver vei til/fra jobb. Anonymkode: 43857...52a
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #14 Skrevet 13. juli 2021 Jdz skrev (53 minutter siden): Nei, det stemmer heldigvis ikke helt. Du har rett på dagpenger selv om du sier opp jobben selv, men du får en karantenetid på 8(?) uker. Det er også et krav at du er aktivt jobbsøkende. Nå er det 18ukers ventetid om man sier opp selv, så du bommet litt der ja Du snylter jo ikke, man får det du har krav på som ledig. Når det kommer til plikt å søke jobber så er ikke dette kravet så hardt, det følges lite opp når du er voksen og over 40år gammel. Dette vet jeg som har vært gjennom det såpass mange ganger. Anonymkode: 7f01d...475
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #15 Skrevet 13. juli 2021 Operasjonssykepleier? Da kan du jo også søke utdanningsstilling. Anonymkode: 157cb...be7
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #16 Skrevet 13. juli 2021 Turnus-jobbing har også positive sider for en familie. Du kan ha fri midt i uken som kan nytes med barnet, du kan ta noen rolige morgener sammen med barnet før barnehage osv. 😊 Anonymkode: 35e37...1c3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå