Gå til innhold

Jeg spiser lavkarbo, samboer har fått beskjed om å spise lavfett

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboer er svært overvektig og skal etter utredning ved fedmeklinikk begynne med Saxenda. Samtidig har han også fått beskjed om å legge om kostholdet til lavfett/lavkalori. Jeg går ut fra at dette handler om både kalorirestriksjon for å hjelpe på vekttapet, og kanskje også mulige negative bivirkning av  medisinen ved høyt fettinntak, det siste er jeg usikker på. Jeg er selvsagt veldig glad for at han får den hjelpen han trenger og har fått et kostholdsprogram, men det byr på noen utfordringer også, og da først og fremst i forhold til middagsmat, som er det måltidet vi spiser sammen. 

Jeg trenger også å gå ned i vekt - rundt 10 kg - og har så langt gått ned 6 av disse ved å legge om kostholdet til en kombinasjon av periodisk faste og lavkarbo. Jeg trives godt med denne måten å spise på, da det gir meg energi, bedre nattesøvn og såklart vekttap uten sultfølelse. Jeg vet av erfaring at lavfett/lavkalori  fungerer dårlig for meg, og har lite lyst til å gå tilbake til et slikt kosthold. Men det blir som sagt noen utfordringer med tanke på middagsmat, når jeg skal ha en del fett og han skal ha maks 1 ss (tilsatt) fett, f.eks. til steking, og ellers magre råvarer og sauser. Foreløpig ser jeg ikke noen annen utvei enn å lage to middager/at vi lager hver vår middag, selv om det er både tidkrevende og upraktisk. 

Er det noen andre som har et helt annet kosthold enn partner, og hvordan løser dere det? 

Anonymkode: 5a4f8...92f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lag helt vanlig mat, og så tar du deg av fettet og han tar seg av karboen!

Anonymkode: 2dc2a...0e6

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Feks entrecôte med poteter. Den ene spiser entrecôte og den andre potetene.

Anonymkode: 2dc2a...0e6

AnonymBruker
Skrevet

Vi lager bare egne måltider, det blir vane (vi har to ulike sykdommer som påvirker fordøyelsen på ulike måter). Noen ganger spiser vi sammen, andre ganger ikke. 

Dere kan jo koke proteinkilde og grønnsaker som dere spiser sammen, så lager du det fettet du skal ha i tillegg

Anonymkode: c3adf...ed7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at så lenge dere spiser rene råvarer så er dette i stor grad lav fett. Fisk, kylling, svin mm og grønnsaker/salater. Så kan han få lav fett saus og noen karbohydrater, og du tar fullfett. 

Anonymkode: 252df...0fa

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser lavfett (høykarbo), så det går mye i ris og poteter, bønner og linser. Null kjøtt, melk og egg, da det er mye fett i dette.

Hva dere begge kan spise er grønnsaker og salat. Ordne det sammen, også står du for din mat og han for sin. 

Anonymkode: 2df6c...e35

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøtt/fisk/grønnsaker kan dere dele, så supplerer han med potet/ris/pasta og du med andre alternativer

Anonymkode: 46a79...2ee

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du egentlig gjør dette litt vanskeligere enn det er. Det er mye dere kan spise felles med litt tilpasninger. 

Anonymkode: 037b0...920

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg spiser lavfett (høykarbo), så det går mye i ris og poteter, bønner og linser. Null kjøtt, melk og egg, da det er mye fett i dette.

Hva dere begge kan spise er grønnsaker og salat. Ordne det sammen, også står du for din mat og han for sin. 

Anonymkode: 2df6c...e35

Kjøtt er det lite fett i (men prossessert kjøtt er det ofte mye i).

Anonymkode: fc0fe...fd1

AnonymBruker
Skrevet

TS her, takk for fine råd/tips så langt :) Jeg fikk vite dette i går kveld da samboer kom hjem fra sykehuset og har ikke hatt tid til å fordøye det helt. Vi er veldig glad i gryter (chiligryter, curries etc.), men ser at vi kanskje må begynne å spise mer tradisjonelt fordelt proteinkilde + grønnsaker/karbohydratkilde + saus for å gjøre matlagingen enklere. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror du egentlig gjør dette litt vanskeligere enn det er. Det er mye dere kan spise felles med litt tilpasninger. 

Anonymkode: 037b0...920

Antakelig, jeg fikk vite om dette i går kveld da samboer kom hjem fra sykehuset, og har ikke hatt tid til å fordøye det helt ennå :) Synes det er mye styr med matplanlegging, og nå blir det jo ennå mer, så jeg kjenner at jeg blir litt stressa.

Skrevet

Jeg spiser nå lite fett og i tillegg passer jeg på kalorier/karbohydrater. Allikevel spiser vi "samme" mat. Når vi f eks har kjøtt til middag spiser jeg kylling og resten andre ting. Jeg spiser kun en bitteliten skje med ris og MYE grønnsaker. De andre spiser saus og andre ting de har lyst på. Det er bare å lage måltider som inneholder det begge kan spise, og velge ut fra det.

Gryter er kanskje ikke det enkleste, men rene proteinkilder med mye grønnsaker er enkelt å lage. Dere kan velge forskjellige proteinkilder uten at det nødvendigvis blir to forskjellige middager.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Antakelig, jeg fikk vite om dette i går kveld da samboer kom hjem fra sykehuset, og har ikke hatt tid til å fordøye det helt ennå :) Synes det er mye styr med matplanlegging, og nå blir det jo ennå mer, så jeg kjenner at jeg blir litt stressa.

Det trenger jo ikke bli mer styr, men du må kanskje tilpasse deg mest ved å ha det ekstra fettholdige ved siden av. Mager curry, men du kan spise den med en god klatt seterrømme ved siden av eller røre inn i din porsjon f.eks. 

Anonymkode: bb92d...47d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det trenger jo ikke bli mer styr, men du må kanskje tilpasse deg mest ved å ha det ekstra fettholdige ved siden av. Mager curry, men du kan spise den med en god klatt seterrømme ved siden av eller røre inn i din porsjon f.eks. 

TS her - det er jo absolutt en mulighet :) Tenkte jeg faktisk ikke på.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Da hadde jeg heller laget to gryter i hver sin kjele, det blir jo absolutt ikke det samme å røre inn noe fett etterpå. 

Anonymkode: 55161...22f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her og. Jeg spiser lavkarbo og har gått med 5 kg og har ca 5 kg igjen.

Sønnen i huset driver med bulking og spiser enormt mye mat. Jeg lager samme maten, men til ham så lager jeg ris, pasta i tillegg osv

Anonymkode: ef959...970

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bedt legen revurdere planen, eventuelt funnet en annen lege som visste bedre. Denne planen gir jo ikke mening. I beste fall funker den dårlig, og i verste fall kan den være helseskadelig. Saxenda bør brukes med lavkarbo. Saxenda er glukagon-lignende, som er et hormon som øker blodsukkeret. Hvis man samtidig spiser mye karbohydrater, så ender man opp med konstant høyt blodsukker. Høyt blodsukker gir høyt insulin, som hemmer fettforbrenning.

Anonymkode: 325cb...ddc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg hadde bedt legen revurdere planen, eventuelt funnet en annen lege som visste bedre. Denne planen gir jo ikke mening. I beste fall funker den dårlig, og i verste fall kan den være helseskadelig. Saxenda bør brukes med lavkarbo. Saxenda er glukagon-lignende, som er et hormon som øker blodsukkeret. Hvis man samtidig spiser mye karbohydrater, så ender man opp med konstant høyt blodsukker. Høyt blodsukker gir høyt insulin, som hemmer fettforbrenning.

Anonymkode: 325cb...ddc

TS her. Det var jeg ikke klar over, det var jo veldig nyttig info! Takk, jeg skal gi beskjed til samboer, så får han ta det opp med kostholdsveilederen på sykehuset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...