Gå til innhold

Når i AAP prosessen kan man forvente at man blir avklart?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når i AAP prosessen kan man forvente at man blir avklart? Jeg tenker da på om man blir uføretrygdet eller ikke? Har hørt at det ofte tar 1/2 år eller mer å få svar på søknaden om ufør. Vil det si at man eventuelt søker om dette når det er 1/2 år igjen av AAP?

Anonymkode: b0e22...8ce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aapen blir forlenget i opptil åtte måneder etter makstid om du har søkt om uføretrygd. Min aap gikk ut i mars, jeg søkte i februar og hadde likevel aap frem til søknaden ble innvilget i juni samme år.

Anonymkode: 5d99a...f4c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på AAP i åtte år før jeg fikk søkt om uføretrygd.

Anonymkode: 2657e...262

Skrevet

Gjennomsnittet for avlaring mens man går på AAP er 7 år. Veldig mange går nå ut i karenstid etter 3 år selv om de ikke er ferdig avklart.

Når du er ferdig avklart mot ufør, kan du søke uføretrygd.
Hvis du har fått lov å sende søknad om uføretrygd, varierer det fra region til region hvor lang saksbehandlingstid det er, men du får i utgangspunktet nytt vedtak på AAP fra det øyeblikket du sender uføresøknaden, hvor det nye vedtaket på AAP er åtte måneder fra søkedato, uavhengig av hvor lang tid du har igjen på ordinær AAP.

Noen får søknaden behandlet etter en måned, andre får den ikke behandlet før etter 6-8 måneder. Når søknaden er ferdig behandlet, stoppes AAP øyeblikkelig, uten varsel, uansett utfall.

AnonymBruker
Skrevet

Fra start syk til ufør tar det i snitt 7.5-8 år.

Anonymkode: f3142...c0e

AnonymBruker
Skrevet

Når du er ferdig avklart. Og ALT er prøvd. Er ikke alt prøvd før tiden er ute så kan du ikke søke ufør heller.

Aap blir forlenget til søknaden er ferdig behandlet. Jeg hadde makstid i mars, men har fortsatt aap nå i behandlingstiden.

Anonymkode: 77d1a...65a

AnonymBruker
Skrevet
Minya skrev (59 minutter siden):

Gjennomsnittet for avlaring mens man går på AAP er 7 år.

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Fra start syk til ufør tar det i snitt 7.5-8 år.

Og likevel har altså noen tenkt at det er en god ide med karensår etter bare tre år på AAP. Som om syke mennesker ikke trenger inntekt. Forstå det den som kan.

Anonymkode: 10443...6be

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og likevel har altså noen tenkt at det er en god ide med karensår etter bare tre år på AAP. Som om syke mennesker ikke trenger inntekt. Forstå det den som kan.

Dette er tall som nok henger igjen fra den gamle ordningen var i bruk. Vi får se om noen år hvordsn det ligger an da.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden du bare har tre år så er det viktig at du tar ansvar og selv sørger for at du enten er i behandling eller i tiltak slik at du blir ferdig avklart, ikke sitt på gjerdet å vent på Nav. 

Anonymkode: 872c7...cd6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Siden du bare har tre år så er det viktig at du tar ansvar og selv sørger for at du enten er i behandling eller i tiltak slik at du blir ferdig avklart, ikke sitt på gjerdet å vent på Nav. 

Anonymkode: 872c7...cd6

Jepp, når man er for syk til å jobbe, så må man ta ekstra mye ansvar for å passe på at man får lov til å være for syk til å jobbe.

Ugg, gleder meg til jeg nå snart kan søke og forhåpentligvis få innvilget delvis ufør, da kan jeg endelig ha krefter til å faktisk finne en ekte jobb. 

Selv kommer jeg nok til å søke etter bare 2,5 år på Aap, men før det har jeg diverse andre tiltak. Tilsammen har jeg vært 6-7 år i nav-systemet.

Anonymkode: d8ce1...b6f

• Liker 4
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Jah. Go figure.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Varierer veldig. Jeg gikk på AAP i 7 år. Jobber fult den dag i dag. En venninne av meg var på AAP i ett år for noen år siden. Tatt utdanning og jobbet etter det. Ble sykemeldt 50% for 1 1/2 år siden. Ble da søkt om delvis ufør etter 8 mndr og fikk det innvilget etter 1 mnd. 

Anonymkode: ed4f5...284

AnonymBruker
Skrevet

Tok meg 8 år. Aap blir forlenget 

Anonymkode: 35a02...fc5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jepp, når man er for syk til å jobbe, så må man ta ekstra mye ansvar for å passe på at man får lov til å være for syk til å jobbe.

Ugg, gleder meg til jeg nå snart kan søke og forhåpentligvis få innvilget delvis ufør, da kan jeg endelig ha krefter til å faktisk finne en ekte jobb. 

Selv kommer jeg nok til å søke etter bare 2,5 år på Aap, men før det har jeg diverse andre tiltak. Tilsammen har jeg vært 6-7 år i nav-systemet.

Anonymkode: d8ce1...b6f

Det lønner seg å vente med å søke når Nav åpner opp for det, ellers så er man nesten garantert å få avslag.

Anonymkode: 3c0d3...c76

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det lønner seg å vente med å søke når Nav åpner opp for det, ellers så er man nesten garantert å få avslag.

Anonymkode: 3c0d3...c76

Hva skal det være godt for? Har de åpnet for det, er det bare å søke.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer til å søke like før aap utgår, fordi da har jeg aap i behandlingstiden som er maks 8 mnd. Ønsker å beholde aap lengst mulig.

Anonymkode: c0070...4f2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kommer til å søke like før aap utgår, fordi da har jeg aap i behandlingstiden som er maks 8 mnd. Ønsker å beholde aap lengst mulig.

Du kan ikke søke før nav åpner opp for det. Bare sånn hvis du ikke visste det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du kan ikke søke før nav åpner opp for det. Bare sånn hvis du ikke visste det.

Nav har åpnet opp for lengst. Ja jeg vet det ikke er særlig lurt å søke uten det☺️

Lurer mest på om aap kan være med å danne grunnlag for beregning. Har spurt på nav-gruppe på fb+ulike forum, uten å egentlig få noe svar.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på aap i 5 år, fikk unntak for det. Var i tiltak hele veien og kom ut i full jobb etterpå. Opplevde veldig god støtte fra dem, og tror det hadde vært mye verre uten aap. Det ga meg trygghet til å fokusere på tiltaket. 

Anonymkode: b8084...0c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nav har åpnet opp for lengst. Ja jeg vet det ikke er særlig lurt å søke uten det☺️

Lurer mest på om aap kan være med å danne grunnlag for beregning. Har spurt på nav-gruppe på fb+ulike forum, uten å egentlig få noe svar.

Vil ikke tro det fordi det det regnes av tre av de fem beste årene før uføretidspunktet. Det er da ikke når uførsøknaden blir godkjent, men da du ble registrert sykemeldt med denne sykdommen, (eller skaden/lyten) som er grunnlaget for arbeidsuførheten.

Jeg hadde nemlig den høyeste lønna mi, som kunne dratt det litt opp det året jeg var sykmeldt. Det er ikke tatt med i beregningen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...