Gå til innhold

Hva skjer om man er 50 prosent ufør og ikke har/får jobb?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer om man er 50 prosent ufør og ikke har/får jobb? Får man bare de pengene fra 50 prosent ufør eller finnes det flere ordninger så man kan få mer?

Anonymkode: a6996...e52

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sosialstønad, hvis du ikke har sparepenger.

Anonymkode: dc4a4...86f

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har redd til ledighetstrygd så får du 50% ledighetstrygd, kvalifiserer til til aap (hvis du blir syk/ute av stand til å jobbe pga fysisk eller psykisk sykdom eller sykdomsbildet ditt som gjorde deg ufør endrer seg mens du allerede er 50% ufør) så får du 50% aap i tillegg til ufør.

Hvis du ikke kvalifiserer til noen av dette så får du bare den utbetalingen du har fått innvilget 

Anonymkode: 92cac...25f

AnonymBruker
Skrevet

Om man ikke har jobb når det søkes ufør taes det hensyn til? Så man kan f.eks vente med å søke ufør til man har jobb eller f.eks hvis det er tenkt man kan bli 50 prosent ufør får man da en høyere prosent om man ikke har jobb? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om man ikke har jobb når det søkes ufør taes det hensyn til? Så man kan f.eks vente med å søke ufør til man har jobb eller f.eks hvis det er tenkt man kan bli 50 prosent ufør får man da en høyere prosent om man ikke har jobb? 

Eller om det taes hensyn til på andre måter?

AnonymBruker
Skrevet

Ikke ts men er i prosess med å søke ufør etter 17 års sykdom. Ikke 100%, men 70 eller 80%. Men ser at jeg blir taper uansett om det blir gradert minsteufør 70 eller 50%+aap😞

Har ikke jobb som dekker 20-30%. Og er ikke tilgjengelig på dagtid pga krevende helse(sykehus, leger, behandlinger, sitter ofte på do hele formiddager)

Usikker på hva jeg bør gjøre. Bli sånn youtuber🥴

Anonymkode: 342f8...ca8

AnonymBruker
Skrevet

Uføregraden baserer seg jo på hvilken grad du er i stand til å jobbe, så hvis du ikke får/har jobb vil ikke den graden økes. Det sier jo seg selv.

Har du hatt jobb, kan du vel evt få dagpenger.

Anonymkode: 516ef...f4c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Uføregraden baserer seg jo på hvilken grad du er i stand til å jobbe, så hvis du ikke får/har jobb vil ikke den graden økes. Det sier jo seg selv.

Har du hatt jobb, kan du vel evt få dagpenger.

Anonymkode: 516ef...f4c

Både og. En kan også ha mistet inntektsevnen.

Anonymkode: e2f50...55e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk beskjed fra nav at det er inntektsevne som styrer uføregraden. Derfor ble jeg litt overrasket over at jeg ikke kan søke 100% ufør, når alle spesialister sier det ikke er håp om bedring(alt av medisiner og behandlinger er utprøvd). 🧐🤨

AnonymBruker
Skrevet

ble 100 % ufør og glad for det siden det gir økonomisk sikkerhet. mener at enten er det 50 eller  100. hvem blir 70 % ufør ? nei, gå for 50 eller 100, vanskelig å hoste opp en 30 % stilling. 

Anonymkode: aee67...9fd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

ble 100 % ufør og glad for det siden det gir økonomisk sikkerhet. mener at enten er det 50 eller  100. hvem blir 70 % ufør ? nei, gå for 50 eller 100, vanskelig å hoste opp en 30 % stilling. 

Derfor bør en starte opp med noe selv.

Anonymkode: e2f50...55e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er ingen problem å få 30% stilling i helsevesenet. F.eks helgestilling + noen vakter i ukedagene. 

Anonymkode: 77f11...4a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er ingen problem å få 30% stilling i helsevesenet. F.eks helgestilling + noen vakter i ukedagene. 

Anonymkode: 77f11...4a1

Er de tilrettelagt oss med skavanker? jeg går på krykker, har mye smerter, utmattelse og kognitiv svikt. Tror neppe jeg scorer høyt på et jobbintervju🥴

Men jeg har ikke muligheter til 100% uføre. Hvordan dekkes resten inn, når man stiller svakt i arbeidslivet-selv i 20-30% stillinger 😞 og det er snakk om permanente sykdommer og skader; ingenting som «går over med tiden».

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er de tilrettelagt oss med skavanker? jeg går på krykker, har mye smerter, utmattelse og kognitiv svikt. Tror neppe jeg scorer høyt på et jobbintervju🥴

Men jeg har ikke muligheter til 100% uføre. Hvordan dekkes resten inn, når man stiller svakt i arbeidslivet-selv i 20-30% stillinger 😞 og det er snakk om permanente sykdommer og skader; ingenting som «går over med tiden».

Det er mange årsaker til at man er ufør da, ikke alltid fysiske årsaker.

Arbeidsevnen testes jo, også lages arbeidsevnevurderingen utifra de tiltakene og medisinsk dokumentasjon. Så om du da ender på 70-80% ufør, så får du ikke mer nei. Du kan få hjelpe fra Nav med å finne en liten stilling et sted, det er faktisk flere arbeidsgivere som har små stillinger, men som kanskje ikke lyser de ut.

Ellers så må du tenke alternativt. Hør med folk rundt deg ol. Men jeg forstår at det ikke er lett.

Anonymkode: 41b07...f72

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.7.2021 den 8.59):

Ikke ts men er i prosess med å søke ufør etter 17 års sykdom. Ikke 100%, men 70 eller 80%. Men ser at jeg blir taper uansett om det blir gradert minsteufør 70 eller 50%+aap😞

Har ikke jobb som dekker 20-30%. Og er ikke tilgjengelig på dagtid pga krevende helse(sykehus, leger, behandlinger, sitter ofte på do hele formiddager)

Usikker på hva jeg bør gjøre. Bli sånn youtuber🥴

Hvis du er i en slik situasjon med helseutfordringer, der du likevel ikke klarer å være tilgjengelig for resterende arbeidsrest, så argumenterer du selvsagt for dette og får innvilget 100 %. Legge ved f.eks en egenerklæringsskjema som forklarer sykdommen og utfordringer i hverdagen din. 

Anonymkode: 3ea56...2b8

AnonymBruker
Skrevet

bare tull med 70 % ufør 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...