Pippi Lotta Skrevet 20. juli 2021 #21 Skrevet 20. juli 2021 PeeWee skrev (4 timer siden): Jeg tror at man skal ha en endelig avklaring av arbeidsevne for tidlig. Har sett mange som har gått flere år på sosialen i tyveårene, for så å komme i fast jobb på slutten av tyveårene eller starten av tredveårene. Virker rett og slett som noen tilstander som gjør noen uføre i ung alder, da særlig det psykiske rett og slett kan bli såpass mye bedre med årene at de kan klare å tilpasse seg når de blir eldre. Burde egentlig ha fortsatt med å ha litt større toleranse for at unge går noen år på sosialen når de er unge. Dette er et godt poeng, sånn som systemet er risikerer man og bli straffes økonomisk om man ikke søker ufør tidsnok. Jeg tror mange hadde greid seg bedre om de hadde fått noen flere år på og prøve (uten og bekymre seg for og miste retten til ung ufør).
Eveliina Skrevet 20. juli 2021 #22 Skrevet 20. juli 2021 Pippi Lotta skrev (På 16.7.2021 den 17.46): Jeg oppfatter det ikke som let og være i nav systemet i det helet at. Jeg og har bekjente som slet med og komme seg in i arbeidsliva som unge. Det går en grense for ung ufør med 27 år (jeg tror det er da) alle de jeg kjent ble rådet om og søke ung ufør når de nærmet seg grensa. Hadde de forsøkt lenger men ikke geid og komme seg ut i jobb ville de tapt mye på og ikke bli ung ufør (ung uføre får mye bedre betalt en vanlig ufør som aldri har jobbet). Så de opplevde seg presset in i uføre før de hadde prøvd alt. Det er et vanskelig valg og jeg forstår det er vanskelig og tro på seg selv når man ikke har greid og stå i jobb så langt og NAV anbefaler ufør. Systemet straffer de som vill prøve og jobbe på mange måter. Jeg tror politikere og NAV ledelsen synes det høres bedre ut med uføre end med arbeidsledige. Dette er ikke riktig - tildels helt motsatt av hvordan reglene er. Ja, en må ha blitt dokumenterbart varig, alvorlig syk før 26 år. Altså uføretidspunkt satt til før 26 år. Men en har 10 års frist på seg til å søke, og kan også prøve seg i jobb fram mot en er 36 år - som er fristen for å få søke om ung uføre-tillegget. Reglene er lagt opp til at det en ikke skal tape på å ha forsøkt. https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd/ung-ufor Vilkårene for å få innvilget rettighet som ung ufør er at: du var under 26 år da du ble alvorlig og varig syk sykdommen er klart dokumentert som alvorlig før fylte 26 år av lege/spesialist du søker om uføretrygd før fylte 36 år hvis du har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år
Pippi Lotta Skrevet 20. juli 2021 #23 Skrevet 20. juli 2021 Eveliina skrev (3 minutter siden): Dette er ikke riktig - tildels helt motsatt av hvordan reglene er. Ja, en må ha blitt dokumenterbart varig, alvorlig syk før 26 år. Altså uføretidspunkt satt til før 26 år. Men en har 10 års frist på seg til å søke, og kan også prøve seg i jobb fram mot en er 36 år - som er fristen for å få søke om ung uføre-tillegget. Reglene er lagt opp til at det en ikke skal tape på å ha forsøkt. https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd/ung-ufor Vilkårene for å få innvilget rettighet som ung ufør er at: du var under 26 år da du ble alvorlig og varig syk sykdommen er klart dokumentert som alvorlig før fylte 26 år av lege/spesialist du søker om uføretrygd før fylte 36 år hvis du har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år Jeg har ikke finlest loven, men jeg har vært vitne til hvordan det fungerer i praksis. Mine bekjente ønsket og prøve videre men ble konkret rådet til og søke ung ufør med begrunnelsen at de risikerte og tappe økonomisk om de ikke gjorde det. De jeg kjenner er ikke synshemmede, men den første artikkelen jeg fant om temaet handler om nettopp unge synshemmede som blir oppfordret til og søke ufør alt for tidlig av nav. Det blir tullete og snake om å lure systemet når systemet nettopp oppfordrer til "lureriet". https://www.blindeforbundet.no/om-blindeforbundet/nyhetsarkivet/svaert-mange-unge-synshemmede-gis-uforetrygd 1
Gjest Pianobar Skrevet 22. juli 2021 #24 Skrevet 22. juli 2021 Brunello skrev (På 13.7.2021 den 10.01): Økningen skyldes at de unge blir ufør i ekstremt mye høyere grad nå enn tidligere. Antall uføre er faktisk betraktelig redusert i gruppen over 60 år. Har de gått over på tidlig pensjon? Er det tilrettelagt på arbeidsplassen? Mottar de sosialstønad? I et slikt regnestykke lurer jeg på om antallet over 60 år som er i arbeid har økt i takt med antallet har sunket på uførestatestikken. Eller om de er bortgjemt i en annen statestikk (lever på ektefelle, annen økonomisk støtte fra stat, jobbet svart)?
Gjest Paramount Skrevet 22. juli 2021 #26 Skrevet 22. juli 2021 Drizzt skrev (På 16.7.2021 den 8.22): Ja, det er ett av de målene politikerne har som er bare gode ønsker Litt som Jens Stoltenberg sin lovnad om 12.000 nye sykehjemplasser mens han klarte knapt 2.000. Man må heller se hvilke grupper i samfunnet som har flest uføre og sette tiltak der. Jeg tipper det er veldig mange uføre blant innvandrere fra visse dysfunksjonelle land og dette er en politikk hovedsakelig andre partier enn Høyre har ført. 👍, der har vi også årsaken til de økte lønnsforskjellene som venstresiden plutselig har oppdaget. Det er mye annet som har endret seg også, men ikke alt egner seg som valgkampsaker. Statistikk kan brukes til så mangt.
Den Sagnomsuste Skrevet 22. juli 2021 #27 Skrevet 22. juli 2021 true aspie skrev (På 13.7.2021 den 8.11): https://www.dagsavisen.no/nyheter/politikk/2021/07/11/stikk-i-strid-med-egne-mal-over-50000-flere-ufore-under-solberg I 2013 hadde Erna Solberg mål om færre uføre og flere uføre i delvis jobb. Siden den gang har antallet uføre skutt i været. Da uførereformen ble iverksatt i 2015 var et av hovedmålene å gjøre det lettere for uføre å komme ut i gradert jobb. Det kan være at den harde arbeidslinja, uførereformen og kutt i AAP-perioden har gjort vondt verre. Minner litt om Kristin Halvorsen som skulle fjerne fattigdom med et pennestrøk, eller skolemat-fadesen fra samme parti. Når man kommer til makten blir visst ikke alt like lett alikevel... 1
Druid Skrevet 22. juli 2021 #28 Skrevet 22. juli 2021 Den Sagnomsuste skrev (3 timer siden): Minner litt om Kristin Halvorsen som skulle fjerne fattigdom med et pennestrøk, eller skolemat-fadesen fra samme parti. Når man kommer til makten blir visst ikke alt like lett alikevel... Hu fikk litt opplæring i praktisk politikk der. Pussig at ingen av de andre i partiet fortalte henne hva hun gjorde feil, hun dreit seg jo ut flere ganger på den måten. (I valgkampretorikk er det utrolig viktig at du aldri lover RESULTATER. Du har aldri så mye makt, og i det du lover resultater istedet for «vi all jobbe for», «vi kommer til å stemme på» «vi vil utrede» osv garanterer du for at det ikke vil bli gjennomført. Alle andre partier, inkludert støttespillere vil hindre at det blir vedtatt. For å få resultater , må du enten då det inn i samarbeidsavtalen, så alle kan få ta del i æren over vedtaket, eller koble det opp i en hestehandel med opposisjonen. Alle politikere må vite dette, spesielt gamle travere)
PetterKanin Skrevet 22. juli 2021 #29 Skrevet 22. juli 2021 (endret) Druid skrev (10 minutter siden): Hu fikk litt opplæring i praktisk politikk der. Pussig at ingen av de andre i partiet fortalte henne hva hun gjorde feil, hun dreit seg jo ut flere ganger på den måten. (I valgkampretorikk er det utrolig viktig at du aldri lover RESULTATER. Du har aldri så mye makt, og i det du lover resultater istedet for «vi all jobbe for», «vi kommer til å stemme på» «vi vil utrede» osv garanterer du for at det ikke vil bli gjennomført. Alle andre partier, inkludert støttespillere vil hindre at det blir vedtatt. For å få resultater , må du enten då det inn i samarbeidsavtalen, så alle kan få ta del i æren over vedtaket, eller koble det opp i en hestehandel med opposisjonen. Alle politikere må vite dette, spesielt gamle travere) Det at politikere enda ikke har lært dette er mildt sagt svært spesielt. Det være seg å fjerne fattigdommen med et pennestrøk, fylle svømmebassengene, fjerne bomstasjonene etc. Dette trenger man ikke et partikurs i retorikk for å forstå. Det bør holde å ha bestått barnehagen. Endret 22. juli 2021 av PetterKanin 2
Justlooking Skrevet 22. juli 2021 #30 Skrevet 22. juli 2021 PetterKanin skrev (4 timer siden): Det at politikere enda ikke har lært dette er mildt sagt svært spesielt. Det være seg å fjerne fattigdommen med et pennestrøk, fylle svømmebassengene, fjerne bomstasjonene etc. Dette trenger man ikke et partikurs i retorikk for å forstå. Det bør holde å ha bestått barnehagen. Uff ja, det har vært mye løfter og valgflesk som aldri har blitt noe av. Uansett hvilket parti som har styrt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå