Gå til innhold

Helsepersonell & taushetsplikt & de har snoket i min journal etter utskrivelse fra sykehuset

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utskrevet fra sykehus. Etter utskrivelsen, er jeg kjent med at avdelingen jeg lå inne på, kontakter oppfølgnings sykepleier jeg har i hjemmet mitt, for å få/gi informasjon om meg. 

Er det lovlig å gi ut informasjon om pasienten etter utskrivelsen? Dette gjelder begge parter, sykepleier som jeg nå er i kontakt med i hjemmet mitt, samt avdelingen på sykehuset har snakket sammen flere ganger. Jeg har gitt uttrykkelig beskjed til sykepleier, at jeg ikke aksepterer at det skal hentes informasjon verken fra der eller der om meg. En av legene jeg var i kontakt med når jeg var innlagt, har også logget seg inn på min journal etter utskrivelsen, for å lese svar på en undersøkelse jeg nettop tok. (ser det på tilgangen på Helsenorge.no) Ja jeg skjønner de er nysgjerrige på om jeg er alvorlig syk, (dette i forhold til undersøkelsen) men blir sint og matt over at helsefolk ikke overholder lover og regler. 

Hva gjør jeg? Noen som har råd til meg?

Anonymkode: d1da8...39d

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo helt vesentlig at de som behandler deg kan kommunisere om deg for å gi deg best mulig hjelp, og dermed må de også ha kontakt med hverandre og lese prøvesvar osv. en viktig del av jobben 🙂 god bedring ❤️

Anonymkode: 92061...33a

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo helt vesentlig at de som behandler deg kan kommunisere om deg for å gi deg best mulig hjelp, og dermed må de også ha kontakt med hverandre og lese prøvesvar osv. en viktig del av jobben 🙂 god bedring ❤️

Anonymkode: 92061...33a

De behandler meg ikke lengre. Jeg er utskrevet, og da har de ikke lov å gå innpå min journal. 

Informasjon om meg ble skrevet i henvisningen, så hvorfor videre kommunikasjon? Dette er brudd på taushetsplikt, samt snoking i min journal, noe som er ulovlig, da jeg ikke er deres pasient lenger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Helsenorge.no) Ja jeg skjønner de er nysgjerrige på om jeg er alvorlig syk, (dette i forhold til undersøkelsen) men blir sint og matt over at helsefolk ikke overholder lover og regler. 

Nei, de er ikke nysgjerrige, de har _ansvar_ for at du får riktig utredning og behandling. Når nye prøvesvar kommer inn, må det sammenholdes med andre prøvesvar, funn og sykehistorie. 

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

De behandler meg ikke lengre. Jeg er utskrevet, og da har de ikke lov å gå innpå min journal. 

Informasjon om meg ble skrevet i henvisningen, så hvorfor videre kommunikasjon? Dette er brudd på taushetsplikt, samt snoking i min journal, noe som er ulovlig, da jeg ikke er deres pasient lenger.

Det er ikke ulovlig å gå inn i pasientjournal etter utskrivelse når det er for å følge opp pasienten, signere prøvesvar, kode, godkjenne dokumenter etc.

Anonymkode: 08e6b...b46

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Så opphengt du virker å være ts, så får det meg til å tru dette er psykisk relatert. Da er det veldig bra st sykehuset og sykepleier i kommunen snakker sammen om deg. Virker som du vil holde ting tilbake og det er ikke veldig smart uansett diagnose.

Anonymkode: a497c...dfa

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så opphengt du virker å være ts, så får det meg til å tru dette er psykisk relatert. Da er det veldig bra st sykehuset og sykepleier i kommunen snakker sammen om deg. Virker som du vil holde ting tilbake og det er ikke veldig smart uansett diagnose.

Anonymkode: a497c...dfa

Ikke døm meg ut ifra noen få ord. Utrolig hva du fikk ut av disse ordene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg forstår deg rett, så er det legen der du var innlagt som henviste til undersøkelse? Dette gjør at denne legen vil få tilsendt svar på undersøkelsen og mest sannsynlig skriver et notat på resultatet. Derfor kan dette være helt nødvendig :)

Anonymkode: 5538f...34e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er utskrevet fra sykehus. Etter utskrivelsen, er jeg kjent med at avdelingen jeg lå inne på, kontakter oppfølgnings sykepleier jeg har i hjemmet mitt, for å få/gi informasjon om meg. 

Er det lovlig å gi ut informasjon om pasienten etter utskrivelsen? Dette gjelder begge parter, sykepleier som jeg nå er i kontakt med i hjemmet mitt, samt avdelingen på sykehuset har snakket sammen flere ganger. Jeg har gitt uttrykkelig beskjed til sykepleier, at jeg ikke aksepterer at det skal hentes informasjon verken fra der eller der om meg. En av legene jeg var i kontakt med når jeg var innlagt, har også logget seg inn på min journal etter utskrivelsen, for å lese svar på en undersøkelse jeg nettop tok. (ser det på tilgangen på Helsenorge.no) Ja jeg skjønner de er nysgjerrige på om jeg er alvorlig syk, (dette i forhold til undersøkelsen) men blir sint og matt over at helsefolk ikke overholder lover og regler. 

De trenger infoen til jobben sin. Fult lovlig

Anonymkode: 733a4...f3c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For å få ferdigstillet endelig epikrise er behandlende og epikriseskrivende lege nødt til å logge seg inn i journalen og finne de siste oppdaterte prøvesvarene. Om han ikke gjør det, gjør han ikke jobben sin…

For at oppfølgingen etter utskrivelse skal bli god, er det nødvendig å videreformidle informasjon og legge oppfølgingsplan for behandlingen fremover. Å sørge for at dette følges opp må jo være en betryggelse for deg som pasient. 

Anonymkode: 67f5b...aea

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med sykepleier i hjemmet ditt? Hjemmetjenesten?

Anonymkode: 416c0...583

Skrevet

TS, hvis ikke journalen din er tilgjengelig, hvordan skal da den som følger deg opp hjemme vite hva hen skal gjøre med/for deg?
Å lese svar på en undersøkelse er jo umulig hvis de ikke går inn der svarene ligger.
Forklar hvordan du selv mener det offentlige skal få gitt hjelp og finne svar de trenger uten å logge seg inn hos deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Om jeg forstår deg rett, så er det legen der du var innlagt som henviste til undersøkelse? Dette gjør at denne legen vil få tilsendt svar på undersøkelsen og mest sannsynlig skriver et notat på resultatet. Derfor kan dette være helt nødvendig :)

Anonymkode: 5538f...34e

Ja det er riktig. Og du har nok rett i det. Han fikk nok svar på henvisningen min.

Takk for svar.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilken verden lever man i hvis man ikke er transparent ovenfor de som skal behandle én. 

Av alle de mennesker jeg kjenner til som bedriver et slikt hysj-hysj opplegg mot helseapparatet så har de alle og en store komplekse mentale problemer. 

Hvordan få disse menneskene til å forstå at historikken til pasienten faktisk er særdeles viktig å ha kunnskap om for å kunne gi riktig behandling videre. 

Eller som i eksempelet ovenfor, hvor en lege har henviser pasienten til en undersøkelse hos en spesialist - så skal liksom ikke denne legen lenger har noen interesse i hvordan det gikk med denne undersøkelsen. 

Og hver pasient mener og tror selvfølgelig at ALLE bryter lover og regler, og prøver å lage et styr på grunn av det. 

Håpløst. 

Anonymkode: b8016...bf0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvilken verden lever man i hvis man ikke er transparent ovenfor de som skal behandle én. 

Av alle de mennesker jeg kjenner til som bedriver et slikt hysj-hysj opplegg mot helseapparatet så har de alle og en store komplekse mentale problemer. 

Hvordan få disse menneskene til å forstå at historikken til pasienten faktisk er særdeles viktig å ha kunnskap om for å kunne gi riktig behandling videre. 

Eller som i eksempelet ovenfor, hvor en lege har henviser pasienten til en undersøkelse hos en spesialist - så skal liksom ikke denne legen lenger har noen interesse i hvordan det gikk med denne undersøkelsen. 

Og hver pasient mener og tror selvfølgelig at ALLE bryter lover og regler, og prøver å lage et styr på grunn av det. 

Håpløst. 

Anonymkode: b8016...bf0

Takk for tilbakemeldingen. Satte pris på den

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke døm meg ut ifra noen få ord. Utrolig hva du fikk ut av disse ordene. 

Og der bekrefte du mistanken til vedkommende som spurte. Men med det sagt er det ingen ting å skamme seg over. Jeg har selv oppfølging fra psykisk helse i kommunen

Anonymkode: b3766...d7a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lege kan gå inn og lese prøvesvar etter at du er utskrevet - det er en del av helhetlig behandling/vurdering. Det skal ikke utveksles informasjon om deg til kommunen med mindre du har samtykket til det.

Anonymkode: 5b8d5...570

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...