AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #1 Skrevet 12. juli 2021 I fm at jeg snart fyller rundt år omtrent halvveis i livet og skal sette opp gjestelisten, reflekterer jeg over venner og vennskap og innser hvor mye det betyr å føle at venninner heler på meg. Jeg selv heier mye, det være seg jobbintervju, ny utdannelse, helsemessige grep, samlivsbrudd, nye utfordringer. Men de fleste av mine venninner er elendige på å heie. Mener litt mer enn en like på FB eller IG. Jeg heier på dem; backer dem før jobbintervju, ny utdannelse, helsemessige endringer, samlivsproblemer osv, idiotforklarer daten som dumpet, trøster om de ikke fikk jobben, tipser om muligheter, hjelper det jeg kan, jubler med dem når de lykkes, og hjelper dem med å se lyspunktene om nederlaget inntreffer (er alltid noe å gripe fatt i). Men når jeg har ups and downs er det null respons (bortsett fra et revitalisert vennskap med en trio fra barndommen, de er fantastiske). Har jeg feil type venner? Er det viktig for deg? heier venninnene dine på deg? Er du flink å heie? Er kvinner dårlige til å heie? Tror vi at vi er bedre enn vi er? Når helst du på noen sist? Anonymkode: 10820...a36
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #2 Skrevet 13. juli 2021 Hvorfor må man heie på noen? Kvinner er altfor opptatte av dette, må heies frem og få bekreftelse på at de er gode nok. Flinke nok. Slutt med dette forbanna tullet, dere er VOKSNE!! Er ikke på barneskolen. Anonymkode: dc859...85d 8
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #3 Skrevet 13. juli 2021 Heie på andre voksne? Nei, det gjør jeg ikke. Heier på barn og ungdom når de driver med idrett. Anonymkode: d09d1...c83 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #4 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Heie på andre voksne? Nei, det gjør jeg ikke. Heier på barn og ungdom når de driver med idrett. Anonymkode: d09d1...c83 Nettopp. Anonymkode: dc859...85d 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #5 Skrevet 13. juli 2021 Det høres noe ekstremt ut. Jeg er jo der for dem. Om de trenger å blåse ut frustrasjon, eller går gjennom sykdom eller sorg. Sender gjerne en blomst, eller i alle fall en omtenksom melding om de opplever noe vondt. Jeg vil genuint deres beste, som i bedre jobb, vektnedgang, og alt annet de går inn for. Men om noen hadde hengt på telefonen/dørklokka hver eneste gang det hadde skjedd noe i livet mitt, og brukt uttrykk som "heie på" hadde jeg følt meg kvelt. Og jeg var ferdig med kommentarer som "så fiiin du er!", og "du ser så bra ut i den kjolen!", tidlig i 20-årene. Anonymkode: 6da51...4dc 6
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #6 Skrevet 13. juli 2021 Herregud, man må ha fritidsproblemer skal man holde på sånn🤭 Jeg blir faktisk irritert hvis noen oppfører som en chearleader, særlig siden jeg aldri har gitt uttrykk for at det er nødvendig. En skaper også hjelpebehov ved meg som jeg ikke visste eksisterte engang. Vil si dette er ganske spesielt og ikke vanlig. Anonymkode: 023f2...66c 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #7 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det høres noe ekstremt ut. Jeg er jo der for dem. Om de trenger å blåse ut frustrasjon, eller går gjennom sykdom eller sorg. Sender gjerne en blomst, eller i alle fall en omtenksom melding om de opplever noe vondt. Jeg vil genuint deres beste, som i bedre jobb, vektnedgang, og alt annet de går inn for. Men om noen hadde hengt på telefonen/dørklokka hver eneste gang det hadde skjedd noe i livet mitt, og brukt uttrykk som "heie på" hadde jeg følt meg kvelt. Og jeg var ferdig med kommentarer som "så fiiin du er!", og "du ser så bra ut i den kjolen!", tidlig i 20-årene. Anonymkode: 6da51...4dc Ja! kvalt er rette ordet👏👏 Anonymkode: 023f2...66c 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #8 Skrevet 13. juli 2021 Godt å se at det er flere som er lei av denne balsameringen og heiaropet. At vi MÅ høre at vi er bra nok, flinke nok. Synes dette er patetisk i voksen alder, selv er jeg 42år. Aldri trengt å høre dette i heletatt. Samme med de som legger ut bilder på instagram av strekkmerkene sine for å vise at det er normalt. Vi lever i et noe forskrudd samfunn, hva skjer den dagen du ikke får heiagjengen lenger? Sammenlign det med folk som er avhengige av likes på instagram, den dagen det stopper opp så får man en mentalt dupp. Anonymkode: dc859...85d 3
Hasselnøtter Skrevet 13. juli 2021 #9 Skrevet 13. juli 2021 Jeg har litt vanskelig for å sette meg inn i en situasjon der man har behov for å bli heiet på, i betydningen jeg leser inn i ordet. Mine beste venninner vil meg alltid det beste, og samme andre veien. Vi gleder oss over de andres suksess, og hjelper eller trøster om det trengs (ofte etter at den det gjelder har presisert om hun ønsker problemløsing eller omsorg). Kanskje dette er det du mener med heiing, selv om det begrepet er fjernt for meg? Jeg kjenner meg jo igjen i en del av eksemplene du kommer med, selv om jeg ikke føler at vi står og heier på hverandre. Vi er bare venner, og gjør det venner gjør. Men på spørsmålet om det er viktig for meg. det nivået vi er på er veldig viktig for meg. At jeg kan komme til dem med ting, og bli sett og støttet. Men jeg trenger ikke at noen sier at jeg er flink eller fin. 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #10 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor må man heie på noen? Kvinner er altfor opptatte av dette, må heies frem og få bekreftelse på at de er gode nok. Flinke nok. Slutt med dette forbanna tullet, dere er VOKSNE!! Er ikke på barneskolen. Anonymkode: dc859...85d Da misforstår du. Heiagjeng er motgift mot janteloven som rammer kvinner sterkere enn menn. Menn skryter av hverandre, bare se på LinkedIn. Råd: Dropp mansplainingen. Og jeg synes Yrja Oftedahls råd her er bra: https://e24.no/karriere-og-ledelse/i/6zxn1e/dette-kjennetegner-topplederne-som-lykkes Anonymkode: 10820...a36
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #11 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Godt å se at det er flere som er lei av denne balsameringen og heiaropet. At vi MÅ høre at vi er bra nok, flinke nok. Synes dette er patetisk i voksen alder, selv er jeg 42år. Aldri trengt å høre dette i heletatt. Samme med de som legger ut bilder på instagram av strekkmerkene sine for å vise at det er normalt. Vi lever i et noe forskrudd samfunn, hva skjer den dagen du ikke får heiagjengen lenger? Sammenlign det med folk som er avhengige av likes på instagram, den dagen det stopper opp så får man en mentalt dupp. Anonymkode: dc859...85d Da misforstår du. Heiagjeng er motgift mot janteloven som rammer kvinner sterkere enn menn. Jeg tenker på kvinner som starter egen business, som tar seg ny utdannelse, nye roller. Eller som begynner å trene, som tar tak i problemene. Gir du ingen respons? Menn skryter av hverandre, bare se på LinkedIn. Råd: Hev blikket. Og jeg synes Yrja Oftedahls råd her er bra: https://e24.no/karriere-og-ledelse/i/6zxn1e/dette-kjennetegner-topplederne-som-lykkes Anonymkode: 10820...a36
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #12 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Herregud, man må ha fritidsproblemer skal man holde på sånn🤭 Jeg blir faktisk irritert hvis noen oppfører som en chearleader, særlig siden jeg aldri har gitt uttrykk for at det er nødvendig. En skaper også hjelpebehov ved meg som jeg ikke visste eksisterte engang. Vil si dette er ganske spesielt og ikke vanlig. Anonymkode: 023f2...66c Ts her. Innser at flesteparten på KG har FB og IG og amerikanske ungdomsfilmer som referanse. Jeg tenker på viktigere og mer seriøse områder. Menn roser hverandre i skyene når de oppnår suksess, de yter vennetjenester i arbeidslivet, får kompiser inn i styreverv, anbefaler hverandre som arbeidstakere og leverandører. Hva gjør dine venner for deg? Hva gjør du for dine? Hvorfor skal ikke kvinner også hjelpe hverandre? Hvorfor slå ned på ord som heiagjeng lansert av Anita Krohn Traaseth, Yrja Oftedahl og andre karrierekvinnene? Vi snakker ikke om cheerleader, men innser at referansene til KG-brukere er amerikanske ungdomsfilmer og ikke DN, E24 og Aftenposten. Og som ikke ser at de kan bidra til å løfte andre og dermed løfte seg selv. Anonymkode: 10820...a36 5
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #13 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Herregud, man må ha fritidsproblemer skal man holde på sånn🤭 Jeg blir faktisk irritert hvis noen oppfører som en chearleader, særlig siden jeg aldri har gitt uttrykk for at det er nødvendig. En skaper også hjelpebehov ved meg som jeg ikke visste eksisterte engang. Vil si dette er ganske spesielt og ikke vanlig. Anonymkode: 023f2...66c Se innlegget over. Du misforstår. Anonymkode: 10820...a36 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #14 Skrevet 13. juli 2021 Hasselnøtter skrev (10 minutter siden): Jeg har litt vanskelig for å sette meg inn i en situasjon der man har behov for å bli heiet på, i betydningen jeg leser inn i ordet. Mine beste venninner vil meg alltid det beste, og samme andre veien. Vi gleder oss over de andres suksess, og hjelper eller trøster om det trengs (ofte etter at den det gjelder har presisert om hun ønsker problemløsing eller omsorg). Kanskje dette er det du mener med heiing, selv om det begrepet er fjernt for meg? Jeg kjenner meg jo igjen i en del av eksemplene du kommer med, selv om jeg ikke føler at vi står og heier på hverandre. Vi er bare venner, og gjør det venner gjør. Men på spørsmålet om det er viktig for meg. det nivået vi er på er veldig viktig for meg. At jeg kan komme til dem med ting, og bli sett og støttet. Men jeg trenger ikke at noen sier at jeg er flink eller fin. Hvis du skal starte egen business, vil det hjelpe at venninner deler med andre? At de anbefaler din bedrift til andre? Har venninne som driver en blogg med mange tusen lesere, fra starten har jeg bidrar til å dele og markedsføre den. Det er å heie. Om du skal slanke deg, eller begynne å trene, hjelper det med oppmuntring og ros av resultater? En venninne gikk ned tjue kilo, vi roser henne og hun blomstrer. Om du sliter i forholdet, og lurer på om du klarer deg økonomisk eller praktisk ved et brudd, hjelper det med noen som sier «you can do it»? Jeg hjalp med å sette opp budsjett, forhandle med banket etc. Hun fikk trygghet for at hun fikset dette. Det er å heie. Eller er venninnene dine tyste uansett? Anonymkode: 10820...a36 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #15 Skrevet 13. juli 2021 Jeg erfarer at kvinner med lav utdannelse og selvfølelse ønsker å bli "heiet på" for å mestre livets små, ubetydelige selvfølgeligheter. De ønsker ros for å kle seg ok, takle at venner, slekt og partnere av og til fører med seg arbeid eller belastning, de ønsker ros for selvsagte ting som å møte opp på jobb eller søke ny jobb. For meg er denne heiingen utelukkende nedlatende. Ja, jeg roser de kvinner som ønsker roses. Men jeg ER nedlatende når jeg gjør det. For et normalt fungerende menneske trenger ikke ros for selvsagte hverdagsoppgaver. Og jeg vil ha meg frabedt å bli heiet på, som var jeg en lite begavet småunge som trenger ros for å fungere ok. Anonymkode: 8289f...120 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #16 Skrevet 13. juli 2021 Høres ut som du ikke har noen ekte venner, bare folk du henger med. Anonymkode: 3e764...12e
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #17 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg erfarer at kvinner med lav utdannelse og selvfølelse ønsker å bli "heiet på" for å mestre livets små, ubetydelige selvfølgeligheter. De ønsker ros for å kle seg ok, takle at venner, slekt og partnere av og til fører med seg arbeid eller belastning, de ønsker ros for selvsagte ting som å møte opp på jobb eller søke ny jobb. For meg er denne heiingen utelukkende nedlatende. Ja, jeg roser de kvinner som ønsker roses. Men jeg ER nedlatende når jeg gjør det. For et normalt fungerende menneske trenger ikke ros for selvsagte hverdagsoppgaver. Og jeg vil ha meg frabedt å bli heiet på, som var jeg en lite begavet småunge som trenger ros for å fungere ok. Anonymkode: 8289f...120 Jeg har venner som "heier på meg", og jeg kjenner meg overhode ikke igjen i beskrivelsen din. Det handler ikke om å være avhengig av ros og skryt, det handler om støtte fra de vi omgir oss med. Mennesker er flokkdyr, til tross for at vi lever i et individualistisk samfunn hvor jeg-et dyrkes. Uansett hvor selvstendig og sterk man skal være trenger alle mennesker støtte i andre, bekreftelse på at de tar gode valg, oppmuntring til å tøre å prøve. Om ingen gir deg dette vil du, kanskje underbevisst, bli engstelig for din plass i flokken, da manglende støtte/avvisning kan bety utestengelse og fare for liv og helse. Dette er biologi, samme hvor mye du rakker ned på mennesker som er i kontakt med sine følelser rundt dette. Anonymkode: 89412...09b 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #18 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg erfarer at kvinner med lav utdannelse og selvfølelse ønsker å bli "heiet på" for å mestre livets små, ubetydelige selvfølgeligheter. De ønsker ros for å kle seg ok, takle at venner, slekt og partnere av og til fører med seg arbeid eller belastning, de ønsker ros for selvsagte ting som å møte opp på jobb eller søke ny jobb. For meg er denne heiingen utelukkende nedlatende. Ja, jeg roser de kvinner som ønsker roses. Men jeg ER nedlatende når jeg gjør det. For et normalt fungerende menneske trenger ikke ros for selvsagte hverdagsoppgaver. Og jeg vil ha meg frabedt å bli heiet på, som var jeg en lite begavet småunge som trenger ros for å fungere ok. Anonymkode: 8289f...120 Se innlegget over. Det handler om kvinner som vil noe, ta tak i eget liv, karriere, økonomi, helse, være en stemme i samfunnsdebatten osv. Menn roser hverandre, og brisker seg. Men når kvinner får mer guts må du lese inn lav selvfølelse. Ditt innlegg er gjennomsyret av negativ holdning til kvinner fordi de er kvinner, og viser hvorfor det er viktig at kvinner - venninner - klapper når noen tør å ta plass og ikke bare er tause og ser en annen vei. Anonymkode: 10820...a36 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #19 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Høres ut som du ikke har noen ekte venner, bare folk du henger med. Anonymkode: 3e764...12e Det er jo det jeg lurer på. Bortsett fra den trioen fra barndommen da. Som feks deler når jeg har fått medieomtale for noe jeg jobber hardt for å få til. De andre er bare null interessert. Tror det blir min siste fest med disse og må finne meg nye venner. Og sånn er jo livet. Vi har vokst fra hverandre. Anonymkode: 10820...a36 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #20 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her. Innser at flesteparten på KG har FB og IG og amerikanske ungdomsfilmer som referanse. Jeg tenker på viktigere og mer seriøse områder. Menn roser hverandre i skyene når de oppnår suksess, de yter vennetjenester i arbeidslivet, får kompiser inn i styreverv, anbefaler hverandre som arbeidstakere og leverandører. Hva gjør dine venner for deg? Hva gjør du for dine? Hvorfor skal ikke kvinner også hjelpe hverandre? Hvorfor slå ned på ord som heiagjeng lansert av Anita Krohn Traaseth, Yrja Oftedahl og andre karrierekvinnene? Vi snakker ikke om cheerleader, men innser at referansene til KG-brukere er amerikanske ungdomsfilmer og ikke DN, E24 og Aftenposten. Og som ikke ser at de kan bidra til å løfte andre og dermed løfte seg selv. Anonymkode: 10820...a36 Nå la du ut dette på vennskap og sosiale relasjoner. Hadde du startet debatt under karriere, med undertekst networking, ville jo svaret mitt vært et helt annet. Og jo, jeg og kvinnelige karrierer kan disse teoriene, og evner å anvende dem. Anonymkode: 6da51...4dc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå