Gå til innhold

Barnehagen har delt bilder på sosiale medier uten samtykke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Plutselig finner jeg et bilde av barnet mitt på facebooksiden til barnehagen - rett og slett brukt som reklame. Jeg har ikke gitt samtykke til at det skal deles bilder av barnet mitt i det hele tatt. Jeg har sett et bilde tidligere, men da var det bakfra og ikke mulig å se at det var mitt barn. Lot det gå. På dette bildet ser man godt hvem det er. Nå er jeg rett og slett forbanna! Denne barnehagen gjør mye rart - kan man gjøre noe mer enn å be om at fjernes? Erfaringer?

Anonymkode: fcd36...ad9

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da sier du i fra til styrer. 

Anonymkode: 758df...0a0

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du sier fra på en ordentlig måte til styrer.

Anonymkode: c07a6...371

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Plutselig finner jeg et bilde av barnet mitt på facebooksiden til barnehagen - rett og slett brukt som reklame. Jeg har ikke gitt samtykke til at det skal deles bilder av barnet mitt i det hele tatt. Jeg har sett et bilde tidligere, men da var det bakfra og ikke mulig å se at det var mitt barn. Lot det gå. På dette bildet ser man godt hvem det er. Nå er jeg rett og slett forbanna! Denne barnehagen gjør mye rart - kan man gjøre noe mer enn å be om at fjernes? Erfaringer?

Det der synes jeg er GRUSOMT. Jeg har aldri delt et bilde av mine barn på sosiale medier, om barnehagen hadde gjort det så hadde jeg blir skikkelig sint og lei meg. Hadde faktisk vurdert å melde fra til kommunen / politiet. Det er et stort brudd på regelverket. Du må signere papirer for at de skal kunne dele bilder av barnet på nettet. Huff og huff.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Oi! Ikke bra. Vi har en app hvor foreldre legger inn om det er greit at bilder deles på Facebook eller instagram. Men, da viser de aldri ansikt. De har ikke lov til å legge ut bilder uten samtykke fra foreldrene.

Anonymkode: e8aed...eba

• Liker 7
Skrevet

Jeg hadde bedt om at bildet skal fjernes omgående og tatt en samtale med styrer, hadde nok og sendt en formell klage. 

Drittlei av at folk ikke kan respektere at ikke alle vil ha bilder av barna flagrende på nett og ellers. Skulle tro at barnehager og skoler hadde mer kontroll.🤬

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke det første de gjør som ikke er bra. Syns liksom ikke det holder at bildet fjernes. Har sagt klart NEI til at bilder skal deles. Arg, jeg er så forbanna!! Jeg har aldri delt bilder av barnet selv, og hadde tenkt det skulle være barnets valg om noe skulle deles. Der røyk det..

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Uansett hva du gjør - husk å ta skjermbilde, noter datoer. Så har du dokumentasjon om det skulle bli nødvendig.

Her har barnehagen brutt reglene tre ganger:

- de har ikke samtykke til at bildet tas

- de har ikke samtykke til at bildet publiseres offentlig

- de har ikke samtykke til at bildet brukes i reklame

Barnehagen har brutt personopplysnings loven, da et bilde av gjenkjennbart barn er en personopplysning etter loven. Ulovlig deling av personopplysninger er en alvorlig svikt.

Idag er dette godt opplyst om, barnehager, skoler og fritidsaktiviteter har rutine på samtykkeskjema osv. Ville gjort en sak utav det. Det er et overtramp mot ditt barns personvern.

Anonymkode: 48b55...9de

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Nå lå folk roe ned, ærlig talt ! Blande inn politi og lage stor sak utav det, Gud bedre 

Anonymkode: 7bd89...52c

• Liker 13
Skrevet

Er jo ulovlig så jeg hadde klikka som faen. Styrer hadde virkelig fått hørt det

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
indigob skrev (19 timer siden):

Det der synes jeg er GRUSOMT.

Hysteri much? Grusomt?

Anonymkode: 2b5f8...c8f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå lå folk roe ned, ærlig talt ! Blande inn politi og lage stor sak utav det, Gud bedre 

Enig. Av alt å reagere på. Helt ufarlig. Barnet tar ikke skade av dette på noen måte. Forskjell på Mamma til Michelle-eksponering og dette.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hadde bedt de fjerne omgående (innen arbeidsdagens slutt når du kontakter). Ikke ok. 

Er det brukt som reklame/kommersielt ville jeg også undersøkt hvorvidt jeg kunne fakturert på noe vis. Ikke for å få pengebe, de kan doneres til unicef eller redd barna, men for å få vist et poeng 

Anonymkode: 2fa57...80e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det bor barn Norge på hemmelig adresse og med hemmelig navn. Noen av dem blir funnet av sine voldsutøvere på denne måten. Det er alvorlig og bør meldes fra om. 

Anonymkode: b5aa7...bbf

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kjempeopplegg om den ungen lever på hemmelig adresse og ny identitet...særlig når den som den skal beskyttes mot også ser den reklamen. 

Anonymkode: 15212...247

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig. Av alt å reagere på. Helt ufarlig. Barnet tar ikke skade av dette på noen måte. Forskjell på Mamma til Michelle-eksponering og dette.

Du kan ikke vite at dette er ufarlig da. Det kan være alvorlige grunner til at foreldre ikke samtykker til bildedeling av barna sine på nettet. 
Det kan i enkelte situasjoner få alvorlige konsekvenser. 
Så nei, så enkelt er det faktisk ikke. 

Anonymkode: 4ca9d...f7d

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Uansett hva du gjør - husk å ta skjermbilde, noter datoer. Så har du dokumentasjon om det skulle bli nødvendig.

Her har barnehagen brutt reglene tre ganger:

- de har ikke samtykke til at bildet tas

- de har ikke samtykke til at bildet publiseres offentlig

- de har ikke samtykke til at bildet brukes i reklame

Barnehagen har brutt personopplysnings loven, da et bilde av gjenkjennbart barn er en personopplysning etter loven. Ulovlig deling av personopplysninger er en alvorlig svikt.

Idag er dette godt opplyst om, barnehager, skoler og fritidsaktiviteter har rutine på samtykkeskjema osv. Ville gjort en sak utav det. Det er et overtramp mot ditt barns personvern.

Anonymkode: 48b55...9de

Dette.

Vi ble spurt om samtykke om minste ting i vår barnehage, så her har barnehagen brutt mange regler, TS.

Det er alvorlig. Du må si ifra til kommunen også så rutinene forbedres. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Kjempeopplegg om den ungen lever på hemmelig adresse og ny identitet...særlig når den som den skal beskyttes mot også ser den reklamen. 

Anonymkode: 15212...247

Vel da hadde nok ts skrevet det

• Liker 2
Skrevet

Er du sikker på at barnets far ikke har samtykket?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er faktisk straffbart å dele bilder uten samtykke. Og man vet aldri hvilke griser som saumfarer nettet etter bilder av små. 

Anonymkode: 2e1ef...9a1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...