AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #1 Del Skrevet 12. juli 2021 Dere som har gått for kjent donor (i Danmark ) har dere kommet i kontakt med andre familier m samme donor? Hvordan gikk dere i såfall frem? Jeg er inseminert i Norge, så får egentlig vite hvem donor er,men jeg valgte egenskaper som gjør at det kun var ett valg i sædbanken. Nå ser jeg at denne donoren ikke er tilgjengelig i Norge - hvilket betyr at spiren i Norge potensielt har søsken i 5andre norske familier + familier som har reist utenlands... jeg syns forøvrig at loven om at det kun er legen som vet hvem donor er er helt syk. Barnet lurer på sitt opphav før det er 15, og da ville det vært fint å kunne se barnebilder av sin biologiske far.. Anonymkode: 7fa9f...e0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solo2020 Skrevet 13. juli 2021 #2 Del Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Dere som har gått for kjent donor (i Danmark ) har dere kommet i kontakt med andre familier m samme donor? Hvordan gikk dere i såfall frem? Jeg er inseminert i Norge, så får egentlig vite hvem donor er,men jeg valgte egenskaper som gjør at det kun var ett valg i sædbanken. Nå ser jeg at denne donoren ikke er tilgjengelig i Norge - hvilket betyr at spiren i Norge potensielt har søsken i 5andre norske familier + familier som har reist utenlands... jeg syns forøvrig at loven om at det kun er legen som vet hvem donor er er helt syk. Barnet lurer på sitt opphav før det er 15, og da ville det vært fint å kunne se barnebilder av sin biologiske far.. Anonymkode: 7fa9f...e0a Jeg er ikke kommet så langt at jeg har fått et barn enda, så har ikke tatt stilling til dette med donorsøsken. Et sted å finne dem er "Donor sibling registry". Men det jeg ville skrive var at hvis du allerede er gravid er det liten sjanse for at det er 15-års-grensa som gjelder for når barnet kan få info om donor, så det ville jeg sjekket med klinikken. Loven ble endret fra nyttår, men sæd donert før 1.1.2021 følger gamle regler (altså 18 år). Klinikken skal ha info om hva som gjelder for dine strå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #3 Del Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 12.7.2021 den 23.28): Dere som har gått for kjent donor (i Danmark ) har dere kommet i kontakt med andre familier m samme donor? Hvordan gikk dere i såfall frem? Jeg er inseminert i Norge, så får egentlig vite hvem donor er,men jeg valgte egenskaper som gjør at det kun var ett valg i sædbanken. Nå ser jeg at denne donoren ikke er tilgjengelig i Norge - hvilket betyr at spiren i Norge potensielt har søsken i 5andre norske familier + familier som har reist utenlands... jeg syns forøvrig at loven om at det kun er legen som vet hvem donor er er helt syk. Barnet lurer på sitt opphav før det er 15, og da ville det vært fint å kunne se barnebilder av sin biologiske far.. Anonymkode: 7fa9f...e0a Man kan jo velge om man ønsker åpen donor eller ikke. Åpen er vanligvis litt dyrere, men synes det er uetisk mtp barnet å velge noe annet. Et barn har rett til å vite sitt genetiske opphav! Heldigvis er kun åpen donasjon tillatt i norge nå, men mange bruker fortsatt hemmelig donor i utlandet.. Anonymkode: 60c78...f41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå