AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #1 Skrevet 12. juli 2021 Jeg har hatt hund gjennom min barndom og fikk mye ut av det. Har selv to barn i barnehagealder som til stadighet uttrykker ønske om en hund. Det er helt uaktuelt nå da jeg føler vi har mer enn nok. Mulig en gang i fremtiden. TIl dere som har hund og barn, noen råd eller tips? Hvordan organiserer dere hverdagene med tanke på alt barna skal, jobb, turer for hunden. Hvilken alder er best å ha hund? Hva bør man tenke over? Anonymkode: ed608...3de
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #2 Skrevet 13. juli 2021 Vi hadde hund da barna kom, og jeg Jar jo tenkt tanken at om hunden skulle dø nå, så blir det ikke ny hund på noen år. Voksen hund nå i barnehagealder synes jeg er helt topp. Unghundperioden er over, vi etterstreber så korte dager som mulig i barnehagen, vi har aldri planer på ettermiddagen i helgene utover familietid og er mye på hytta/ute i helgene. Nå har jeg ikke erfaring med større barn, men tenker der kommer en periode hvor barna må følges på treninger, som passer ekstremt dårlig med å ha hund. At hunden skal være alene en arbeidsdag, for å så få en kort luftetur før vi fyker avgårde på fritidsaktiviteter med barna, så den igjen må være alene, det er ikke noe godt liv for en hund. Nå sover vår hund på soverommet vårt, men det er jo også de som vil ha hunden sovende på et annet rom, det stakkars flokkdyret blir jo da alene nesten hele døgnet. Anonymkode: 61c3e...aca 2
addict Skrevet 13. juli 2021 #3 Skrevet 13. juli 2021 Nå er jo livet vårt veldig godt tilpasset å ha hund, og det var en av grunnene til at vi kjøpte hund. Har 2 barn, 2,5 år og 11 år. Mannen har henne med på jobb hver dag stort sett, og jeg har mulighet for hjemmekontor. Vi har jo også 11-åringen hos oss 50% av tiden så er hunden hjemme så lufter han henne når han kommer fra skolen. Det kommer nok et tidspunkt hvor mannen må bytte jobb og ikke kan ha henne med seg mer, så da må hun være mer alene enn før og jeg må nok prioritere hjemmekontor oftere. Hun har ikke problemer med å være alene heldigvis, men desto viktigere å gå lange turer når vi kommer hjem. Per i dag så går vi nesten ikke tur med henne så merker ikke så mye til akkurat det.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #4 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg har hatt hund gjennom min barndom og fikk mye ut av det. Har selv to barn i barnehagealder som til stadighet uttrykker ønske om en hund. Det er helt uaktuelt nå da jeg føler vi har mer enn nok. Mulig en gang i fremtiden. TIl dere som har hund og barn, noen råd eller tips? Hvordan organiserer dere hverdagene med tanke på alt barna skal, jobb, turer for hunden. Hvilken alder er best å ha hund? Hva bør man tenke over? Anonymkode: ed608...3de Jeg har hunder selv, men heldigvis uten barn. For både hund og barn krever mye. Får du en valp, så er det omtrent som å få en baby. De krever mye!!! Jeg har nettopp hatt valp (han er 1 år nå), og har også en godt voksen hund, og det går fint for meg uten barn å kunne gi hundene det de har behov for. Har ei venninne som har Labrador. Og samtidig har barn som må ha kjøring til fritidsaktiviteter. Hun går tur kl 21 på kvelden for å få tid til hunden. Og da skal hun på jobb tidlig dagen etter, og har allerede hatt jobb, barn og husarbeid før det. Så all tid til hunden kommer etter det, og hun er nok sliten uten at hun sier det rett ut, Hvilken rase tenker du på? Det har jo litt betydning for hvor krevende det blir. Anonymkode: cf8da...2ac 1
Rosa Dartle Skrevet 13. juli 2021 #5 Skrevet 13. juli 2021 Vi har barnehagebarn, og det er så slitsomt med hunder på toppen at det ikke blir noen nye når den dør. Kanskje når barna kommer litt opp i skolealder. Synes også det er problematisk å være så bundet når man har barn. F.eks en dag på Tusenfryd er en kabal hvor vi må ordne med noen som kan passe. Skal vi på overnatting et sted er det enda vanskeligere. Stort sett får vi til aktiviteter som hunden også kan være med på (telting, camping osv), men vi har nok betalt mye i kennel gjennom årene, spesielt da vi hadde to hunder. Bare å rekke å gå tur om morgenen mens man også har unger som trenger stell og hjelp til mat gjør at livet blir ganske hektisk. Tenker det blir enklere når ungene steller seg selv og ikke skal kjøres til barnehage. 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #6 Skrevet 13. juli 2021 Vi har hund og to barnehagebarn, og jeg hadde ikke valgt det igjen, samtidig som det også er mye fint med det. Den største utfordringen for oss er at det er en del ting vi ikke kan gjøre fordi det er vanskelig å ha med hunden. Å få gått tur og sånn ordner seg pga. arbeidstidene våre. Hvis begge hadde hatt vanlig dagtidsjobb uten mulighet for å ha hunden med, hadde det rett og slett ikke gått. Hunden hadde blitt for mye alene. Vår er ikke en type som krever veldig mye tur, men det er et flokkdyr som trenger fellesskap, og som ikke hadde trivdes med å være alene alle arbeidsdager i hverdagen. Både mannen og jeg hadde hund hjemme som barn da vi var i skolealder. Det husker jeg i hvert fall som veldig fint, jeg savner fortsatt hunden. Men jeg vet ikke nøyaktig hva foreldrene mine tenkte den gangen da. Anonymkode: b4570...28c
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #7 Skrevet 13. juli 2021 Har en baby på 9 mnd og hund (labrador) på 4 år. Det har gått over all forventning! De er gode venner og hunden er rolig og forsiktig. Men lar de ikke være alene uten oppsyn! Babyen er voldsom på å ville oppi ansiktet på hunden, og selv om hunden aldri har vist noe form for sinne eller aggresjon så vet man aldri. Så er litt travelt akkurat nå for baby kryper veldig fort og målrettet!😂 Permisjonen min gikk veldig greit, kombinerte bare sovingen til baby med tur til hunden. Så ble mange timer tur hver dag. Mannen gjør det samme nå for han er i permisjon. Hun liker også å sitte våken i vogna å titte, så en av turene blir mens baby er våken. MEN vi er veldig heldige med turnusene våre - jeg jobber en del lange vakter som resulterer i mye fri. Mannen jobber nordsjøturnus, så er alltid 2 uker hjemme sammenhengende. Før vi fikk hund allierte vi oss med begges familier om de kunne hjelpe til med hunden når jeg går lange vakter og mannen er bortreist på jobb. Så hunden har noen dager i mnd hos familie. Det samme kommer baby til å være når pappapermen er ferdig og hun begynner i bhg. Så egentlig er hunden veldig sjeldent alene selv om vi begge jobber 100%. Siden mannen alltid er hjemme 2 uker og jeg ofte har opp mot en uke sammenhengde fri så klaffer det veldig bra. Men som sagt så er vi avhengige av hjelp noen dager i mnd, men vi har begge to foreldre som er villige til å passe, så blir maks 2 dager hver på dem i mnd. Ellers har vi venner med hund og en nabo som går tur daglig som vi kan høre om kan lufte hunden om det er helt krise (har vel skjedd 3 ganger på 4 år🙉). For å være ærlig er det verste for meg med å ha hund og barn at hunden røyter ekstremt. Bruker mye tid på å få bort hår fra gulvene, og passe på at babyen ikke får hår i seg for hun stapper alt i munnen. Støvsuger ofte 2 dager daglig + har en tørrmopp vi går over med flere ganger daglig. Pluss at hunden spiser matrestene som baby kaster på gulvet😂 Anonymkode: bddbb...d83
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #8 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har hunder selv, men heldigvis uten barn. For både hund og barn krever mye. Får du en valp, så er det omtrent som å få en baby. De krever mye!!! Jeg har nettopp hatt valp (han er 1 år nå), og har også en godt voksen hund, og det går fint for meg uten barn å kunne gi hundene det de har behov for. Har ei venninne som har Labrador. Og samtidig har barn som må ha kjøring til fritidsaktiviteter. Hun går tur kl 21 på kvelden for å få tid til hunden. Og da skal hun på jobb tidlig dagen etter, og har allerede hatt jobb, barn og husarbeid før det. Så all tid til hunden kommer etter det, og hun er nok sliten uten at hun sier det rett ut, Hvilken rase tenker du på? Det har jo litt betydning for hvor krevende det blir. Anonymkode: cf8da...2ac Enig. Det er koselig med valp🥰, men er en baby som biter, gnager og hele tiden må ut på do. 😅 Anonymkode: 0efc7...119 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #9 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Enig. Det er koselig med valp🥰, men er en baby som biter, gnager og hele tiden må ut på do. 😅 Anonymkode: 0efc7...119 Haha, jeg syntes det var tusen ganger travlere med valp😂😂 Anonymkode: ba56c...061 1
Tanuki Skrevet 13. juli 2021 #10 Skrevet 13. juli 2021 jeg ville ventet litt, har en gutt på nesten 7 år og en ca 2 år gammel hund. Hadde også en hund, som døde sist vinter, den var 13 år gammel. Syns det var et slit med hund og lite barn, mest fordi hunden ikke var spesielt glad i mindre barn. Hunden vi har nå elsker barn, er veldig kosete og har en helt annen dynamikk med barnet vårt. Dessuten kan 7-åringen hjelpe til med litt praktiske ting; han får ta hunden på tur (inngjeret område), børster, leker med den etc. Syns det er stas å få holde hunden mens jeg kjøper noe på butikken etc. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #11 Skrevet 13. juli 2021 Jeg bare sier det, rolige familievennlige hunder krever sitt både som voksne og spesielt som tenåringer/unghunder, det kan være opp til 3-4 års alder. Goldenen (2 år) her bør gå ca 10 km daglig minst 4-5 ganger daglig, evt lek med andre hunder for å være fysisk fornøyd. Hvis ikke blir hun urolig og sånt. Anonymkode: 4f92d...06a
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #12 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Enig. Det er koselig med valp🥰, men er en baby som biter, gnager og hele tiden må ut på do. 😅 Anonymkode: 0efc7...119 Uenig, det er absolutt ingenting som er koselig med valp 🙃 Anonymkode: 3f4b0...5bf
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #13 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Haha, jeg syntes det var tusen ganger travlere med valp😂😂 Anonymkode: ba56c...061 Enig 😅 Og mye lettere med baby og hund og man kan ta turene samtidig med trilletur, enn når ungene begynner i barnehagen og det blir mer og mer tidsklemme 😕 Har elsket og elsker hunden(e) våre, men har hatt litt dårlig samvittighet til tider, spesielt når de har vært på kennel. Vi har i tillegg hatt et barn som har vært mye på sykehus dessverre, så det har vært snakk om tusenvis av kroner, selv om vi er så heldige at vi stort sett har noen som passer. Anonymkode: 7a161...6c7
Rosa Dartle Skrevet 13. juli 2021 #14 Skrevet 13. juli 2021 En ting som har vært litt tungt, har vært å måtte stå ekstra tidlig opp for å lufte om morgenen før man skal levere i barnehagen, når man har hatt masse nattevåk 😞 Det fine er å gå kveldstur året rundt, og bli tvunget til å få frisk luft og tømme hodet litt før man legger seg, etter hektiske dager. Sistnevnte har jeg egentlig satt utrolig pris på. Og man får se mange vakre stjernehimler og solnedganger som man ellers ikke ville orket å gå ut for å se 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå