AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #1 Skrevet 12. juli 2021 Hvis man blir ufør og får slettet studielånet. Men etter noen år blir bedre og klarer å stå i jobb. Vil man da måtte betale studielånet likevel? Anonymkode: bffb9...924
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #2 Skrevet 12. juli 2021 Nei, er det slettet så er det slettet. Anonymkode: 24b2a...1ea 5
altflyter Skrevet 13. juli 2021 #3 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, er det slettet så er det slettet. Anonymkode: 24b2a...1ea 👆
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #4 Skrevet 13. juli 2021 Whut? Jeg benyttet en tilbakebetaling i uførsaka mi til å slette studielånet mitt. Det var kanskje idiotisk pengebruk, det? Anonymkode: 9c2bd...348 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #5 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Whut? Jeg benyttet en tilbakebetaling i uførsaka mi til å slette studielånet mitt. Det var kanskje idiotisk pengebruk, det? Anonymkode: 9c2bd...348 Ja….er du ufør så kan du søke om å få hele eller deler av studielånet slettet. Jeg fikk slettet hele da jeg ble 50% ufør (hadde ikke så mye igjen da) Anonymkode: 7f0b7...849 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #6 Skrevet 13. juli 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: Nei, er det slettet så er det slettet. Anonymkode: 24b2a...1ea Ja, i dette tilfellet, men hvis du søker om støtte fra lånekassen igjen i løpet av 10 år fra tidspunktet det ble slettet, så kommer lånet tilbake i sin helhet. Så slettet er ikke slettet uansett hva. Anonymkode: 56b6c...5f2 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #7 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nei, er det slettet så er det slettet. Anonymkode: 24b2a...1ea Med mindre du vi studere igjen innen 10 år og søker støtte fra Lånekassen, da blir den gamle gjelden aktiv igjen Anonymkode: 7f0b7...849 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #8 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Ja….er du ufør så kan du søke om å få hele eller deler av studielånet slettet. Jeg fikk slettet hele da jeg ble 50% ufør (hadde ikke så mye igjen da) Anonymkode: 7f0b7...849 Faen, så dum jeg er. Og fra NAV er det jo ikke noe råd å få. Fikk 80000kr i etterbetaling for ung ufør, som NAV tok fra meg igjen senere, så nå går jeg på 2G, og brukte min etterbetaling til å slette gjeld til den norske staten...fryktelig irriterende. Anonymkode: 9c2bd...348
Brunello Skrevet 13. juli 2021 #9 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Faen, så dum jeg er. Og fra NAV er det jo ikke noe råd å få. Fikk 80000kr i etterbetaling for ung ufør, som NAV tok fra meg igjen senere, så nå går jeg på 2G, og brukte min etterbetaling til å slette gjeld til den norske staten...fryktelig irriterende. Anonymkode: 9c2bd...348 Dersom det skjedde nylig, skader det ikke å kontakte de og forklare situasjonen. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #10 Skrevet 13. juli 2021 Det er sikkert 6-7 år siden. Jeg har hele tiden trodd og håpet på å bli frisk, men har nå vært ufør omtrent så lenge. Anonymkode: 9c2bd...348
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #11 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Faen, så dum jeg er. Og fra NAV er det jo ikke noe råd å få. Fikk 80000kr i etterbetaling for ung ufør, som NAV tok fra meg igjen senere, så nå går jeg på 2G, og brukte min etterbetaling til å slette gjeld til den norske staten...fryktelig irriterende. Anonymkode: 9c2bd...348 tok de fra deg ung-ufør tillegget? Hvorfor det?? Anonymkode: 32ec0...596
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #12 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): tok de fra deg ung-ufør tillegget? Hvorfor det?? Anonymkode: 32ec0...596 I overgangen mellom AAP og uføretrygd. NAV lege som jeg aldri har møtt som fjernet det som en "skjønnsvurdering". Klaget det helt til Trygderetten, og snakket med advokat etterpå. Hun mente jeg hadde retten på min side, og lovens intensjon, men at utfallet likevel var 50% usikkert fordi NAV kan gjøre skjønnsvurderinger med ung ufør. Anbefalte å la det ligge å kjempe mot mastodonten NAV. Jeg hadde jo aldri i livet hatt råd til å tape heller. Anonymkode: 9c2bd...348
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #13 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I overgangen mellom AAP og uføretrygd. NAV lege som jeg aldri har møtt som fjernet det som en "skjønnsvurdering". Klaget det helt til Trygderetten, og snakket med advokat etterpå. Hun mente jeg hadde retten på min side, og lovens intensjon, men at utfallet likevel var 50% usikkert fordi NAV kan gjøre skjønnsvurderinger med ung ufør. Anbefalte å la det ligge å kjempe mot mastodonten NAV. Jeg hadde jo aldri i livet hatt råd til å tape heller. Anonymkode: 9c2bd...348 Herregud 😐 Jeg måtte selv betale for advokathjelp med en klage. Fikk ikke innvilget ung ufør da jeg fikk innvilget uføretrygd. Kosta meg 15k, men da fikk jeg en skikkelig god klage på 11 sider. Jeg henta inn journaler fra hele livet mitt, hellt tilbake til 9-10 års alder. Den ligger til behandling hos navs klageinstans nå etter et avslag hos arbeid og ytelser. (Han som behandla den klagen leste ikke den utfyllende klagen engang, noe som faktisk er brudd på forvaltningsloven da han ikke satte seg inn i alle de nye dokumentene vi sendte inn.) Advokaten menter at det ikke kom til å koste meg så veldig mye mer om jeg må videre til trygderetten for det meste av arbeidet allerede er gjort, når vi skrev klagen. Anonymkode: 32ec0...596
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #14 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Whut? Jeg benyttet en tilbakebetaling i uførsaka mi til å slette studielånet mitt. Det var kanskje idiotisk pengebruk, det? Anonymkode: 9c2bd...348 Dette var idiotisk pengebruk, ja. For du kunne ha søkt om å få det slettet. Men på den ene siden er det dårlig at det ikke blir opplyst om slike ting. På den andre siden er jo også du ansvarlig for å aktivt oppsøke alt av informasjon du kan finne også. Men det er ikke greit, og jeg føler med deg! Anonymkode: fd837...2ab
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #15 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette var idiotisk pengebruk, ja. For du kunne ha søkt om å få det slettet. Men på den ene siden er det dårlig at det ikke blir opplyst om slike ting. På den andre siden er jo også du ansvarlig for å aktivt oppsøke alt av informasjon du kan finne også. Men det er ikke greit, og jeg føler med deg! Anonymkode: fd837...2ab Jeg er selv på AAP på vei mot ufør nå, og man må rett og slett være frisk for å være syk. Det er mye man må sette seg inn i, og vite om så man ikke gå på slike tabber. Det er kjempevanskelig når man har nok med å prøve å bli friskere. Spesielt om man, som meg, sliter med ekstrem utmattelse som også gir kognitive utfordringer. Jeg er glad jeg hørte om dette med studielån-sletting via venner, så selv betaler jeg bare ned normalt nå, og om jeg skulle ende opp som ufør vet jeg at jeg ikke trenger bekymre meg for det lengre. Men det er ingen som sier det til deg, skulle nesten ha vært en offisiell sjekkliste for "ting å gjøre/ikke gjøre når du er langtidssyk". Anonymkode: 6a701...36c 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #16 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg er selv på AAP på vei mot ufør nå, og man må rett og slett være frisk for å være syk. Det er mye man må sette seg inn i, og vite om så man ikke gå på slike tabber. Det er kjempevanskelig når man har nok med å prøve å bli friskere. Spesielt om man, som meg, sliter med ekstrem utmattelse som også gir kognitive utfordringer. Jeg er glad jeg hørte om dette med studielån-sletting via venner, så selv betaler jeg bare ned normalt nå, og om jeg skulle ende opp som ufør vet jeg at jeg ikke trenger bekymre meg for det lengre. Men det er ingen som sier det til deg, skulle nesten ha vært en offisiell sjekkliste for "ting å gjøre/ikke gjøre når du er langtidssyk". Anonymkode: 6a701...36c Men om du går på AAP og er på vei mot ufør (noe som egentlig heter "på vei mot søknad om ufør"), så burde du jo ikke betale som normalt. Da kan du søke om å bare betale rentene til Lånekassen. Anonymkode: fd837...2ab 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #17 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Men om du går på AAP og er på vei mot ufør (noe som egentlig heter "på vei mot søknad om ufør"), så burde du jo ikke betale som normalt. Da kan du søke om å bare betale rentene til Lånekassen. Anonymkode: fd837...2ab Nei, man kan søke om å få slettet rentene også, så faktisk kan man slippe å betale studielånet helt når man går på aap også. Skjedde med meg. Jeg fikk tidlig tips at så lenge jeg ikke hadde råd til å tilbakebetale og gikk på aap fikk jeg rentene slettet og utsettelse av lånet mer enn 3 år. Da jeg fikk uføretrygd fikk jeg hele lånet slettet. Håper dette kan hjelpe noen andre! Anonymkode: bfda8...636 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #18 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette var idiotisk pengebruk, ja. For du kunne ha søkt om å få det slettet. Men på den ene siden er det dårlig at det ikke blir opplyst om slike ting. På den andre siden er jo også du ansvarlig for å aktivt oppsøke alt av informasjon du kan finne også. Men det er ikke greit, og jeg føler med deg! Anonymkode: fd837...2ab Jeg fikk aldri den hjelpen, dessverre. Og det er jo en grunn til at jeg ble sykmeldt. Hadde jeg hatt overskudd til å lese kryptisk info på byråkratnorsk opp og ned i mente, hadde jeg like godt kunne ha jobbet istdf. Lånekassen opplyste aldri om dette, jeg fikk kun utsatt rente. Jeg er utdanna byråkrat selv, men har aldri - aldri! - i mitt liv fått et eneste brev fra NAV som jeg forstod fullstendig ved første gjennomlesning. Kjedelig å lære om dette i dag. Det var snakk om 80000 kr den gangen, altså vel 6 månedsinntekter for en som meg nå. Helt tragisk og surt å få vite det nå, takket være slurv i NAV. Mine saksbehandlere leste heller aldri alt, og Trygderetten er jo bukken og havresekken - det er i praksis NAV som klapper seg selv på ryggen. De er på over 90% av saker som ikke når frem. Anonymkode: 9c2bd...348
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #19 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Nei, man kan søke om å få slettet rentene også, så faktisk kan man slippe å betale studielånet helt når man går på aap også. Skjedde med meg. Jeg fikk tidlig tips at så lenge jeg ikke hadde råd til å tilbakebetale og gikk på aap fikk jeg rentene slettet og utsettelse av lånet mer enn 3 år. Da jeg fikk uføretrygd fikk jeg hele lånet slettet. Håper dette kan hjelpe noen andre! Anonymkode: bfda8...636 Takk, det var et godt tips til meg Der ser du, alltid noe nytt å få med seg og lære. Det eneste problemer jeg kan tenke på da, er hva som skjer om man er på AAP i mer enn tre år, som er vanlig... Søkte du bare når du begynte å gå på AAP? Anonymkode: 6a701...36c
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #20 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Takk, det var et godt tips til meg Der ser du, alltid noe nytt å få med seg og lære. Det eneste problemer jeg kan tenke på da, er hva som skjer om man er på AAP i mer enn tre år, som er vanlig... Søkte du bare når du begynte å gå på AAP? Anonymkode: 6a701...36c Så bra! ❤️ Jeg måtte søke om å få slettet renter, husker ikke hvor ofte. 1 gang i året kanskje? Fikk det innvilget og dermed kunne jeg, så lenge jeg fikk slettet renter, utsette betaling av lånet. Da gjaldt ikke den normale regelen om 3 års utsettelse. Først hadde jeg ikke råd til å betale før jeg gikk på aap da jeg slet med å finne jobb, men da jeg fikk aap ble jeg som sagt tipset veldig tidlig om akkurat dette så jeg har faktisk ikke betalt noe på studielånet. Til andre: nei, det var ikke NAV eller skatteetaten som tipset meg. Det var bekjente Det er kjipt å høre om andre som brukte etterbetaling, eller aap/uføretrygd til å betale ned studielån og ingen sier i fra, selv om de vet at man egentlig ikke trenger å betale dette og leve fattigere enn nødvendig... 😕 Anonymkode: bfda8...636 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå