Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg og mannen har tenkt på å flytte på oss og vurderer sterkt å bosette oss på hvaler. Noen som bor der eller er kjent med stedet? Fordeler/ulemper med å bo på de forskjellige øyene, hvordan er miljøet der osv? Tusen takk for svar!

Anonymkode: 42882...89f

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd i Fredrikstad over flere år, og jeg har derfor vært på Hvaler flere ganger. Har også en kompis som har vokst opp på Skjærhalden. 

Skjærhalden er den plassen jeg har mest erfaring med. Som kjent er det veldig fint der om sommeren, selv om det ofte er overfylt av turister og hyttefolk. På vinteren er det så godt som ingenting som skjer i området, og det blir nok ganske livløst der i den perioden. Bussen til Fredrikstad (og Oslo) har greie avgangstider i ukedagene, men er litt dårligere i helgene. Jeg ville nok hatt egen bil hvis jeg skulle bodd der, fordi at man er avhengig av bil for å komme seg rundt til de andre stedene i kommunen. Naturen er veldig fin og det er mange gode turmuligheter på alle øyene, og det er nok det jeg liker aller best med Hvaler. Behagelig klima om sommeren, men kan bli litt sur vind og fuktig luft om vinteren til tross for lite snø. 

Min magefølelse sier meg at det er en smule vanskelig å bli kjent med de innfødte i kommunen, men sånn er det kanskje overalt i Norge? Det virker som at mange av de innfødte er veletablerte og har mye penger, noe som kan gjøre det ekstra krevende og trist for innflyttere. Personlig synes jeg at Hvaler er en noe "sossete" kommune, men det skyldes kanskje alle hyttene og Oslo-folka som er der om sommeren. 

Kommunens grunnskole ligger på Asmaløy, hvis dere har barn. Tror det er vanligst at elevene tar skolebuss til og fra skolen, slik som jeg har hørt fra kompisen min. 

Jeg ville nok heller bodd i Fredrikstad framfor Hvaler, men det har vel en sammenheng med at jeg er glad i butikker, restauranter, busstilbud og folk rundt meg. Om dere velger å bosette dere på Kråkerøy (i Fredrikstad), har dere kort vei til både Fredrikstad sentrum og øyene på Hvaler. Det er større utvalg av sosiale møteplasser, fritidsaktiviteter og forskjellige sosiale miljøer i Fredrikstad enn på Hvaler. De mest barnevennlige stedene i Fredrikstad er Gressvik, Rolvsøy, Ambjørnrød, Kråkerøy og Begby. Enslige uten barn og kjærestepar uten barn passer best på steder som Kråkerøy, Sellebakk, Lisleby og i sentrum. Jeg ville aldri anbefalt noen å bo på verken Torp, Årum, Manstad/Engelsviken, Ørmen eller Torsnes/Skjærviken, på grunn av upraktisk beliggenhet, delvis mye trafikkstøy og sosiale levekårsutfordringer. 

Håper at dette var til hjelp! :)

Anonymkode: 09ee4...ce9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...