Gå til innhold

Bestefar vil ikke møte barnebarnet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bestefar har ett barnebarn. Han arbeider 100% og er fysisk frisk. Hans yngste barn er i ungdomsskolealder. Han er gift med en stebestemor som er hjemmeværende og frisk. Begge har fått første vaksinedose.

Barnebarn og bestefar bor i to ulike landsdeler. Barnet har ikke truffet bestefar siden 2019. De har snakket sammen på telefon/videochat. 

Da vi reiste til området han bor i fjor ønsket han ikke å treffe oss grunnet pandemien, vi respekterte det. Da vi i år reiste til området igjen(med bil) foreslo vi å møtes utendørs, det ønsket han. Deretter trakk han seg og skyldte på pandemien. Det ønsker vi å respektere, men kjenner på at han sviktet barnebarnet sitt. Vi satte spørsmålstegn med årsaken til at han trakk seg, og stebestemor reagerte kraftig i meldingsform på dette. 

Har noen lignende erfaringer eller synspunkter? I hvor stor grad bør man kunne forvente at besteforeldre sommeren 2021 tør å møte sine barnebarn? 

Anonymkode: c27e1...5fb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Bestefar har ett barnebarn. Han arbeider 100% og er fysisk frisk. Hans yngste barn er i ungdomsskolealder. Han er gift med en stebestemor som er hjemmeværende og frisk. Begge har fått første vaksinedose.

Barnebarn og bestefar bor i to ulike landsdeler. Barnet har ikke truffet bestefar siden 2019. De har snakket sammen på telefon/videochat. 

Da vi reiste til området han bor i fjor ønsket han ikke å treffe oss grunnet pandemien, vi respekterte det. Da vi i år reiste til området igjen(med bil) foreslo vi å møtes utendørs, det ønsket han. Deretter trakk han seg og skyldte på pandemien. Det ønsker vi å respektere, men kjenner på at han sviktet barnebarnet sitt. Vi satte spørsmålstegn med årsaken til at han trakk seg, og stebestemor reagerte kraftig i meldingsform på dette. 

Har noen lignende erfaringer eller synspunkter? I hvor stor grad bør man kunne forvente at besteforeldre sommeren 2021 tør å møte sine barnebarn? 

Jeg hadde grått ,eg i søvn i ukesvis om min far oppførte seg slik 😰

Anonymkode: 34a9a...f6c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde grått ,eg i søvn i ukesvis om min far oppførte seg slik 😰

Anonymkode: 34a9a...f6c

Da må du lære deg å forstå andres frykt. Herregud, gråte seg i søvn i ukesvis som voksen? Fordi noen er redde for å bli syke?

Gi deg.

Anonymkode: c87f4...0af

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Altså, jeg skjønner dere godt. Det må jo være vondt for dere, men barnet kjenner kanskje ikke så mye på det, avhengig av alder? 

Hvis din far er gift med/har andre nære han omgås hyppig med som er i risikosonen, så kan man kanskje tenke at det er derfor? 

Jeg ville latt det gå, men ikke tatt noe initiativ til å treffes før han gjorde det selv. Litt risiko er det å leve, hvis man skal ha et liv det er verdt å leve. 

Anonymkode: e7f15...2fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ekstremt sært.....

Alle treffer jo barnebarna nå? 

Jeg hadde krevd å få vite hva som ligger under her, selv vi som bor i Oslo drar jo nå til besteforeldre osv. 

Har han ekstrem angst, er det kona som er livredd smitte - hva er greia? 

Anonymkode: 55d9e...f0d

• Liker 5
Gjest theTitanic
Skrevet

Det er veldig trist at noen velger frykt fremfor familie. Det går ikke å tvinge noen, men jeg hadde nok nevnt at han var overhysterisk og at det er veldig dårlig gjort i en tid der de unge virkelig trenger familien sin. Som veldig godt formulert og nevnt over: litt risk er det å leve, hvis man skal ha et liv det er verd å leve. Et isolert liv er ikke noe liv. 

AnonymBruker
Skrevet

Det høres veldig spesielt ut. Er han vanligvis helt isolert hjemme? Har han (eller kona) utviklet en psykisk lidelse etter coronaen kom? Kan det ganske enkelt være en annen forklaring, og at coronafrykten er en (dårlig) unnskyldning?

Anonymkode: bd47e...0cf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg! 
Mine foreldre nekter å møte oss. 
Selv når vår landsdel var den eneste grønne i hele landet nektet de. Men de har hele veien tilbragt tid med min søster og hennes familie, selv når området søster bor i var knallrødt og de ikke hadde kontroll i det hele tatt. Selv da dro vår foreldre dit. Men til oss? Nope. 

Dårlig unnskyldning kaller jeg det. Eller en måte å slippe unna på. Men de gjør jo ikke egentlig det, det eneste de oppnår er at vi ikke gidder mer.. 

Anonymkode: bec83...87e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da må du lære deg å forstå andres frykt. Herregud, gråte seg i søvn i ukesvis som voksen? Fordi noen er redde for å bli syke?

Gi deg.

Vel, det er vel større sjanse for at den hjemmeboende ungdomsskoleeleven hans smitter ham, enn at barnebarnet gjør det.

Anonymkode: c56ee...5c2

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke brydd meg. Hvis han vil ikke så vil han ikke. Du får ikke tvinge han uansett🤷‍♀️

Anonymkode: 7f6f5...2e9

• Liker 1
Skrevet

Hvordan er han som bestefar, når det ikke er pandemi? Er han engasjert da så er det nok en oppriktig angst som gjør at han ikke vil møtes. Det må dere bare respektere.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Gi deg.

Herregud, barnebarnet er nok ikke mer smittebærer enn alle andre den mannen møter. Liksom helt greit å dra på butikken å handle, men møte barnebarnet er No go? 

Anonymkode: 2a3fe...24d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er han ikke vaksinert? Unødvendig å være så redd for smitte nå

Anonymkode: 29c36...2fc

AnonymBruker
Skrevet

Er vel mest kona som nekter ham å møte dere, fordi hun er redd for at barnet skal bli smittet.

Anonymkode: 560c1...bbe

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi satte spørsmålstegn med årsaken til at han trakk seg, og stebestemor reagerte kraftig i meldingsform på dette. 

Hvorfor var det HUN som svarte dere skarpt tilbake i melding på dette?!

Jeg sett og hørt lignende historier før…pandemi eller ei. Da har det ofte handlet om sjalu ste(beste)mor..

AnonymBruker
Skrevet
Khloe P.T skrev (2 timer siden):

Hvordan er han som bestefar, når det ikke er pandemi? Er han engasjert da så er det nok en oppriktig angst som gjør at han ikke vil møtes. Det må dere bare respektere.

Han er engasjert og er en god bestefar for barnebarnet, både før og under pandemi(god og jevnlig kontakt via det digitale). Vi stusser nok mest over hva som har fått han til å snu på flisa. Og om det er vi som «overreagerer». Vi klarer oss jo, er jo barnet vårt som er den det går mest utover.

Jullen skrev (30 minutter siden):

Hvorfor var det HUN som svarte dere skarpt tilbake i melding på dette?!

Jeg sett og hørt lignende historier før…pandemi eller ei. Da har det ofte handlet om sjalu ste(beste)mor..

Det undrer vi også over. Vi viste til at «noe» må ha fått han til å endre mening fra en samtale til neste, og hun opplevde vel at den «noe» kunne være myntet på henne. Uten at vi direkte påstod det (tenkte på lokale smittevernsregler, at de vet at de har vært nærkontakter e.l). Men det at vi ikke fikk noen som helst forklaring på hvorfor annet enn at det er pandemi er det vi stusser på. 

Hadde det vært fordi en av dem har jevnlig kontakt med folk i risikogruppa så kunne de vel sagt det? Hvis noen av dem har utviklet psykisk sykdom så kunne de vel sagt det? 

Takk for svar så langt dere! Vi føler at det ikke er bare vi som synes dette er trist og merkelig.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke den eneste! ❤️ Har en baby på 5 mnder, min første baby og ingen av mine foreldre har møtt på babyen. 

Trist, men ikke noe jeg orker å bry meg. Min mor bor jo langt unna, men kunne ha tatt reise ned hit. Hun sliter ikke økonomisk. 

Faren min bor i samme by som meg men skylder på pandemien. 

Anonymkode: f17c1...16a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...