Elidaa Skrevet 14. juli 2021 #61 Skrevet 14. juli 2021 Bing1 skrev (6 minutter siden): Det er lov å ta en ny utdanning. Hvor får du disse data fra? Henter du aktivt data som passer eget perspektiv? Så vidt meg bekjent er det ikke mange, og høyere utdanning er heller ikke synonymt med høy intelligens. Jeg henter data fra flere sider av saken. Gjør du? 3
Bing1 Skrevet 14. juli 2021 #62 Skrevet 14. juli 2021 Elida88 skrev (1 minutt siden): Jeg henter data fra flere sider av saken. Gjør du? Naturligvis. 😀 2
Elidaa Skrevet 14. juli 2021 #63 Skrevet 14. juli 2021 Bing1 skrev (Akkurat nå): Naturligvis. 😀 Så bra😁 2
Bing1 Skrevet 14. juli 2021 #64 Skrevet 14. juli 2021 Elida88 skrev (4 minutter siden): Så bra😁 Men, av nysgjerrighet, hva er du/dere så redd for? Hva tror du vil skje? Hva er ditt forhold til myndighetene forøvrig, og hva tenker du ev om langtidsvirkninger av selve sykdommen? 3
Example Skrevet 14. juli 2021 #65 Skrevet 14. juli 2021 Elida88 skrev (1 time siden): Det er mange av de altså. Både sykepleiere, forskere, viruloger, immunologer og leger. De kjenner det på samvittigheten at det føles feil. De har faktisk i mange tilfeller mistet jobb, og sikkert også sosial status blant mange med å uttrykke hva de tenker om situasjonen. Likevel står de for det de mener. Å de har høy utdannelse, så det er ikke noe i veien med intelligensen. De har både intelligens og integritet. Det finnes flere sider av saken. Synes ikke du burde totalt avfeie meningen til en haug av faglig kompetente mennesker. Jeg kjenner på en trygghet i at det finnes sånne som @zemer som tross et meget sterkt press, sier nei. Viser en sunn skepsis, og evne til kritisk tenkning. Kritisk tenkning er viktig, men da må man også være kritisk til sine egne kilder. Det synes jeg vaksinemotsrandere sjeldent er. 7
Example Skrevet 14. juli 2021 #66 Skrevet 14. juli 2021 zemer skrev (1 minutt siden): Du sier trygg vaksine til en som ikke er utprøvd over tid?? Definer tid? Hvor lenge vil du vente med å ta vaksinen før du anser den som trygg og godt nok testet? Jeg antar da at du kommer til å ta den når du føler deg trygg på den, og ikke er motstander av vaksiner generelt siden du argumenterer med dette. 3
zemer Skrevet 14. juli 2021 #67 Skrevet 14. juli 2021 Example skrev (1 minutt siden): Definer tid? Hvor lenge vil du vente med å ta vaksinen før du anser den som trygg og godt nok testet? Jeg antar da at du kommer til å ta den når du føler deg trygg på den, og ikke er motstander av vaksiner generelt siden du argumenterer med dette. Når den fks er godkjent i 2023. 2
Example Skrevet 14. juli 2021 #68 Skrevet 14. juli 2021 student86 skrev (1 time siden): Har du erfaring fra å jobbe i helsevesenet selv? Det er veldig mye som kan være negativt i jobben for helsepersonell. Det å jobbe turnus er ikke nødvendigvis bra for helsa, å jobbe på sykehjem kan være tungt både fysisk og psykisk, ofte er det travelt, dekkes ikke nødvendigvis inn ved sykdom, og visse typer helsepersonell ligger på topp i å bli utsatt for fysisk og/eller verbal utagering, man kan bli utsatt for passiv røyking osv. Lista er lang som et vondt år. Helsepersonell er ikke engler i hvitt som nødvendigvis skal si ja til alt, og utsette seg selv for enda mer risiko for å hjelpe andre mennesker. Hva har dette med vaksinene å gjøre? Man velger tross alt sin egen jobb. De fleste jobber har bakdeler, og noen ting bør selvfølgelig jobbes med for å forbedre. Et gode man har hatt av å være helsepersonell i år er tidlig vaksinering. Det er på plussiden i denne debatten, og ønsket fra bransjen selv. 5
Example Skrevet 14. juli 2021 #69 Skrevet 14. juli 2021 zemer skrev (Akkurat nå): Når den fks er godkjent i 2023. Fordi? Hva tenker du man har lært til da? Og sannsynligheten for å miste helsepersonell i Norge er mye større dersom vi skulle latt pandemien herje i to år til enn å bruke vaksinene. Da får man heller luke ut de som ikke vil ta den. 5
student86 Skrevet 14. juli 2021 #70 Skrevet 14. juli 2021 Example skrev (1 minutt siden): Hva har dette med vaksinene å gjøre? Man velger tross alt sin egen jobb. De fleste jobber har bakdeler, og noen ting bør selvfølgelig jobbes med for å forbedre. Et gode man har hatt av å være helsepersonell i år er tidlig vaksinering. Det er på plussiden i denne debatten, og ønsket fra bransjen selv. Det stilles så mange krav til helsepersonell på så mange nivåer. Man skjønner det ikke hvis man ikke har stått i det selv. Det var ikke nødvendigvis et gode for helsepersonell å bli tilbudt Astra Zeneca. 1
zemer Skrevet 14. juli 2021 #71 Skrevet 14. juli 2021 Example skrev (2 minutter siden): Hva har dette med vaksinene å gjøre? Man velger tross alt sin egen jobb. De fleste jobber har bakdeler, og noen ting bør selvfølgelig jobbes med for å forbedre. Et gode man har hatt av å være helsepersonell i år er tidlig vaksinering. Det er på plussiden i denne debatten, og ønsket fra bransjen selv. Plussiden med AZ som ble stoppet? 1
student86 Skrevet 14. juli 2021 #72 Skrevet 14. juli 2021 zemer skrev (Akkurat nå): Plussiden med AZ som ble stoppet? Det var skremmende at den i det hele tatt ble gitt, spør du meg. 1
zemer Skrevet 14. juli 2021 #73 Skrevet 14. juli 2021 student86 skrev (1 minutt siden): Det var skremmende at den i det hele tatt ble gitt, spør du meg. Flere på jobb sliter enda, og noen ble verre etter andre dose med Pfizer! Husker godt da mange valgte vaksinen, de ble jo syke flere dager. Var vi uvaksinerte som da holdt hjulene igang. Nå synes jeg det var tåpelig å vaksinere alle samtidig. Kunne latt det gå noen dager mellom hver. 3
student86 Skrevet 14. juli 2021 #74 Skrevet 14. juli 2021 (endret) Example skrev (20 minutter siden): Det er for eksempel ikke ulovlig å gå med en t-skjorte med teksten "legalize it", men det tar seg neppe godt ut i visse yrker. Jeg mener det er vanskelig å spå fremtiden, men ja, jeg vil tro de fleste som jobber i helsevesenet er bevisste på at en pandemi kan skje. At man da viser litt ansvar i form å ta en trygg vaksine mot denne sykdommen når den kommer, det forventer jeg. Kompetansen deres handler også om å ta nødvendige skritt for å unngå smitte farlige sykdommer fra dere til deres pasienter. Jeg mener at spesielt risikogruppene bør ta vaksine, fordi fordelene vil være så mye større enn ulempene. Hadde jeg vært over en viss alder og/eller hatt visse sykommer, hadde jeg ikke vært i tvil om koronavaksine i det hele tatt. Da ville jeg gjerne hatt den. Men - man har ansvar også for seg selv, ikke bare andre. Mennesker er forskjellige. Dessuten - influensa kommer mye oftere enn pandemier, men mange i risikogruppen er særlig utsatt. Tror du alt av helsepersonell tar influensavaksine for det? Endret 14. juli 2021 av student86 1
Bing1 Skrevet 14. juli 2021 #75 Skrevet 14. juli 2021 zemer skrev (10 minutter siden): Flere på jobb sliter enda, og noen ble verre etter andre dose med Pfizer! Husker godt da mange valgte vaksinen, de ble jo syke flere dager. Var vi uvaksinerte som da holdt hjulene igang. Nå synes jeg det var tåpelig å vaksinere alle samtidig. Kunne latt det gå noen dager mellom hver. Hva sliter de med da? Helt konkret? Og hvordan «verre»? Det er allment kjent at det er mer bivirkninger etter dose to av comirnaty. 1
zemer Skrevet 14. juli 2021 #76 Skrevet 14. juli 2021 Bing1 skrev (39 minutter siden): Hva sliter de med da? Helt konkret? Og hvordan «verre»? Det er allment kjent at det er mer bivirkninger etter dose to av comirnaty. Hodepine, sliten, svimmelhet følelsen av å svime av. Kvalme. 2
Example Skrevet 14. juli 2021 #77 Skrevet 14. juli 2021 student86 skrev (1 time siden): Det stilles så mange krav til helsepersonell på så mange nivåer. Man skjønner det ikke hvis man ikke har stått i det selv. Det var ikke nødvendigvis et gode for helsepersonell å bli tilbudt Astra Zeneca. Det stilles krav i alle jobber. Sånn er livet som arbeidstaker. Nei, Astrazeneca var uheldig for de få som ble syke av den. Heldigvis gjaldt det svært få, og det er ingen grunn til å ikke ta Pfizer nå. 3
zemer Skrevet 14. juli 2021 #78 Skrevet 14. juli 2021 Example skrev (1 minutt siden): Det stilles krav i alle jobber. Sånn er livet som arbeidstaker. Nei, Astrazeneca var uheldig for de få som ble syke av den. Heldigvis gjaldt det svært få, og det er ingen grunn til å ikke ta Pfizer nå. De fleste i helsevesenet må blande. 3
Example Skrevet 14. juli 2021 #79 Skrevet 14. juli 2021 student86 skrev (53 minutter siden): Jeg mener at spesielt risikogruppene bør ta vaksine, fordi fordelene vil være så mye større enn ulempene. Hadde jeg vært over en viss alder og/eller hatt visse sykommer, hadde jeg ikke vært i tvil om koronavaksine i det hele tatt. Da ville jeg gjerne hatt den. Men - man har ansvar også for seg selv, ikke bare andre. Mennesker er forskjellige. Dessuten - influensa kommer mye oftere enn pandemier, men mange i risikogruppen er særlig utsatt. Tror du alt av helsepersonell tar influensavaksine for det? Man har et ansvar overfor seg selv, helt klart. Og det gir mening å ta en vaksine mot Covid-19. Når tiltakene forsvinner lever man farlig for å bli smittet om man ikke er vaksinert. Sykdommen er farligere enn vaksinen. De fleste som tar vaksinen gjør det av denne egoistiske grunnen, og det er helt greit og bra for oss alle. Helsepersonell anbefales vel å ta vaksine mot influensa også, men bekjent. Jeg tror ikke at alle gjør det, men de burde jo i grunn gjøre det. 3
Example Skrevet 14. juli 2021 #80 Skrevet 14. juli 2021 zemer skrev (3 minutter siden): De fleste i helsevesenet må blande. De som fikk Astrazeneca som første dose, ja. Så innser jeg jo også at noen antagelig har store motforestillinger mot dette også. 1
Anbefalte innlegg