Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tidligere var det lett å forklare tanken bak kjønnsdelte garderober. Heterofile menn og heterofile kvinner hver for seg. Det "fantes" ikke noe annet enn disse to kategoriene. Men i dag er bildet mer komplisert med inntoget av lesbiske homofile, bifile, transkjønnede, interseksuelle, queer osv. 

Bakgrunnen for todelte kjønnsgarderober står seg ikke lenger. 

Hvem er du komfortabel med å dele garderobe med, og hvem er du ikke komfortabel med?

Anonymkode: 8cd8d...510

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg som gutt på ungdomsskolen, hadde helst sett at jeg delte garderobe med jentene ;)

• Liker 2
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Som naturist er det greit at alle naturister deler samme garderobe.  Ellers, kun adskilt de som ser ut som damer og de som ser ut som menn, uansett hva de føler seg som i øyeblikket.  

Skrevet
1 minutt siden, Hvemsomhelst said:

Som naturist er det greit at alle naturister deler samme garderobe.  Ellers, kun adskilt de som ser ut som damer og de som ser ut som menn, uansett hva de føler seg som i øyeblikket.  

Er det ikke forholdsvis enkelt å lyve på seg at man er naturist?

AnonymBruker
Skrevet

Det har alltid eksistert homofile, lesbiske og transer. Forskjellen er at i dag så kan man si noe om det, i hvertfall i Norge. I steder som Georgia ville jeg vært mer forsiktig. Der ble en journalist banket i hjel fordi han skulle dekke en sak om pride-paraden.

Selv i Norge er det hatefulle krefter som surkler i dypet og det har vært opptil flere tråder her på forumet hvor hatet siver ut blant folk som er "lei pride" og "knus homolobbyen", men enn så lenge er det mulig for lhbt-folk å eksistere i Norge.

Så TS du kan jo tenke over hva som var det egentlige motivet ditt for å starte denne tråden.

Anonymkode: 26cd1...770

• Liker 5
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
proghodet skrev (Akkurat nå):

Er det ikke forholdsvis enkelt å lyve på seg at man er naturist?

Jo da, men det er unaturlig at noen kommer inn i naturistgarderoben og skifter bak et digert håndle og øynene stirrer på andre.  Det synes jeg ikke er greit. Nakne mennesker er alltid velkomne.

Skrevet
1 minutt siden, Hvemsomhelst said:

Jo da, men det er unaturlig at noen kommer inn i naturistgarderoben og skifter bak et digert håndle og øynene stirrer på andre.  Det synes jeg ikke er greit. Nakne mennesker er alltid velkomne.

Da henger jeg med 👍

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tidligere var det lett å forklare tanken bak kjønnsdelte garderober. Heterofile menn og heterofile kvinner hver for seg. Det "fantes" ikke noe annet enn disse to kategoriene. Men i dag er bildet mer komplisert med inntoget av lesbiske homofile, bifile, transkjønnede, interseksuelle, queer osv. 

Bakgrunnen for todelte kjønnsgarderober står seg ikke lenger. 

Hvem er du komfortabel med å dele garderobe med, og hvem er du ikke komfortabel med?

Anonymkode: 8cd8d...510

Inntoget? De fantes i aller høyeste grad før også, men vi visste bare ikke om så mange. Det gikk da likevel stort sett helt fint. Lesbiske damer i damegarderoben og homofile menn i mannegarderoben er vel ikke noe problem. De har fremdeles samme kjønn selv om de tenner på og forelsker seg i mennesker av samme kjønn. Det samme gjelder bifile.

Når det gjelder trans-mennesker så er det helt greit for meg om en transkvinne (person som ble født som gutt men som identifiserer seg som jente/dame) bruker damegarderoben, så lenge hun oppfører seg helt normalt. Jeg ville nok skvette litt om hun fremdeles har penis, men det er jo ikke penisen som er skummel. Hvis en transkvinne er skummel, er det i såfall fordi hun oppfører seg truende og nærmest vifter med penisen opp i fjeset på folk. Dette tror jeg omtrent ingen transkvinner gjør, så hvis man treffer på den typen, er sjansen større for at det er en ekkel mann som utnytter den liberale garderobepolitikken til å snike seg inn i damegarderoben for å være creepy overgriper.

Uansett hvilke(t) kjønn man identifiserer seg som, så er det uansett ingen som tenner på alle de ser, så de aller fleste klarer fint å oppføre seg normalt og gjøre det de er der for å gjøre; dusje og kle seg om. Uten noen form for creepy oppførsel.

Anonymkode: b6e4b...61e

• Liker 5
Skrevet

EIn vert kåt på, og forelska i folk, sjølv om dei har kle på seg... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snart er det vel bare rikingene som slipper alle skrullingene. 

Husker for 20-30 år siden, da slapp man skrullinger på helt normale steder. 

Anonymkode: 4386b...105

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne delt garderobe med hvem som helst tror jeg. Tenker at de andre er der for det samme som meg, og ikke for å se meg naken. 😛

Selv kunne jeg tenkt meg en blandet garderobe i tillegg til de eksisterende, for oss som ikke bryr oss så mye om hvem som er der, så jeg kunne ha med meg sønnen min som er for stor til damegarderoben men for umoden til å klare seg selv.

Vet det finnes familiegarderober der man er alene, men det er ofte kø for å bruke dem og folk som har større behov for dem enn oss.

Anonymkode: dbf31...2c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bryr meg lite når jeg er i garderobe. Jeg er der for å skifte, ikke for å kikke, og jeg tror få andre gidder å bruke tid på å titte på andre.

Om en som er født mann identifiserer seg som kvinne bruker samme garderobe som meg, så er det helt i orden. Det er jo ikke noe seksuelt med det, og jeg ønsker at man skal kunne være inkluderende i samfunnet vårt.

Anonymkode: 28d0d...a3c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er komfortabel med å dele garderobe med alle bortsett fra cis, hetrofile menn. 

Transmenn, transkvinner, udefinerte, homofile, lesbiske, aseksuelle: bring it!

Grunnen er at det er cis heterofile menn som oppfører seg på en måte som gjør kvinner utilpass. De stirrer, er pågående, respektløse, og tar ikke nei for et nei (dette er på gruppenivå, det er klart det finnes unntak men ikke mange nok til at jeg er trygg på dem).

Anonymkode: fada0...1b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er komfortabel med å dele garderobe med alle bortsett fra cis, hetrofile menn. 

Transmenn, transkvinner, udefinerte, homofile, lesbiske, aseksuelle: bring it!

Grunnen er at det er cis heterofile menn som oppfører seg på en måte som gjør kvinner utilpass. De stirrer, er pågående, respektløse, og tar ikke nei for et nei (dette er på gruppenivå, det er klart det finnes unntak men ikke mange nok til at jeg er trygg på dem).

Anonymkode: fada0...1b0

Skjønner hva du mener. Hvis man ikke gidder dem bare står de der og skjønner ingenting. Men hvis en mann prøver seg på dem skal han vær så god respektere det. Herregud, blir så dumt. 

Anonymkode: 4386b...105

AnonymBruker
Skrevet

Kvinnegarderoben har blitt unisex. Hvor skal kvinner som kun ønsker skifte med kvinner gå? 

Anonymkode: 414be...82b

AnonymBruker
Skrevet

Som kvinne så vil jeg vel si at det spiller vel ingen rolle om det er en transkvinne i garderoben. Vil tro at den som føler at det er verst, det er jo transkvinnen. Om hun har tatt operasjon eller ikke, det et vel mest hennes egen sak, så lenge man slipper å se hennes utstyr. Og det bryr meg veldig lite om hun ser meg naken. Pupper viser tar man jo fram offentlig når man ammer, og det er noe som en bør venne seg på at tilfeldige menn kan se. Om hun skulle se dotten min, så er det jo kun ek hårdott det er! Tenk over det, dere som er mest opptatt av at en transkvinne skal se skrittet: de aller fleste kvinner, inkludert meg selv, glattbarberer oss ikke nedentil. Vi har kun en hårdott som er synlig i skrittet. Tviler på at en transkvinne eller en mann vil legge mye jobb i å se ut som en kvinne kun for å se på damer! Det blir for dum tankegang. Så fremt at jeg ikke blir virkelig stirret på eller antastet, så kommer det helt på det samme for meg om det er en kvinne eller mann i samme garderobe! Prøv å sette dere inn i hvordan en transkvinne opplever livet! Det er ikke uten grunn at mange tar livet sitt!

Anonymkode: 27e98...abb

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes en felles garderobe for alle kjønnsuttrykk og kroppsvarianter hadde vært fint. Da ville det bli likt for alle og ingen ville trenge å lure på hvilken garderobe de vil føle seg hjemme i. Litt på samme måte som at det begynner å bli vanlig med felles toalett for alle kjønn slik at ingen skal føle seg diskriminert. Jeg synes heller ikke vi skal bevege oss inn på "avlukkeveien" hvor alle skal kunne skifte og dusje alene helt uten å se eller bli sett. Vi trenger å se at vi er forskjellige, for hvis vi bare ser de kroppene som opptrer nakne i media får vi et totalt feil bilde av hvordan vanlige kropper ser ut, og det leder lett videre til problemer med selvbilde, synet på egen kropp og psykiske plager.

Jeg vet at veldig mange kobler naken kropp til sex og at det kanskje er derfor det er så vanskelig med garderobe og kropp.  Naturister har klart å bryte den koblingen mellom nakenhet og sex. Faktisk er ofte en naken kropp langt mindre sexy enn en påkledd kropp. Det er jo ingen tvil om at mye badetøy, og også andre klær, er designet for å løfte, fremheve og forme på en måte som trigger seksuelle tanker. 

Kort oppsummert; vi burde alle bli naturister, vi burde avskaffe kjønnsdelte garderober og vi burde avskaffe badetøy og andre plagg som ikke har annen funksjon enn å skjule hud. Alle strender, alle svømmebasseng og alle spa og badstuer burde være tekstilfrie soner.

AnonymBruker
Skrevet

Fint å se fornuftige svar her inne fra en idiotisk TS. Sønnen min er trans og jeg er veldig lettet og glad for de svarene jeg ser her inne. Han ville nok synes det var en litt vanskeligere situasjon enn kvinnene i garderoben, men dog enklere enn i manne-garderoben. 
Homofile og lesbiske burde ikke være et samtaleemne engang. Helt normalt for meg.

Igjen, svarene deres varmer et mammahjerte.

Anonymkode: 2fb57...6f0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har man pikk, holder man seg unna damegarderoben. Unntak selvsagt for små barn. 

Anonymkode: 49008...51b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Egentlig er jeg ganske avslappet til dette. Jeg bodde en tid i Nederland og gikk da mye til et spa/badeanlegg. Der var det fellesgarderobe, og det fungerte helt fint. Jeg opplevde ikke noe ubehagelig og hørte ikke noe om andre som gjorde det heller. 

Anonymkode: c57d5...cd5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...