Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger litt råd i forhold til hvordan jeg burde spare og om jeg burde spare mer før jeg pusser opp badet mitt, eller om jeg skal «Skeie» ut å skaffe meg drømmebadet nå. Jeg har lån på ca 1,8 mill (boligen er verdt 3,9-4 mill), jeg har en bufferkonto jeg sparer 1000 kr til fast hver måned (er på ca 30 000 nå, blitt tømt veldig etter flytting), har en feriekonto på 100 000 ca (sparer ikke mer der før jeg får brukt de 🤣), sparer også 2500 hver måned til pensjon (ekstrapensjon hos Storebrand). Jeg ser også at jeg fint kan klare å spare ett par tusen til i mnd og lurer på om ips kan være en god ide? Eller har noen noe bedre tips til sparing? 

Jeg har i tillegg en egenkapitalskonto på 250 000 som er det jeg satt igjen med etter salget av gamle leiligheten min, jeg vet mange ikke anbefaler å ha så mye på sparekonto men for meg så gir det meg en trygghet hvis det verste skulle skje. Men nå sitter jeg å lurer på om jeg kanskje skal ta litt av de pengene å investere i badet mitt, eller om jeg burde la de stå og spare opp til renoveringen ved siden av. Det er snakk om kosmetisk oppgradering av badet, membran, varmekabler og sluk ble byttet av borettslaget for noen år siden, men ønsker nye fliser og innredning. Og burde jeg ta de pengene som blir til overs og nedbetale litt ekstra på lånet, eller bare la de stå som en buffer? 

Håper på noen gode råd.

Anonymkode: 9778a...382

• Liker 1
Skrevet

Det kommer an på hva som er viktigst for deg. Synes du badet er helt grusomt og skal bytte uansett kan du like gjerne gjøre det nå. Er derimot månedsavdragene på lånet litt i høyeste laget og du vil ha det ned så kan du betale ned ekstra. Er det mye i leiligheten du regner med det er fare for ryker snart kan det være lurt å ha litt som buffer. 
Jeg har kjøpt ny bolig siste året, har et bad som fungerer, men det er gammelt og slitt og overhode ikke slik jeg vil ha det. Jeg har en buffer på 50.000kr til uforutsette ting, og alt ellers sparer jeg til en totalrenovering, EK fra forrige bolig og alt jeg har kunnet spare siden. Nærmer meg målet nå, og så snart det er gjort kommer jeg til å spare alt fremover i indeksfond til pensjonsalder og annet som måtte komme i fremtiden. 

AnonymBruker
Skrevet

Det synes som om du har god kontroll. Så det første rådet mitt er å droppe tanken på IPS, og heller spare langsiktig (blant annet pensjon) i et globalt indeksfond. Da har du større frihet til å omdisponere midler om du en gang i fremtiden har behov for det.

Om du bør nedbetale lån eller pusse opp bad kommer an på hva du har i inntekt, og i hvilken grad du kan disponere om til lån om renta går opp. Om du har det romslig etter at lån er betalt ville jeg definitivt prioritert oppussing med din økonomi. Det å ha boliglån er vanvittig gunstig akkurat nå, så det er ingen grunn til å betale ned ekstra med mindre en renteøkning vil bety at man havner på tålegrensa. 

Ellers gjør du lurt i å spare kortsiktig (ferie og oppussing) på høyrentekonto, og langsiktig i andre spareløsninger. 

Jeg ville også økt buffer noe, uforutsette utgifter kan raskt komme når man eier bolig. Men så lenge du kan ta av feriesparing om det kniper er det greit nok. 

Du ligger noe lavt i pensjonssparing. Men jeg gjetter på at du er relativt ung, under 35? Da kan du heller vente med å øke denne til du ser hvor du er i begynnelsen av 40-årene. 

Anonymkode: 1d3f2...579

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det synes som om du har god kontroll. Så det første rådet mitt er å droppe tanken på IPS, og heller spare langsiktig (blant annet pensjon) i et globalt indeksfond. Da har du større frihet til å omdisponere midler om du en gang i fremtiden har behov for det.

Om du bør nedbetale lån eller pusse opp bad kommer an på hva du har i inntekt, og i hvilken grad du kan disponere om til lån om renta går opp. Om du har det romslig etter at lån er betalt ville jeg definitivt prioritert oppussing med din økonomi. Det å ha boliglån er vanvittig gunstig akkurat nå, så det er ingen grunn til å betale ned ekstra med mindre en renteøkning vil bety at man havner på tålegrensa. 

Ellers gjør du lurt i å spare kortsiktig (ferie og oppussing) på høyrentekonto, og langsiktig i andre spareløsninger. 

Jeg ville også økt buffer noe, uforutsette utgifter kan raskt komme når man eier bolig. Men så lenge du kan ta av feriesparing om det kniper er det greit nok. 

Du ligger noe lavt i pensjonssparing. Men jeg gjetter på at du er relativt ung, under 35? Da kan du heller vente med å øke denne til du ser hvor du er i begynnelsen av 40-årene. 

OT: men synes du det er lite å spare 2500,- i måneden til pensjon? Hvor mye mener du man bør spare?

Til TS: Hvor mye ser du for deg å bruke på badet? 

Vi er også innenfor 50% dekningsgrad på lånet vårt og ved større oppgraderinger har vi valgt å øke boliglånet i stedet for å bruke av oppsparte midler selv om vi har hatt nok frie midler til å dekke dette.

Vi synes det er en trygghet i å ha en solid buffer (som har kommet godt med når en av oss ble arbeidsledige grunnet corona i fjor).

Anonymkode: 9ef9b...a65

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

OT: men synes du det er lite å spare 2500,- i måneden til pensjon? Hvor mye mener du man bør spare?

Vi er også innenfor 50% dekningsgrad på lånet vårt og ved større oppgraderinger har vi valgt å øke boliglånet i stedet for å bruke av oppsparte midler selv om vi har hatt nok frie midler til å dekke dette.

Vi synes det er en trygghet i å ha en solid buffer (som har kommet godt med når en av oss ble arbeidsledige grunnet corona i fjor).

Det kommer an på flere faktorer;  hvilket liv man ønsker som pensjonist, hvilken pensjonsordning man har, når man ønsker å gå av, når man begynner å spare, om man også ser for seg å ha nedbetalt bolig (ingen lån). 

Si at du ønsker å leve tilnærmet likt som i dag, reise mye, og er på en elendig privat pensjonsordning, og er nærmere 40 år. Da må du spare veldig mye mer. Jeg og mannen ønsker i tillegg å ha råd til en leilighet i varmen. 

Jeg bruker pensjonskalkulatoren i nettbanken til å justere hva jeg bør spare. Nå sparer jeg relativt mye, da jeg ikke sparte i 20-årene (sparte i bolig), men ser jeg etterhvert at jeg har nok kan jeg heller justere ned igjen. Gjør det slik da jeg har en del i fond med større risiko, og så flytter jeg heller midler over til sparing uten risiko når jeg blir eldre. 

AnonymBruker
Skrevet
Rosi skrev (6 timer siden):

Det kommer an på hva som er viktigst for deg. Synes du badet er helt grusomt og skal bytte uansett kan du like gjerne gjøre det nå. Er derimot månedsavdragene på lånet litt i høyeste laget og du vil ha det ned så kan du betale ned ekstra. Er det mye i leiligheten du regner med det er fare for ryker snart kan det være lurt å ha litt som buffer. 
Jeg har kjøpt ny bolig siste året, har et bad som fungerer, men det er gammelt og slitt og overhode ikke slik jeg vil ha det. Jeg har en buffer på 50.000kr til uforutsette ting, og alt ellers sparer jeg til en totalrenovering, EK fra forrige bolig og alt jeg har kunnet spare siden. Nærmer meg målet nå, og så snart det er gjort kommer jeg til å spare alt fremover i indeksfond til pensjonsalder og annet som måtte komme i fremtiden. 

Synes badet er helt grusomt ja, avdragene går helt greit, har god økonomi etter å ha betalt lånet i mnd. Jeg har pusset opp resten av leiligheten og nesten alt av møbler og hvitevarer er helt nytt, så forhåpentligvis holder de en god del år før de ryker. Da skal jeg undersøke indeksfond til pensjon. Takk for svar 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Takk for svar. Ser det er flere som anbefaler indeksfond så må lære litt om det. Jeg har det ganske romslig etter lånet så en evt økning vil forhåpentligvis gå bra. Skal absolutt prøve å øke bufferen for sikkerhets skyld, men som du sier har jeg mulighet til å ta av feriekontoen hvis det blir krise. Jeg er 32 så har fortsatt noen år igjen til jeg går av med pensjon, men skal absolutt følge med å se hvordan jeg ligger de neste årene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ettersom det er snakk om kosmetiske oppgraderinger så håper jeg at jeg vil kunne ligge på rundt 70-80 000. Å øke lånet har jeg ikke tenkt på, men da kan jeg ha det som en ekstra backup hvis det skulle være nødvendig. Jeg liker også tryggheten av å ha en solid buffer, man vet aldri hva som skjer. Takk for svar ☺️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det kommer an på flere faktorer;  hvilket liv man ønsker som pensjonist, hvilken pensjonsordning man har, når man ønsker å gå av, når man begynner å spare, om man også ser for seg å ha nedbetalt bolig (ingen lån). 

Si at du ønsker å leve tilnærmet likt som i dag, reise mye, og er på en elendig privat pensjonsordning, og er nærmere 40 år. Da må du spare veldig mye mer. Jeg og mannen ønsker i tillegg å ha råd til en leilighet i varmen. 

Jeg bruker pensjonskalkulatoren i nettbanken til å justere hva jeg bør spare. Nå sparer jeg relativt mye, da jeg ikke sparte i 20-årene (sparte i bolig), men ser jeg etterhvert at jeg har nok kan jeg heller justere ned igjen. Gjør det slik da jeg har en del i fond med større risiko, og så flytter jeg heller midler over til sparing uten risiko når jeg blir eldre. 

Forhåpentligvis vil jeg kunne leve tilnærmet likt Idag, med kanskje en hytte eller feriehus. Jeg har en utrolig dårlig pensjonsordning gjennom jobben som er grunnen til at jeg begynte å spare for 8 år siden, men skal absolutt sjekke ut pensjonskalkulatoren og se om jeg burde øke sparingen litt til! Planen er å prøve å bli gjeldsfri før jeg er 45, slik at jeg har minst mulig utgifter de siste 15-20 årene før jeg går av slik at jeg får spart opp mest mulig da. Takk for svar ☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...