Gå til innhold

Tilpasser dere strømforbruket til den høye strømprisen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt arg på de høye strømprisene nå. Prøver å tilpasse meg, men det er jo ikke så lett...klær og oppvask må vaskes, vann må varmes opp og bilen må lades. Det er ikke spesielt "billige" tider i døgnet heller.

20210712_211644.thumb.jpg.0693c3a7ccb869ca3784dadec681c583.jpg

Gjør dere noe for å tilpasse dere, eller bruker dere bare strøm slik det passer uansett?

Anonymkode: 8f304...e3c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er litt arg på de høye strømprisene nå. Prøver å tilpasse meg, men det er jo ikke så lett...klær og oppvask må vaskes, vann må varmes opp og bilen må lades. Det er ikke spesielt "billige" tider i døgnet heller.

Gjør dere noe for å tilpasse dere, eller bruker dere bare strøm slik det passer uansett?

Har egentlig ikke så mye å gå på. Som du sier, klær og oppvask må tas. Prøver å huske å skru av alle lys etc, men det monner jo ikke mye. EL-bil har vi ikke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg har ikke noe problem med å betale for strømmen jeg bruker.

Anonymkode: a2af0...b77

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tilpasser kun lading av bil. Synes også prisen er vanvittig høy. Har spotpris og Tibber som leverandør. Hos meg nærmer prisen seg 80 øre.

Anonymkode: d2f60...6b0

• Liker 2
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Jeg kjiper på strømmen ja. Huff, for noen syke priser.  Har lagt ganske lenge rundt 80 øre +/- per kWh nå. Var ikke så dyrt på vinteren engang..da svingte den mer, så jeg kunne starte maskinparken når den var lavest, men nå har det vært jevnt høyt hele døgnet. Sørlandet.

Endret av Hvemsomhelst
AnonymBruker
Skrevet

[ler på nordnorsk]

Anonymkode: 6e7e3...37b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

[ler på nordnorsk]

Haha, ja, jeg ser den. Også enig med @Hvemsomhelst, det har vært mange dager med helt flatt strømpris. Fatter ikke hvordan det er mulig, og hvordan det kan forklares med etterspørsel. Takk for at jeg får klage litt her! 🤷🏼‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har du ikke varmtvannstank?

Anonymkode: acfe7...116

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å være bevisst på strømbruket. Slår av lys, skrur av/ned vannet når jeg sjamponerer håret, vasker fulle maskiner og henger ute til tørk i stedet for tørketrommel, lufter på kvelden i stedet for å sette på vifte eller varmepumpa osv. Nå gjør jeg dette delvis for miljøet og bare for å spare penger. 

Anonymkode: 4b5f1...152

• Liker 1
Skrevet

For mai betalte jeg 67,60øre/kwh. Hvor mye for juni vet jeg ikke enda, men har brukt mindre strøm mot mai mnd. Det er spotprisavtale jeg har.

AnonymBruker
Skrevet

Gidder ikke tilpasse så mye hos meg:

image.png.c0b8f8c6aaab27ea075dc81936e63e89.png

• Liker 1
Skrevet (endret)
13 hours ago, AnonymBruker said:

6mnd fastpris avtale.

Jeg bytter rundt august september til en fast pris med 6mnd binding. Ofte ligger prisen på mellom 25-40øre. Så når det var 1kr for kilowatten på det Værste. Betalte jeg kun 29øre. Anbefales hvis du vil ha forutsigbarhet.

Kan legge til at vi bort i 400kvm hus fra 60tallet. Økning i strøm pris gjør store utslag

Endret av Enterprises
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi tilpasser ikke strømforbruk fordi vi har elbil og mannen har en hobby som bruker mye strøm. Å slå av led-lys er ikke vits.

Anonymkode: b33d2...334

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei jeg har en liten leilighet og min luksus er å ha på alt lys, dusje så lenge jeg vil og bruke elektriske produkter når det passer meg. 

Jeg forurenser svært lite sammenlignet med de som kjører SUV, reiser på storbyweekender og har jacuzzi på hytta så jeg fråtser i strømforbruk med god samvittighet

Anonymkode: 1a894...e0e

AnonymBruker
Skrevet

Nei, gjør ikke det. Det som drar mest strøm er oppvarming, og det har vi jo ikke noe behov for nå på sommeren. Fikk regning på 1000kr i juni. 

Anonymkode: 63871...d33

AnonymBruker
Skrevet

Det vi har gjort nå i sommer er å selvsagt skru av alle ovner og alle varmekabler, men bilen må iblant lades (gjør det alltid på natta uansett, for å fordele bruken), og klær og oppvaskmaskin må gå iblant. Vi fyller alltid da, og det går gjerne en del dager mellom oppvaskmaskin, og iblant en uke og mer mellom klesvask. De aller fleste lys er av døgnet rundt da, siden det er så lyst hele tiden.

Jeg kjører en trommel eller to mindre i måneden og henger ut i stedet, men store utslaget gjør det ikke. 

Klarte å få forbruket ned i 650 kr sist måned (juni), men det er jo ikke gøy når nettleia gjør at det likevel blir 1500 kr. Sukk. Sørlandet er visst aller dyrest i strøm, det er frustrerende.

Anonymkode: 3bf5e...b5c

AnonymBruker
Skrevet

Mars-mai var alle mellom 800 og 900 kr, juni kom på 535 kr. Nettleien var på ca. 570 kr i juni.

Klart vi har varmtvannsbereder også, men som mange andre her på forumet er den slått på kun en tre timers periode midt på natten. Varmen holder seg gjennom dagen.

@Enterprises, det er kjekt med forutsigbarhet, men man kjøper disse strømavtalene av folk som jobber med strøm - de vet rett og slett mer enn oss. Det normale er vel å betale mer enn spotpris over det gitte tidsrommet, noe av grunnen til at forbrukerrådet og andre vanligvis ikke anbefaler disse avtalene. 

Dessuten vil jeg jo ha et aktivt og velfungerende marked. Jeg vil at så mange som mulig bruker strømmen slik at lasten utjevnes, at vi trenger mindre overføringskapasitet og færre kraftverk. Slik bevarer vi mest mulig norsk natur. Bare dumt når vi eksporterer all strøm til utlandet og da likevel trenger å bygge ut de siste vassdrag, og ødelegger vår resterende villmark med vindkraft. 😥

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...