Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har reist til utland nylig? Hvor lang tid tok innsjekking?

Anonymkode: 492da...160

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har stått endel om dette i mediene i det siste, men du kan også lese her på https://avinor.no/informasjon-i-forbindelse-med-koronaviruset/

Reisende må regne med køer og ventetider på grunn av myndighetenes innreiseregler og krav til dokumentasjon

Ved reiser fra Norge til utlandet

1. Sjekk hvilke krav som gjelder dit du skal, og hvilken dokumentasjon du må ha med deg. NB! Sjekk også kravene til land du mellomlander i.
  2. Møt opp i god tid - køer og lange ventetider kan oppstå.
  3. For mange flyselskap gjelder at du må sjekke inn via en bemannet skranke på grunn av dokumentkontroll. Noen flyselskaper har løsninger som gjør at du kan registrere dokumentasjon digitalt. 
  4. Følg med på informasjon fra flyselskapet ditt.

Her finner du informasjon fra EU om krav og regler for innreise til EU-land. Her finner du informasjon fra IATA om krav og regler for innreise til de fleste land i verden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg sett. Men jeg er ute etter erfaringer. Hvor lang tid tar det? Må man møte fem timer før avgang eller holder det med tre, for eksempel?

Anonymkode: 492da...160

• Liker 3
Skrevet

Flydd innlands i dag. Sikkerhetskontrollen er like rask som den pleier i allefall. Det er vel når man kommer hjem og må stå i kl for testing at det er lang kø?

Skrevet

Ja, jeg også lurer på hvor lang innsjekkingen er og om man i det hele tatt må gå til skranken hvis man har kun håndbagasje. Men hvis det er dokumentkontroll pga innreiseskjema må vel alle det.

Lurer på hvor lang tid det tar når man kommer hjem. 

Er det sånn at alle utenlandske flypassasjerer fra hele verden står i samme kø? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg reiste til Roma med SAS onsdag 7. juli. Dette er min erfaring som fullvaksinert med blå/gult coronapass.

Registrerte en PDF av coronapasset hos SAS Travel Ready Center et par dager før avreise og bekreftet at jeg ville fylle ut EUs Passenger Locator Form innen fristen.

Ettermiddagen før avreise fikk jeg SMS om at jeg var godkjent for online innsjekk. Sjekket inn i SAS appen og fikk digitalt boardingkort.

Ankom Gardermoen ca 3 timer før avreise og gikk til en innsjekkingsautomat og hentet bagtag. Festet den til kofferten og leverte kofferten i ubetjent bagdrop. Tok under 15 minutter fra flytoget ankom til jeg gikk til sikkerhetskontrollen. Der var det heller ikke kø og jeg var gjennom mølla på under en halvtime. 

Vær obs på at så og si alt på utlandsdelen i terminalen er stengt, så ikke gå gjennom dørene til "international" med en gang om dere vil ha dere en matbit e.l. før avreise. 

Anonymkode: f720f...c72

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg reiste til Roma med SAS onsdag 7. juli. Dette er min erfaring som fullvaksinert med blå/gult coronapass.

Registrerte en PDF av coronapasset hos SAS Travel Ready Center et par dager før avreise og bekreftet at jeg ville fylle ut EUs Passenger Locator Form innen fristen.

Ettermiddagen før avreise fikk jeg SMS om at jeg var godkjent for online innsjekk. Sjekket inn i SAS appen og fikk digitalt boardingkort.

Ankom Gardermoen ca 3 timer før avreise og gikk til en innsjekkingsautomat og hentet bagtag. Festet den til kofferten og leverte kofferten i ubetjent bagdrop. Tok under 15 minutter fra flytoget ankom til jeg gikk til sikkerhetskontrollen. Der var det heller ikke kø og jeg var gjennom mølla på under en halvtime. 

Vær obs på at så og si alt på utlandsdelen i terminalen er stengt, så ikke gå gjennom dørene til "international" med en gang om dere vil ha dere en matbit e.l. før avreise. 

Anonymkode: f720f...c72

Takk for nyttig info. Når tid på dagen var du der?

Anonymkode: f1d83...90e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...