AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #1 Skrevet 12. juli 2021 Vi har en 12 mnd gammel jente og når hun er med mor ammes hun ca hver halvtime. I dag har det vært 13 ganger de siste 12 timene. Dette gjør det veldig vanskelig når mor reiser bort eller er på jobb. Jeg mener så mye amming ikke er normalt og påvirker humøret til barnet (gråter mye når mor er rundt og mor ikke har lyst til å amme). Barnet er rolig når jeg er alene med henne, ofte i 10-12 timer om gangen. Er dette normalt? Hvor ofte ammer et barn på 12 mnd? Hva er mye? Hun er bestemt på at jeg ikke kan uttale meg om amming ettersom jeg ikke kan amme selv. I tillegg mener jeg at det går utover familien og det andre barnet vårt ettersom mor må sove på dagen fordi hun ammer så mye... :/ Anonymkode: 0e98a...b75 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #2 Skrevet 12. juli 2021 TS her... AITA for å mene at dette blir for mye amming? Anonymkode: 0e98a...b75
GammelKaktus Skrevet 12. juli 2021 #3 Skrevet 12. juli 2021 Det var ofte... Min fikk pupp ganske lenge men i den alderen så var det pupp til dagsoving og nattapupp. Så 2-3 ganger om dagen kanskje mer hvis han ikke var i form eller vi var på reise. Hvorfor er det så mye amming nå liksom? Var det så lenge med det andre barnet og hvor lenge holdt hun på da? 8
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #4 Skrevet 12. juli 2021 Helt normalt! Og mor har helt rett, det er mellom mor og barn når og hvor mye det ammes. Støtt henne og les deg opp på ammingens fordeler istedenfor å sitte inne på kg å klage på henne. Anonymkode: 370f6...fdc 6
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #5 Skrevet 12. juli 2021 Det var veldig ofte, ikke spesielt vanlig nei. Anonymkode: 2e984...9f1 33
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #6 Skrevet 12. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Helt normalt! Og mor har helt rett, det er mellom mor og barn når og hvor mye det ammes. Støtt henne og les deg opp på ammingens fordeler istedenfor å sitte inne på kg å klage på henne. Anonymkode: 370f6...fdc Joda, men når hun er borte i tre dager da blir det jo mitt «problem» når hun ikke vil ta flaske, eller mor er på jobb. Eller hvis mor bare vil sitte i fred på sofaen i noen timer, ikke amme og barnet hyler... problemet her er vel egentlig at barnet ikke skjønner når det kan og når det ikke kan amme... Anonymkode: 0e98a...b75 7
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #7 Skrevet 12. juli 2021 FrøkenMånestråle skrev (6 minutter siden): Det var ofte... Min fikk pupp ganske lenge men i den alderen så var det pupp til dagsoving og nattapupp. Så 2-3 ganger om dagen kanskje mer hvis han ikke var i form eller vi var på reise. Hvorfor er det så mye amming nå liksom? Var det så lenge med det andre barnet og hvor lenge holdt hun på da? TS - Det har vært sånn hele tiden, men er jo mer utfordrende de månedene jeg var i pappaperm. Det andre ammet hun til ca 2-2.5 år, og samme «problem» da. Anonymkode: 0e98a...b75
Hedda-78 Skrevet 12. juli 2021 #8 Skrevet 12. juli 2021 Det er ikke vanlig at en ettåring trenger morsmelk hver time, nei. For babyer under tre mnd er det normalt. For ettåringer er det normalt å spise en god del fast føde, hovednæringen er ikke morsmelk lenger. Hvordan går det med måltidene, spiser h*n noe i det hele tatt? Må vel bli mett av all den melken? 18
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #9 Skrevet 12. juli 2021 Min er 9 mnd og jeg ammer 5-6 ganger i døgnet. Jeg fullammet til barnet var 6 mnd og ammet veldig ofte til barnet var 3 mnd. Det du beskriver er virkelig ikke normalt for et så stort barn, og heller ikke sunt. Spiser ikke ungen fast føde? Det er absolutt anbefalt i den alderen, egentlig fra 6 mnd. Ungen blir jo helt stappa om den både får pupp hver halvtime og får fast føde i tillegg. Som du selv nevner også, så blir dette en uvane. Det er jo tydelig at barnet ikke har noe fysisk behov for å ammes så ofte. At dette ikke er normalt er i hvert fall udiskutabelt. Jeg har aldri i mitt liv hørt om noen som ammer en ettåring så ofte. Det er normalt å amme en nyfødte så ofte, men absolutt ikke ettåringer. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Helt normalt! Og mor har helt rett, det er mellom mor og barn når og hvor mye det ammes. Støtt henne og les deg opp på ammingens fordeler istedenfor å sitte inne på kg å klage på henne. Anonymkode: 370f6...fdc Så du at barnet det er snakk om er ett helt år?! Det er ikke en nyfødt det er snakk om. Anonymkode: e5ac4...e0f 15
Ulven Skrevet 12. juli 2021 #10 Skrevet 12. juli 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Helt normalt! Og mor har helt rett, det er mellom mor og barn når og hvor mye det ammes. Støtt henne og les deg opp på ammingens fordeler istedenfor å sitte inne på kg å klage på henne. Anonymkode: 370f6...fdc Jeg vil ikke si at det er normalt å amme et 12 måneder gammelt barn hver halvtime nei. En nyfødt ja, men dette er et barn som bør ha vanlig kost som hovedernæringskilde, og ikke mengder med morsmelk. 18
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #11 Skrevet 12. juli 2021 Hedda-78 skrev (Akkurat nå): Det er ikke vanlig at en ettåring trenger morsmelk hver time, nei. For babyer under tre mnd er det normalt. For ettåringer er det normalt å spise en god del fast føde, hovednæringen er ikke morsmelk lenger. Hvordan går det med måltidene, spiser h*n noe i det hele tatt? Må vel bli mett av all den melken? Ts - hun spiser ikke mye til måltidene, og da jeg var på 12 mnd kontroll med henne nå var hun samme vekt som ved 10 mnd så jeg ble bedt om å ta henne med på ekstra veiing over sommeren. Anonymkode: 0e98a...b75
GammelKaktus Skrevet 12. juli 2021 #12 Skrevet 12. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Joda, men når hun er borte i tre dager da blir det jo mitt «problem» når hun ikke vil ta flaske, eller mor er på jobb. Eller hvis mor bare vil sitte i fred på sofaen i noen timer, ikke amme og barnet hyler... problemet her er vel egentlig at barnet ikke skjønner når det kan og når det ikke kan amme... Anonymkode: 0e98a...b75 Er det så vanskelig for henne å gi pupp mens hun sitter i sofaen da? AnonymBruker skrev (2 minutter siden): TS - Det har vært sånn hele tiden, men er jo mer utfordrende de månedene jeg var i pappaperm. Det andre ammet hun til ca 2-2.5 år, og samme «problem» da. Anonymkode: 0e98a...b75 Men hvis hun ikke er hjemme på dagtid så er det kanskje på tide å slutte med så mye amming så slipper dere maset. Nå var det ikke like mye amming her i hus som hos dere men hadde jeg ikke hatt ulønnet permisjon og vært hjemme med han så lenge som jeg var så hadde jeg ikke styrt med pupp. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts - hun spiser ikke mye til måltidene, og da jeg var på 12 mnd kontroll med henne nå var hun samme vekt som ved 10 mnd så jeg ble bedt om å ta henne med på ekstra veiing over sommeren. Anonymkode: 0e98a...b75 Da er det jo tydelig at barnet trenger mer mat og ikke fylle den lille magesekken med masse melk. 10
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #13 Skrevet 12. juli 2021 TS her - hun begynte med fast føde ved 6 mnd, men foretrekker pupp og blir da ofte frustrert ved måltidene - og jeg syntes hun spiser da lite. Anonymkode: 0e98a...b75
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #14 Skrevet 12. juli 2021 Hørtes helt grusomt ut. Skikkelig tullete. Helt villt hvordan den ammingen forgudes. Barnet trenger det virkelig ikke! Hen skal gjerne starte i bhg til høsten? Lurt å bare avvenne denne dårlige vanen med en gang. Ler meg ihjel av disse mødrene som tror amming er hele livet. Hilsen tobarnsmor. Anonymkode: 76e7f...772 17
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #15 Skrevet 12. juli 2021 TS her - hun var på jobb 7-8 timer om dagen fra barnet var 8 mnd, og jeg var i pappaperm. Den siste måneden har hun hatt ferie - og da mener hun jeg skal ta barnet ettersom jeg er i pappaperm så hun kan side lenge hver dag og slappe av på sofaen eller kjøkkenet, uten å måtte amme. Når hun tar barnet (etter 16 som regel) ammer hun «hele tiden» Anonymkode: 0e98a...b75
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #16 Skrevet 12. juli 2021 Hedda-78 skrev (11 minutter siden): Det er ikke vanlig at en ettåring trenger morsmelk hver time, nei. For babyer under tre mnd er det normalt. For ettåringer er det normalt å spise en god del fast føde, hovednæringen er ikke morsmelk lenger. Hvordan går det med måltidene, spiser h*n noe i det hele tatt? Må vel bli mett av all den melken? Hovednæring skal være mm eller mme frem til 12 mnd... Anonymkode: ac9eb...655 5
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #17 Skrevet 12. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): TS her - hun var på jobb 7-8 timer om dagen fra barnet var 8 mnd, og jeg var i pappaperm. Den siste måneden har hun hatt ferie - og da mener hun jeg skal ta barnet ettersom jeg er i pappaperm så hun kan side lenge hver dag og slappe av på sofaen eller kjøkkenet, uten å måtte amme. Når hun tar barnet (etter 16 som regel) ammer hun «hele tiden» Anonymkode: 0e98a...b75 *sove lenge Anonymkode: 0e98a...b75
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #18 Skrevet 12. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hørtes helt grusomt ut. Skikkelig tullete. Helt villt hvordan den ammingen forgudes. Barnet trenger det virkelig ikke! Hen skal gjerne starte i bhg til høsten? Lurt å bare avvenne denne dårlige vanen med en gang. Ler meg ihjel av disse mødrene som tror amming er hele livet. Hilsen tobarnsmor. Anonymkode: 76e7f...772 Ja, barnehagestart 2. august. Anonymkode: 0e98a...b75
Hedda-78 Skrevet 12. juli 2021 #19 Skrevet 12. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hovednæring skal være mm eller mme frem til 12 mnd... Anonymkode: ac9eb...655 Ja, nettopp. Dette barnet er 12 mnd, ergo er ikke morsmelk hovednæring lenger. Eller...burde ikke være. 7
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #20 Skrevet 12. juli 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hørtes helt grusomt ut. Skikkelig tullete. Helt villt hvordan den ammingen forgudes. Barnet trenger det virkelig ikke! Hen skal gjerne starte i bhg til høsten? Lurt å bare avvenne denne dårlige vanen med en gang. Ler meg ihjel av disse mødrene som tror amming er hele livet. Hilsen tobarnsmor. Anonymkode: 76e7f...772 Dårlig vane? Mm er anbefalt frem til 2 år. Så en dårlig vane er det ikke. Hvorfor avvenne amming før bhg, egentlig? Anonymkode: ac9eb...655 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå