Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet på min nåværende arbeidsplass i snart 5 år, og har de siste 2,5 årene hjulpet til og vært ekstrahjelp på en annen avdeling ved behov. I min «faste» avdeling har jeg en 20% kontrakt og det er en stilling hvor jeg er på bena hele dagen med få pauser. I stillingen hvor jeg hjelper til ekstra sitter jeg dog på et kontor, og jeg har likt å kunne ha denne variasjonen ettersom jeg får svært vondt i bena og blir sliten når jeg kun står og jobber. Jeg har likevel ikke kontraktsfestet at jeg er er ekstra i denne avdelingen men det er bare noe som er underforstått og jeg har hatt muligheten til å plukke vakter der som jeg vil.

Det må legges til at jeg i min «faste» stilling og avdeling jobber langt mer enn de 20% jeg har kontrakt på, og stiller opp mer enn noen andre i avdelingen. I det siste, og på grunn av korona har det vært mye sykdom og karantener som må overholdes, og dermed har vi vært noe underbemannet til tider. Vi er ca. 20 stykker på min faste avdeling, men likevel er jeg en av få som stiller opp ved sykdom. 

Nå har det seg slik at min sjef er «irritert» over at jeg tar vakter på denne andre avdelingen fordi jeg da ikke er til disposisjon i min avdeling ved behov. Hun mener jeg ikke kan ta vakter der dersom det også er en ledig vakt der jeg egentlig jobber. Kan hun nekte meg dette? Tiden utover mine 20% er i realiteten min fritid som jeg kan disponere fritt slik jeg ønsker. Jeg synes det er godt med variasjon og synes det er mer moro å jobbe på den andre avdelingen. 

Er det noen som vet om jeg kan bli nektet å ta en vakt i den andre avdelingen dersom det også er en ledig vakt der jeg egentlig skal jobbe? Ofte er det ingen ledige vakter i min avdeling når jeg plukker disse andre vaktene, men plutselig blir det sykdom og/eller andre uforutsette hendelser og jeg blir «nærmest» en syndebukk fordi jeg da allerede jobber i den andre avdelingen og ikke kan jobbe. 

Har sett meg lei på å stille opp så mye som jeg gjør men kun få dritt tilbake av arbeidsgiver og vurderer nå og kun ta mine faste vakter og ingenting mer dersom jeg blir nektet jobb i andre avdelinger.

Anonymkode: 04cd4...a5a

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det må også legges til at flere av de andre på min avdeling også har andre jobber ved siden av på andre arbeidsplasser, men det er likevel jeg som stilles spørsmål ved og blir syndebukk fordi jeg hjelper til på andre avdelinger på SAMME arbeidsplass.

• Liker 1
Skrevet

Nei, arbeidsgiveren har ikke "krav" på at du skal stille opp utover kontraktsfestet stillingsprosent. De kan ikke diktere hva du skal gjøre i tiden du ikke er satt opp på jobb hos dem, slik at du er tilgjengelig sånn i tilfelle de trenger folk. Da må de faktisk enten betale deg for å ha bakvakt og vente på å bli innkalt, eller gi deg høyere stillingsprosent slik at det er forutsigbart at du skal jobbe mer der du "egentlig" er ansatt.

AnonymBruker
Skrevet

Fantastiske arbeidsgivere som ikke vil gi mer % på kontrakt men likevel ha arbeidstageren tilgjengelig døgnet rundt hver dag hele året. Det finnes det mange av og det er ikke positivt for arbeidstageren. 

Utover de 20% gjør du i stort sett som du vil. 

Anonymkode: aa299...ed5

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Fantastiske arbeidsgivere som ikke vil gi mer % på kontrakt men likevel ha arbeidstageren tilgjengelig døgnet rundt hver dag hele året. Det finnes det mange av og det er ikke positivt for arbeidstageren. 

Men sånn er det i arbeidslivet anno 2021. Ikke protester, bukk og se ned, så får du jobb. Hvis ikke får man ikke jobb. Det er dessverre veldig enkelt. 

Anonymkode: 17f04...99d

AnonymBruker
Skrevet

Om hun virkelig vil ha deg, be henne gi deg en bedre kontrakt 

Anonymkode: bb049...205

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men sånn er det i arbeidslivet anno 2021. Ikke protester, bukk og se ned, så får du jobb. Hvis ikke får man ikke jobb. Det er dessverre veldig enkelt. 

Ergo, man har fortsatt bruk for fagforeninger. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Fortsett som du gjør. 

Og så finner du jobb en annen plass etterhvert. 

Anonymkode: a7374...664

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
lillesnillelilla skrev (1 minutt siden):

Ergo, man har fortsatt bruk for fagforeninger. 

Bruker du fagforeninger for mye, så finner arbeidsgiver en annen vikarierende grunn til å bli kvitt deg. Så nei, du har ingen rettigheter i praksis, jobber du et sted eier arbeidsgiver deg. Sånn er det bare. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja og de heter kommunen

Anonymkode: 9c473...0f8

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bruker du fagforeninger for mye, så finner arbeidsgiver en annen vikarierende grunn til å bli kvitt deg. Så nei, du har ingen rettigheter i praksis, jobber du et sted eier arbeidsgiver deg. Sånn er det bare. 

Nei. Arbeidsgiver eier deg ikke. Fagforeninger brukes heller ikke bare av den enkelte arbeidstaker, men også for hele arbeidsstyrken. Med en slik holding som din hadde vi nok ikke hatt 37.5 timers arbeidsuke og såpass gode arbeidsforhold som vi er heldige å ha i dag. Så klart alt kan bli bedre - men man kan aldri få en ordning som er perfekt for alle. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja og de heter kommunen

Anonymkode: 9c473...0f8

Stat og kommune burde gå forran som gode eksempler, men de er verre enn noen. 

Stat og kommune velger også billigste dårlige anbud fra firmaer i andre land som ikke har de reglene Norge har. Norske firmaer er jo dyre å bruke så det gjør de helst ikke. (Dyre pga lovverk pålagt dem av staten). 

Jeg skjønner egentlig ikke dette. 

Anonymkode: e4603...132

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
lillesnillelilla skrev (1 minutt siden):

Nei. Arbeidsgiver eier deg ikke. Fagforeninger brukes heller ikke bare av den enkelte arbeidstaker, men også for hele arbeidsstyrken. Med en slik holding som din hadde vi nok ikke hatt 37.5 timers arbeidsuke og såpass gode arbeidsforhold som vi er heldige å ha i dag. Så klart alt kan bli bedre - men man kan aldri få en ordning som er perfekt for alle. 

Det blir stadig verre i arbeidslivet igjen, de gode tidene er slutt for stadig flere, så at man har gode ordninger gjelder stadig færre. 

Arbeidslivet har blitt mer brutalt, og skal man kjempe seg frem må man ha baller nok til å bruke mer ufine metoder (sjikane, trusler og i ytterste konsekvens vold).

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det blir stadig verre i arbeidslivet igjen, de gode tidene er slutt for stadig flere, så at man har gode ordninger gjelder stadig færre. 

Arbeidslivet har blitt mer brutalt, og skal man kjempe seg frem må man ha baller nok til å bruke mer ufine metoder (sjikane, trusler og i ytterste konsekvens vold).

Ergo, man må støtte opp om fagforeningene. Alene får man ikke utrettet mye 

• Liker 3
Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har jobbet på min nåværende arbeidsplass i snart 5 år, og har de siste 2,5 årene hjulpet til og vært ekstrahjelp på en annen avdeling ved behov. I min «faste» avdeling har jeg en 20% kontrakt og det er en stilling hvor jeg er på bena hele dagen med få pauser. I stillingen hvor jeg hjelper til ekstra sitter jeg dog på et kontor, og jeg har likt å kunne ha denne variasjonen ettersom jeg får svært vondt i bena og blir sliten når jeg kun står og jobber. Jeg har likevel ikke kontraktsfestet at jeg er er ekstra i denne avdelingen men det er bare noe som er underforstått og jeg har hatt muligheten til å plukke vakter der som jeg vil.

Det må legges til at jeg i min «faste» stilling og avdeling jobber langt mer enn de 20% jeg har kontrakt på, og stiller opp mer enn noen andre i avdelingen. I det siste, og på grunn av korona har det vært mye sykdom og karantener som må overholdes, og dermed har vi vært noe underbemannet til tider. Vi er ca. 20 stykker på min faste avdeling, men likevel er jeg en av få som stiller opp ved sykdom. 

Nå har det seg slik at min sjef er «irritert» over at jeg tar vakter på denne andre avdelingen fordi jeg da ikke er til disposisjon i min avdeling ved behov. Hun mener jeg ikke kan ta vakter der dersom det også er en ledig vakt der jeg egentlig jobber. Kan hun nekte meg dette? Tiden utover mine 20% er i realiteten min fritid som jeg kan disponere fritt slik jeg ønsker. Jeg synes det er godt med variasjon og synes det er mer moro å jobbe på den andre avdelingen. 

Er det noen som vet om jeg kan bli nektet å ta en vakt i den andre avdelingen dersom det også er en ledig vakt der jeg egentlig skal jobbe? Ofte er det ingen ledige vakter i min avdeling når jeg plukker disse andre vaktene, men plutselig blir det sykdom og/eller andre uforutsette hendelser og jeg blir «nærmest» en syndebukk fordi jeg da allerede jobber i den andre avdelingen og ikke kan jobbe. 

Har sett meg lei på å stille opp så mye som jeg gjør men kun få dritt tilbake av arbeidsgiver og vurderer nå og kun ta mine faste vakter og ingenting mer dersom jeg blir nektet jobb i andre avdelinger.

Du har avtalt 20 stilling som arbeidsplassen disponerer din tid. Utover det har du ingen forpliktelser og kan velge og vrake i ledige vakter akkurat som du selv ønsker det. Arbeidsgiver kan jo forplikte seg til mer og kan tilby deg høyere stilling dersom de trenger deg og ønsker mer av din tid. 

Du har helt rett og du kan selvfølgelig styre ekstravakter akkurat som du selv ønsker det. 

AnonymBruker
Skrevet
lillesnillelilla skrev (2 minutter siden):

Ergo, man må støtte opp om fagforeningene. Alene får man ikke utrettet mye 

Spørs hvor langt man er villig til å gå det, og om man er villig til å tråkke ned andre brutalt når de forsøker å tråkke ned deg. Men det er egentlig helt menneskelig, brutal oppførsel besvares med ennå mer brutal oppførsel. Slik har mennesker egentlig utviklet seg til å kjempe og overleve. I det moderne arbeidslivet kommer mennesker litt nærmer naturtilstanden.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Jeg trodde også at jeg stod fri til å disponere min tid slik jeg selv ønsker, men tydeligvis er jeg forpliktet min avdeling og ingen andre mener nå min sjef.. 

Hun mener jeg må spørre henne dersom jeg ønsker å ta ekstravakter i andre avdelinger, men det blir for dumt for meg. Hvorfor er jeg den eneste som skal stille opp men ingen andre?

Jeg stiller opp såpass mye med min 20% kontrakt at jeg jobber 180 timer denne måneden.. Ser det er flere av dere som sier at jeg har krav på en høyere prosent og det vet jeg, men jeg er student og har i utgangspunktet ikke lyst på en høyere stilling fordi jeg liker fleksibiliteten og det å ha muligheten til å si nei. Vakter vet jeg uansett at jeg får ettersom arbeidsmoralen hos mange av mine kollegaer tydeligvis ikke er tilstede..

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stat og kommune velger også billigste dårlige anbud fra firmaer i andre land som ikke har de reglene Norge har. Norske firmaer er jo dyre å bruke så det gjør de helst ikke. (Dyre pga lovverk pålagt dem av staten). 

Leverandører som leverer tilbud til offentlige anbud stiller likt - kravene til leverandøren er de samme uansett hvor firmaet befinner seg. Det ses på mer enn pris i slike saker. 

Skrevet

TS: står det noe i arbeidskontrakten din om konflikt med andre arbeidsgivere? I en tidligere jobb ønsket de ikke at jeg skulle jobbe ekstra hos noen andre uten å avklare det. Det skal dog sies at jeg allerede jobbet 100 %, og det da hadde med at jeg såklart skulle prioritere den faste jobben, sånn at ikke den faste jobben måtte lide hvis jeg ble sliten av ekstra jobb etc. 

AnonymBruker
Skrevet

et annet punkt :

du har jobbet i fem år i samme firma, men du har jobbet ekstravakter. du kan ha krav på å få oppjustert din stillingsprosent til gjennomsnittet av din faktiske arbeidstid. husker ikke regelen, men det er lovfestet. 

dette bør du snakke med fagforeningen om. 

Anonymkode: f71a3...1da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...