Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Imariuz skrev (4 timer siden):

Staten kan aldri nå privat sektors evne til å skape arbeidsplasser og skape nye produkter og fremskritt innen forskning osv. Det viser alle statistikker og forskning.

Da litt ironisk at staten klarte å få en mann på månen i 1969, mens det private så vidt klarte å få en mann ut av atmosfæren i 2021.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
PeeWee skrev (3 minutter siden):

Da litt ironisk at staten klarte å få en mann på månen i 1969, mens det private så vidt klarte å få en mann ut av atmosfæren i 2021.

NASA hadde monopol i mange tiår, så det er vel ikke så rart.

• Liker 1
Skrevet
Imariuz skrev (4 minutter siden):

NASA hadde monopol i mange tiår, så det er vel ikke så rart.

Det var fritt frem for private i andre land å forsøke seg, og det private har da ikke klart noe tilsvarende i tilsvarende tidsrom. 

• Liker 1
Skrevet
PeeWee skrev (1 minutt siden):

Det var fritt frem for private i andre land å forsøke seg, og det private har da ikke klart noe tilsvarende i tilsvarende tidsrom. 

Nei, de fleste land hadde forbud og statlig monopol som gradvis ble avviklet.

• Liker 1
Skrevet
Imariuz skrev (Akkurat nå):

Nei, de fleste land hadde forbud og statlig monopol som gradvis ble avviklet.

Det er uansett tidshorisonten siden forbudet ble opphavet, og de private kunne jo også ha kommet det offentlige i forkjøpet, men det skjedde jo ikke. 

Skrevet
PeeWee skrev (4 minutter siden):

Det er uansett tidshorisonten siden forbudet ble opphavet, og de private kunne jo også ha kommet det offentlige i forkjøpet, men det skjedde jo ikke. 

Å bygge opp dette tar tid og krever mye kapital, så med tanke på hvor kort tid siden det er at forbudet og monopolet ble opphevet er de godt i rute mot hva man kan forvente. Og nå er det de private som leder an utviklingen her også, som i så mange andre sektorer.

• Liker 1
Skrevet
Imariuz skrev (På 12.7.2021 den 19.33):

Blokaden har liten effekt på den kubanske økonomien, hovedproblemet deres er den mislykkede økonomiske politikken de har drevet med det siste halvåret som skaper ufrihet og fattigdom for kubanerne slik sosialismen har i alle land det har blitt innført. At man innfører blokader mot diktaturer er helt normalt og et nødvendig virkemiddel for å presse frem endringer.

Hvorfor har ikke USA innført blokader mot Saudi-Arabia da?

• Liker 3
Skrevet

Cubanere flest hadde det vel ikke så godt under Batista, heller.  Revolusjoner skjer av en grunn. 

Ikke at de fikk det bedre under Castro...

Skrevet
Imariuz skrev (På 15.7.2021 den 18.45):

Å bygge opp dette tar tid og krever mye kapital, så med tanke på hvor kort tid siden det er at forbudet og monopolet ble opphevet er de godt i rute mot hva man kan forvente. Og nå er det de private som leder an utviklingen her også, som i så mange andre sektorer.

Hei igjen. Trådstarter her. Jeg tror at etter å ha lest meg opp mye mer og informert meg mere de siste dagene. Trekker jeg herved mine konklusjoner tilbake 😂

jeg tror at castro brødrene og che guevara var noen bøller. De tok over øya, isolerte befolkningen. Serverte det cubanske folket en og samme løgnen i 60år. Om at USA er fienden og at på grunn av blokaden er landet ruinert. Sannheten er at det ikke finnes en blokade men en embargo. Som da betyr at Cuba kan fritt handle med andre land, bortsett fra USA. Det kan fint hende at embargoen har hatt en liten betydning på økonomien, men ikke i den grad at landet ligger i ruiner og ser ut som en krigssone. Det har ikke blitt bygget eller fixet på noe der siden 1959. Folk sulter imens castro og diaz canel familien lever i luksus i Miami. Saken blir heller ikke bedre når castro familien har en formue på 900 millioner dollar. Det jeg nå sitter med er at Fidel er en tyran. Han har manipulert det cubanske folket med «vi må kjempe mot fienden», folk har levd horrible liv mens los castros har kost seg i luksus. 

Det kommunistiske partiet har gitt befolkningen akuratt nok med mat, helsehjelp og tak over hodet, akuratt nok til å overleve og kunne fortsette som slaver for dem. 
Hadde det vært sant at USA er en fiende og vil ødelegge dem, hadde ikke Fidel hatt behov for å isolere folket, null tilgang til internett eller resten av verden. 
Det jeg dermed lurer på er hvorfor har ingen gjort noe ? Er det virkelig ingenting andre land kan gjøre mot sånne regimer? 

En ting jeg ikke har endret mening på er det at USA ville ha Cuba eller en del av Cuba og at det var liksom dette man skulle beskytte seg mot. Det er greit nok. Men at Fidel og hele slekta hans lever i luksus mens befolkningen hans lider, viser bare hvor ondskapsfull han var som alle andre diktatorer. 

ts 

Skrevet
On 7/16/2021 at 6:28 PM, jabx said:

Hvorfor har ikke USA innført blokader mot Saudi-Arabia da?

Har du fått svar på dette betimelige spørsmålet?

Skrevet

Er jo sånn kommunister er. De vil heller at alle skal tjene 100 000 enn at noen skal tjene 300 000 og andre tjene 600 000. Tenk at misunnelse skal ha et så stort tak på enkelte mennesker at de ønsker fattigdom velkommen sålenge alle er like fattige.

• Liker 2
Skrevet
Charlie Amberson skrev (13 timer siden):

Er jo sånn kommunister er. De vil heller at alle skal tjene 100 000 enn at noen skal tjene 300 000 og andre tjene 600 000. Tenk at misunnelse skal ha et så stort tak på enkelte mennesker at de ønsker fattigdom velkommen sålenge alle er like fattige.

Men er virkelig hva andre tjener totalt irrelevant for din lykke? Sosial status er jo et biologisk betinget gode i seg selv, men man behøver ikke trekke inn det. Faktum er jo at samfunnet bygges opp rundt hva folk flest har. Hvis folk flest har datamaskin med internett, så skjer ting som bankbetalinger, søk etter arbeid og mye annet over internett. Har folk flest bil så legges butikkene til områder godt utenfor bykjernene hvor det er lett å parkere. Dette betyr at hvis du har mindre enn det som er vanlig, så mister du også mange muligheter til å leve et liv som er normalt etter standarden i samfunnet man lever i. Å se bort fra dette er å se bort fra den menneskelige natur. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...