Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

📸

For to år siden tok jeg ett bilde og sendte til en bedrift (bildet involverte ett produkt av bedriften). 
De ønsket og legge bildet ut på facebooksiden sin som reklame. Det var helt greit for meg. 

MEN, nå viser det seg at bildet er blitt brukt i hytt og pine. I reklameblad hos ett flyselskap, forskjellige reklamegreier på Instagram, og også nå i en bok om reise.(!) 
(Fikk tilsendt bilde av min tante som tilfeldigvis leste boka og kjente igjen bildet mitt.)

Det er ingen som har spurt meg om dette, det har liksom bare blitt delt ut fra bedriften til alle som vil bruke det. 🤨 

Har jeg noen rettigheter her og hvordan går jeg fram isåfall?

Anonymkode: 45302...66e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da anmelder du dem. Rett og slett. 
Alle som har brukt bildet ditt uten din tillatelse skal nå betale deg for å ha brukt bilde uten tillatelse. 
Har vært gjennom det samme, endte i mekling og endte med at jeg fikk en god sum penger og bildene ble fjernet der de kunne bli fjernet

Kjenner også en annen fotograf som solgte nyhetsbilder til en avis. Så endte det opp med at andre aviser brukte samme bilder (store aviser som Aftenposten m.fl). De ble politianmeldt og han endte opp med å få godt over 100.000kr i erstatning 

Anonymkode: e0944...c7f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Har også noen bilder som har kommet på avveie, men orker ikke ta kampen.

Anonymkode: 34bdd...f12

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Da anmelder du dem. Rett og slett. 
Alle som har brukt bildet ditt uten din tillatelse skal nå betale deg for å ha brukt bilde uten tillatelse. 
Har vært gjennom det samme, endte i mekling og endte med at jeg fikk en god sum penger og bildene ble fjernet der de kunne bli fjernet

Kjenner også en annen fotograf som solgte nyhetsbilder til en avis. Så endte det opp med at andre aviser brukte samme bilder (store aviser som Aftenposten m.fl). De ble politianmeldt og han endte opp med å få godt over 100.000kr i erstatning 

Anonymkode: e0944...c7f

Jeg vurderer i første omgang om sende faktura til forlaget sammen med et saksbrev. Problemet er og finne ut hvor mye jeg skal fakturere for. Noen ide?

AnonymBruker
Skrevet

Anmeldelse har lite for seg. Dette er privatrettslig. Jeg har erfart dette før og har noen råd. 

Først går du gjennom dialogen du hadde med firmaet. Og vær 100% sikker på at det kun var tillatelse til bruk på Facebook som var avtalen. 

Deretter dokumenterer du hvor mange ulike steder bildet har blitt brukt og fra når. Lag en god oversikt. 

Prissetting er alltid vanskelig, men Norsk Journalistlag har en god oversikt på sidene sine. Det må såklart justeres etter omfanget, varighet +++ Og ved bruk uten tillatelse, er det vanlig å doble taksten. 

Send en mail til firmaet med faktura og be de ta stilling til faktura. Legg ved skjermbilde av avtalen dere gjorde. 

Om de ikke vil betale og henviser til god tro osv, ikke gi deg. Neste skritt blir da purring og forliksrådet. 

Se bildetyveri.no og åndsverkloven paragraf 83. 

Anonymkode: fa287...37d

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Glemte link til norsk journalistlag: https://www.nj.no/vare-lag/nj-frilans/din-okonomi/veiledende-frilanssatser/

Er det store kampanjer, er det ikke uvanlig med 50.000,- for et bilde. Dobbelt om de ikke har avtale og bruker uten tillatelse. 

Anonymkode: fa287...37d

Ser diverse priser på de sidene du viser til, men dette tilfellet er en bok og omfanget er ganske stort? 

Har forøvrig ingen skriftlig avtale med firmaet, det var kun sånn «jeg er så fornøyd med opplevelsen, se dette kule bildet jeg tok» også sa firmaet «kan vi få legge det ut på facebook-siden vår?» 

Svarte såklart ja til det. 

Jeg ønsker ikke gjøre meg uvenn med firmaet heller fordi jeg vil fortsatt komme til å ha mye med de framover å gjøre, men jeg synes det er direkte frekt og gi ut en bok med mitt bilde og ikke spørre/gi meg beskjed om det. 
hadde det ikke vært for at en nær slektning kjøpte denne boken helt tilfeldig, hadde jeg nokk inke funnet ut av det heller. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da tar du den dialogen med firmaet først. Har et bilde blitt lagt ut på Facebook, har du jo gitt opp rettighetene til Facebook - som siden kan selge det videre til andre aktører også. Mener noe slikt står i EULAen. Derfor legger jeg aldri ut mine beste bilder på Facebook, men henviser heller til de med lenke.

Anonymkode: 5539a...d6d

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, nilen2 said:

Ser diverse priser på de sidene du viser til, men dette tilfellet er en bok og omfanget er ganske stort? 

Har forøvrig ingen skriftlig avtale med firmaet, det var kun sånn «jeg er så fornøyd med opplevelsen, se dette kule bildet jeg tok» også sa firmaet «kan vi få legge det ut på facebook-siden vår?» 

Svarte såklart ja til det. 

Jeg ønsker ikke gjøre meg uvenn med firmaet heller fordi jeg vil fortsatt komme til å ha mye med de framover å gjøre, men jeg synes det er direkte frekt og gi ut en bok med mitt bilde og ikke spørre/gi meg beskjed om det. 
hadde det ikke vært for at en nær slektning kjøpte denne boken helt tilfeldig, hadde jeg nokk inke funnet ut av det heller. 

Her har du skutt deg selv i foten... Aldri si ja til å legge ut noe på Facebook. Facebook eier alt som blir lagt ut der. 

AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (42 minutter siden):

Her har du skutt deg selv i foten... Aldri si ja til å legge ut noe på Facebook. Facebook eier alt som blir lagt ut der. 

Nei, det gjør de ikke. Eller, Facebook eier, men jeg har fortsatt mine personlige rettigheter. 

Så hvis du legger ut en selfie som ett profilbilde så kan noen bare ta bildet og bruke det i en bok? 😂 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, det gjør de ikke. Eller, Facebook eier, men jeg har fortsatt mine personlige rettigheter. 

Så hvis du legger ut en selfie som ett profilbilde så kan noen bare ta bildet og bruke det i en bok? 😂 

Tror du må lese litt på Facebook sine vilkår. 

Kan fort hende at den latteren din setter seg fast i halsen.

Anonymkode: 90567...93d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tror du må lese litt på Facebook sine vilkår. 

Kan fort hende at den latteren din setter seg fast i halsen.

Ikke bekymre deg for det du. Snakket med advokat i går. Jeg har alle rettigheter. Åndsverkloven😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser du har fått noen gode (og noen mindre gode råd) allerede. Mitt råd er å sende faktura med minst dobbel sats. NJ har satsen 2990 kroner for engangsbruk av foto. Siden bildet har blitt brukt i flere flater ville jeg tatt utgangspunkt i 10 000 kroner i første omgang. Dette er småpenger for en bedrift. Siden de heller ikke har kreditert deg som fotograf kan du vurdere å øke enda mer. 

Og bare ignorer alle som sier du mister alle rettigheter når bildet er på Facebook. De har ikke peiling. Det er åndsverkloven som gjelder, noe disse folkene også kan komme til å merke på lommeboka dersom de begynner å bruke bilder de finner på Facebook. 

Anonymkode: 08859...26d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke bekymre deg for det du. Snakket med advokat i går. Jeg har alle rettigheter. Åndsverkloven😊

Jeg bekymrer meg overhode ikke for en anonym bruker på KG 😂😂

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg bekymrer meg overhode ikke for en anonym bruker på KG 😂😂

Kan du ikke heller forklare hva Facebook sine vilkår har med bildetyveri å gjøre?

Anonymkode: 08859...26d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...