Gå til innhold

Alltid ringe mulig arbeidsgiver etter jobbsøknad?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som tittelen viser, ringer du alltid mulig arbeidsgiver etter du har søkt på en stilling?

Jeg tenker at det er lurt ift at de skal huske navnet mitt/vise at jeg er interessert osv, men samtidig tenker jeg at jeg søker på stillingen nettopp fordi jeg er interessert? Og ikke minst tenker jeg at skal jeg ringe, så bør jeg ha noen virkelig gode spørsmål, og de vil jeg egentlig «spare» til et evt jobbintervju. 
Hva er egentlig vanlig i dag, og hva tenker folk er best å gjøre i en søkeprosess?

Anonymkode: e5914...c6c

AnonymBruker
Skrevet

Aldri ringt.

Anonymkode: 60db9...166

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Masete. Man kan ringe når det har gått en stund for å sjekke hvor de er i prosessen med å kalle inn til intervju feks. 

Anonymkode: 73e20...794

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Som tittelen viser, ringer du alltid mulig arbeidsgiver etter du har søkt på en stilling?

Jeg tenker at det er lurt ift at de skal huske navnet mitt/vise at jeg er interessert osv, men samtidig tenker jeg at jeg søker på stillingen nettopp fordi jeg er interessert? Og ikke minst tenker jeg at skal jeg ringe, så bør jeg ha noen virkelig gode spørsmål, og de vil jeg egentlig «spare» til et evt jobbintervju. 
Hva er egentlig vanlig i dag, og hva tenker folk er best å gjøre i en søkeprosess?

Jeg ringer så godt som  aldri. Jeg tenker som så at jeg skal ha svært gode spørsmål for at det skal slå positivt ut. Arbeidsgiver får sikkert en solid bunke og hvis alle skal ringe "bare for å ringe" så blir det et irritasjonsmoment. Ville ringt dersom det var noe jeg virkelig lurte på i forbindelse med stillingsannonsen. Prøvde meg en gang men kontaktperson tok ikke telefonen. Fikk svar på mail på det jeg lurte på da. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, nei nei og nei.

Når noen ansetter noen, så er det 1 av 1000 oppgaver de jobber med. Om du ringer kl 14:00 en tilfeldig dag og har ingenting fornuftig å komme med, så hjelper det deg _0_
Jeg jobber i bransjen og det er heller motsatt effekt.

Om du derimot lurer på noe relevant og har noen relevante spørsmål som viser interesse/forståelse, så kan det hjelpe, men det er heller tvilsomt.

Dette er en misforstått greie som ofte gjentas i media. "Ring og vis interesse" 
Realiteten er ofte at jeg har ikke starte å se igjennom kandidater ennå, det du sier blir ikke notert ned eller lagret noe sted uansett og med mindre du virkelig var interessant, så har det motsatt effekt. 

Anonymkode: dab92...f3c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er kun på jobbklubb det hevdes man bør ringe arbeidsgiver for å vise interesse. I den virkelige verden blir denslags mas ikke satt pris på.

Anonymkode: 8e8c2...8d4

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ringt noen ganger per uke. Vis at du er interessert! Mange gjør feilen ved å være altfor passive 

Anonymkode: 3c961...e63

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er kun på jobbklubb det hevdes man bør ringe arbeidsgiver for å vise interesse. I den virkelige verden blir denslags mas ikke satt pris på.

Anonymkode: 8e8c2...8d4

Dette. 

Jeg har dog ringt og mast for å få jobb, men da har det ikke vært snakk om en utlyst stilling. Å ringe bare for å ringe er bare tull og bortkastet tid. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ville ringt noen ganger per uke. Vis at du er interessert! Mange gjør feilen ved å være altfor passive 

Lol

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ringer FØR jeg eventuelt sender inn en søknad for å høre mer om stillingen

Anonymkode: e1a02...55b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg ansetter mennesker inn i en stor bedrift. Nærmest kontinuerlig til en eller annen stilling. Hadde noen av søkerne ringt flere ganger hver uke hadde jeg blitt gal. Og i tillegg lurt på om de var like masete og krevende i arbeidstiden.

Vurderer etter cv og søknad, ikke telefonsamtaler. Ønsker å vurdere søkerne på likt grunnlag.

Har du en godt skrevet søknad og relevant erfaring/utdannelse så trenger du ikke ringe.

Anonymkode: 15c43...786

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Å ringe bare for å ringe tenker jeg har motsatt effekt. Tror det er mer negativt enn positivt generelt sett. Hvis en stilling har 200 søkere og alle vil ringe for å bli «husket» så bruker jo rekruttereren flere arbeidsdager bare på å høre på tull. Og ingen blir «husket» heller. 

Hvis man har et ordentlig spørsmål er det greit å ringe, men pass på at det ikke allerede står lett tilgjengelig på Internett eller i annonsen… 

Anonymkode: 8b047...1ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi mottar ofte 100-200 søknader på våre utlyste stillinger. Jeg er en vanlig mellomleder med personalansvar og mange andre oppgaver. Hva tror du jeg ville synes dersom 200 mennesker skulle ringe meg? 

Anonymkode: e6804...822

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar! Da tenker jeg at jeg sitter stille i båten mens jeg håper det beste😬

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Man ringer kun dersom man faktisk har spørsmål om stillingen som kan avgjøre om man faktisk søker eller ikke.

jeg har kun ringt en gang, og det var for å spørre om de hadde mottatt søknad og CV, da jeg ikke fikk noen bekreftelse (automatisk fra systemet). 

Ringer man så må man være forberedt til å svare på spørsmål. 

Anonymkode: 5dc80...cb1

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.7.2021 den 19.03):

Tusen takk for alle svar! Da tenker jeg at jeg sitter stille i båten mens jeg håper det beste😬

Du må aldri - aldri - ringe for å få følge opp en søknad. 

Jeg kan ikke presisere det hardt nok for deg og andre hvor viktig det faktisk er. 

I en søkeprosess er du én av flere 100 søkere. Tenk hvis alle skulle ringt kort tid etter at søknadsfristen gikk ut? 

Den samtalen blir sett på som unødvendig, uønsket og masete, og kan potensielt sette deg i negativt lys hvis du er uheldig. Du får heller ingenting ut av samtalen, og må uansett vente til du hører fra dem. 

Anonymkode: 53874...4ad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

På de jobbene jeg har søkt og arbeidsplassene jeg har vært på de siste åra har jeg ikke hørt om under hundre søkere til en eneste stilling. Det er altfor mange om beina om dagen, så å måtte ta imot telefoner tror jeg ikke noen har tid til lenger.

Anonymkode: 0d5ef...8c8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig i tvil selv nå. Er nyutdannet og har søkt på veldig mange jobber de siste mnd, men ikke fått et eneste intervju. Har noen venninner som har fått jobb etter studiet, og alle hadde da fått intervjuet etter å ha ringt arbeidsgiver. Snakket så med sjefen min der jeg jobber som ferievikar nå, og fikk beskjed om at jeg rett og slett må vere mer på og ringe etter å ha søkt. Sjefen min sier at det settes pris på at man ringer. Men i denne tråden er alle negative til å ringe? Jeg har ikke turt å ringe noen enda, men hadde nå tenkt å gjøre det fremover.. 

Anonymkode: 9a805...cb9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er veldig i tvil selv nå. Er nyutdannet og har søkt på veldig mange jobber de siste mnd, men ikke fått et eneste intervju. Har noen venninner som har fått jobb etter studiet, og alle hadde da fått intervjuet etter å ha ringt arbeidsgiver. Snakket så med sjefen min der jeg jobber som ferievikar nå, og fikk beskjed om at jeg rett og slett må vere mer på og ringe etter å ha søkt. Sjefen min sier at det settes pris på at man ringer. Men i denne tråden er alle negative til å ringe? Jeg har ikke turt å ringe noen enda, men hadde nå tenkt å gjøre det fremover.. 

Da jeg hjalp til med å ansette, var det absolutt bare negativt når noen ringe uten å ha noe de faktisk lurte på...

Og det verste var de som ringte og stilte spørsmål som det faktisk stod svar på i stillingsutlysningen, men de tenkte vel at de måtte finne på noe å spørre om likevel. Men det viste jo bare at de egentlig ikke hadde lest eller forstått det vi spurte om godt nok.

Jeg ville ikke ringt, fordi jeg vet at for min arbeidsgiver og meg var det i alle fall negativt.

Anonymkode: fc3b8...c07

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Se for deg om alle skal ringe en person som får inn 200 søknader… jeg hadde bare oppfattet det som slitsomt mas. Ikke hadde du blitt husket i bunken med søknader heller. Ha alltid noe konkret å feks spørre om hvis du først skal ringe, spørsmål om stillingen feks. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...