AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #1 Skrevet 12. juli 2021 Jobben var overhodet ikke som stillingsannonsen. Anonymkode: dd7ad...ec9
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #2 Skrevet 12. juli 2021 Da sier du opp. Visste du ikke hva du skrev under på? Anonymkode: 465dd...c17 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #3 Skrevet 12. juli 2021 Du kan ikke bare skulke jobben. Jeg hadde en kollega som gjorde sånn. Helt koko hun kunne bare droppe å komme på jobb ukesvis. Arbeidsstedet visste hvordan hun var så da skjedde det ikke noe. Anonymkode: 465dd...c17
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #4 Skrevet 12. juli 2021 Du må si opp stillingen, også har du arbeidsplikt i oppsigelsestiden. Du har kanskje prøvetid med kortere oppsigelsestid enn vanlig? Du kan selvsagt be om å bli fritatt fra arbeidsplikten i oppsigelsestiden, men du har ikke krav på det. Du kan jo ikke bare droppe å komme. Om det har noen direkte konsekvenser, tviler jeg egentlig på - men det er jo utrolig barnslig og uproft. Pluss at du må regne med at folk snakker - og det kan gjøre det vanskelig å då andre jobber i samme by/bransje senere. Ikke noe sjakktrekk. Anonymkode: a9392...666 4
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #5 Skrevet 12. juli 2021 Hvorfor skrev du under på kontrakt uten å vite hvordan jobben var? Du får bare si opp da. Helt i begynnelsen, så har du vel kanskje prøvetid og kort oppsigelsestid også? Men du kan jo ikke bare droppe å dra på jobb! Da bryter jo du en kontrakt! Anonymkode: aacde...b2f 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #6 Skrevet 12. juli 2021 Du kan vel i utgangspunktet bli saksøkt Anonymkode: 63349...564 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #7 Skrevet 12. juli 2021 Du vil i hvertfall få elendig referanse på videre jobbsøking. Anonymkode: 4f1db...fd4 1
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 12. juli 2021 #8 Skrevet 12. juli 2021 (endret) Det er vel ganske vanlig at det tar litt tid å få nyansatte inn i jobben. Det kan være mye møter, orientering og lesing i starten, venting på at noen skal sette deg inn i jobben og finne ut hvilket nivå du er på, så du skulle kanskje hatt litt mer tålmodighet? Slik er det ofte hos oss, og jeg synes ofte synd på de nye, som må lære alt mulig av rutiner og systemer før de kan begynne å jobbe med saker. I vår gruppe planlegger vi så godt som mulig hvem som skal ta seg av de forskjellige deler/områder av opplæringen, men selv om vi gjør det, så kan plutselig en bli syk eller må hive seg rundt for å ordne noe et annet sted. Endret 12. juli 2021 av Hvemsomhelst
MapleSirup Skrevet 12. juli 2021 #9 Skrevet 12. juli 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Du vil i hvertfall få elendig referanse på videre jobbsøking. Anonymkode: 4f1db...fd4 Nå vil jo ikke ts bruke denne referansen da…Hen er ikke så dum. Ts, ring jobben og si det som det er . Ta ansvar! 1
klondrik Skrevet 12. juli 2021 #10 Skrevet 12. juli 2021 MapleSirup skrev (10 minutter siden): Nå vil jo ikke ts bruke denne referansen da…Hen er ikke så dum. Arbeidsgiver kan innhente referanse dersom det er skrevet kontrakt, og selvsagt vil det kunne få konsekvenser om man velger å skulke fremfor å avslutte en kontrakt. 1
MapleSirup Skrevet 12. juli 2021 #11 Skrevet 12. juli 2021 klondrik skrev (3 minutter siden): Arbeidsgiver kan innhente referanse dersom det er skrevet kontrakt, og selvsagt vil det kunne få konsekvenser om man velger å skulke fremfor å avslutte en kontrakt. Kilde? Ettersom jeg finner kilde på det motsatte, så kan vi starte med deg.😊 2
MapleSirup Skrevet 12. juli 2021 #12 Skrevet 12. juli 2021 Det er selvsagt svært uheldig å skjule ting for potensielle arbeidsgivere. Også å være uredelig ved å «stikke av».
klondrik Skrevet 12. juli 2021 #13 Skrevet 12. juli 2021 MapleSirup skrev (16 minutter siden): Kilde? Ettersom jeg finner kilde på det motsatte, så kan vi starte med deg.😊 Arbeidsgiver kan innhente informasjon med samtykke fra jobbsøker. Da er det helt opp til jobbsøker om hen vil snakke sant eller lyve om tidligere arbeidsplass.... jobbsøker kommer uansett veldig dårlig ut dersom hen ikke velger å samtykke.
MapleSirup Skrevet 12. juli 2021 #14 Skrevet 12. juli 2021 (endret) klondrik skrev (2 minutter siden): Arbeidsgiver kan innhente informasjon med samtykke fra jobbsøker. Da er det helt opp til jobbsøker om hen vil snakke sant eller lyve om tidligere arbeidsplass.... jobbsøker kommer uansett veldig dårlig ut dersom hen ikke velger å samtykke. Med samtykke, ja. Har man andre referanser så er det jo det som gjelder. Hvis man ikke er registrert i arbeidstager-registeret så er det ingenting å gi samtykke til heller. Da kan det forklares. Men uansett så er ikke dette greit. Endret 12. juli 2021 av MapleSirup
Gjest Rååååsa Skrevet 12. juli 2021 #15 Skrevet 12. juli 2021 Det er vel 14 dager gjensidig oppsigelsestid i prøvetiden. Det klarer du vel?
klondrik Skrevet 12. juli 2021 #16 Skrevet 12. juli 2021 MapleSirup skrev (1 minutt siden): Med samtykke, ja. Har man andre referanser så er det jo det som gjelder. Hvis man ikke er registrert i arbeidstager-registeret så er det ingenting å gi samtykke til heller. Da kan det forklares. Arbeidsgiver har lov til å gjøre en bakgrunnsjekk og vil alltid kunne innhente informasjon fra f.eks google, facebook, og i de aller fleste tilfeller benytter de seg av sosiale medier og diverse søkemotorer i kartleggingsprosessen. Selv om de ikke har lov til å å innhente referanse fra tidligere arbeidsplasser uten samtykke så er det stor sannsynlighet for at de finner ut av hvor jobbsøker har jobbet tidligere.
MapleSirup Skrevet 12. juli 2021 #17 Skrevet 12. juli 2021 (endret) klondrik skrev (3 minutter siden): Arbeidsgiver har lov til å gjøre en bakgrunnsjekk og vil alltid kunne innhente informasjon fra f.eks google, facebook, og i de aller fleste tilfeller benytter de seg av sosiale medier og diverse søkemotorer i kartleggingsprosessen. Selv om de ikke har lov til å å innhente referanse fra tidligere arbeidsplasser uten samtykke så er det stor sannsynlighet for at de finner ut av hvor jobbsøker har jobbet tidligere. Her har ikke arbeidsforholdet startet. Så da er det ingen spir å finne. Jeg ser du har klippet og limt. Det ble selektivt. https://www.econa.no/Kan-arbeidsgivere-se-deg-i-kortene Klippe-kilden din… Endret 12. juli 2021 av MapleSirup
klondrik Skrevet 12. juli 2021 #18 Skrevet 12. juli 2021 MapleSirup skrev (1 minutt siden): Her har ikke arbeidsforholdet startet. Så da er det ingen spir å finne. Jeg ser du har klippet og limt. Det ble selektivt. Ja, dette er ikke noe jeg finner på, har vært inne og funnet kilder flere steder
MapleSirup Skrevet 12. juli 2021 #19 Skrevet 12. juli 2021 klondrik skrev (Akkurat nå): Ja, dette er ikke noe jeg finner på, har vært inne og funnet kilder flere steder Men Aa-registeret spiller en rolle her ift spor. Ferdig nå.
klondrik Skrevet 12. juli 2021 #20 Skrevet 12. juli 2021 (endret) Her er også en side jeg referer til Men det er vel samme kilde, som du linket til Endret 12. juli 2021 av klondrik
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå