AfterTheRain Skrevet 14. juli 2021 #81 Del Skrevet 14. juli 2021 25 minutter siden, MorTil2 said: Hvor er dette kollektive ansvaret når land i Afrika fortsatt ikke har ferdigvaksinert 1% av befolkningen sin? Vi snakker om en verdensomspennende pandemi, men tydeligvis en nasjonal vaksinering. Den katastrofen som skjer, er Norge og andre rike land med på å skape, ved å sikre seg vaksine ikke bare til utsatte grupper, men til alle og enhver, uansett hvor frisk de måtte være. Hvor mange i utsatt gruppe tror du har fått vaksinen i Somalia, Uganda eller andre fattige land i Afrika? Dette. Takk. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevennen Skrevet 14. juli 2021 #82 Del Skrevet 14. juli 2021 MorTil2 skrev (17 minutter siden): Hvor er dette kollektive ansvaret når land i Afrika fortsatt ikke har ferdigvaksinert 1% av befolkningen sin? Vi snakker om en verdensomspennende pandemi, men tydeligvis en nasjonal vaksinering. Den katastrofen som skjer, er Norge og andre rike land med på å skape, ved å sikre seg vaksine ikke bare til utsatte grupper, men til alle og enhver, uansett hvor frisk de måtte være. Hvor mange i utsatt gruppe tror du har fått vaksinen i Somalia, Uganda eller andre fattige land i Afrika? Ja, den må du gjerne ta. Hvor er det kollektive ansvaret når vaksinefordelingen er så skjev som den er? Hvor er det kollektive ansvaret når nordmenn reiser av gårde uten å ha vaksinert seg til land som ikke har de samme forutsetningene til å klare dette som oss? Hvor er det kollektive ansvaret når vi som et rikt land kan velge å frasi oss vaksiner som vi anser som utrygge til land som ikke har noe reelt valg? Og så skal vi si nei??? Og fortsette å reise, leve som om verden er den samme, gi blanke - fordi vi har ikke sett de konsekvensene så mange dessverre har sett? Dessverre er det skjevfordeling, men vi kan i hvertfall bidra ved å ta vår vaksine og ikke bidra til mer og verre smitte. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AfterTheRain Skrevet 14. juli 2021 #83 Del Skrevet 14. juli 2021 42 minutter siden, lillevennen said: Ja, den må du gjerne ta. Hvor er det kollektive ansvaret når vaksinefordelingen er så skjev som den er? Hvor er det kollektive ansvaret når nordmenn reiser av gårde uten å ha vaksinert seg til land som ikke har de samme forutsetningene til å klare dette som oss? Hvor er det kollektive ansvaret når vi som et rikt land kan velge å frasi oss vaksiner som vi anser som utrygge til land som ikke har noe reelt valg? Og så skal vi si nei??? Og fortsette å reise, leve som om verden er den samme, gi blanke - fordi vi har ikke sett de konsekvensene så mange dessverre har sett? Dessverre er det skjevfordeling, men vi kan i hvertfall bidra ved å ta vår vaksine og ikke bidra til mer og verre smitte. Haha. hykleri på høgaste nivå. Så vi skal bare kose oss her innelukket, ta imot alt som faller fra himmelen og vaksinere våre fine, runde og friske barn ut av respekt for de som ikke har de mulighetene som oss? Tror du virkelig det hjelper de? "Spis opp skiva di for barna i Afrika har ikke mat" liksom? Det var ihvertfall en fantasifull måte å dempe skyldfølelsen på. La meg som uvaksinert ikke være en del av dette konseptet. Vet du hva som ville hjelpe de? Hvis de bare kunne få en tienedel av pengene vaksineprodusentene tjener på hele sirkuset, og hvis den vestlige verden ville gi de vaksiner, medisiner, utdanning, langvarige kontrakter og hjelp, og først og fremst hvis verden kunne gå fortest mulig tilbake til normalen. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 14. juli 2021 #84 Del Skrevet 14. juli 2021 lillevennen skrev (40 minutter siden): Ja, den må du gjerne ta. Hvor er det kollektive ansvaret når vaksinefordelingen er så skjev som den er? Hvor er det kollektive ansvaret når nordmenn reiser av gårde uten å ha vaksinert seg til land som ikke har de samme forutsetningene til å klare dette som oss? Hvor er det kollektive ansvaret når vi som et rikt land kan velge å frasi oss vaksiner som vi anser som utrygge til land som ikke har noe reelt valg? Og så skal vi si nei??? Og fortsette å reise, leve som om verden er den samme, gi blanke - fordi vi har ikke sett de konsekvensene så mange dessverre har sett? Dessverre er det skjevfordeling, men vi kan i hvertfall bidra ved å ta vår vaksine og ikke bidra til mer og verre smitte. Jeg er enig i at åpningene av grensene, parallelt med et vaksinepass som mer eller mindre har som eneste funksjon å gjøre reising enklere, var en veldig dum ide. Ikke bare i Norge, men i mange andre land. Men vaksinekartet tilsier at de landene det reises hyppigst til, har er høyere andel fullvaksinerte enn Norge. Nordmenn reiser til Spania og Italia, ikke til fattige og uvaksinerte Nigeria, Kamerun eller Mali. At vi gir fra oss vaksiner som vi selv velger å ikke benytte pga bivirkninger, tyder helt riktig ikke på all verdens godhet. Det blir som å gi siste slurk av kaffen til en tigger fordi den er blitt kald og ikke smaker godt lengre. Men det er jo nettopp da vi bør si nei. Vi bør si nei, og heller sørge for at alle land får en tilstrekkelig mengde vaksiner, uavhengig av hva de heter, for å vaksinere de svake og utsatte. Det er ikke slik at vi MÅ reise til syden, vaksinert eller ikke. Så å fremholde det som en grunn til å vaksinere seg, er etter mitt syn ganske egoist. For tror du virkelig at du begrenser smitten i verdens fattigste land, om du reiser vaksinert til Spania? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevennen Skrevet 14. juli 2021 #85 Del Skrevet 14. juli 2021 MorTil2 skrev (3 minutter siden): Jeg er enig i at åpningene av grensene, parallelt med et vaksinepass som mer eller mindre har som eneste funksjon å gjøre reising enklere, var en veldig dum ide. Ikke bare i Norge, men i mange andre land. Men vaksinekartet tilsier at de landene det reises hyppigst til, har er høyere andel fullvaksinerte enn Norge. Nordmenn reiser til Spania og Italia, ikke til fattige og uvaksinerte Nigeria, Kamerun eller Mali. At vi gir fra oss vaksiner som vi selv velger å ikke benytte pga bivirkninger, tyder helt riktig ikke på all verdens godhet. Det blir som å gi siste slurk av kaffen til en tigger fordi den er blitt kald og ikke smaker godt lengre. Men det er jo nettopp da vi bør si nei. Vi bør si nei, og heller sørge for at alle land får en tilstrekkelig mengde vaksiner, uavhengig av hva de heter, for å vaksinere de svake og utsatte. Det er ikke slik at vi MÅ reise til syden, vaksinert eller ikke. Så å fremholde det som en grunn til å vaksinere seg, er etter mitt syn ganske egoist. For tror du virkelig at du begrenser smitten i verdens fattigste land, om du reiser vaksinert til Spania? Ideelt sett så burde selvfølgelig vaksinene bli rettferdig fordelt, ikke bare på grunnlag av innbyggertall, men også for hvordan helsevesenet er i de ulike landene. Og ved begge kriterier så hadde vi vært langt bak i køen. Skulle gjerne hatt en verden hvor det var realiteten. Og så er det sånn at vi er absolutt ikke der. Du og jeg får vaksine. Du og jeg kan bidra til at pandemien avtar. Du og jeg kan kanskje ikke bidra til at det ikke blir verre i de landene som ikke får nok, fordi vi holder oss hjemme, følger reglene, gjør alt vi kan fordi vi skjønner alvoret, men det gjelder dessverre ikke alle i dette landet. En god del reiser av gårde uten å vaksinere seg. Eller jobber og tar i mot turister fra utlandet et sted som sårt trenger inntektene uten å tenke på konsekvensene det kan gi. Jeg skulle gjerne snudd kortene så vi kunne fordelt rettferdig, men når vi ikke kan? Gjør det eneste vi kan... ta vaksine. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
impersonalis Skrevet 14. juli 2021 #86 Del Skrevet 14. juli 2021 stan skrev (På 12.7.2021 den 16.44): Helt greit. Da kan vi andre smitte dere. Så går det ann å avtale ett møte for å bli smittet? Vil gjerne at immunforsvaret mitt blir oppdatert på sykdomsfronten. Veldig vanskelig å gjøre det med denne sosiale distanseringen. Mener nå jeg får bedre dekning av å få viruset selv, da jeg kan bli imun på flere aspekter av dette viruset ved naturlig immunitet enn ved vaksinering (siden det kun er spike proteinet vaksinen skal hjelpe med) Jeg mener min kropp takler viruset, derfor avstår jeg fra vaksinen. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 14. juli 2021 #87 Del Skrevet 14. juli 2021 impersonalis skrev (18 minutter siden): Så går det ann å avtale ett møte for å bli smittet? Vil gjerne at immunforsvaret mitt blir oppdatert på sykdomsfronten. Veldig vanskelig å gjøre det med denne sosiale distanseringen. Mener nå jeg får bedre dekning av å få viruset selv, da jeg kan bli imun på flere aspekter av dette viruset ved naturlig immunitet enn ved vaksinering (siden det kun er spike proteinet vaksinen skal hjelpe med) Jeg mener min kropp takler viruset, derfor avstår jeg fra vaksinen. Hvilke aspekter ved viruset er det vaksinen ikke gir dekning i mot? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafin Skrevet 14. juli 2021 #88 Del Skrevet 14. juli 2021 lille_fiol skrev (På 12.7.2021 den 16.41): Jeg sitter litt på gjerdet. Er veldig skeptisk til å ta den av ulike grunner. For liten tid til at de kan teste langtids bivirkninger, har sett vidoer om forskere innen immulologi som fraråder å ta den, de blir sensurert av kollegaer og andre slik at vi ikke får vite denne informasjonen. Legemiddelkindustrien som har alt å vinne på å selge vaksinen. Men mest av alt frykten for hva den vil gjøre med kroppen min, samtidig er jeg jo redd for korona, men tror sannsynligheten for at jeg har hatt det allerede er stor. Vil du heller havne i respirator med alvorlig sykdom på intensivavdelingen fordi du var så uheldig å bli veldig syk av COVID-19, liksom? I stedet for to små stikk? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 15. juli 2021 #89 Del Skrevet 15. juli 2021 lillevennen skrev (9 timer siden): Ideelt sett så burde selvfølgelig vaksinene bli rettferdig fordelt, ikke bare på grunnlag av innbyggertall, men også for hvordan helsevesenet er i de ulike landene. Og ved begge kriterier så hadde vi vært langt bak i køen. Skulle gjerne hatt en verden hvor det var realiteten. Og så er det sånn at vi er absolutt ikke der. Du og jeg får vaksine. Du og jeg kan bidra til at pandemien avtar. Du og jeg kan kanskje ikke bidra til at det ikke blir verre i de landene som ikke får nok, fordi vi holder oss hjemme, følger reglene, gjør alt vi kan fordi vi skjønner alvoret, men det gjelder dessverre ikke alle i dette landet. En god del reiser av gårde uten å vaksinere seg. Eller jobber og tar i mot turister fra utlandet et sted som sårt trenger inntektene uten å tenke på konsekvensene det kan gi. Jeg skulle gjerne snudd kortene så vi kunne fordelt rettferdig, men når vi ikke kan? Gjør det eneste vi kan... ta vaksine. Men vi kan også bidra til at det urettferdige i fordelingen kommer bedre til syne i samfunnsdebatten. Senest i dag, melder NRK at pandemien har hindret at barn i fattige land har fått vanlige vaksiner mot difteri, kikhoste, meslinger og stivkrampe. Dette pga restriksjoner og engstelse for å oppsøke klinikker som tilbyr dette. Disse samfunnene åpner også mer opp nå. Men de åpner opp uten både grunnvaksinering og coronavaksiner. I Norge er det antydet at opp mot 98% av befolkningen vil være vaksinert til høsten. Det er ikke bare fordi vi er så villige til å si ja, men fordi vi er så heldige å ha tilgang på dette enorme antallet doser og dermed oppnå dette ufattelige høye tallet. I debatten om man bør si ja eller nei, skader det ikke å holde seg litt orientert om hva som foregår utenfor egne grenser. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2ro Skrevet 15. juli 2021 #90 Del Skrevet 15. juli 2021 Jeg tar sjansen. Om man får senskader av vaksinen har man rettigheter til erstatning. Får man senskader av korona har man ikke det. Slik jeg ser det er det mindre risiko for skader av vaksinen enn av korona, og skulle man være uheldig har man bedre sikkerhetsnett. Man er tvunget til å gamble uansett, da velger jeg det med best statistikk og erstatning. Jeg har også en helsetilstand som ser ut til å være overrepresentert ved long covid (ikke død heldigvis). Selv mannen som tror han ikke trenger det for egen del ønsker å ta den som en dl av samfunnsansvar og at livet vil bli enklere. Han er livredd for å smitte andre. Særlig redd er han for å smitte barn som ikke kan ta vaksine. Hvem vet hva korona vil gjøre med helsen i framtiden. Mange sykdommer har fryktelig senvirkninger som man ikke nødvendigvis oppdager før det har gått en stund, som sterilitet hos gutter. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 15. juli 2021 #91 Del Skrevet 15. juli 2021 2ro skrev (6 minutter siden): Jeg tar sjansen. Om man får senskader av vaksinen har man rettigheter til erstatning. Får man senskader av korona har man ikke det. Slik jeg ser det er det mindre risiko for skader av vaksinen enn av korona, og skulle man være uheldig har man bedre sikkerhetsnett. Man er tvunget til å gamble uansett, da velger jeg det med best statistikk og erstatning. Jeg har også en helsetilstand som ser ut til å være overrepresentert ved long covid (ikke død heldigvis). Selv mannen som tror han ikke trenger det for egen del ønsker å ta den som en dl av samfunnsansvar og at livet vil bli enklere. Han er livredd for å smitte andre. Særlig redd er han for å smitte barn som ikke kan ta vaksine. Hvem vet hva korona vil gjøre med helsen i framtiden. Mange sykdommer har fryktelig senvirkninger som man ikke nødvendigvis oppdager før det har gått en stund, som sterilitet hos gutter. PÅ dette forumet er det å være skeptisk eller avventende til vaksinen sett på som konspiratorisk. Man mener altså at årsaken til at man lar være, er fantasifulle ideer uten rot i virkeligheten. Vel, min påstand er at det er ganske mange fantasifulle ideer om seneffektene av Covid-19 også. Ditt innlegg viser hvor mye frykt som er skapt iløpet av 1,5 år, og hvordan denne frykte påvirker valgene man tar. Jeg tenker at å ta vaksinen er veldig bra, om det føles rett for en selv. Men å ta den fordi man baserer valget sitt på evnt rettigheter ved senskader av det ene eller andre, eller fordi man tror at gutter kan bli sterile som følge av langtidseffektene av Covid-19? For min del hadde ikke jeg tenkt på det som et informert valg. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2ro Skrevet 15. juli 2021 #92 Del Skrevet 15. juli 2021 (endret) MorTil2 skrev (26 minutter siden): PÅ dette forumet er det å være skeptisk eller avventende til vaksinen sett på som konspiratorisk. Man mener altså at årsaken til at man lar være, er fantasifulle ideer uten rot i virkeligheten. Vel, min påstand er at det er ganske mange fantasifulle jo ideer om seneffektene av Covid-19 også. Ditt innlegg viser hvor mye frykt som er skapt iløpet av 1,5 år, og hvordan denne frykte påvirker valgene man tar. Jeg tenker at å ta vaksinen er veldig bra, om det føles rett for en selv. Men å ta den fordi man baserer valget sitt på evnt rettigheter ved senskader av det ene eller andre, eller fordi man tror at gutter kan bli sterile som følge av langtidseffektene av Covid-19? For min del hadde ikke jeg tenkt på det som et informert valg. Jeg vet jeg har bakgrunnskunnskap og er kildekritisk nok til å ta det riktige valget. I tillegg har jeg tillit til de som anbefaler dette. De har årelang utdanning innen feltet. Jeg tar ikke en avgjørelse basert på irrasjonell frykt. Jeg er faktisk ikke redd i det heletatt. Jeg er mer moderat bekymret for korona, men er ikke bekymret for vaksine. Og skulle dette vise seg å være en feil og jeg skulle være uheldig har man visse rettigheter. Det er rasjonelt å velge vaksinen. Dere frykter at man kan bli steril av vaksinen (noe som aldri har vært dokumentert ved vaksiner), men sterilitet etter gjennomgått infeksjoner er en reel og dokumentert risiko (og da er det ikke helt usannsynlig at det kan skje etter korona heller siden det påvirker kroppen på utrolig mange måter). Her er en video som er grei å se. https://www.medscape.com/viewarticle/952641 Endret 15. juli 2021 av 2ro 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
impersonalis Skrevet 15. juli 2021 #93 Del Skrevet 15. juli 2021 stan skrev (8 timer siden): Hvilke aspekter ved viruset er det vaksinen ikke gir dekning i mot? Alle andre enn spike proteinet etter det jeg forstår. Det er jo forsåvidt den delen av viruset som muterer oftere enn resten også. Blir man smittet av viruset så gjenkjenner kroppen flere deler av viruset enn ved vaksinen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 15. juli 2021 #94 Del Skrevet 15. juli 2021 impersonalis skrev (58 minutter siden): Alle andre enn spike proteinet etter det jeg forstår. Det er jo forsåvidt den delen av viruset som muterer oftere enn resten også. Blir man smittet av viruset så gjenkjenner kroppen flere deler av viruset enn ved vaksinen. Hvor har du funnet ut dette? Merkelig at en verden av medisinsk utdannede ikke heller satser på din metode. Bare la folk naturlig bli immune. Koster jo veldig mye mindre. Tror USA, India og Brasil ufrivillig prøvde din metode. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
impersonalis Skrevet 15. juli 2021 #95 Del Skrevet 15. juli 2021 stan skrev (2 minutter siden): Hvor har du funnet ut dette? Merkelig at en verden av medisinsk utdannede ikke heller satser på din metode. Bare la folk naturlig bli immune. Koster jo veldig mye mindre. Tror USA, India og Brasil ufrivillig prøvde din metode. Jeg har sett og lest på skriv fra høytstående leger med lang erfaring innen feltet. Her er ett eksempel:https://legemiddelverket.no/godkjenning/koronavaksiner/vaksineteknologier Prøver ikke å få noen til å følge min metode. Jeg kan kun tale for meg selv om mine valg. All respekt til de som tar den, de har nok en grunn til det. Ja jeg mener mitt immunforsvar vil takle viruset bra, det er ikke alle som kan si det dessverre. Så disse menneskene burde jo tenke annerledes og ikke følge min metode. De får ta sin egen risikovurdering om egen helse og stå for det. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 15. juli 2021 #96 Del Skrevet 15. juli 2021 Elida88 skrev (1 time siden): Javel. Du vet vel også at vaksinen ikke har særlig beviselig effekt mot denne varianten som dominerer nå ? Den beskytter i størst grad mot alvorlig sykdom. Andre vaksiner jeg har tatt før beskytter mot smitte i større grad. https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/los-angeles-county-alle-coronainnlagte-er-uvaksinerte.LYpxOIQ3U?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row18_pos2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zemer Skrevet 15. juli 2021 #97 Del Skrevet 15. juli 2021 Honey Dew skrev (3 timer siden): https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/los-angeles-county-alle-coronainnlagte-er-uvaksinerte.LYpxOIQ3U?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row18_pos2 Ifølge nyhetsavisen er 4000 fullvaksinerte innlagt og 750 døde i USA.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prøver18 Skrevet 15. juli 2021 #98 Del Skrevet 15. juli 2021 Ikke jeg heller. Jeg er ikke motstander av vaksiner, men akkurat denne ønsker jeg ikke å ta pr nå 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymburker Skrevet 15. juli 2021 #99 Del Skrevet 15. juli 2021 Føler meg presset til å ta den siden jeg jobber med barn og unge. Men jeg er skeptisk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 16. juli 2021 #100 Del Skrevet 16. juli 2021 2ro skrev (22 timer siden): Jeg vet jeg har bakgrunnskunnskap og er kildekritisk nok til å ta det riktige valget. I tillegg har jeg tillit til de som anbefaler dette. De har årelang utdanning innen feltet. Jeg tar ikke en avgjørelse basert på irrasjonell frykt. Jeg er faktisk ikke redd i det heletatt. Jeg er mer moderat bekymret for korona, men er ikke bekymret for vaksine. Og skulle dette vise seg å være en feil og jeg skulle være uheldig har man visse rettigheter. Det er rasjonelt å velge vaksinen. Dere frykter at man kan bli steril av vaksinen (noe som aldri har vært dokumentert ved vaksiner), men sterilitet etter gjennomgått infeksjoner er en reel og dokumentert risiko (og da er det ikke helt usannsynlig at det kan skje etter korona heller siden det påvirker kroppen på utrolig mange måter). Her er en video som er grei å se. https://www.medscape.com/viewarticle/952641 Ikke bruk uttrykket "dere", er du snill. Å generalisere utifra om man tar vaksinen eller ikke, blir feil. Begge sider har sine mangfoldige grunner til å ta den avgjørelsen den enkelte tar. Jeg for min del har aldri skrevet noe om sterilitet pga vaksinen. Jeg har faktisk aldri tenkt tanken. Sterilitet etter infeksjon, referer vel til infeksjoner i underlivet? Hvordan kobler du dette til Covid-19? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg