AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #1 Skrevet 12. juli 2021 Hei! skal prøve å gjøre ting kort, men da jeg leverte ungen Idag (hun er 5), så er det et par ting jeg reagerte på ift far. 1. de skulle på fjelltur og det kommer frem at far aldri har med srg telefonen når han er ute av huset med barnet. Jeg sier at jeg mener at man tar iallefall med seg telefonen på fjelltur? Hva om hun faller å slår hodet? Skal han løpe rundt for å kanskje finne noen som har telefon istedenfor å ha mulighet til å ringe noen asap? Han mener det alltid er noen på fjellet så det var bare jeg som er overhysterisk 2. det er 20 grader ute og han sier han aldri har med seg noe på tur (ref over + vann)! Altså, man tar vel med srg en sekk med vann, litt snacks (en frukt iallefall), solkrem og telefon når man skal på fjelltur med et barn? hva om hun blir dehydrert? Lavt blodsukker, solstikk?? da var jeg også overhysterisk pga det finnes vann på fjellet.. Skal legge til at vi har hatt et år i bv (pga far) ift han omsorgsevne, så når sånne ting kommer frem er det klar jeg tenker på det. Eller er jeg overhysterisk der? Anonymkode: 8d5fe...f6e 2
Brunello Skrevet 12. juli 2021 #2 Skrevet 12. juli 2021 Tror du ikke han bare kødder med deg? På generell basis vil jeg hevde at de fleste som går litt i fjellet pleier å ha med seg noe. Når det gjelder vann er det som oftest greit å finne dette i bekker og elver. 21
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #3 Skrevet 12. juli 2021 Brunello skrev (11 minutter siden): Tror du ikke han bare kødder med deg? På generell basis vil jeg hevde at de fleste som går litt i fjellet pleier å ha med seg noe. Når det gjelder vann er det som oftest greit å finne dette i bekker og elver. Han tuller ikke. Han er ekstremt vanskelig å få tak i pga han legger alltid tlf igjen hjemme og han gjør flere ting jeg stusser over ift omsorgsevnen joda, skjønner det. Men man drikker jo ikke vann derfra? Er jo dyr (og mennesker sikkert) som driter der og hva om ungen blir kokt og svimmel? Skal han løpe til nærmeste bekk å be henne sette seg ned å drikke.. hun blir fort varm og kokt, iallefall på fjelltur i 20 grader Anonymkode: 8d5fe...f6e 4
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #4 Skrevet 12. juli 2021 Hvor lang fjelltur? Man skal ikke alltid så langt før det er null dekning på mobil likevel. Ei venninne har en gapahuk og greier litt oppi fjellet som vi går til av og til i disse coronatider og henger der rundt bålet, og det er bare 6 km å gå (kun første 1,5 km som er oppover og resten er ca flatt) og det er null mobildekning der. Kan ikke ringe en gang. Dekningen forsvinner et godt stykke før. Og da går vi fra et stort byggefelt på et tettsted (ca 2000 folk) med god dekning. Og vann er det i fjellet, ja. Man tar ikke med seg vann på fjellet. Man tar kanskje med seg saftkonsentrat hvis man har lyst på noe smak på vannet. Snacks er heller ikke nødvendig hvis man har et skikkelig kosthold. Kroppen er flinkere på å holde blodsukkeret jevnt selv, så ikke gi det sukker i alle fall. Skal du ha energi bør du heller spise fett og proteiner. Spis heller mat. Jeg spiser bare måltider. Har aldri tatt med meg snacks på en fjelltur, men så går jeg sjeldent mer enn en mil. Men med et barn på 5 så tviler jeg på at de går lengre enn en mil de heller. Solkrem kunne vært greit å ha med seg midt på sommeren. Der bør han skjerpe seg. Ble de solbrent? Hvis ikke, så trengte de det tydeligvis ikke den gangen. Men det er lurt å ta med seg. Man kan bade og kjøle seg ned, så solstikk bør ikke være en bekymring i 20 grader med tilgang til badevann i Norge. Anonymkode: 403da...924 11
GammelKaktus Skrevet 12. juli 2021 #5 Skrevet 12. juli 2021 Har en venninne som går uten telefon på tur for hun har ikke dekning uansett så det blir falsk trygghet så den blir liggende i bilen. Tenker og at han kødder med deg men så har jeg sett et par av mine venninner sine ekser og de har vært så fjerne at det er ikke umulig at han er så idiot og. Men altså nå er hun jo der på samvær og du kan liksom ikke gjøre så mye med det. Uansett så kommer man ikke langt på tur før barna gnåler etter snack og drikke så noe har han nok med. 1
Tiuren Skrevet 12. juli 2021 #6 Skrevet 12. juli 2021 Du bruker for sterke ord, dette har ikke noe med "omsorgsevne" å gjøre. Bruker man for sterke ord så virker man hysterisk og kranglete. 18
Brunello Skrevet 12. juli 2021 #7 Skrevet 12. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Han tuller ikke. Han er ekstremt vanskelig å få tak i pga han legger alltid tlf igjen hjemme og han gjør flere ting jeg stusser over ift omsorgsevnen joda, skjønner det. Men man drikker jo ikke vann derfra? Er jo dyr (og mennesker sikkert) som driter der og hva om ungen blir kokt og svimmel? Skal han løpe til nærmeste bekk å be henne sette seg ned å drikke.. hun blir fort varm og kokt, iallefall på fjelltur i 20 grader Anonymkode: 8d5fe...f6e Joda, man drikker vann fra bekker og vann i fjellet. Finn gjerne et sted det er god bevegelse i vannet. Har du ikke sett på Lars Monsen? 16
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #8 Skrevet 12. juli 2021 Jeg syns ikke du er hysterisk. Mannen min tar ofte barna med på fjelltur, og da har han selvsagt mobil, og barna har egne drikkesekker og tursnacks/matpakke alt ettersom. Selv om turen tar 45 min hver vei. Noe annet er uaktuelt. Anonymkode: ca3b7...d43 11
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #9 Skrevet 12. juli 2021 Hvordan overlevde folk før mobiltelefonen? Jo, helt fint. Og folk gikk både ut av huset og på fjelltur. Anonymkode: 3bb0e...311 20
Gjest Fnuggolina Skrevet 12. juli 2021 #10 Skrevet 12. juli 2021 Nei, du er ikke hysterisk. En person som ikke kan grunnleggende fjellvettregler tar ikke med seg barn på langturer. Jeg hadde satt meg totalt på bakbeina her. Man drikker forøvrig ikke vann ukritisk fra bekker - man koker det. Fjellvante vet jo hva de skal se etter, men selv de jeg kjenner som er veldig turvante i fjell og vidder har brent seg og blitt skikkelig dårlige av vannet innimellom. Han her har jo ikke peiling.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #11 Skrevet 12. juli 2021 Hvor lang fjelltur? Og i hvilket område? Og hvor gammelt er barnet? Både jeg og mannen løper uten telefon (eller null dekning). Og drikker selvfølgelig fra bekker. På fjellet riktignok, ikke i oslo-marka. På lengre turer trenger man selvfølgelig påfyll av mat og solkrem. Men antar uansett man ikke kommer seg på lengre tur enn 1-2 timer med en femåring. Anonymkode: c7a5f...af7 7
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #12 Skrevet 12. juli 2021 Hva mener du med fjelltur? En time fra bilen eller fire dager vandring? Anonymkode: 1bce8...1ac 4
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #13 Skrevet 12. juli 2021 Takk for svar alle sammen. Jeg skjønner jo at det ikke kan være dekning på fjellet og at man kan drikke av bekker osv i nødstilfeller, men syns ikke det skal være normalen når man har med en 5 åring på tur, hvertfall ikke i 20+ grader på sommeren. Og nei, han tuller ikke. Han har ikke med seg noen ting. fjellet er et byfjell, type 2t tur. Tenker man kan gjrøe som man vil når man er alene, drikk fra bekken, gå tur uten telefon, lev livet. Men med en 5-åring så har man iallefall med tlf og vann på en 2t tur i solsteiken? Anonymkode: 8d5fe...f6e 7
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #14 Skrevet 12. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): fjellet er et byfjell, type 2t tur. Tenker man kan gjrøe som man vil når man er alene, drikk fra bekken, gå tur uten telefon, lev livet. Men med en 5-åring så har man iallefall med tlf og vann på en 2t tur i solsteiken? Anonymkode: 8d5fe...f6e Ville nok tatt med vann, ja. Mulig en snack. Telefonen er ikke så viktig. Men samtidig..... Barnet blir vanskelig og grinete, men tar ikke skade. La han erfare dette selv. Med å mase vil du bare oppleve at han blir enda mer umulig å ha med å gjøre. Anonymkode: c7a5f...af7 16
Bokdamen Skrevet 12. juli 2021 #15 Skrevet 12. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for svar alle sammen. Jeg skjønner jo at det ikke kan være dekning på fjellet og at man kan drikke av bekker osv i nødstilfeller, men syns ikke det skal være normalen når man har med en 5 åring på tur, hvertfall ikke i 20+ grader på sommeren. Og nei, han tuller ikke. Han har ikke med seg noen ting. fjellet er et byfjell, type 2t tur. Tenker man kan gjrøe som man vil når man er alene, drikk fra bekken, gå tur uten telefon, lev livet. Men med en 5-åring så har man iallefall med tlf og vann på en 2t tur i solsteiken? Anonymkode: 8d5fe...f6e Vann, matpakke og en sjokolade i sekken når energien/motivasjonen svikter på slutten. Hadde heller ikke gått en sånn tur uten telefon. 5
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #16 Skrevet 12. juli 2021 Det blir sikkert en kjempefin tur. 2t tur er jo ingenting. Han smører vel ungen med solkrem og spiser før de drar. Så kan de drikke vann i en bekk og bare kose seg. Jeg ser ikke nødvendigheten av å ha med mobiltelefon fordi man skal være 2 timer vekk fra hjemmet. Det kommer til å gå bra! Anonymkode: 80dbe...90e 12
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #17 Skrevet 12. juli 2021 Nei, du er ikke hysterisk . I tilllegg handler det vel om å gjøre turen fin for 5-åringen. Anonymkode: d7f57...c26 4
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #18 Skrevet 12. juli 2021 Syns ikke det høres så ille ut av far jeg. Vann kan de drikke fra bekken (det er jo bare herlig med friskt fjellvann!) Å klare seg to timer uten mobiltelefon burde heller ikke være noe problem. På et byfjell er det vel antakeligvis andre folk i nærheten også dersom noe skulle skje. Tenker det bare er herlig å kunne løsrive seg fra telefonen litt. Før mobiltelefonene var det jo ingen som var tilgjengelige når de var på fjelltur! Angående solkrem og mat, så kan det jo hende han smører og de spiser før de drar, så ungen klarer seg vel to timer uten mat. Dette går nok helt fint! Og skulle det ikke gå helt fint, så får jo far erfare dette, og kanskje endrer ting til neste gang. Men ungen blir nok ikke lidende noen nød! Anonymkode: d6b1f...173 11
Brunello Skrevet 12. juli 2021 #19 Skrevet 12. juli 2021 Når det gjelder mobil er det bare et par-tre tiår siden ingen hadde det. Meg bekjent gikk det relativt greit da også. Jeg vil vel også tro han ikke har tenkt å gå på de aller mest øde stedene i landet med et lite barn og uten mat. 5
MapleSirup Skrevet 12. juli 2021 #20 Skrevet 12. juli 2021 (endret) Man drikker fjellvann i Norge og det er sannsynligvis folk i nærheten. Eller synes jeg det er vanskelig å si noe om situasjonen…. Høres ut som kommunikasjonen er dårlig med vitende vilje. Endret 12. juli 2021 av MapleSirup 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå