Gå til innhold

19 mnd ser ikke dit man peker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei 

Min sønn er 19 mnd og i det siste har jeg lagt merke til at han ikke ser dit jeg peker. Han peker ikke noe særlig selv heller men en gang i blant. Ellers er han en ganske sosial gutt og mange har sagt fra han var nyfødt at han er så "våken". Likevel er jeg en person som bekymrer meg veldig mye og har hengt meg litt opp i dette med peking sammen med at han ikke prater noe særlig enda, sier noen ord men mest babbling. Han reagerer stort sett på navnet sitt men ikke alltid, hvis han ser på tv eller noe sånt som tar oppmerksomhet. Høres dette unormalt ut? 

Anonymkode: 96319...ecd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje han har lært seg at det du peker på pleier å ha lav underholdningsverdi. 

Anonymkode: e67d8...5a8

AnonymBruker
Skrevet

Har du tatt det opp med helsestasjon og barnehage? Det kan være noe, men samtidig så kan det være at det ikke er noe i det hele tatt.

Dersom det er noe så har det ingenting å si at han er sosial, mange barn med diagnoser er sosiale.

Anonymkode: 6b2d2...fe3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke det høres unormalt ut. Men jeg er ingen ekspert, og det viktigste er å høre hva de sier på helsestasjonen.

Datteren på 18 mnd. peker, men det er gjerne ikke så lett å skjønne hva hun peker på. Hun ser ikke alltid dit jeg peker heller, hvis jeg peker og sier "oi, se en hest" kan hun både fortsette å kikke videre på en flott smørblomst som tar alt fokus eller bli forvirret og kikke i alle andre retninger enn den fingeren min skal vise for å finne denne flotte hesten. 

Hun er ganske tidlig ute med språket. Men det er ikke unormalt å ikke ha mange ord i den alderen. Normalområdet er stort, og det er ikke noe bedre eller dårligere å være tidlig eller sent ute innenfor det. Det eldste barnet mitt snakket mye tidligere enn den jevngamle nevøen min, og det har jevnet seg helt ut. Jeg husker at nevøen sa 10 ord på toårsdagen, mens vi ikke hadde noen sjans til å telle hvor mange datteren sa. 

Anonymkode: e2e95...069

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar. Har ikke tatt det opp med hs, var der sist ved 16 mnd og da hadde jeg ingen  av disse bekymringene. Han har gått i bhg siden han var 1 år, og ingen har sagt noe om hans utvikling der, jeg kan selvfølgelig lufte det for de etter ferien. 

Anonymkode: 96319...ecd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...