Gå til innhold

Fullkornspasta vs vanlig pasta

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg kjøpte akkurat fullkornpasta da jeg forstår at det er et litt sunnere alternativ enn vanlig pasta. Men når jeg ser på næringsinnholdet på baksiden, er det ikke store forskjellen.

Per 100g inneholder begge ca. 350 kalorier. Ellers er det ikke store forskjellene bortsett fra fiberinnholdet samt litt mindre karbohydrater.

Vanlig pasta
Fett: 2g
Karbohydrater: 70g
Proteiner: 12g
Fiber: 3g

Fullkornspasta 
Fett: 2g
Karbohydrater: 65g
Proteiner: 14g
Fiber: 7g

Jeg har alltid trodd man blir tykkere av karbohydrater, helt til jeg nettopp leste dette:
"Du blir ikke slankere av å redusere karbohydratinntaket, men av å redusere energiinntaket (antall kcal)."

Så hvorfor er karbohydrater så "fyfy" da, er det fordi det har mange kalorier? Og hvordan kan man regne ut antall kalorier utifra f.eks. 65 g karbohydrater? :) 

Synes det er så vanskelig med kosthold, for når man endelig tror man har skjønt det leser man alltid noe nytt et sted. Men karbohydrater er kanskje ikke så farlig om man trener f.eks. 3 ganger i uken?

#69dudes

Anonymkode: b3f2d...ec6

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt mer fiber i fullkornpasta, men hvis du får i deg nok fiber ellers så spiller det ingen rolle.

Karbohydrater er selvfølgelig ikke ille. De er en svært god og effektiv energikilde for mennesker. Men du bør spise et variert kosthold, der karbohydrater ikke utgjør mer enn 40-50% av det totale næringsinntaket ditt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vitaminer, vitaminer, vitaminer. 

Anonymkode: 2b5f0...d1e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er sunnere på grunn av næringsinnhold, og metthetsgrad. 

Akkurat som olivenolje mot smør. Grovbrød mot loff. Og mye mer. Kaloriene er de samme, men det er andre egenskaper. 

Veldig ofte er grovt mer kaloritett. 

Anonymkode: d42cb...c6c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker som så at skal jeg først spise pasta, så skal det være original pasta av hvitt mel. Men det bør ikke være sikringskosten, naturligvis.

Anonymkode: 6f974...aa5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
tom1986 skrev (50 minutter siden):

Litt mer fiber i fullkornpasta, men hvis du får i deg nok fiber ellers så spiller det ingen rolle.

Karbohydrater er selvfølgelig ikke ille. De er en svært god og effektiv energikilde for mennesker. Men du bør spise et variert kosthold, der karbohydrater ikke utgjør mer enn 40-50% av det totale næringsinntaket ditt.

Takk for svar. Men hvorfor har karbohydratene fått så "dårlig rykte" da? Er det bare det som er trendy å mene om dagen? :) 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det noe med at fint mel får blodsukkeret til å stige mer enn grovt mel? At kroppen bruker lengre tid på å fordøye det, sånn at du føler deg mett lengre (og spiser mindre til neste måltid muligens). Mat er i alle fall veldig mye mer enn kalorier. Man kan sikkert leve på bare sjokolade og holde seg vel innafor kaloribudsjett, men man blir slapp/trøtt og får mangelsykdommer av det på sikt (pluss at man står i fare for å gå sulten mesteparten av tiden).

Anonymkode: e20e9...106

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar. Men hvorfor har karbohydratene fått så "dårlig rykte" da? Er det bare det som er trendy å mene om dagen? :) 

TS

Jeg driver å går ned i vekt, og da er det best for meg personlig å holde meg unna pasta, mel og ris. Det er kun min egen preferanse fordi jeg vil ha mer ut av kaloriene jeg spiser. Hvis man har 350kcal å bruke, så kan man velge mellom 100g ris, 100g pasta eller fks 400-600g poteter. Jeg velger stort sett poteter, fordi jeg er i kaloriunderskudd, så vil jeg holde meg så mett som mulig, og da er det lettere med poteter enn pasta. 

Ellers spiser jeg massemasse poteter og brød, men går fremdeles ned i vekt, så lenge jeg holder kaloriunderskuddet lavt nok(selvfølgelig). Kutter man karbohydrater er det ofte lettere å gå ned i vekt, kun fordi det har så høyt kaloriinnhold vs proteiner fks.

Anonymkode: 89e29...9fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

TS

Lavkarbofolk mener det. Jeg tenker at karbohydrater trengs, spesielt om man trener en del, men det er bedre å velge grove varianter som gir mer fiber osv enn lyse. 

Anonymkode: e20e9...106

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

TS

Raske karbohydrater har dårlig rykte som raffinert sukker, hvitt mel osv. Det tror jeg det er ganske stor enighet om. 

Mens noen mener man burde spise minimalt med karbohydrater uavhengig av hva slags karbohydrater. Men dette er langt fra flertallet.

Man trenger karbohydrater i kostholdet, men ikke raske karbohydrater. 

Anonymkode: 6742f...f4e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

TS

Det beste er "sakte karbohydrater", altså karbohydrater som endrer blodsukkernivået ganske gradvis. Hvitt mel er raske karbohydrater, grovt mel er langsomme karbohydrater. Der er alle eksperter enige, ikke bare de som prøver å tyne penger ut av folk. Men de fleste tåler helt fint raske karbohydrater en gang iblant.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Raske karbohydrater som en finner i hvitt mel og sukker, gir raskere blodsukkerstigning, som igjen fører til økt insulinproduksjon, og høyere grad av fettlagring, bør man selvfølgelig ikke spise for mye av. 

Trege karbohydrater (fullkorn) er bedre for kroppen, selv om kaloriinnhold og karbohydratmenge er det samme, da de ikke påvirker blodsukkeret i like stor grad. 

Anonymkode: 5c4ad...743

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS

Det vet jeg ikke. De finnes mange misoppfatninger knyttet til mat. Det kan skyldes at et høyt karbohydratinntak gjør at man holder mer vann og dermed har man en høyere kroppsvekt. Kutter man karbohydrater vil også kroppen slippe mer vann, og det ser ut som man "går ned i vekt". I tillegg trodde enkelte en stund at insulinresponsen til særlig enkelte karbohydrater førte til høyere fettlagring. Men så lenge man ikke har diabetes spiller insulinrespons ingen rolle. I grove trekk er det tre ting som betyr noe mht kosthold: 1) det totale næringsinntaket. Kalorier inn og kalorier 2) sammensetting av makronæring. det bør være ca. 20% fett, 30-40% protein, 40-50% karbohydrater. 3) tilstrekkelig mikronæring (vitaminer, mineraler, fiber osv). Derfor bør man også spise en del frukt og grønnsaker.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Raske karbohydrater har dårlig rykte som raffinert sukker, hvitt mel osv. Det tror jeg det er ganske stor enighet om. 

Mens noen mener man burde spise minimalt med karbohydrater uavhengig av hva slags karbohydrater. Men dette er langt fra flertallet.

Man trenger karbohydrater i kostholdet, men ikke raske karbohydrater. 

Anonymkode: 6742f...f4e

Det å i ulik grad velge vekk karbohydrater som man gjør når man f.eks. spiser lavkarbo, handler ikke nødvendigvis om å "mene" noe om karbohydrater, men at noen av oss rett og slett har funnet ut at vi fungerer bedre med mindre karbohydrater i kosten. Vi er alle ulike, og lavkarbo er slett ingen "fix" som fungerer for alle, det heller :) Rent fysiologisk sett kan kroppen faktisk produsere karbohydrater selv, men det er svært krevende, så det er en fordel - også på lavkarbo - å tilføre kroppen en viss mengde karbohydrater fra f.eks. bær, nøtter, grønnsaker, noe frukt og evt. litt meieriprodukter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke heng deg opp i dette.

Spørsmålet er heller mengde og hvor ofte.

Anonymkode: 06143...6c6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg tenker som så at skal jeg først spise pasta, så skal det være original pasta av hvitt mel. Men det bør ikke være sikringskosten, naturligvis.

Sånn tenker jeg og. 

Ting jeg spiser veldig ofte prøver jeg å finne sunnere og lettere versjoner av. Men ting som ikke er et fast innslag på menyen, der er det nytelse og smak over kalorier og innhold. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.7.2021 den 17.16):

Raske karbohydrater som en finner i hvitt mel og sukker, gir raskere blodsukkerstigning, som igjen fører til økt insulinproduksjon, og høyere grad av fettlagring, bør man selvfølgelig ikke spise for mye av. 

Anonymkode: 5c4ad...743

Dette er feil. Den samlede insulinresponsen vil være lik over tid for raske og langsomme karbohydrater. Raske karbohydrater gir en høy og kort insulinrespons, mens langsomme karbohydrater gir en mer langvarig og lavere respons. Men, samlet sett er insulinresponsen lik (gitt samme kaloriinntak).

• Liker 1
Skrevet

Du vil oppleve økt metthetsfølelse av fullkornspasta vs hvit pasta. I tillegg mer fiber som er bra for tarmbakteriene, flere mineraler og sporstoffer.

Hva du spiser sammen med pastaen er av større betydning. Kylling vs pølse? Fet og kremet saus? Hvor mye pasta versus kjøtt/protein?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...