Gjest Rååååsa Skrevet 12. juli 2021 #1 Skrevet 12. juli 2021 Jeg tenker - vi lever veldig langt i fra et idealsamfunn, der særlig mor, far og barn kan ha det bra. Et samfunn der tanter, onkler, søsken, besteforeldre og gode venniner hjelper til med barn og hjem. Slik det er nå jobber de fleste 40 timer i uken, og mer. Det gjør de fleste i familien. Så barnet er da hele dagen i en statlig instutisjon. Barnet, mor og far er slitne på ettermiddagen, og det kan være ufattelig tungt for en del. Særlig for de som er alene, har et sykt barn, er syk selv eller har en partner som ikke kan eller vil hjelpe til. Jeg synes det er helt forferdelig at foreldre og barn må leve slik. At babytiden skal være det dere kaller "utfordrene". Der flere angrer på at de fikk barn. Der noen drømmer om å adoptere bort barnet. Og, så lite hjelp dere får med helsa etter fødsel. Så dårlig fødetilbuder har blitt. Ja, dette vet dere bedre enn meg. Jeg ser det hele utenifra, som barnløs. Blir dere ikke sinte? Tanker?
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #2 Skrevet 12. juli 2021 Jeg kjenner meg ikke igjen i det du prater om her. Stortrives for min del som mor. Anonymkode: 78603...922 11
Gjest Rååååsa Skrevet 12. juli 2021 #3 Skrevet 12. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg kjenner meg ikke igjen i det du prater om her. Stortrives for min del som mor. Anonymkode: 78603...922 Flott! Men da handlet ikke dette HI om deg. Har du noen tanker om de som ikke har det som deg da?
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #4 Skrevet 12. juli 2021 Har merket på småbarnsforeldre rundt meg at de må ha en ganske stram tidsramme for å få ting til å fungere. Men svingersøsteren min er genial, de legger ungene til fast tid (i 19 tiden oftest) så har de ALL fokus på ungene når de er våkne, så de har litt tid på kvelden til å koble av som voksne gjør på kvelden 😃 det tror jeg er en veldig god plan. Anonymkode: 976f6...d8a 7
Pås Skrevet 12. juli 2021 #5 Skrevet 12. juli 2021 Nå er det noen år siden jeg fikk barn, men jeg er så heldig at jeg for ikke så lenge siden opplevde å bli bestemor! De tingene du skriver om er særdeles lite relevante for de i min slekt, de storkoser seg med baby og får all hjelpen de trenger fra besteforeldre! Ikke at de trenger så mye, de klarer seg fint selv! Og: helsen etter fødsel? Så klart noen få trenger helsehjelp, men for langt de fleste er helsen helt ypperlig etter fødsel. 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #6 Skrevet 12. juli 2021 Rååååsa skrev (9 minutter siden): Jeg tenker - vi lever veldig langt i fra et idealsamfunn, der særlig mor, far og barn kan ha det bra. Et samfunn der tanter, onkler, søsken, besteforeldre og gode venniner hjelper til med barn og hjem. Slik det er nå jobber de fleste 40 timer i uken, og mer. Det gjør de fleste i familien. Så barnet er da hele dagen i en statlig instutisjon. Barnet, mor og far er slitne på ettermiddagen, og det kan være ufattelig tungt for en del. Særlig for de som er alene, har et sykt barn, er syk selv eller har en partner som ikke kan eller vil hjelpe til. Jeg synes det er helt forferdelig at foreldre og barn må leve slik. At babytiden skal være det dere kaller "utfordrene". Der flere angrer på at de fikk barn. Der noen drømmer om å adoptere bort barnet. Og, så lite hjelp dere får med helsa etter fødsel. Så dårlig fødetilbuder har blitt. Ja, dette vet dere bedre enn meg. Jeg ser det hele utenifra, som barnløs. Blir dere ikke sinte? Tanker? Jeg for min del tenker jo at folk har det helt supert. Veldig (veldig!) få foreldre i dag later til å være spesielt gira på å faktisk være forelder. Man har lyst på en småtass man kan leke med og være kompis med, og ønsker ikke hele den greia med 18 år med tung opplæring i språk, adferd etc. Det ønsker man at staten skal ta seg av. At folk opplever babytid som "utfordrende" er jo ikke fordi de må på jobb. Det er fordi staten ikke tar pottetrening, opplæring i krabbing og gåing og sånt. Og når man kommer hjem fra sine timer på jobb så henter en i barnehage og setter kursen retning hjem. Da er det mitt inntryk at folk flest har så mye tid at de knapt vet hva de skal gjøre med den - de handler daglig, kjører daglig, lager mat daglig og rydder daglig. Hadde de hatt lite tid eller lite krefter ville de jo ikke valgt å kaste bort så mye tid på tull. Da ville de vendt hjem, spist mat fra frysen og så lekt hele kvelden. Anonymkode: 66388...c53 7
Gjest Rååååsa Skrevet 12. juli 2021 #7 Skrevet 12. juli 2021 Så langt var det ikke mye systemkritikk å spore. Men interessant å lese hva dere skriver. Jeg vil gjerne høre flere betraktninger.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #8 Skrevet 12. juli 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg kjenner meg ikke igjen i det du prater om her. Stortrives for min del som mor. Anonymkode: 78603...922 Samme her. men jeg ser på jobb at de barna og foreldrene som er mest slitne er de som har program etter bhg hver eneste dag Anonymkode: 420fe...1a1 6
Mrs Robinson Skrevet 12. juli 2021 #9 Skrevet 12. juli 2021 Rååååsa skrev (3 minutter siden): Så langt var det ikke mye systemkritikk å spore. Men interessant å lese hva dere skriver. Jeg vil gjerne høre flere betraktninger. Jeg tenker det handler mye om hvordan man legger opp egen hverdag. Har 2 barn, grunnen til at jeg er sliten er fordi jeg har en fysisk og psykisk belastende jobb i kombinasjon med tidligere utbrenthet (pga samme nevnte jobb), som gjør at jeg generelt har lavt energinivå. Men barna i seg selv gjør meg ikke sliten. Manenn og jeg er flinke på å finne på ting både sammen og alene, og vi utnytter alenetid etter barna er lagt. Har hjelp i huset som robotstøvsuger og robotklipper som fikser det viktigste av hus og hagearbeid. Merker jo at det er mer stress de dagene eldstemann har aktiviteter, men det er langt ifra overkommelig dersom man tenker smart og legger opp dagen på en god måte. Men de mødrene som skal ha 4 fritidsaktiviteter til hver pode, plettfritt hjem og utseende, og mat fra grunnen hver dag? Har ingen problem med å skjønne at de blir slitne 6
Zwish Skrevet 12. juli 2021 #10 Skrevet 12. juli 2021 Rååååsa skrev (20 minutter siden): Jeg tenker - vi lever veldig langt i fra et idealsamfunn, der særlig mor, far og barn kan ha det bra. Et samfunn der tanter, onkler, søsken, besteforeldre og gode venniner hjelper til med barn og hjem. Slik det er nå jobber de fleste 40 timer i uken, og mer. Det gjør de fleste i familien. Så barnet er da hele dagen i en statlig instutisjon. Barnet, mor og far er slitne på ettermiddagen, og det kan være ufattelig tungt for en del. Særlig for de som er alene, har et sykt barn, er syk selv eller har en partner som ikke kan eller vil hjelpe til. Jeg synes det er helt forferdelig at foreldre og barn må leve slik. At babytiden skal være det dere kaller "utfordrene". Der flere angrer på at de fikk barn. Der noen drømmer om å adoptere bort barnet. Og, så lite hjelp dere får med helsa etter fødsel. Så dårlig fødetilbuder har blitt. Ja, dette vet dere bedre enn meg. Jeg ser det hele utenifra, som barnløs. Blir dere ikke sinte? Tanker? Jeg tenker at de fleste har det bedre enn da man jobbet 12 timer pluss i fabrikk eller på gården, og litt større søsken måtte da seg av mindre, og at typ 1/4 av de 6-10 barna man fikk døde. Eller da kvinner hadde få muligheter til å utvikle seg eller gjøre annet enn å gå hjemme som en tjener for mann og barn. Eller da velferdsordingene, helsetilbudet og permisjonslengden var dårligere enn idag. Syns det ofte er en merkelig rosamaling av tidligere tider. Ikke det at ikkke dagens «tilstand» ikke har sin pris, men alt har jo fordeler og ulemper. 12
MorTil2 Skrevet 12. juli 2021 #11 Skrevet 12. juli 2021 Å få barn er frivillig. Og de fleste oppegående mennesker forstår at det å ha barn medfører en god del jobb, og at livet vil være mer strabasiøst for en periode. Å forvente at onkler, tanter, besteforeldre, venner, naboer og alle andre som ikke var inkludert i valget to voksne mennesker har foretatt seg skal hjelpe til, synes jeg er ganske storforlangende. Kan tenkes disse onklene, tantene og vennene og naboene har sitt eget å stri med. Besteforeldrene har hatt sin småbarnstid, og har min fulle støtte om de i sin alderdom prioriterer seg selv. Du etterspør systemkritikk. Mener du at samfunnet skal legges opp slik at en enkeltstående gruppe, i dette tilfellet småbarnsforeldre, skal avhjelpes slik at de ikke opplever slitenhet? Hvis det er din innfallsvinkel til det å få barn, så tror jeg du bør revurdere om du er klar for ansvaret det å bli mor. Og når det kommer til stykket, så er det vel knapt noen gruppe i dette samfunnet som får så mye hjelp som småbarnsforeldre: foreldrepermisjon med full lønn, makspris i barnehage, kontantstøtte, skattefri barnetrygd, ekstra fridager ved sykt barn, osv 10
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #12 Skrevet 12. juli 2021 Ja, dårlig ivaretakelse av barselkvinnen og lite fokus på kvinnehelse gjør meg rasende! Så mange kvinner som lever med skader og plager etter svangerskap og fødsel. Anonymkode: 26032...4dc 12
Gjest Rååååsa Skrevet 12. juli 2021 #13 Skrevet 12. juli 2021 Zwish skrev (3 minutter siden): Jeg tenker at de fleste har det bedre enn da man jobbet 12 timer pluss i fabrikk eller på gården, og litt større søsken måtte da seg av mindre, og at typ 1/4 av de 6-10 barna man fikk døde. Eller da kvinner hadde få muligheter til å utvikle seg eller gjøre annet enn å gå hjemme som en tjener for mann og barn. Eller da velferdsordingene, helsetilbudet og permisjonslengden var dårligere enn idag. Syns det ofte er en merkelig rosamaling av tidligere tider. Ikke det at ikkke dagens «tilstand» ikke har sin pris, men alt har jo fordeler og ulemper. Jeg tenker ikke på tidligere tider. Jeg tenker bare at vi kunne organisert samfunnet på en annen måte i dag. Hva med 2 år permisjon for begge foreldre og en tidskonto som kunne brukes av annen familie for barnepass til barnet var 12 år? Som en avløser, som bønder har, haha. Jeg har ingen fasit. Jeg vil bare høre hva dere tenker. Hva hadde vært perfekt liksom?
Gjest Rååååsa Skrevet 12. juli 2021 #14 Skrevet 12. juli 2021 (endret) OBS OBS! Husk nå at mitt HI ikke er et personangrep på noen av dere, og at hvem jeg er, er ikke viktig. Jeg vil bare diskutere samfunnet litt. PS: jeg er barnløs i overgangsalderen. Endret 12. juli 2021 av Rååååsa
MorTil2 Skrevet 12. juli 2021 #15 Skrevet 12. juli 2021 Rååååsa skrev (2 minutter siden): Jeg tenker ikke på tidligere tider. Jeg tenker bare at vi kunne organisert samfunnet på en annen måte i dag. Hva med 2 år permisjon for begge foreldre og en tidskonto som kunne brukes av annen familie for barnepass til barnet var 12 år? Som en avløser, som bønder har, haha. Jeg har ingen fasit. Jeg vil bare høre hva dere tenker. Hva hadde vært perfekt liksom? Og hvilket andre grupper i samfunnet skulle fått mindre tenker du, for å dekke inn for at småbarnsforeldre skulle få enda mer? 6
Gjest Rååååsa Skrevet 12. juli 2021 #16 Skrevet 12. juli 2021 MorTil2 skrev (Akkurat nå): Og hvilket andre grupper i samfunnet skulle fått mindre tenker du, for å dekke inn for at småbarnsforeldre skulle få enda mer? De som har mer enn nok fra før. Stordalen, Thon, Andresen og deres likesinnede. Alle som tjener over 1 million, f.eks.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #17 Skrevet 12. juli 2021 Ja, dette har jeg tenkt på. Jeg tror jeg er sliten fordi jeg er alenemor til tre små barn. Min teori er at det burde vært større voksentetthet i hjemmet mitt, men også subsidiært at det er krevende å være forelder til små barn. Anonymkode: 96799...c17 2
MorTil2 Skrevet 12. juli 2021 #18 Skrevet 12. juli 2021 Rååååsa skrev (1 minutt siden): De som har mer enn nok fra før. Stordalen, Thon, Andresen og deres likesinnede. Alle som tjener over 1 million, f.eks. Jeg tenker nok motsatt av deg. Jeg mener at samfunnet trenger mennesker som våger å satse penger, tid og krefter på å bygge opp firma og bedrifter, som igjen gir arbeidsplasser. Når de går i pluss, skal vi andre faktisk være ganske fornøyd, for det betyr at arbeidsplassene er sikret ett år til. Så dine forslag, vil nok heller gå ut over kvaliteten på de institusjonene vi plasserer våre eldre i når de ikke klarer seg selv i hjemmet sitt, eller de institusjonene vi sender våre barn til når de skal begynne på sin utdannelse, eller kvaliteten på kollektivtilbudet, eller hva nå enn ellers velferdssamfunnet og skattepengene skal dekke. 7
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #19 Skrevet 12. juli 2021 MorTil2 skrev (5 minutter siden): Jeg tenker nok motsatt av deg. Jeg mener at samfunnet trenger mennesker som våger å satse penger, tid og krefter på å bygge opp firma og bedrifter, som igjen gir arbeidsplasser. Når de går i pluss, skal vi andre faktisk være ganske fornøyd, for det betyr at arbeidsplassene er sikret ett år til. Så dine forslag, vil nok heller gå ut over kvaliteten på de institusjonene vi plasserer våre eldre i når de ikke klarer seg selv i hjemmet sitt, eller de institusjonene vi sender våre barn til når de skal begynne på sin utdannelse, eller kvaliteten på kollektivtilbudet, eller hva nå enn ellers velferdssamfunnet og skattepengene skal dekke. Godt skrevet! Enig! Dessuten, 1 million er ikke ekstremt mye i årsinntekt nå om dagen.. Anonymkode: af457...6f8 2
Gjest Rååååsa Skrevet 12. juli 2021 #20 Skrevet 12. juli 2021 MorTil2 skrev (4 minutter siden): Jeg tenker nok motsatt av deg. Jeg mener at samfunnet trenger mennesker som våger å satse penger, tid og krefter på å bygge opp firma og bedrifter, som igjen gir arbeidsplasser. Når de går i pluss, skal vi andre faktisk være ganske fornøyd, for det betyr at arbeidsplassene er sikret ett år til. Så dine forslag, vil nok heller gå ut over kvaliteten på de institusjonene vi plasserer våre eldre i når de ikke klarer seg selv i hjemmet sitt, eller de institusjonene vi sender våre barn til når de skal begynne på sin utdannelse, eller kvaliteten på kollektivtilbudet, eller hva nå enn ellers velferdssamfunnet og skattepengene skal dekke. Ja, her tenker vi veldig ulikt. Det er ikke logisk. Rike skal motiveres av mer penger, syke og uføre skal motiveres av mindre penger. Jeg vil ha en ekte velferdsstat, der overføringen går til folket. Til barna, de syke og de gamle. Om de rike ikke klarer å motiveres av noen få millioner mindre, har vi mange flinke grundere i dette landet. Ikke mangler vi kapital heller (olja og fisken) for investeringer heller. Nå må jeg forlate tråden. Gleder meg til å lese senere, om flere vil komme med sine innspill.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå