Gå til innhold

Agderposten: For mange unge som ikke tar vaksinen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere Agder-kommuner i gang med å vaksinere ungdommer mellom 18 og 25 år. Lillesand kommune har denne uken begynt å sende ut invitasjoner til aldersgruppen 18-24, og har startet med de yngste.

Men denne aldersgruppa har det vist seg vanskelig å få tak i. Det vil Lillesand bystyres tre yngste representanter gjøre noe med. Vi møter dem utenfor Møglestuhallen, som er Lillesands vaksinestasjon.

Denne uken utfordret kommuneoverlege Thor-Erling Engemyr nabokommunene til konkurranse om hvem som klarer å vaksinere flest ungdommer.

– Den skal vi vinne, og vise at Lillesand er best. Jeg håper det gir en ekstra motivasjon til at folk melder seg fortest mulig, sier Lie.

Vinnerkommunen blir belønnet med heder og ære, pluss to gavekort på 1.000 kroner som blir delt ut til ungdommer som har tatt vaksinen.

Jada, nå skal "de flinke vaksinerte" belønnes.

https://www.agderposten.no/nyheter/vi-skal-vinne-vaksinekonkurransen/

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er viktig at flest mulig vaksinerer seg. 

• Liker 5
Skrevet

Hovedsakelig er det nok to grunner til dette:

- Det er ferie. Yngre har dårligere råd, og det å avbryte ferien for en vaksine er neppe aktuelt for folk som er ute og reiser.

- Man er sist prioritert, og med det også minst viktig. Signalet har vært tydelig, det har ikke vært like viktig å vaksinere de unge.

Mange vil nok ta den, men jeg blir overrasket om man når over 90% av befolkningen for de under 40. I tillegg må det påpekes at mange innvandrere er yngre mennesker. Det er færre innvandrere som vil ta vaksinen, med store forskjeller mellom de ulike innvandrergruppene selvfølgelig.

• Liker 1
Skrevet
NorthernLight skrev (46 minutter siden):

Enig og at de får en belønning for å gjøre det, synes jeg er supert, men de bør ta begge dosene først (og den tredje, hvis den kommer).

• Liker 4
Skrevet
NorthernLight skrev (1 time siden):

Fordi... ? 

• Liker 2
Gjest Villfisker
Skrevet

Hahahaha. 😂😂

Et par ekstravakter, så har man tjent mer enn det dumme gavekortet. Som forresten bare gis til to «heldige» ? Sjansen for å «vinne» er jo minimal også :Knegg:

Skrevet
Barbalala skrev (2 timer siden):

Fordi... ? 

Hvis du ikke har fått med deg årsaken til det, hjelper det nok ikke om noen prøve og besvare det spørsmålet for deg. 

• Liker 2
Skrevet

At man må ta vaksinen i en spesifikk kommune er idioti. Men det er vel en konsekvens av skjevfordelingen... 

Men nå som flere og flere kommuner blir ferdige åpnes det vel mer opp. Jeg ville tilbydt drop in på flyplasser. Ellers er det vel relativt greit å nå unge ved å vaksinere dem på skoler og slikt når det starter igjen.

Å gjøre slik at man kunne ta vaksine i en annen kommune burde være greit å få til. Bare gi den kommunen ekstra doser neste uke.

• Opprett ny...