Gå til innhold

Hvordan holder innvandrerforeldre ut bråket fra ungene sine?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er nok heller det at nordmenn er uvanlig stille av seg. Jeg bor i UK og det er ikke noe som heter innestemme for barn her heller, selv om man neppe blir mer vestlig enn britene. For meg er støynivået helt til å bli gal av, men det er faktisk bare jeg som reagerer på det. Folk her synes det er helt normalt at barn lager lyd og de blir ikke hysjet på når de leker, verken ute eller inne. Jeg har sammenlignet barneoppdragelse med venner på min alder her og de synes det mange tenker på som normal barneoppdragelse i Norge, altså slik gen X og millennialer ble oppdratt, er veldig fremmed. For det første lærte vi ingen manerer og for det andre ble vi oppdratt til å være inneslutta og underlegne og "unnskyld for at jeg finnes". Og ganske mye passiv-aggressiv atferd også, sukking og himling med øynene, og "det er vel ikke vanlig med barneoppdragelse her".

På den andre siden har norske barn ofte fått mye mer frihet, og vi har lært mye mer hjemmefra og på skolen enn britiske barn/ungdom, så vi har bedre boevne i yngre alder, er flinkere til å lage mat, har mer allmennkunnskap (bortsett fra literatur og kunst), osv. Her er det ikke vanlig at middelklassebarn flytter hjemmefra før de er ferdig på universitet eller høyskole, ca 22-25 år. Så det er forskjellige sider med alt, men akkurat det med å irritere seg over lydnivå fra lekende barn tror jeg er ganske særnorsk, eller kanskje skandinavisk. Ikke er det vanlig at barn er i bhg hver dag heller, selv i middelklassen er det veldig få som har råd til full bhg, så det er mye mer vanlig at barna er hos besteforeldre/oldeforeldre og da er de mer synlige i boligområder og offentlige steder (feks i parken) på dagtid.

Men jeg merker jo også at nordmenn på min alder som har små barn nå virker å være mye mer tolerante for høylytt lek enn det foreldrene mine var. Håper at de neste generasjonene klarer å kvitte seg med den fordømte janteloven og bli mer utadvente, tolerante og sosiale enn det mange av boomerne er, for det er virkelig ikke mange fordeler med å gå rundt med kuet nakke og ikke tro at man er noe.

Det er jo ikke akkurat noe ukjent at nordmenn anses som uhøflige i andre land, vel? Fordi vi er så mutte og ikke sier unnskyld hvis vi skumper borti noen, at vi ikke spør pent når vi vil ha noe, ikke holder opp døra for den som kommer bak, ikke småprater med fremmede på bussholdeplass, butikkpersonale, osv. Helt vanlig for nordmenn, men veldig uhøflig andre steder. De vanligste stereotypiene om nordmenn er jo at vi er stille, inneslutta og asosiale, og foretrekker å være helt alene i skauen eller på et fjell. Stereotypier er overdrevne og ment humoristisk, men det er vanligvis en liten kime av sannhet i dem likevel.

Anonymkode: ab515...05e

Noe stoey er ting man faktisk maa leve med. Jeg synes egentlig at det boer vaere tiltak mot lydforurensing, iom at det skader enormt for helsa,men dessverre er en del blokker bygget med daarlig isolering. Det er ofte isolasjonen i veggene som er problemet.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 17.7.2021 den 10.01):

Hvorfor sier ingen ifra til disse naboene? Kanskje de ikke er klar over at det er så ille, og begynner å respektere hvis de får tilsnakk fra flere fra nabolaget🤔

Anonymkode: 078fa...910

Fordi det hjelper ikke. Som andre sier her, det er kulturen deres. Har hatt slike naboer selv hvor mor ropte i telefonen til alle døgnets tider og de hadde leiligheten full av folk som var like høylytte. Jeg sa i fra til dem, til styret i sameiet men ingenting hjalp. Nå har de heldigvis flyttet. 

Anonymkode: ba7d1...a8f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokst opp i en bygård i Oslo selv, og ble ofte holdt våken av barn av innvandrere som lekte ute hele natta. Samme med venner, de opplevde dette også der de bodde

Har nå flyttet ut av byen og er fornøyd med det

Anonymkode: d7d5b...fa8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.7.2021 den 15.34):

Min erfaring er at de voksne er enda mer høylytte, spesielt damene. De har masse besøk, sitter og roper til hverandre og i telefonen. De voksne er verre enn barna. Spesielt de fra Somalia. 

Spot on. Jeg ser denne tråden er gammel men denne erfaringen med folk fra Somalia har jeg, også. Aldri mer!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.7.2021 den 10.28):

Tull. Nordmenn/skandinavere er blant de mest suksessfulle gruppene i Nord-Amerika og har (og har hatt i lang tid) en høyere levestandard enn nordmenn/skandinavere har i Norden. Det skyldes at skandinavere har en protestantisk og pliktoppfyllende kulturbakgrunn der hardt arbeid har lønnet seg - selv om det ser ut til å endres med oljeformuen.. Innvandrere fra ikke-vestlige land er i langt større grad fornøyde med å la andre forsørge seg. Derav en latterlig lav sysselsettingsgrad.

Anonymkode: bf0b3...b2e

Såå, det har hatt et bedre system for arbeidsløshet og uføre i andre land mener du? Bedre enn Skandinavia? De må jo ha det om du mener de alle har sittet på stumpen i de landene de kommer fra. Men det er vel ikke helt sant eller? Det er tøft å være utlending, komme fra en annen kultur, til et annet og nytt språk.

Den norske kolonien Ørkenen Sur i Brooklyn i gamle dager må vel være et prakteksempel på at Nordmenn ikke nødvendigvis alltid var/er flinkest og best. De lagde god tresprit da...og bygde noen greie blikkhus. Var nok mange som tenkte sine tanker om "udugelige nordmenn" på den tida. Og det var nok endel barn og kvinner som ikke turte ta turen forbi. 

Det er ikke så lenge siden vi selv emigrerte ut av landet av fattigdom og jeg tenker at det er trist at folk ikke vet hvordan det føles å bli dømt så hardt som det en innvandrer blir.

Og litt på andre siden så har jeg selv opplevd "omvendt" rasisme i den forstand at jeg ikke fikk jobb i utlandet fordi jeg var norsk. "Du har vel penger likevel siden du er fra Norge, så vi gir jobben til noen fra et østeuropeisk land, de trenger den mer." Fikk høre i etterkant at de hadde tenkt slik/sagt dette -og jeg, jeg måtte gå videre med tomme lommer og finne noe annet. 

Anonymkode: 7548f...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alle barn bråker, men det er jo også sånn at enkelte kulturer har andre intimgrenser enn det de fleste av oss er vant til. Noe som betyr høyere lydnivåer generelt (mobilsamtaler, diskusjoner på gaten, barnas lydnivå), bevege seg nærmere andre, ta litt andre valg når det gjelder omgivelsene - dette er selvfølgelig ikke rasisme å påpeke, det er kulturforskjeller som gjør at vi må hente frem toleransen vår og som da kanskje går littegrann på tålmodigheten løs hvis det er veldig mye av det. 

Anonymkode: 4eec3...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle barn bråker! Med det sagt, husker vi syns nordmenn var kjempestille da vi kom til Norge. Nesten som roboter. Seriøst. Og ja  somaliere er ofte i særklasse, ass. Det må sies. Men alle storfamiliekulturer uansett om det er fra Asia eller Afrika er min erfaring, egentlig. Det er som regel mindre beherskede kulturer. 

Anonymkode: 2ccbd...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt synspunkt er vel st generalisering er fordummende og TS virker til å ha fordommer både mot barn, foreldre og ulike etniske grupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke et sekund problem med å forstå og anerkjenne det som beskrives vedrørende støy 😅 Jeg har seks søsken og klart minne om fullstendig mayhem om ettermiddag/kveldene, mamma som snakket med venninner pr tlf på kvelden (gjerne på verandaen), pappa snakket med naboen via høytaler på butikken og et lydnivå som var helt av en annen verden. 

Jeg bodde hjemme til jeg var 19 år og skulle studere. Da hadde jeg ikke sjans til å konsentrere meg hjemme med fire gjenboende søsken og annen familie som var hos oss 24/7. Kultur absolutt, men også en god dose "gir seg faen". Iallefall for min familie. 

Jeg elsker familien min. Samtidig kan jeg si at jeg har også vært flau og fortvilet over hvor lite hensyn veldig mange av dem har tatt og tar for andre i nærmiljøet . Spesielt nå som jeg er voksen og ser ting fra en annen side. 

Mvh kvinne fra Somalia 

Anonymkode: a003d...7bf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.1.2024 den 1.40):

Spot on. Jeg ser denne tråden er gammel men denne erfaringen med folk fra Somalia har jeg, også. Aldri mer!

Ja de er kanskje de verste å få som naboer...?  Null struktur over barneoppdragelsen og null forståelse for å vise hensyn, være stille og holde det ordentlig og rent rundt seg. Har sett at i noen områder der somaliske bor så ser man søppel og skrot  utenfor boligene. Barn viser null hensyn til andre. Det skrikes og skråles når det snakkes og det romerstreres og bråker døgnet rundt uten noen hensyn til andre naboer. 

Tok buss her en dag. Det var en mann fra sør Afrika som var sjåfør. Han tok mobilen for å snakke før han skulle starte bussen, og det var en stemme volum av en annen verden. Så høylytt og nærmest roping og ikke en normal stemmebruk som i Norge. Så ja de har en annen måte å oppføre seg på og leve på. Det blir desv kultur kræsj og ubehag for en nordmann som er vant med rolige og fredelige forhold.

Anonymkode: 513d2...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...