Anonymburker Skrevet 15. juli 2021 #61 Del Skrevet 15. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 12.7.2021 den 13.36): eller er det så vanlig i deres kultur med barnebrák at de ikke legger merke til det og ikke blir sliten i hodet? Ts Anonymkode: 265de...569 Dette. Ikke vestlige er stort sett veldig høylytte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #62 Del Skrevet 15. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 12.7.2021 den 18.16): Vi har nå en klassisk debatt mellom en selvhatende innvandrer og en rasistisk innvandrer. Hvem vil vinne mon tro? Anonymkode: 9367e...8de Jeg😀 enda en utlending, men jeg er verken selvhater eller Norge-hater. Saken er det at det er kulturforskjeller. Folk fra sydlige land bor åpnere, i større hus og er mer sosiale. Vi er ofte flere i hjemmet og skriker for å bli hørt. Kjenner folk fra Latin-amerikanere til Somaliere som snakker høyt. Det er normalt for oss. Jeg har adoptert den norske væremåten og takler ikke høye stemmer eller bråk, men når det er sagt er nordmenn like ille. De skriker og gauler i gatene de også, men de må gjerne ha øl for å gjøre det. Da blir det liksom akseptert. Søppel i gatene, oppkast sprer de også hver eneste helg. Når vi snakker om barn så er det det foreldrene lærer dem er grei kultur. Vi er noen jævla mennesker hele gjengen sier jeg bare. Anonymkode: 163cb...5da 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #63 Del Skrevet 15. juli 2021 Et annet folkeslag enn oss. Anonymkode: 79282...c2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #64 Del Skrevet 15. juli 2021 Stemmer nok at det er mer lyd og kaos i innvandrerfamilier. Det er min erfaring når jeg har telefonkontakt med dem. Veldig merkelig at det er så mye mer støy enn i norske familier. Anonymkode: b8168...9eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #65 Del Skrevet 15. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 12.7.2021 den 13.29): Jeg har flyttet inn i en bygård med 90 leiligheter. I cirka en tredjedel av disse leilighetene bor det barnefamilier fra Tyrkia, Irak, Iran og Somalia. Det er mye barnebråk fra disse leilighetene, og noen dager ljomer skrikene og ropene ut i bakgården og ut på gata. Hvis jeg sitter ute i bakgården 20 meter fra husveggen, så skjærer disse barneropene meg inn i ørene, og jeg tenker på hvordan foreldrene klarer å være inne sammen med ungene sine som bråker sånn. Jeg hører babyer som skriker, småbarn som har slått seg vrang, 7-8 åringer som leker og tenåringer som spiller PlayStation og skriker og gauler. Noen synspunkter? Anonymkode: 265de...569 Hvordan de holder ut? på samme måte som alle andre foreldre holder ut skrikinga til sine og andres unger om man bor på et sted med mange barn Anonymkode: df0c9...1fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #66 Del Skrevet 15. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 12.7.2021 den 14.36): Men vet dere hva? Slik er det ikke. Unntak finnes SELVFØLGELIG og det finnes masse flinke innvandrerforeldre og dårlige norske foreldre. Likevel, barneoppdragelsen i enkelte kulturer er til dels helt fraværende. Det er hyling og skriking til alle døgnets tider. Små unger flyr rundt til sent på kveld/natt. Grising og ufordragelig oppførsel. Grensesetting finnes ikke. Anonymkode: eaf7a...2c6 Feil. Dette tilhører mindretallet. De har også regler, og grensesetting for sine barn. Men du ser jo ikke hva alle barnefamilier driver med, eller stalker du hele norges befolkning? Anonymkode: df0c9...1fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 16. juli 2021 #67 Del Skrevet 16. juli 2021 Ryddet for brukerdebatt og avsporinger. Edie, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #68 Del Skrevet 16. juli 2021 Vi bodde i 2mannsbolig noen år og naboene var fra Tyrkia, og de hadde 3 barn. Det tok litt tid til å bli vant med det😅 De ropte og bråkte hele dagen, tv'en og radio var alltid på. Konen var mye i telefonen, og ofte utenfor når hun snakket (sikkert pga alt bråket inne🙊😂) og hun ropte i telefonen, i begynnelsen trodde jeg hun kjeftet og kranglet, men skjønte etterhvert at det var bare slik de snakket sammen. De hadde en annen døgnrytme enn oss, så barna, minste var 2 år, var sent oppe. De kunne også finne på å hamre og banke sent på kvelden.. Men de var alltid hyggelige, vi pratet jo endel sammen, og eldste gutten, 14 år, var alltid veloppdragen og hyggelig når vi traff han. Så det var bare en annen kultur, greit å oppleve, men nå bor vi heldigvis i enebolig.. Anonymkode: f45d2...03c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #69 Del Skrevet 16. juli 2021 Hvem veit. Det er vel en del av kulturen, men så kjenner jeg utenlandske familier som har mer veloppdragne barn enn meg igjen 😅 Her øves det på å ikke skrike ute, men jeg er ikke interessert i å gå etter barna mine for å mase om det. Barn glemmer fort og har de fått tilsnakk 100 ganger så glemmer de uansett. Anonymkode: ec326...e01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #70 Del Skrevet 16. juli 2021 Jeg synes også at det er påfallende hvor mye bråk enkelte innvandrergrupper lager. Det gjelder ikke bare barna heller. De voksne roper og gauler opphisset hver eneste gang de snakker, særlig i telefonen. En eneste slik familie kan ødelegge idyllen til et helt nabolag… Anonymkode: 85c8b...820 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #71 Del Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 14.7.2021 den 22.44): Dette! Anonymkode: 14191...823 Tull. Nordmenn/skandinavere er blant de mest suksessfulle gruppene i Nord-Amerika og har (og har hatt i lang tid) en høyere levestandard enn nordmenn/skandinavere har i Norden. Det skyldes at skandinavere har en protestantisk og pliktoppfyllende kulturbakgrunn der hardt arbeid har lønnet seg - selv om det ser ut til å endres med oljeformuen.. Innvandrere fra ikke-vestlige land er i langt større grad fornøyde med å la andre forsørge seg. Derav en latterlig lav sysselsettingsgrad. Anonymkode: bf0b3...b2e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #72 Del Skrevet 16. juli 2021 Bor et sted med mange «hvite» barn. Kan love at de bråker også. Anonymkode: 59965...c94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #73 Del Skrevet 16. juli 2021 Albert LeMaitre skrev (På 12.7.2021 den 13.37): Du skriver det bor innvandrere i en tredjedel av leilighetene. Når du sitter ute og hører barnegråt/støy har du en eller annen slags superevne som gjør at du vet bråket kommer fra disse leilighetene. Merkelig, og det at du lager det innlegg om dette sier meg at du har en oppfatning av dine naboer som gjør at du kanskje ikke bor på rett sted. Derav svaret mitt. Herlighet for en tilbakemelding... Superevne til å høre om bråket kommer fra leilighetene? Man hører jo hvor bråket kommer fra.... helt uten superevne... At TS lurer på hvordan foreldre takler slike ting, betyr ikke at hun ikke har noe der å gjøre. Jeg lurer av og til på hvorfor nabokona synes det er greit at mannen spiller så høy musikk, men jeg har ingen oppfatning som tilsier at jeg ikke burde bo der. ("jeg lurer på hvorfor bilene lager lyd - oi, da er det noe som tilsier at jeg ikke burde ha bil, siden jeg lurer på det") Si meg, er det ikke lov å lure på noen i din verden? ("jeg lurer på hvorfor bilene lager lyd - oi, da burde jeg kanskje ikke ha bil, siden jeg lurer på det") Anonymkode: 500ff...577 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #74 Del Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 15.7.2021 den 2.52): Et annet folkeslag enn oss. Anonymkode: 79282...c2b Men skyldes det genetikk eller kultur? Anonymkode: 85c8b...820 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #75 Del Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 14.7.2021 den 22.44): Dette! Anonymkode: 14191...823 Dette Anonymkode: e4efa...8cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #76 Del Skrevet 16. juli 2021 Jentesom skrev (På 13.7.2021 den 8.28): Det er så synd det er slik Norge er blitt. Før i tiden viste man mer hensyn, det har mine besteforeldre fortalt meg - hvor annerledes det er begynt å bli på den fronten. Hvor er folkesjela? Det sykeste er at folk skriver om hostorien og skal ha det til at ting var like ille eller verre før. Min mor hadde 6 søsken. De satt stille ved stuebordet og gjorde lekser mens far leste avisen om kveldene. Ikke noe bråk eller løping omkring. Anonymkode: 85c8b...820 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #77 Del Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 12.7.2021 den 13.42): Nei. Det er heller det motsatte. At mange av de som bor i blokk/bygård ikke tar hensyn til sine naboer og burde heller finne seg en avsides bolig. Barn som mangler innestemme og bruker kun utestemme overalt mangler noe vesentlig i oppdragelsen. Egentlig mangler de oppdragelse. Men det er ikke barnas feil, det er foreldrenes feil. TS, de holder heller ikke ut, tro meg. Eventuelt at det brukes mye fysisk straff for å få kontroll på de utagerende barna. Det er ikke uvanlig å bruke fysisk straff i oppdragelsen i disse landene og kulturene der. Jeg anbefaler deg å flytte ut til et roligere strøk. Anonymkode: 1ca5c...fae Fedrene skiller seg ofte og flytter ut på grunn av bråk og mas Anonymkode: 85c8b...820 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #78 Del Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 12.7.2021 den 13.45): Herregud! Det har de vel! Men kulturen og barneoppdragelsen er annerledes enn vår! Barn får kanskje mer lov til å være barn? Støye og herje? Dessuten blir det jo mer bråk med 4-5 unger enn 1-2 som er vanlig blant etnisk norske, det sier seg selv. Tviler på at mor i huset syntes det er deilig å høre på bråk, men kanskje ikke hun har lyst til å hysje. Kanskje ikke hun klarer, kanskje hun er redd for å kjefte? Hvem vet. Mange foreldre i det somaliske miljøet forteller at det er vanskelig å grensesette unge barn/ ungdommene sine fordi barna selv truer med å melde til BV hvis ikke de får det som de vil. «Gi meg ny mobil ellers ringer jeg BV», kan enkelte true med. Mange somaliere er redd for BV/staten av ulike grunner. Det kan være lite forståelse for systemet, skrekkhistorier og dårlig språkforståelse som bidrar til dette. Ja, jeg jobber med disse familiene. Anonymkode: 6897c...68c Et problem er at mange somalske kvinner blir mødre når de selv er barn. Tenk om du skulle ta vare på barn fra du selv var 16 år gammel eller yngre. Anonymkode: 85c8b...820 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skogsalv Skrevet 16. juli 2021 #79 Del Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 12.7.2021 den 13.36): Det var ikke det jeg spurte om. Jeg spurte om hvordan foreldrene klarer å være inne i en leilighet med alt dette bråket? Stenger de det ute, eller er det så vanlig i deres kultur med barnebrák at de ikke legger merke til det og ikke blir sliten i hodet? Ts Anonymkode: 265de...569 De holder det ut,så de slipper å se rasistiske burugler i bakgården. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #80 Del Skrevet 16. juli 2021 Jeg syns nordmenn var litt blodfattige, og virka nærmest halvdøde da jeg kom til Norge. Men nå er jeg blitt sånn selv. Snakker med rolig og behersket innestemme hele tiden og har blitt fortalt at jeg fremstår som en behersket person. Men slapper jeg ordentlig av, særlig etter et-par glass vin er slipper jeg meg mer løs og da er det mer tempo, lyd og temperament over meg. Jeg liker friheten til å velge hvordan jeg er avhengig av hvem jeg er sammen med. Det er ikke tvil om at norsk væremåte skaper minst konflikter, men det er også en litt halvdau måte å leve livet på, så man må veksle litt avhengig av hva som passer seg. Anonymkode: f33e4...020 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå